Teljesítménymotiváció és igényszint Babits Eszter Nagy Kata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Az első házasság felbomlása
Tehetségazonosítás gyakorlata
Komplex Instrukciós Program
Készítette: Takács Hilda1 Témavezető: Dr. Lábadi Beatrix2
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
A személyiség motivációs egységei
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
MOTIVÁCIÓ.
Vezetés – Vezetési Stílusok
A szervezeti problémák kezelése
MMORPG ONLINE SZEREPJÁTÉK JELENTŐSÉGE AZ EMBERI KAPCSOLATOK TÜKRÉBEN
Többszörös regresszió I. Többszörös lineáris regresszió
Többszörös regresszió I. Többszörös lineáris regresszió miért elengedhetetlen a többszörös regressziós számítás? a többszörös regressziós számítások fajtái.
A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.
Kontinuitás és változás
Az iskolai csoportok sajátosságai
Az F-próba szignifikáns
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Összehasonlító pedagógia
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Szükséglet-elméletek
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
7. Csoportok és változók sztochasztikus összehasonlítása (összehasonlítások ordinális függő változók esetén)
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Speciális gyermekvédelem
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
Az üzletek operatív működtetése
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány.
Szabad választás és a játékosítás a tanárképzésben
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Biztos kezdet- gondolat
Kultúra és kommunikáció
Szociális kompetencia
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Teljesítménymotiváció és igényszint Babits Eszter Nagy Kata

Tartalmi áttekintés 1. Elméleti bevezető 2. Teszt 3. Kutatásunk

Teljesítménymotiváció (need for achievement- nAch) Humánspecifikus motívum A siker iránti igyekezet olyan helyzetekben, amelyeknél a teljesítmény valamilyen szabványokkal verseng (McClelland, 1987) Közelítés-távolítás faktorok

Kétféle motívum: cél elérése/kudarc elkerülése Sikermotiváció erősebb A teljesítmény akkor a legerősebb, amikor a a legnagyobb a kimenetel bizonytalansága (siker valószínűsége: 0,5) Kudarckerülés erősebb A legkönnyebb (0,9) vagy a legnehezebb (0,1) feladatot választják Atkinson, J. W. (1989): A kockázatvállaló viselkedés motivációs meghatározói. In: Barkóczi I. és Séra L. (szerk.) Az emberi motiváció II. Humánspecifikus motiváció. Szöveggyűjtemény. Tankönyvkiadó, Budapest. 179–201.

Igényszint A személynek önmagával szemben megfogalmazott konkrét elvárása, ami a motivációs struktúra részeként döntő szerepet játszik a személy teljesítőképességében és életvitelében. (LEWIN, 1926) A feladatkésztetésben megnyilvánuló viselkedést jelzi

HOPPE (1930) következtetései az igényszintről jövőbeli feladat teljesítésére vonatkozó elvárások összessége, siker hatására emelkedik, kudarc hatására csökken, a személy a teljesítményt saját értéke kifejezőjeként értékeli, egymástól függetlenül határozza meg a siker keresésének, és a kudarc kerülésének a vágya, a siker és kudarc élménye csak közepes nehézségű feladatoknál jön létre, a siker és kudarc csak sorozatban fejti ki hatását az igényszintre, kezdeti szintjét a személy korábbi tapasztalatai határozzák meg.

Igényszint kialakulása Szocializációs folyamat Belső motiváció Szülői attitűd  bevésődés  különböző erősségű kompetenciaigény Későbbi tapasztalatok módosítják Befolyásolják a személyiségtényezők

A kialakult igényszint összefügg: A személy általános aktivációs szintjével Szociális hatásokkal Egyéni szint a csoportnormához közelít Döntőbb a csoport teljesítménymotiváltsága A saját elvárás puszta közlése szociális kapcsolatban emeli az igényszintet A csoportstátusz befolyásolja az igényszintet Dúll A., Varga K. (1993) Általános pszichológiai gyakorlatok II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. (27. gyakorlat)

Teszt

Kérdések Mi történik a képen? Ki lehet a képen? A szereplő mit érez, min gondolkozik, mit szeretne? Milyen előzményei és következményei lehetnek a képnek? Előtte/Most/Utána

Kutatásunk Téma: Testvérek közötti motivációbeli különbségek Hipotézis: Feltételezzük, hogy a legidősebb testvérek teljesítménymotiváltabbak, mint a középső-, a legkisebb gyerekek, vagy az egykék.

Szakirodalmi előzmények Michael Grose(2003): Why First Borns Rule the World and Last Borns Want to Change It? című könyve Testvérek iskolai eredményeinek összehasonlítása során azt találták, hogy az elsőszülöttek jegyei kedvezőbbek. A különbség jelentősebb, ha nagy az életkori távolság, illetve ha az elsőszülött lány. (Chittenden, Foan, Zweil, Smith, 1968) Elsőszülöttek aránytalanul nagy arányban kiemelkedő képességűek, a többiekhez képest. (Terman, 1925) Egyes értelmezések szerint az elsőszülöttek gazdagabb korai környezettel találkoznak és a szülők intenzívebben stimulálják a szellemi fejlődésüket (Hunt, 1961). Ezért a legidősebb gyerekeken gyorsabban és nagyobb mértékben nő a nyomás, amely olyan személyiségjegyek kialakulásához járul hozzá, melyek megkönnyítik a magas szintű teljesítményt az iskolában. Az idősebb testvérek eredményei kis mértékben hatnak a fiatalabbak teljesítményére, mintegy példaképek számukra. (Nicoletti, Rabe, 2014)

Módszer Vizsgálati személyek : 94 (86 nő, 8 férfi) Átlagéletkoruk: 21,1 (93 v.sz.) Online kérdőív: Demográfiai adatok (nem, kor, lakhely) Testvérek (mennyi, nemük, sorrend) 6 teljesítménymotivációra vonatkozó kérdés Önkéntes és anonim részvétel

Általános jellemzők

Leíró statisztikák

Legkisebb-legnagyobb különbség Független mintás t próba: t(72)= -1,853; p=0,068 M(legkisebb)= 19,4 M(legnagyobb)= 18,26 A legfiatalabbak pontszámai tendenciaszinten nagyobbak, mint a legidősebbekké. A többi csoport között nincs szignifikáns különbség. (Egyszempontos VA)

Felhasznált irodalom Atkinson, J. W. (1989): A kockázatvállaló viselkedés motivációs meghatározói. In: Barkóczi I. és Séra L. (szerk.) Az emberi motiváció II. Humánspecifikus motiváció. Szöveggyűjtemény. Tankönyvkiadó, Budapest. Chittenden, Edward A.; Foan, M. Wendy; Zweil, Diane M.; Smith, John R. (1968). School achievement of first- and second-born siblings. Child Development, 39(4), Dúll A., Varga K. (1993) Általános pszichológiai gyakorlatok II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. (27. gyakorlat) Hunt, K. McV. (1961). Intelligence and experience. New York: Ronald McClelland, D. C. (1987). Human Motivation. Cambridge: CUP Archive Lewin, K. (1926). Vorsatz, Wille und Cedürfnis [lntention, will, and need]. Psychologische Forscltung, 7, Press, Nicoletti, C. & Rabe, B. (2014) Sibling spillover effects in school achievement, ISER Working Paper Series , Institute for Social and Economic Research. Ryckman, M. R., Kaczor, L. M., Gold, J. A. (1996): Construction of a personal development competitive attitude scale. Journal of Personality Assessment, 66(2), 374–385. Terman, L. M., et al. (1925). Genetic studies of genius. Vol. 1. The mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford, Calif.: Stanford University Press

Köszönjük a figyelmet! Képek :