Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012. Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
A fuvarozási ágak díjazása
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
ALT TÁROLÁS (T) RAKODÁS (R) SZÁLLÍTÁS (S) ANYAGMOZGATÁS ÉS GÉPEI
Kombinált fuvarozás és szállítmányozás
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Az alapismeretek összefüggései
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
Kombinált előnyök minden régióban
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Logisztika vizsgafeladat
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Kombinált fuvarozások
A kombinált fuvarozás fejlődése hazánkban az EU bővülési folyamatában.
Értékesítési csatornák
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
Építőipari Logisztika
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
M&T 4 esettanulmányok 1 Vasút - 1 Közlekedéstörténet – XIX.század Széchenyi hálózata, gabona, Adria Magánvasutak, telekpanamák, Baross, tarifarendszer.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
TISZTELETTEL KÖSZÖNTIK
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Logisztika és ipari parkok kapcsolata
KIÚT konferencia, április 25 – 27.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Együttműködési lehetőségek a román és magyar piacon, kiemelten a constantai forgalmakra Vernes András Kereskedelmi igazgató.
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Vízi és vasúti szállítás
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Az Európai Unió Közlekedési politikája
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
ChemLog, ChemLog T&T projekt és a DINS rendszer Ing. Jaroslav ČERMÁK Chemlog T&T projekt koordinátor.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia október 14.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
GYSEV CARGO Zrt. Észak-déli árufuvarozási korridor május 6. Szalai Zsolt gazdasági vezető GYSEV CARGO Zrt.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Déri András ügyvezető alelnök Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság A logisztika szerepe a térségi fejlesztéseknél 1 DUNAWIN 2011 – 2011.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
MÁV Cargo Árufuvarozási Üzletszabályzat módosítása, január 1.
Intermodális vasúti szállítmányozás
Előadás másolata:

Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012

Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány egységek 4.) Egységrakomány 5.) Infrastruktúra és berendezések II. Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira

Vázlat III.Kombinált fuvarozás 1.) Vasút – közút kombináltfuvarozás 2.) El ő nyök, hátrányok 3.) ROLA IV.Kombinált fuvarozás szerepl ő i V.Jöv ő : kombinált fuvarozás VI.Európa – Amerika összehasonlítása V I I.DIOMIS 2015 VIII.Magyarországi vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése IX.Kombi operátorok Európában X.Nemzetközi szervezetek – Kiemelt témák XI.Képek

Kombinált áruszállítás terminológiája I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak -Multimodális szállítás -Intermodális szállítás -Kombinált forgalom -H uckepack forgalom -Gördül ő országút -Kísért forgalom -Nem kísért forgalom -ROLL-ON/ROLL-OFF forgalom -LIFT-ON/LIFT-OFF forgalom

I. / 2. Szállítási egységek -Intermodális szállítási egység -Nyerges járm ű -Pótkocsis szerelvény -Pótkocsi / Trailer -Intermodális szállítási egység / ITU -Nyerges Pótkocsi -Zsebes vasúti kocsi -Alacsony rakfelület ű vasúti kocsi -Kétszintes vasúti kocsi -Bimodális nyerges pótkocsi -Felhordó hajózási szolgálat / Feeder -Hajó felrakott bárkákkal / LASH -PANAMAX -OVERPANAMAX

I. / 3. Rakományegységek -Rakomány egység -Konténer -Belföldi konténer -Tengeri konténer -Légi szállítási konténerek -Nagy befogadóképesség ű konténerek / High Cube -Szuper nagy befogadók. Konténerek / Super High Cube -Cserefelépítmény / Swapbody -Egymásra rakás / Halmozás -Megrakás / Kirakás -Sarokreteszelések -Sarokelemek -T a ra súly

I. / 4. Egységrakomány -Egységrakomány -Rakodólap -TEU I. / 5. Infrastruktúra berendezések -Áruforgalmi központok / Freight village -Terminal -Áruelosztó Központ / Hub -Gémes daru -Portáldaru -Terpesztargonca -Homlokvillás targonca -Mozgatható felhajtó rámpa -Felvev ő keret / Spreader

II.Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot as és 30-as években európai és amerikai vasúttársaságoknál konténer szállítási kísérletek -Amerikai hadsereg használ konténert a II. világháborúban es évek második fele intermodális szállítási technikák megjelenése IV.26. els ő konténerszállító hajó Newarkból 58 konténerrel Houstonba -1967: Intercontainer – 11 vasúttársaság Cél: az európai nagykonténeres fuvarozások szervezése, a vasutak konténerszállításban való részesedésének növelése. Háztól-házig. -Magyarországon 1968-tól a konténeres szállításhoz szükséges eszközállomány beszerzése t ő l USA-ban double stock konténerszállító vasúti kocsik

II. 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira -Kíséretlen fejl ő dése gyorsabb, mint a kísérté piggyback – kamionosokat szállító vonat – homlok rakodás -Franciaország vezet ő szerepe 1946-tól országos hálózat -Kenguru rendszer – rakfelület egy része süllyeszthet ő -Szabványmódosítás hiánya es évek: zsebes és ROLA kocsik

III. Vasút-közút kombináltfuvarozás Fajtái: kísért, kíséretlen Eszközei: konténerek (ISO besorolású: tank, boksz, open- top, bulk, flat, high-cube) méretek: 20’, 30’, 35’, 40’, 45’ lábas, közúti járm ű vek: daruzható, nem daruzható félpótkocsik, csereszekrények, (sasszék), nyerges pótkocsik. Gy ű jt ő néven: intermodális rakodóegységek (NHM besorolás alapján: ) Vasúti kocsik: konténerhordozó p ő re kocsik (padlós, vagy „tüskés” sorozatjel: S) egyéb: R, L, Ks, zsebes kocsi: félpótkocsi szállítására alkalmas, Ro-La kocsik: süllyesztett rakfelület ű kamionok szállítására alkalmas, „gördül ő országút ”.

III. A kombinált fuvarozás El ő nyei : Hátrányai : Környezetkímél ő, Háztól-házig fuvarozás (door-to-door), Áruvédelem, Ro-La csökken ő CO2 és zaj kibocsátás, gazdasági és társadalmi érdek: forgalmi dugók, balesetek elkerülése, a közutak állapotának megóvása Ro-La: a vontatójárm ű szállítása nagy a holtteher, Speciális eszköz és infrastruktúra igény Költséges beruházással hosszútávon megtérül ő, de rövidtávon társadalmi, gazdasági érdekb ő l nélkülözhetetlen

III.RO-LA Jellemz ő i: földrajzi viszonyok, engedélyproblémák, a tranzit kamionforgalom kizárása (pl.: Svájc), adminisztratív akadályok, útdíjak bevezetése szerepl ő k: árutulajdonos, fuvarozó, vonatszervez ő operátor, spedit ő r, vasutak, nemzetközi szervezetek: UIRR, Interunit (kíséretlen is), nemzeti kombitársaságok: Mo-on: Hungarokombi (csak Ro-La), kísért forgalom szervezése, Hungaria Intermodal kíséretlen forgalom szervezése, Zártvonati rendszerben közlekedik, meghatározó eleme a vonatparaméter (tonna, méter) Terminálok: BILK, Sopron, Kiskundorozsma, Budafok-Háros El ő nyei: környezetbarát Hátrányai: Ma egy viszonylatban közlekedik: Kiskundorozsma-Wels, napi három vonatpárral Állami támogatás: állami szerepvállalás kell, 2011-ig Mo-on brüsszeli jóváhagyással, üzemeltetési támogatás a közúti versenyár és a vasúti fuvardíj közötti árkülönbség megtérítése, EU-ban liberalizált közúti közlekedés Kapcsolt szolgáltatások: logisztika: hozzáadott, értéknövel ő szolgáltatások (csomagolás, raktározás, vámudvar stb…)

IV.Szerepl ő k Hajóstársaság, Spedit ő r, Vasúttársaság, Operátor A köztük lév ő munkamegosztás megváltozott

V.Kombináltfuvarozás, a jöv ő Nyugat-Európánban els ő dleges szerepe van, állami támogatással, vagy anélkül m ű ködik, mert felismerték az el ő nyeit, hasznosságát. UTI 1 raszter (jelenleg érvényes konténer alapú díjszámítás a konténer mérete és a berakott tonna alapján), Kocsiár, 2,4,6 tengelyes alapon, Bruttó díjak megállapítása (9145 tarifa módosítása) Magánvasutak jelenléte, megváltozott piaci környezetben, kihívásokra gyors reagálás, Állami támogatás szükségessége, Cargo-vasutak, sz ű kkeresztmetszetek: telített hálózat, eszközhiány, termináli kapacitáskorlátok EU közlekedés politika támogatja a kombináltfuvarozást = Marco Polo programon keresztül, harc a közúti fuvarozás visszaszorításáért, a környezetbarát vasúti és vízi szállítás el ő térbe helyezése, Min ő ségi, megbízhatósági kérdések, menetrendszer ű ség betartása, min ő ségi szerz ő dések az EU ajánlásával, Megnövekedett igény az irányvonatképzésre

V. A kombináltfuvarozás részaránya a teljes vasúti forgalomban Magyarország:10% Ausztria:25% Olaszország:53 % Szlovákia:3% Szlovénia:2% Románia:7%

V.

Az intermodális szállítás ösztönzése Európában: az infrastruktúrához és a vasúti szállításhoz kapcsolódó eszközök TerületSzabályozási tervezet Konténer terminálokra gyakorolt hatása Kinek a javát szolgálja? Infrastruktúra Állami támogatás új intermodális terminálok létesítésére vagy a már működők bővítésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok és közhasznú társaságok Uniós támogatás intermodális terminálok fejlesztésére vagy kiszolgáló eszközök beszerzésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok Intermodális vasúti forgalom Állami támogatás induló hazai intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Nemezeti hálózat megerősítése Magánvállalatok Állami támogatás már működő hazai intermodális szolgáltatásokra Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Állami támogatás azon intermodális szolgáltatásokra, melyekre tömegközlekedési szolgáltatásként tekintenek (közbeszerzési eljárás) Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Uniós támogatás induló nemzetközi intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Európai hálózat megerősítése Magánvállalatok

V I I.D I O M I S 2015 Developing Infrasttructure and Operating Models for Intermodal Split Tanulmányok: K ombináltfuvarozási infrastruktúra kapacitástartalékok 2015-ig, B elföldi kombináltfuvarozási trendek, K ombináltfuvarozási terminálmenedzsment legjobb gyakorlata, Vonathosszúság növelése, A nemzetközi kombináltfuvarozás üzemeltetési rendszere: hosszú és nehéz vonatok, Kombináltfuvarozási terminálfejlesztések, nemzetközi koordinálása, Új technológiák bevezetése a kocsipark területén, Jelentés az európai kombináltfuvarozásról

V I I.AGENDA 2015 A közúti-vasúti kombináltfuvarozás logisztikai sikertörténet Unaccompanied combined rail/road transport in Europe by market segments: total goods moved

Key inland and port- related transport areas of unaccompanied combined rail/road transport in Europe by 2015

V I I. Unaccompanied international combined transport in Europe: goods moved 1988/2005/2015

V I I. Fejl ő dési scenario az iparágba történ ő beruházáshoz (szükségesség, hatékonyság, referenciák) a)feladók, spedit ő rök, hajóstársaságok, b)intermodális és vasúti kocsi operátorok, vasútvállalatok és felhasználók infrastruktúrakapacitás növelés infrastruktúraberuházások, területi, id ő beni hatékony m ű ködési modell meghatározása, a kombináltfuvarozásban érdekeltek nemzetközi szint ű koordinált együttm ű ködése

V I I.A kíséretlen kombinát árufuvarozás növelésének eszközei: a)integrált shuttle szolgáltatási hálózat, b)fordítókorong rendszer a szárazföldi terminálokon, c)hátországi fordítókorong terminálok, d)kiemelt min ő ség ű termináli szolgáltatások, e)kapacitásmenedzsment rendszer f)min ő ségmenedzsment rendszer g)interoperabilis határátmenti szolgáltatások h)termináli „lastmile” logisztika i)vasúti vontatás és terminálszolgáltatási versenyhelyzet

V I I.Küls ő hatások: A kereskedelem globális növekedése EU bels ő piac Tehergépjárm ű vezetési ideje, fekete doboz 44 tonnás határ

VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése 1.Előzmények  Kíséretlen évi TEU  Kísért évi kamion  RCH kíséretlen 60 %  Irányvonat 80 %  december 31-ig antenna rendszer  TEU vasúton – kamionnal több az utakon

2.Vasúti díjaink  Nyugat-Európa 10 %, Magyarország 52 % a PHD a fuvardíjnak  Infrastruktúra díjak nem azonos struktúrájúak  Egy árutonna kilométer PHD-ja közúton 0,6 HUF, vasúton 6 HUF VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése

3.Közúti-vasúti szállítás díjainak összehasonlítása a)Irányvonatos vizsgálat  nagy távolság, nagy volumen vasút versenyképes  Új vasútvállalatok – árverseny  Munkafolyamatok jól szervezhetők  menetrendszerűség VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése

b)Kocsicsoportos vizsgálat  Kisebb volumenek, szórt küldemények a vasúti árufuvarozás versenyhátrányban  Ellátási lánc feldarabolt, nincs háztól házig  Nincs kialakított hálózat, többletköltségek  Nagy eljutási idő  Új vasútvállalatok nem érdekeltek, nincs verseny  Kocsicsoport esetén kisebb a fajlagos költség, mint egyes kocsi esetén

c)Raklapos küldemények vizsgálata  Egyedi raklapos küldemények vasúton versenyhátrány  Rendszeresség hiánya, rövid ellátási lánc  Nincs ütemezhetőség, magas egyéb költségek  Versenyképtelen fuvarozási határidők  Nincs menetrendszerűség

4.Díjszint-támogatások a régióban  Ausztria – ROLA 70 € / kamion kíséretlen rakott € / konténer  Szlovénia ROLA Maribor – Wels Kíséretlen alacsony vonatár  Szlovákia 50 %-os PHD csökkentés a kombi küldeményeknél  Hollandia alacsony PHD 0,5-1 € / vonat km

5. Összefoglalás és javaslat a)KTI tanulmány  ROLA támogatás megszüntetése ezerrel több kamion, 4,8 Milliárd kár úthálózat, környezet  1 Milliárd állami támogatással ez vasúton tartható  Belföldi konténer szállítás közútról vasútra  kamion 8,2 Milliárd károkozás  Támogatás 1,7 Milliárd  2,7 Milliárd állami támogatás 10,3 Milliárd költségmegtakarítás  Nagyobb forgalom nagyobb PHD bevétel

b)Szükséges intézkedések  Használatarányos útdíj bevezetése  Kamionok közúton terminál 70 km-es körzete korlátozás  Fuvardíj támogatás amíg közút-vasút infrastruktúra használat nem azonos struktúrájú  Irányvonatos-kocsicsoportos-belföldi konténer mozgatás

IX.Kombi operátorok Európában  Adria Kombi  Alpe Adria  Bertschi AG  Bohemiakombi  boxXpress GmbH  Cemat  Crokombi  CSKD – Intrans  DB Schenker  ERS Railways  Eurogate Intermodal GmbH  Gartner  Hannibal  Hungaria Intermodal  Hungarokombi  Hupac  IMS  Inter Ferry Boats  Italcontainer  Kombiverkehr  Metrans a.s.  Metrans Danubia  Ökombi  Polzug  Rail Cargo Austria  Rocombi  Roland Spedition GmbH  TFG

X.Nemzetközi szervezetek: CER, UIC Kiemelt témák: Európai vasúti folyosók, Küls ő költségek bels ő vé tétele (Eurovignette) Zöld szállítási csomag (Eurovignette direktíva felülvizsgálata, a küls ő költségek bels ő vé tétele minden közlekedési alágazatnál) Els ő Vasúti Csomag felülvizsgálata Többéves szerz ő dések Megatrucks

Köszönöm megtisztel ő figyelmüket!