Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012
Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány egységek 4.) Egységrakomány 5.) Infrastruktúra és berendezések II. Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira
Vázlat III.Kombinált fuvarozás 1.) Vasút – közút kombináltfuvarozás 2.) El ő nyök, hátrányok 3.) ROLA IV.Kombinált fuvarozás szerepl ő i V.Jöv ő : kombinált fuvarozás VI.Európa – Amerika összehasonlítása V I I.DIOMIS 2015 VIII.Magyarországi vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése IX.Kombi operátorok Európában X.Nemzetközi szervezetek – Kiemelt témák XI.Képek
Kombinált áruszállítás terminológiája I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak -Multimodális szállítás -Intermodális szállítás -Kombinált forgalom -H uckepack forgalom -Gördül ő országút -Kísért forgalom -Nem kísért forgalom -ROLL-ON/ROLL-OFF forgalom -LIFT-ON/LIFT-OFF forgalom
I. / 2. Szállítási egységek -Intermodális szállítási egység -Nyerges járm ű -Pótkocsis szerelvény -Pótkocsi / Trailer -Intermodális szállítási egység / ITU -Nyerges Pótkocsi -Zsebes vasúti kocsi -Alacsony rakfelület ű vasúti kocsi -Kétszintes vasúti kocsi -Bimodális nyerges pótkocsi -Felhordó hajózási szolgálat / Feeder -Hajó felrakott bárkákkal / LASH -PANAMAX -OVERPANAMAX
I. / 3. Rakományegységek -Rakomány egység -Konténer -Belföldi konténer -Tengeri konténer -Légi szállítási konténerek -Nagy befogadóképesség ű konténerek / High Cube -Szuper nagy befogadók. Konténerek / Super High Cube -Cserefelépítmény / Swapbody -Egymásra rakás / Halmozás -Megrakás / Kirakás -Sarokreteszelések -Sarokelemek -T a ra súly
I. / 4. Egységrakomány -Egységrakomány -Rakodólap -TEU I. / 5. Infrastruktúra berendezések -Áruforgalmi központok / Freight village -Terminal -Áruelosztó Központ / Hub -Gémes daru -Portáldaru -Terpesztargonca -Homlokvillás targonca -Mozgatható felhajtó rámpa -Felvev ő keret / Spreader
II.Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot as és 30-as években európai és amerikai vasúttársaságoknál konténer szállítási kísérletek -Amerikai hadsereg használ konténert a II. világháborúban es évek második fele intermodális szállítási technikák megjelenése IV.26. els ő konténerszállító hajó Newarkból 58 konténerrel Houstonba -1967: Intercontainer – 11 vasúttársaság Cél: az európai nagykonténeres fuvarozások szervezése, a vasutak konténerszállításban való részesedésének növelése. Háztól-házig. -Magyarországon 1968-tól a konténeres szállításhoz szükséges eszközállomány beszerzése t ő l USA-ban double stock konténerszállító vasúti kocsik
II. 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira -Kíséretlen fejl ő dése gyorsabb, mint a kísérté piggyback – kamionosokat szállító vonat – homlok rakodás -Franciaország vezet ő szerepe 1946-tól országos hálózat -Kenguru rendszer – rakfelület egy része süllyeszthet ő -Szabványmódosítás hiánya es évek: zsebes és ROLA kocsik
III. Vasút-közút kombináltfuvarozás Fajtái: kísért, kíséretlen Eszközei: konténerek (ISO besorolású: tank, boksz, open- top, bulk, flat, high-cube) méretek: 20’, 30’, 35’, 40’, 45’ lábas, közúti járm ű vek: daruzható, nem daruzható félpótkocsik, csereszekrények, (sasszék), nyerges pótkocsik. Gy ű jt ő néven: intermodális rakodóegységek (NHM besorolás alapján: ) Vasúti kocsik: konténerhordozó p ő re kocsik (padlós, vagy „tüskés” sorozatjel: S) egyéb: R, L, Ks, zsebes kocsi: félpótkocsi szállítására alkalmas, Ro-La kocsik: süllyesztett rakfelület ű kamionok szállítására alkalmas, „gördül ő országút ”.
III. A kombinált fuvarozás El ő nyei : Hátrányai : Környezetkímél ő, Háztól-házig fuvarozás (door-to-door), Áruvédelem, Ro-La csökken ő CO2 és zaj kibocsátás, gazdasági és társadalmi érdek: forgalmi dugók, balesetek elkerülése, a közutak állapotának megóvása Ro-La: a vontatójárm ű szállítása nagy a holtteher, Speciális eszköz és infrastruktúra igény Költséges beruházással hosszútávon megtérül ő, de rövidtávon társadalmi, gazdasági érdekb ő l nélkülözhetetlen
III.RO-LA Jellemz ő i: földrajzi viszonyok, engedélyproblémák, a tranzit kamionforgalom kizárása (pl.: Svájc), adminisztratív akadályok, útdíjak bevezetése szerepl ő k: árutulajdonos, fuvarozó, vonatszervez ő operátor, spedit ő r, vasutak, nemzetközi szervezetek: UIRR, Interunit (kíséretlen is), nemzeti kombitársaságok: Mo-on: Hungarokombi (csak Ro-La), kísért forgalom szervezése, Hungaria Intermodal kíséretlen forgalom szervezése, Zártvonati rendszerben közlekedik, meghatározó eleme a vonatparaméter (tonna, méter) Terminálok: BILK, Sopron, Kiskundorozsma, Budafok-Háros El ő nyei: környezetbarát Hátrányai: Ma egy viszonylatban közlekedik: Kiskundorozsma-Wels, napi három vonatpárral Állami támogatás: állami szerepvállalás kell, 2011-ig Mo-on brüsszeli jóváhagyással, üzemeltetési támogatás a közúti versenyár és a vasúti fuvardíj közötti árkülönbség megtérítése, EU-ban liberalizált közúti közlekedés Kapcsolt szolgáltatások: logisztika: hozzáadott, értéknövel ő szolgáltatások (csomagolás, raktározás, vámudvar stb…)
IV.Szerepl ő k Hajóstársaság, Spedit ő r, Vasúttársaság, Operátor A köztük lév ő munkamegosztás megváltozott
V.Kombináltfuvarozás, a jöv ő Nyugat-Európánban els ő dleges szerepe van, állami támogatással, vagy anélkül m ű ködik, mert felismerték az el ő nyeit, hasznosságát. UTI 1 raszter (jelenleg érvényes konténer alapú díjszámítás a konténer mérete és a berakott tonna alapján), Kocsiár, 2,4,6 tengelyes alapon, Bruttó díjak megállapítása (9145 tarifa módosítása) Magánvasutak jelenléte, megváltozott piaci környezetben, kihívásokra gyors reagálás, Állami támogatás szükségessége, Cargo-vasutak, sz ű kkeresztmetszetek: telített hálózat, eszközhiány, termináli kapacitáskorlátok EU közlekedés politika támogatja a kombináltfuvarozást = Marco Polo programon keresztül, harc a közúti fuvarozás visszaszorításáért, a környezetbarát vasúti és vízi szállítás el ő térbe helyezése, Min ő ségi, megbízhatósági kérdések, menetrendszer ű ség betartása, min ő ségi szerz ő dések az EU ajánlásával, Megnövekedett igény az irányvonatképzésre
V. A kombináltfuvarozás részaránya a teljes vasúti forgalomban Magyarország:10% Ausztria:25% Olaszország:53 % Szlovákia:3% Szlovénia:2% Románia:7%
V.
Az intermodális szállítás ösztönzése Európában: az infrastruktúrához és a vasúti szállításhoz kapcsolódó eszközök TerületSzabályozási tervezet Konténer terminálokra gyakorolt hatása Kinek a javát szolgálja? Infrastruktúra Állami támogatás új intermodális terminálok létesítésére vagy a már működők bővítésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok és közhasznú társaságok Uniós támogatás intermodális terminálok fejlesztésére vagy kiszolgáló eszközök beszerzésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok Intermodális vasúti forgalom Állami támogatás induló hazai intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Nemezeti hálózat megerősítése Magánvállalatok Állami támogatás már működő hazai intermodális szolgáltatásokra Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Állami támogatás azon intermodális szolgáltatásokra, melyekre tömegközlekedési szolgáltatásként tekintenek (közbeszerzési eljárás) Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Uniós támogatás induló nemzetközi intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Európai hálózat megerősítése Magánvállalatok
V I I.D I O M I S 2015 Developing Infrasttructure and Operating Models for Intermodal Split Tanulmányok: K ombináltfuvarozási infrastruktúra kapacitástartalékok 2015-ig, B elföldi kombináltfuvarozási trendek, K ombináltfuvarozási terminálmenedzsment legjobb gyakorlata, Vonathosszúság növelése, A nemzetközi kombináltfuvarozás üzemeltetési rendszere: hosszú és nehéz vonatok, Kombináltfuvarozási terminálfejlesztések, nemzetközi koordinálása, Új technológiák bevezetése a kocsipark területén, Jelentés az európai kombináltfuvarozásról
V I I.AGENDA 2015 A közúti-vasúti kombináltfuvarozás logisztikai sikertörténet Unaccompanied combined rail/road transport in Europe by market segments: total goods moved
Key inland and port- related transport areas of unaccompanied combined rail/road transport in Europe by 2015
V I I. Unaccompanied international combined transport in Europe: goods moved 1988/2005/2015
V I I. Fejl ő dési scenario az iparágba történ ő beruházáshoz (szükségesség, hatékonyság, referenciák) a)feladók, spedit ő rök, hajóstársaságok, b)intermodális és vasúti kocsi operátorok, vasútvállalatok és felhasználók infrastruktúrakapacitás növelés infrastruktúraberuházások, területi, id ő beni hatékony m ű ködési modell meghatározása, a kombináltfuvarozásban érdekeltek nemzetközi szint ű koordinált együttm ű ködése
V I I.A kíséretlen kombinát árufuvarozás növelésének eszközei: a)integrált shuttle szolgáltatási hálózat, b)fordítókorong rendszer a szárazföldi terminálokon, c)hátországi fordítókorong terminálok, d)kiemelt min ő ség ű termináli szolgáltatások, e)kapacitásmenedzsment rendszer f)min ő ségmenedzsment rendszer g)interoperabilis határátmenti szolgáltatások h)termináli „lastmile” logisztika i)vasúti vontatás és terminálszolgáltatási versenyhelyzet
V I I.Küls ő hatások: A kereskedelem globális növekedése EU bels ő piac Tehergépjárm ű vezetési ideje, fekete doboz 44 tonnás határ
VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése 1.Előzmények Kíséretlen évi TEU Kísért évi kamion RCH kíséretlen 60 % Irányvonat 80 % december 31-ig antenna rendszer TEU vasúton – kamionnal több az utakon
2.Vasúti díjaink Nyugat-Európa 10 %, Magyarország 52 % a PHD a fuvardíjnak Infrastruktúra díjak nem azonos struktúrájúak Egy árutonna kilométer PHD-ja közúton 0,6 HUF, vasúton 6 HUF VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése
3.Közúti-vasúti szállítás díjainak összehasonlítása a)Irányvonatos vizsgálat nagy távolság, nagy volumen vasút versenyképes Új vasútvállalatok – árverseny Munkafolyamatok jól szervezhetők menetrendszerűség VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése
b)Kocsicsoportos vizsgálat Kisebb volumenek, szórt küldemények a vasúti árufuvarozás versenyhátrányban Ellátási lánc feldarabolt, nincs háztól házig Nincs kialakított hálózat, többletköltségek Nagy eljutási idő Új vasútvállalatok nem érdekeltek, nincs verseny Kocsicsoport esetén kisebb a fajlagos költség, mint egyes kocsi esetén
c)Raklapos küldemények vizsgálata Egyedi raklapos küldemények vasúton versenyhátrány Rendszeresség hiánya, rövid ellátási lánc Nincs ütemezhetőség, magas egyéb költségek Versenyképtelen fuvarozási határidők Nincs menetrendszerűség
4.Díjszint-támogatások a régióban Ausztria – ROLA 70 € / kamion kíséretlen rakott € / konténer Szlovénia ROLA Maribor – Wels Kíséretlen alacsony vonatár Szlovákia 50 %-os PHD csökkentés a kombi küldeményeknél Hollandia alacsony PHD 0,5-1 € / vonat km
5. Összefoglalás és javaslat a)KTI tanulmány ROLA támogatás megszüntetése ezerrel több kamion, 4,8 Milliárd kár úthálózat, környezet 1 Milliárd állami támogatással ez vasúton tartható Belföldi konténer szállítás közútról vasútra kamion 8,2 Milliárd károkozás Támogatás 1,7 Milliárd 2,7 Milliárd állami támogatás 10,3 Milliárd költségmegtakarítás Nagyobb forgalom nagyobb PHD bevétel
b)Szükséges intézkedések Használatarányos útdíj bevezetése Kamionok közúton terminál 70 km-es körzete korlátozás Fuvardíj támogatás amíg közút-vasút infrastruktúra használat nem azonos struktúrájú Irányvonatos-kocsicsoportos-belföldi konténer mozgatás
IX.Kombi operátorok Európában Adria Kombi Alpe Adria Bertschi AG Bohemiakombi boxXpress GmbH Cemat Crokombi CSKD – Intrans DB Schenker ERS Railways Eurogate Intermodal GmbH Gartner Hannibal Hungaria Intermodal Hungarokombi Hupac IMS Inter Ferry Boats Italcontainer Kombiverkehr Metrans a.s. Metrans Danubia Ökombi Polzug Rail Cargo Austria Rocombi Roland Spedition GmbH TFG
X.Nemzetközi szervezetek: CER, UIC Kiemelt témák: Európai vasúti folyosók, Küls ő költségek bels ő vé tétele (Eurovignette) Zöld szállítási csomag (Eurovignette direktíva felülvizsgálata, a küls ő költségek bels ő vé tétele minden közlekedési alágazatnál) Els ő Vasúti Csomag felülvizsgálata Többéves szerz ő dések Megatrucks
Köszönöm megtisztel ő figyelmüket!