Előadó: Kozák Tamás Szolgáltatásfejlesztések – fókuszban a mobilitás Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem április 7.
Piacnyitás a vasúti szektorban 2001/16 (EK) irányelv: interoperábilitás (nemzeti vasúthálózatok összekapcsolása) Második Vasúti infrastruktúra csomag (2004) - Nemzetközi árufuvarozási piacok verseny előtti megnyitása 2006-tól – Mo. derogáció, kabotázs bevezetése 2008-tól - Irányelv a biztonsági tanúsítványról – 2001/14 EK módosítása - 96/48 EK és a 2001/16 EK módosítása – összehangolás - Európai Vasúti ügynökség felállítása Harmadik vasúti csomag ( ) - a nemzetközi személyszállítás liberalizációja, - az utasjogok a nemzetközi forgalomban, - az árutovábbítás minőségi minimumkövetelményei, - a mozdonyvezetők egységes engedélye. Negyedik vasúti csomag - Belföldi személyszállítási piac megnyitása (közszolgáltatási szerződés időtartama, EB javaslat: 2019-től, EP döntésre vár).
Piacnyitás: kockázatok és lehetőségek Nemzetközi piacnyitás: harmadik vasúti csomag (2007) Belföldi vasúti személyszállítás liberalizációja: negyedik vasúti csomag, közszolgáltatási szerződés Benchmarking Felkészülés, szolgáltatásfejlesztés
MÁV-START Zrt. számokban (2013) MÁV-START dolgozói létszáma: Személyszállító vonatok száma: A személyszállító vonatok menetrendszerűsége: 81% Elszállított utasok száma: Belföld: utaskm Nemzetközi: utaskm Közszolgáltatási szerződés Integrált működés, hatékonyságjavulás Felkészülés a liberalizációra Fókuszban a szolgáltatásközpontú fejlesztés 4
„A MÁV-START Zrt dinamikusan fejlődő családbarát vasút, amely a legnagyobb közösségi közlekedési arányt éri el Európában 10 éven belül.” Stratégiai célok: Piaci részesedés növelése, új nemzetközi személyszállítási lehetőségek keresése, valamint a meglévők fejlesztése; piaci rések feltárása Szolgáltatási színvonal emelése, szolgáltatásbővítés Integrált közösségi közlekedés fejlesztése Társadalmi elismertség növelése Hatékony, átlátható működés Felkészülés a piaci liberalizációra Költségtérítési igény csökkentése A személyszállítási szolgáltatások színvonalának és a versenyképesség növelésének alapfeltétele a vasúti infrastruktúra szolgáltatások megfelelő minősége: a vonatok pontos közlekedtetése, menetrendszerűség javítása, állomási szolgáltatások bővítése, színvonalának javítása. MÁV-START Zrt. stratégiája
A MÁV-START Zrt. közszolgáltatási szerződése A közszolgáltatás alapja, feltételei Megrendelő (Állam-képviseletében NFM) megbízza Szolgáltatót (MÁV-START Zrt.) a közszolgáltatási menetrend szerinti vasúti személyszállítás ellátásával. Szerződés időtartama 10 év (2014-től) A szerződés rögzíti a szolgáltató kizárólagos jogát vasúti személyszállítás ellátására. Szűk körben ugyan, de meghatározza ezen jog korlátozási lehetőségét is. Adatszolgáltatási kötelezettségek Rendszeres beszámolás Naturáliák Pénzügyi teljesítmények Fő Minőségi Paraméterek Tisztaság Pontosság Utastájékoztatás Cél: a szolgáltatás színvonalának emelése
7 Hazai vasúthálózat - személyszállítás
8
Mobilitási kínálat javítása – menetidő-cs ö kkent é s InterCity-h á l ó zat bőv í t é s v á ltozatlan eszk ö z á llom á ny Veszprém -20 perc, csúcsidőben óránként Ősztől Zalaegerszeg új InterCity -40 perc (!) új pálya (2013) új pálya (2010) új pálya (folyamatos) új pálya (2010) Budapest–Eger új InterCity vonatok Gyorsabb menetvonal: -1 8 perc pályakorszerűsítés (2012-től) Szekszárd, Baja: -20 perc, InterRégió kétóránként Budapest–Lajosmizse új, ütemes menetrend óránként Budapest–Békéscsaba Óránkénti vonat, kétóránként IC Tatabánya– Oroszlány óránként új pálya (2008) Nyáron Balatonfüred új menetrendszerkezet, -38 perc(!) Székesfehérvár félóránként 37 perc, Érd 10 percenként akár, 12 perc
10 Balaton északi parti komplex fejlesztés 2013 Kelenföld Székesfehérvár Kőbánya-Kispest Debrecen, Szolnok Budapest-Déli Szombathely, Sopron Balatonakarattya Balatonkenese-Üdülőtelep BalatonkeneseBalatonfűzfőBadacsonyBadacsonylábdihegyBalatonalmádiBalatonrendesBadacsonyörsKáptalanfüredAlsóörsCsopakÁbrahámhegy Badacsonytördemic-Szigliget Badacsonytomaj Nemesgulács-Kisapáti Tapolca Balatonakali-DörgicseZánkafürdőAszófőBalatonudvariÖrvényesZánka-KöveskálFövenyesBalatonszepezdSzepezdfürdőBalatonarács Balatonfüred Révfülöp + 12% utasfő
Székesfehérvár-Érd-Budapest Budapest–Székesfehérvár elővárosi vonal sűrítés vonatok egésznap legalább félóránként menetidő csökkentés perc új célállomások Kőbánya-Kispest Székesfehérvár-Budapest 39 perc Érd-Budapest: 12 perc +25% utasfő
Trendek – növekedés a stratégiai szegmensekben Budapest – Lajosmizse előv á rosi vonal sűr í t é s eg é sz napos ó r á s ü tem Budapest – B é k é scsaba sűr í t é s eg é sz napos ó r á s ü tem Budapest – Eger menetidőcs ö kkent é s -14 perc fed é lzeti szolg á ltat á sfejleszt é s (IC-kocsi) +32% utasfő +7% utasfő +6% utasfő
(A) A piaci potenciál Vasúti fejlesztések igényoldali meghatározása Potenciál meghatározása (A) Piaci helyzet értékelése (B) Vasúti szolgáltatás paramétereinek és a piaci helyzet összehasonlítása (C) Egy főre eső budapesti vasúti utazások száma Vasúton Autóbusszal Személyautóval (C) Korreláció a vasúti utazások száma és a vasúti eljutási idő között (B) A vasút piaci helyzete
Lassújelmentesítés vagy pályasebességemelés versenyképesség- növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Szombathely Infrastruktúrafejlesztési javaslatok Kecskemét Szeged Miskolc Nyíregyháza Debrecen Békéscsaba Szekszárd Salgótarján Eger Pécs Kaposvár Veszprém Tatabánya Győr Zalaegerszeg Nagykanizsa Szolnok Villamosítás versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Székesfehérvár Budapest Kétvágányúsítás vagy kapacitásbővítés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Zalaegerszeg: -30 perc Veszprém -10 perc Pécs: óránként ütemesen InterCity ütemesen: -15 perc Balaton déli partja: -15 perc Csökkenő zavarérzékenység Szeged -15 perc Gyula: közvetlen budapesti intercityk -10 perc Észak-Erdély, Székelyföld: Több magyarországi és romániai fejlesztés eredményeképpen több órát csökkenő menetidő Debrecen, Nyíregyháza: -30 perc Sátoraljaújhely, Sárospatak: -40 perc Közvetlen InterCity Eger: InterCity óránként, Eger- felsőváros bekapcsolása, -5 perc Budapest előváros: növekvő pályakapacitás, zavarérzékenység- csökkentés Kaposvár: közvetlen InterCityk kétóránként -15 perc
Budapesti elővárosi közlekedés jövőképe - városi vasút jelentős mobilitási kínálat az agglomerációban – belső szakaszok „HÉV-szerű” közlekedés gyors, közvetlen eljutás a városba – intermodalitás feltétel városon belüli eljutási lehetőségek javítása
Infrastruktúrafejlesztések ( ) 1.Állomásfejlesztések -Fejpályaudvarok épületeinek korszerűsítése, utasforgalmi létesítmények megújítása -Vác, Székesfehérvár állomás átépítése 2.Fejpályaudvari bevezető szakaszok -Budapest-Keleti – Kőbánya felső – Rákos -Budapest-Nyugati – Rákospalota-Újpest -Budapest-Nyugati – Kőbánya-Kispest -Rákosrendező – Angyalföld – Újpest -Déli összekötő vasúti híd III. vágány -Marcheggi híd villamosítása 3.Agglomerációs szakaszok -Kelenföld – Pusztaszabolcs -Biatorbágy – Tata -Kőbánya-Kispest – Lajosmizse villamosítás Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác -Rákos – Hatvan -Óbuda – Esztergom (+ villamosítás) -Rákosrendező – Esztergom -Nagykáta – Újszász 4.Megállóhelyek létesítése növekvő utasszám sikeres szolgáltatásfejlesztések feloldhatatlan kapacitáskorlátok átépítések okozta kapacitásszűkületek kezelése
InterCity jellegű ütemes határokon átnyúló forgalom Interregionális ütemes határokon átnyúló forgalom Egyéb éjszakai vagy nappali eljutás Kárpát-medencén kívüli kapcsolat Bécs Prága Besztercebánya Poprád Zólyom Fülek Kassa Érsekújvár Pozsony Dunaszerdahely Muraszombat Zágráb Ljubljana Fiume Eszék Szarajevó Belgrád Újvidék Szabadka Temesvár Arad Nagyszeben Brassó Bukarest Sepsi- szent- györgy Csíkszereda Segesvár Marosvásárhely Kolozsvár Máramarossziget Nagybánya Rozsnyó Nagyvárad Debrecen Záhony Békéscsaba SzegedBaja Pécs Kaposvár Hatvan Komárom Győr Miskolc Zalaegerszeg MÁV-START nemzetközi vízió: a Kárpát-medence vasútja Berlin Varsó München Köln, Frankfurt, Zürich Split Moszkva Velence, Róma Graz Szombathely Szófia, Isztambul
Kínálatbővítés Budapest és Bécs között Bécsi főpályaudvar átadásának következtében 2015-ben csúcsidei kapacitásbővítés Új átlós viszonlatok, Kolozsvár, Belgrád, Debrecen illetve Bécs között) 2016-tól órás ütemre való átállás, menetidő-csökkentés Minden második órában magyar szerelvények Menetidő körülbelül 2 óra 10 percre csökken Kelenföld és Bécs- Hauptbahnhof között Cél: a Kárpát-medence vezető vasútja koncepció jegyében a nemzetközi kelet- nyugati forgalomban a MÁV-START domináns szerepet játsszon. railjet bevezetése
Aktuális járműfejlesztések Elővárosi motorvonatok (42 motorvonat) jobb gyorsulás -> pontosabb menetrend magasabb komfort -> utaspotenciál kiaknázása (Desiro-hatás, Railjet-hatás) Távolsági minőségi járművek (CAF, IC+) CAF-kocsik felújítása IC+ kocsik beszerzése design, kényelmi elemek, funkcionalitás elavult funkciók racionalizálása (étkező, poggyász) akadálymentesség, konnektorok, kijelzők piacképesség megőrzése (utasok, társvasutak felé) Éjszakai kocsik felújítása
Utazási komfort és fedélzeti szolgáltatás javítása Komfortjavítás design, kisebb kényelmi elemek esedékes javításokkal, minimális többletköltséggel jelentő belső komfortérzet-javulás Kerékpárszállítás fejlesztése járműpark folyamatos fejesztése reakciók, szájreklám Wifi 800 többnyire elővárosi és InterCity jármű fedélzetén Viszonylatjelölés koncepció (BKK, NFM) növekvő szerep a városi közlekedésben szabad kapacitások kihasználása Pilot projekt bevezetve, kiterjesztés idén = utaselégedettség javítása
Előadó: Kozák Tamás Köszönöm megtisztelő figyelmüket!