A pénzintézeti munka hatékonyságát növelő rendszerek DMS Labor Fórum 2005. május 26. Fodor Zoltán, Cardinal Számítástechnikai Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© 2010 IBM Corporation IBM Enterprise Content Management Az intelligens karakterfelismerés üzleti lehetőségei A dokumentum feldolgozás 5 lépcsője Előadó:
Advertisements

MasterCard - Év bankja 2010 Gauder Milán regionális igazgató MasterCard Europe.
A Számlaközpont Zrt. saját fejlesztése, mely az NFÜ által finanszírozott K+F (GOP 1.1.1) pályázat segítségével valósul meg. A projekt fő célkitűzése,
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Intranet portál bemutató
A vevői igényekre formált informatikai innováció
2008 novemberOrbán Zoltán – LogiPen Kft.. Mit is kell adminisztrálni…?  Szabályzat  Dolgozói tájékoztató  Munkavállalói nyilatkozatok (új belépők is!)
Sokáig tart megtalálni?
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Hol szökik a hatékonyság
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Dokumentumkezelés. A 2007-es Microsoft Office rendszer dokumentumkezelési szolgáltatásai Kőnig Tibor szakmai vezető Microsoft Magyarország
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat Microsoft Project Server 2003 Egyedi projekt alkalmazások: pályázatok, beruházások kezelése a.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Module 1: A Microsoft Windows XP Professional telepítése
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Az információrendszerek kialakulása
Nemzetközi Rehabilitációs Központ
Szerviz modul Ismertető. Cégismertető Magyarország vezető kárrendezési rendszerének szállítója Tíz éves szakmai tapasztalat Partnerei kapcsolatban állunk.
Dokumentumkezelés Magyarországon
Dokumentumkezelés.
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Dokumentumkezelő rendszer javaslat PTR zRt. részére
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Projekt dokumentáció A dokumentumok között vannak a projekt irányításával összefüggő dokumentumok, és vannak műszaki dokumentumok.
Kelemen Katalin (MNB) Konkoly Péter (Montana)
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Minta IRATOK Az írásbeli kommunikáció eszközei az iratok.
Nagyvállalati dokumentumkezelés alapjai Irat, szerződés, számla, megrendelés, árajánlat, megbízás, hivatalos levél, tervrajz, műszaki rajz, vázlat, ütemterv,
A dokumentumkezelés rögös útján „Hogyan tovább iratkezelés?” szakmai konferencia június 10. Ács Zoltán Eurodoc 2000 Kft.
DMS Fórum Kovács Orsolya május 27. A dokumentumkezelés bölcsője és mozgatója - A dokumentumkezelés újjászervezése.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
1 „Papírmentes iroda” avagy Mit jelent ma a teljeskörű elektronikus dokumentumkezelés? Bács Andrea fejlesztési konzulens.
Előadó: Kovács Gábor DocuScan Kft. Nagymennyiségű dokumentum feldolgozása a gyakorlatban.
SIGNUM ….. Fejlesztési dokumentumokat kezelő rendszer Dr. Fenyő Róbert Ügyvezető igazgató.
Szathmári Gyula kereskedelmi igazgató. Cégismertető ADM Informatikai Kft. Alapítva 1991-ben, 1997-től önálló vállalkozás 100%-ban magyar tulajdonosi kör.
Egységes tartalomkezelés - Adatharmonizálás ECM filozófiával -
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
Nagyvállalati dokumentumkezelés 2. Fejér Gábor PYLON KFT DMS megoldás nyílt forráskódú környezetben – az XDocs rendszer.
BEVEZETŐ „Évente 243 milliárd euró elpazarlását és 15 millió fa kivágását lehetne megelőzni azzal, ha az unióban általánossá válna az.
Beszerzések hatékonyság növelése
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Elektronikus dokumentumkezelés
Ajánlat, szerződés, számla dokumentumok egységes kezelése
Úton az elektronikus levéltár felé
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Dokumentumkezelő rendszer bevezetésének tapasztalatai
Informatikai rendszerek lassulása - a tervszerű archiválás hiánya?
Mezősi Róbert Comp-Sys Kft
Őszintén a dokumentumkezelésről
Gyorsabb és hatékonyabb munkavégzés
Az I-DOK rendszer és ami mögötte van
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
GDPR kihívások.
A civil szféra szerepe a közigazgatás jövőjében
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

A pénzintézeti munka hatékonyságát növelő rendszerek DMS Labor Fórum május 26. Fodor Zoltán, Cardinal Számítástechnikai Kft.

Hatékonyságnövelő informatikai rendszerek Bemutatkozás A banki dokumentumkezelés A banki dokumentumkezelés támogatása a Cardinal CRAFT rendszerével Személyes

Bemutatkozás Cardinal Kft, rendszerek

Bemutatkozás 1 Alapítás: 1992 (13 éves múlt a banki-pénzügyi informatikai rendszerek fejlesztésében) Az alapítás óta tiszta magyar tulajdonban áll A cég kizárólagos tevékenysége a szoftverfejlesztés Folyamatos, stabil növekedés (létszámban, területben - irodabővülés) Jól képzett munkatársak MSZ EN ISO 9001:2000 és BS7799-2:2002 minősítés (elsők között) Fodor Zoltán - értékesítés és marketing

Üzletágaink 1 Elektronikus banki szolgáltatások üzletág - piacvezető szerep (Elektronikus banki szolgáltatások: hagyományos electronic-*, Internet-*, WAP-, SMS-, telefon banking) A legnagyobbaktól a legkisebbekig: az OTP-től a takarékszövetkezetekig Electra, Spectra, PCBankár, KID (Keler Rt.) *piacvezető pozíció

Üzletágaink 2. Elektronikus dokumentumkezelés- és iratarchiválás üzletág Az üzletág jellemzője, hogy elsősorban a banki-pénzügyi szektornak szállítunk Fejlesztés alatt álló rendszerek: Földhitel- és Jelzálogbank Rt., ING Regionális Ügyvitel (de valamennyi rendszerben vannak fejlesztések) BondSystem, CouponSystem, CRAFT nevek alatt

Electra referenciák (electronic- és internet banking) OTP Bank Rt. ERSTE BANK Hungary Rt. Konzumbank Rt. (MKB) Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. HVB BANK Hungary Rt. (és jogelődei: Creditanstalt, Bank-Austria, HypoVereinsbank Rt.) IC Bank Rt. Postabank Rt. (Erste) Kereskedelmi és Hitelbank Rt. Hanwha Bank Rt. Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt. Általános Értékforgalmi Bank Rt. Keler Rt. közel 70 takarékszövekezet Kivonatok digitális aláírása: Keler Rt.

CRAFT referenciáik (dokumentumkezelés) Dokumentumkezelés - Craft –ING Regionális Ügyviteli Központ –Baumgartner Autócentrum –Postabank - bizonylatfeldolgozás –ERSTE Bank - bizonylatfeldolgozás –Credit Suisse Life and Pensions Biztosító –Magyar Posta Rt. –Budapest Autófinanszírozási Rt. (BB/GE Csoport) –K&H Életbiztosító –Kereskedelmi és Hitelbank –ABN-AMRO Magyar Bank Rt. –Winterthur Pénztárszolgáltató –AB Aegon –Merkantil Bank Rt. (OTP Csoport) –Commerzbank Rt. –Magyar Államkincstár Rt. –ING Bank Rt. –PEK Elszámoló Központ Értéktári rendszer - BondSystem –Nemzetbiztonsági Hivatal (kárpótlási jegy feldolgozás, most fejlesztettük tovább) –Ceska Sporitelna –Budapest Értékpapír- és Befektetési Rt. –Budapest Bank –Citibank –KELER Rt. –Codex Rt. Értékpapírfeldolgozó rendszer - CouponSystem –Ceska Sporitelna

A bankok üzleti környezete A termékeket, bankokat egyre nehezebb megkülönböztetni Az ügyfelek egyre több (pénzintézet,) termék, szolgáltatás közül választhatnak A fogyasztók egyre kifinomultabbak döntéseikben A technológiák gyorsan fejlődnek, az üzleti környezeti változások gyorsulnak A jó ötleteket egyre gyorsabban másolja a piac - állandó megújulási nyomás van Egyre bonyolultabb viszonyok között kell helytállni, egyre több mindenre kell figyelni

A bankok üzleti környezete Ügyféllojalitás csökkenése Ügyfélismeret, ügyfélkapcsolat jelentőségének növekedése Párhuzamos kiszolgáló csatornák megléte, működtetése Kihelyezés (outsource) lehetősége megnőtt 24 órás szolgáltatások iránti igény Földrajzi határok jelentőségének csökkenése + Bankon belüli jó együttműködés jelentősége megnőtt

Üzletfejlesztés a magyar pénzintézeteknél Az előző részben felvetettekre válasz lehet: az üzletfejlesztés 5-6 éves múlt Magyarországon Néhány magyar bankban van már ilyen: –nem csak termékfejlesztés, nem csak szervezetfejlesztés, nem csak személyzetfejlesztés (CIB, MKB)

Támogatás a banki üzletfejlesztéshez Cardinal pénzintézeti rendszerei –Testre szabott, egyedi rendszereket kínálunk –A rendszerek saját fejlesztés eredményeként születnek meg - ez rugalmasságot eredményez –Nemzetközi szabványokat használunk a hosszú távú használhatóság és az Ügyfelek biztonsága miatt –Modulrendszerű a fejlesztés –Banki elvárásoknak megfelelő szintű biztonsági megoldások találhatóak meg benne

Electra electronic banking rendszer Valamennyi elektronikus csatorna kiszolgálására ezer Ügyfél, ezer felhasználó Cégek és magánszemélyek számára Kapcsolódás a dokumentumkezeléshez: PB internetes hitelkérelmek + elektronikus számla és fuvarlevél + e- kereskedelem

CRAFT dokumentumkezelő rendszer Elsősorban a banki-biztosítói- pénzügyi szektor alkalmazza Feladatai: –archiválás, archívum kialakítás, szerződésarchívum (és kapcsolódó dokumentumok) létrehozása –munkafolyamat támogatás –dokumentumfeldolgozás (átutalási bizonylat, karakterfelismeréssel)

Elektronikus banki dokumentumkezelés Háttér, területek

Elektronikus banki dokumentumkezelés Felmérés (IDC): –Dokumentumok előállítása és kezelése Árbevétel 5-15% Vezetői munka 45 % –Kérdések: Van-e a szervezetnek DM stratégiája? Vannak-e kimutatott DM költségek? –Pedig érdekes lehet: a bevezetés megalapozásánál az EDM rendszer célkitűzéseinek megfogalmazásánál Summázat: a szervezetek/bankok nem követik a DM költségeiket!

EDM ügyintézés támogatással Közelmúltbeli példa: a magyar autófinanszírozással foglalkozó cégek problémái A piac várható szűkülése miatt lépni kényszerülnek Egy lehetséges megoldás: EDM bevezetés Eredmények: közel egy óráról le lehet szorítani valamivel több, mint 20 percre az ügyfelekkel való foglalatosságot

Elektronikus dokumentumkezelés Az EDM egyfajta metszetben: informatikai rendszer Az (E)DM másfajta metszetben: szemlélet, gondolkodási mód - ahonnan csak egy lépés a knowledge management... EDM: minden bejövő, kimenő, belső papír- és digitális dokumentum regisztrálására, kezelésére, tárolására A periférális HW elemekkel együtt értendő (szkenner, a vonalkód technológia eszközei…) Esetleges kapcsolattal más informatikai alkalmazások felé

Tehát mi az EDM? Egyszerűsítve: –e-iktatás –e-archiválás –e-munkafolyamattámogatás –Illetve ezek kombinációi

Az EDM célja Papírok lehető legteljesebb kiszorítása - a „papírmentes iroda” megteremtése A meglevő folyamatok felmérése, átgondolása, javítása Várható első eredmények: –időnyereség (iktatás, visszakeresés) –költségmegtakarítás (tárolás, irodai hely felszabadulás, hatékonyabb folyamatok)

Az EDM alapfunkciói Nyújtson támogatást a munkához, munkafolyamatokhoz a következőkön keresztül: –adatok, képek bevitelének lehetősége –ezen adatok, képek biztonságos tárolásának megteremtése –jogosultsági rend, rendszer alapján a rendszerhez való hozzáférés biztosítása

EDM/DMS bevezetés Ha valaki okos – már az indulásnál gondol arra, hogy később valami kezdeni kell a papírjaival, illetve a digitális dokumenmtumaival Nem induláskori nyomós okok: –nem férünk el –másnak is van már (mindenki másnak van már!) –piaci nyomás (pl. lízingcégek példája) –általános költségcsökkentés, hatékonyságnövelés, helyfelszabadítás

Jó, jó - de mi is az az EDM? Az intézmények teljes tevékenységét átszövő technológia és eljárásrend Nem a már meglévő dokumentumokat kezeli EDM: dokumentumok létrehozásától a velük való munkán át, az iktatáson, a szkennelésen, archiválásig zajló átfogó folyamat, amely érinti a jogosultságok, biztonság, hitelesség, szervezeti hierarchiák leképzésének kérdéseit

EDM előnyei Biztonságosabb, gyorsabb, olcsóbb lehet Biztonság növekedése - mélyebb ismeret a szervezet folyamatairól Fejleszt(het)i az informatikai kultúrát A lehetőségek megfelelő értékeléséhez azonban bankon belül lépést kell tartani a fejlődéssel

Visszatartó tényezők Eddig is elvoltunk Emberi tényezők (egy adott típusú menedzsment lehet, hogy nem fogékony, nem érti, nehezen kimutathatóak előnyei) Több munkát jelenthet, több ember kellhet a bevezetés időszakában Kockázatos a projekt Félelem a szállító „eltűnésé”-től (szabványos megoldásokat kell választani

Tehát mit szeretnénk? Mindegy, hogy papír vagy digitális dokumentum: –Érkeztetni/iktatni –Digitalizálni (szkennelni) –Munkafolyamatokat támogatni –Más rendszerekben felhasználni –Tárolni (archiválni), gyorsan keresni és megtalálni –Hitelességet biztosítani

A papírokkal kapcsolatos gondok Többszörös másolatok (pl. céges okmányok a számlavezetésen és a hitelosztályon) Dokumentumok útja követhetetlen A folyamatoktól való eltérés nehezen kontrollálható Felelősök, határidők - hol tart, miért áll? Statisztikák nem nagyon vannak - de biztos nem állíthatók elő gyorsan

E-papírokkal kapcsolatos gondok Hitelesség Hozzáférés Visszakeresés Értesítés a beérkező dokumentumokról

Visszamenőlegesség Kell-e teljes archívum? Ha nem kerülnek fel a rendszer indulása előtti dokumentumok, hogy kell kezelni a régi dokumentumokat? Egyáltalán mi legyen az átállás dátuma? - ez triviálisnak tűnik, de azért majd meglátják...

A digitalizáció alapja Lehet a korábban működő folyamatok szerint bevezetni az EDM-et Érdemes lehet azonban átgondolni - elkészíteni vagy frissíteni, aktualizálni az Irattári Tervet és Iratkezelési Szabályzatot

Migráció - vagy sem? Lehetséges, hogy a szervezetnél különböző iktató rendszer működik, 50 osztályon Dönteni kell: –a régiek adatok maradnak a régi rendszerekben? –migrálni kell/lehet az új rendszerbe?

Példák az érintett üzleti és háttér területekre 1. A szervezet egészét érinti 2. Bizonyos részterületeket vagy részfolyamatokat érint

Szervezet egészének munka- támogatása Beérkező valamennyi dokumentum e- és papír regisztrálása (iktatás- érkeztetés) – segítség: elektronikus iktatókönyv, keresés-támogatás Szekenneléssel lehet szép nagy archívumot képezni (a munkafolyamatokból ki is maradhatnak ez esetben a dokumentumok) Dokumentum továbbítás támogatása – átadólisták készítése

Minőségirányítási rendszer Szoftver: a minőségirányítási rendszer bevezetésekor vagy kiegészítés/áttérés utólag Dokumentációk és tevékenységek: –Belső felülvizsgálatok –Vezetőségi átvizsgálás –Reklamációkezelés –Beszállítók, alvállalkozók értékelése –Minőségügyi dokumentumtár –Oktatáshoz kapcsolódó dokumentumok

Beszerzés támogatás 1 Igények gyűjtése Szállítók összegyűjtése, kiválasztása Megrendelés Raktárra vétel Egyedi kis vagy nagy összegű tételek beszerzésének kezelése A beszerzett eszközök és kapcsolódó dokumentumaik (javítás stb.) nyilvántartása

Beszerzés támogatás 2 Szállítók minősítése, értékelése A meglevő eszközök leltárazása, rovancsolása Üzembe helyezés, selejtezés nyilvántartása

Banki részfolyamatok támogatása Banki belföldi átutalási bizonylatok feldolgozása Magyarország legnagyobb ilyen típusú rendszerében Vegyes kiépítettség: –Központ-alközpont vagy fiók közvetlen a központra Bővítési tervek Napi több tízezer bizonylat

Hitelgondozás Kérelem, dosszié, kapcsolattartás az ügyféllel dokumentumok - ki kell nyomtanunk? NE! A dokumentumok csatolása a dossziéba A szerződési feltételek figyelemmel kísérése folyamatában keletkező dokumentumok Késedelmes hitelek kezelése Fedezettel kapcsolatos gondok – külső partner: biztosító, fedezetértékelők

Számviteli folyamatok – bejövő számlák Számlák, számla-igazolólapok – több jóváhagyóval Külön iktatás megszüntetése (számviteli iktatószám) Továbbszámlázandó tétel jelölése Kapcsolódó dokumentumokra, szerződésekre, megállapodásokra hivatkozás

Számviteli folyamatok – bejövő számlák 2 Téves, hibás számla visszaküldése Nagy összegü számlák külön kezelése Pénzügyi teljesítés Kontírozás (főkönyvi számlák jelölése)

Számviteli folyamatok – kimenő számlák Pénzforgalmi számlára Pénztárba Egyéb helyekre Bankszámlakivonatok, pénztárbizonylatok, kísérő levelek

Szabályozás Szabályozás – önállóan vagy szakterülettel közösen Hozzáférés biztosítása Hatályosság kezelése, érvénytelenítés, kapcsolódó szabályzatok, jogszabályok, rendeletek Köröztetés, jóváhagyás, felhasználás

Személyügyi tevékenység Személyügyi tevékenységek, dokumentumok (jelentős tárolási idő- igénnyel – év) Munkafolyamat + archívum Személyügy támogatása: pl. éves értékelések – űrlap kitöltés, oda- visszaküldés, jóváhagyás, megbeszélés, aláírás, szkenneléssel akár papírt is Az összetartozó dokumentumok egy helyen

Munkafolyamat támogatás – bizonylat feldolgozás 1 Hatékonyságnövekedés a központosítás miatt, szervezettség növekedése OCR/ICR szintén hatékonyságot növel Hibaszűrések – négyszem-elv, jóváhagyás, másodjóváhagyás beillesztése, duplikátumellenőrzés Kivételkezelések – összeghatár, aláírás ellenőrzés Faxok becsatolási lehetősége

Munkafolyamat támogatás – bizonylat feldolgozás 2 Igény: Más banki rendszer tevékenységének megtámogatása – electronic banking ág befuttatása (jogcímezés lehetősége) Faxok, megerősítő levelek becsatolása (összetartozó dokumentumok egy helyre rendezése) Folyamatok áttekintése – átszervezése

Munkafolyamat támogatás kiegészítése – e-archiválás A szervezeten belül működő más workflow rendszer megtámogatására Más rendszer meghívja a szükséges dokumentumokat, a DM/archiváló rendszer megjeleníti azt

Tárolás - vagy menedzsment? Banki operatív irattár: a tetőszint egy helységébe behányva (kivonat keresgélés fél napig…) A dokumentumokat nem csak tárolni kell és meg kell felelni számos jogi szabályozásnak - tehát inkább menedzsment,mint tárolás!

Elválasztható-e a „papír” a digitális dokumentumtól? Költői a kérdés: elméletileg igen - gyakorlatilag (még) nem De egyre inkább ebbe az irányba halad De hogy mikor éri el...?

Igény a dokumentumkezelés teljes újjászervezésére Ha változtatást tervezünk (elektronikus dokumentumkezelő rendszer bevezetés), érdemes a dokumentumkezelés egészét vizsgálni EDM alapja: a jelenlegi működés vizsgálata –jelenlegi dokumentumok, folyamatok, szabályzatok felülvizsgálata, interjúk, helyzetfelmérések egyeztetése, a jelenlegi helyzet elemzése, megvalósíthatósági tanulmány, vezetőségi döntéselőkészítés, majd a döntések meghozatala

A dokumentumtárolással kapcsolatos folyamat Papírhegy: –maradandó-selejtezendő dokumentumok Maradandó iratok: –rendezés, iratjegyzék készítése, dobozolás, irattárba betárolás Selejtezés: –iratok összekészítése, selejtezési jegyzőkönyv, megsemmisítés

Bértárolás Bedobozolás Iratok tételes átadás-átvétele Irattárba betárolás Irattári nyilvántartás létrehozása, hozzáférés biztosítása Visszakeresés, kikérés, kiszállítás...

Az üzleti területek igényei: jót, gyorsan, olcsón Milyen költségekkel számolhatunk egy DM átszervezési, EDM bevezetési folyamatban? Előkészítés Szabályozás, oktatás EDM bevezetés

Milyen költségekkel számolhatunk? Általában a szervezet mérete és az elvégzendő feladatok a kalkuláció kiindulópontjai Időt-pénzt-energiát nem szabad sajnálni az előkészítésre

Az előkészítés Helyzetfelmérés-elemzés –Ez lehetséges több ütemben hét –Költség/ellenérték: HUF 250 T – 3 M Terv elkészítése, koncepció kialakítása –4-12 hét –Költség/ellenérték: HUF 300 T – 4 M

A szabályozás, oktatás Szükséges dokumentációk aktualizálása, elkészítése –4-16 hét –HUF 250 T – 3 M Oktatás –A munkatársak számától és az oktatás típusától függően –HUF 30 T – 2 M

Vér,veríték,könnyek - EDM bevezetés 1 EDM – pár tízezer forinttól Rendszerár: HUF 250 T – 60/80 M (nettó) Hardverek!!! (A rendszernek lehet nagy „vas-igénye” - csak a szerverek: több M forint + az esetleg szükséges további gépcserék)

Vér,veríték,könnyek - EDM bevezetés 2 Adatbázikezelők és licencek ára Vonalkódolvasók … … és persze a kiválasztás költségeiről nem is szólva...

Működtetés Külső-belső rész Külső: support szerződés alapján a telepített rendszer %-a (HUF 25 T M/év) (hardverek nélkül) Továbbfejlesztés: külön fejlesztési megállapodások alapján A kettő között: óradíj alapján (12-25 T/óra körül - tervezés, fejlesztés, tesztelés megbontás lehet)

A banki dokumentumkezelés támogatása A Cardinal CRAFT rendszere

A CRAFT dokumentumkezelő

A CRAFT Rendszer Keretrendszer, amelynek felhasználhatósága kiterjed: –előre definiált munkafolyamatok irányítása –szervezeten belüli dokumentummozgatás szervezése –fizikai (operatív és hosszútávú) irattárak kezelése (selejtezés és kölcsönzés is) –dokumentumok csoportmunkával történő előállítása –dokumentumarchívum kezelése –közösen használt dokumentumok előállítása, terítése –karakterfelismeréssel támogatott bizonylat-feldolgozás –általános feladatkezelés

A CRAFT rendszer általános jellemzői 1. Általános dokumentumkezelő keretrendszer Feladatkörök széles skálája Moduláris felépítés Saját fejlesztésű rendszer Saját karakterfelismerés Testreszabott rendszerek

A CRAFT rendszer általános jellemzői 2. Nincs extrém erőforrás igénye Saját speciális adatbáziskezelőt használ (nagy mennyiségű, ritkán változó adathoz) Más, ismert adatbáziskezelőkkel is működhet

Biztonsági megoldások a bankok elvárásai szerint Különleges megbízhatóság és üzembiztonság Titkosított adattárolás és adatkommunikáció Módosítás elleni védelem Széleskörű jogosultsági rendszer Dokumentum- és munkaállomás szintű naplózás

A Craft fejlesztésénél felhasznált szabványok SGML/XML (ISO 8879) TIFF G4 tömörítéssel RIJNDAEL (AES FIPS 197), DES, 3DES (FIS PUB 74) XML Signature (W3C Recommendation) XAdES (ETSI TS )

CRAFT felhasználási lehetőségek Iktatás-archiválás Dokumentummenedzsment Munkafolyamat támogatás Beszerzéstámogatás, számlaigazolási folyamat Bizonylat, űrlapfeldolgozás Minőségirányítási rendszer megtámogatása Pályázati rendszer megtámogatása Projekt adminisztrálás segítése

Dokumentumok elérhetősége A dokumentumok jogosultsági hierarchiákba vannak sorolva Hozzáférés: felhasználói, felhasználói csoportjogok alapján Jogosultságok lehetnek: lekérdezési, nyomtatási, módosítási, selejtezési, részleges hozzáférési, titkosított dokumentumokhoz hozzáférési...

Biztonsági megoldások Electronic banking: egyetlen bizonylat sem tűnhet el, vagy duplázódhat meg A CRAFT-ban is él ez az elv: –munkaállomás és dokokumentum szintű naplózás –titkosított állománytárolás és továbbítás –gördülő check-sum

A rendszer felépítése Kliens-szerver architektúra Szerverek több gépre is telepíthetőek A kliensek speciális vékonykliensek pénzügyi tranzakciókhoz (speciális SGML/XML browser) A módosításokat elég a szerverre telepíteni A feladatok funkcionális modulokon keresztül elérhetőek

A saját adatbáziskezelő Biztonságos kezelés és tárolás Gyors elérhetőség Nagy adatmennyiségre tervezve ( millió adat) A képek és a képekről tárolt adat két külön adatbázisban foglal helyet

Frissítés Új verziók telepítése a szerverre Kliens munkaállomások automatikusan frissülnek Létezik alközpontos kiépítettség is - itt a programok adatok frissítése több lépcsőben történik

Jellemző support szolgáltatások Üzemeltetés támogatás –hotline telefonos ügyelet –helyszíni hibaelhárítás Követés –havi átalány ellenében: hibajavítás kisebb fejlesztések

Támogatás a rendszerhez Indulásnál helyszíni felügyelet Oktatás saját tematika alapján, gyakorlat-orientált módon: –felhasználóknak –rendszergazdáknak

Kapcsolódás egyéb rendszerekhez A belső kommunikáció XML alapú A külső interface-k a megrendelővel történő egyeztetések alapján Jelentős tapasztalat illesztések területén is –egyszerre több rendszerrel –különböző kommunikációs módokon is

Middle-ware környezet A Craft MQSeries-en és BEA Weblogic-on keresztül kommunikál, de más middleware- hez is készek és képesek vagyunk interface-t fejleszteni.

Vonalkód technológia Több helyen használjuk Szintén saját illesztésben

Karakterfelismerés a CRAFT-ban Saját fejlesztés OCR: értékpapír-sorszám, ép. minőség-ellenőrzés, átutalási megbízás, nyomtatott iktatószám, (rendszámfelismerés) ICR: átutalási megbízás, PEK postai összesítők

Bizonylatfeldolgozó rendszer

Országos (központ-alközpont) kiépítettség 50 szkenner (további fiókok csatlakoznak hamarosan) Teljesítmény: – / dokumentum Csúcsnapon 200 feletti felhasználó A folyamat egy része bérfeldolgozásban távoli hozzáféréssel

A CRAFT által támogatott feladatok Iktatás, ügymenet-támogatás Irattár-kezelés támogatása (operatív és hosszútávú) Dokumentumok selejtezése, levéltári átadás

Főbb CRAFT modulok Ügyiratkezelés (iktatás- ügyintézés) Feladatkezelés Irattárkezelés Közös használatú dokumentumok Dosszié Archiválás Dokumentumtováb bítás Iratelhelyezés PKI modul Jogosultságkezelés Statisztika

Munkafolyamat támogató rendszer

Általános iktató, iratkezelő és archiváló rendszer A szervezet egészére kiterjed „Papírmentes iroda” koncepció megvalósítás körüli ügyféldosszié Visszamenőleges feldolgozás Külső helyen, bérmunkban történő feldolgozás

Erőforrásigények 1. PC alap –Szerver igény:Legalább 1 Gb memória, legalább 2 GHz CPU, gyors, hibatűrő merevlemez (RAID), az adatbázis méretének megfelelő merevlemez kapacitással, legalább 800X600 felbontású, 16 bites színmélységű monitor, egér, szünetmentes táp, CD- olvasó. –Win NT, 2000, XP operációs rendszer

Erőforrásigények 2. Minimális elvárások számítógéppel szemben szkennelő munkaállomás esetén: –minimum 256 Mb memória, minimum 1 GHz CPU, legalább 800X600 felbontású, 16 bites színmélységű monitor, egér, SCSI kártya, a szkennerrel kompatibilis, Windows NT/2000/XP platform.

Erőforrásigények 3. Kliensprogramok: –Minimum 128 Mb memória, Pentium 800 MHz CPU, ajánlott minimum 800X600 felbontású, 16 bites színmélységű monitor használata, 32 bites (lehetőleg Windows NT/2000/XP) platform, egér.

Személyes Útravaló azoknak, akik még rendszerbevezetés előtt állnak

Hasznos lehet 1 Külső vagy belső tanácsadó/munkatárs teljes ráállítása az EDM bevezetésére –(egy évvel?) a rendszer kiválasztás előtt felvenni valakit, aki felméri a folyamatokat, dokumentum- mennyiségeket, stb. Különös figyelem a jogi vonatkozásokra (szerződéses feltételek, digitális aláírás...) Technológia – vagy hosszútávra szóljon, vagy olyan legyen amelyről könnyű váltani Legyen elég hosszú és többfordulós a szállító/rendszer kiválasztása

Hasznos lehet 2 Jelentős pénzintézeti, élő referenciás rendszert válasszunk Menet közben a lehető legkevesebbet változtassuk - lehetőleg sem az EDM rendszeren, sem a szervezeten –új osztály(ok), rendszerek bevezetése a félkész rendszerbe... Az elért eredményeket tegyük publikussá Az oktatásra helyezzünk nagy hangsúlyt - akár vizsgával is

Hasznos lehet 3 Ne a legolcsóbb megoldásra törekedjenek Ügyeljenek arra, hogy az ajánlatok közös nevezőre legyenek hozhatóak (eltérhet árstruktúra, mást értenek bele a műszaki tartalmi elvárásokba, stb.) A tesztelés legyen jól megtervezett, dokumentált - akár az indulásnál, akár a továbbfejlesztésnél

Információforrások a jövőre nézve dokumentumkezeles.lap.hu – Magyarország első és egyetlen összefoglaló, szakmai linkgyűjteménye („portál”-ja) DMS Labor – konferenciák, szakmai napok stb.

További szép napot! Kérdések - most…? Vagy később: –Fodor Zoltán telefon: vagy 06/30/ e-levél: