Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar szakképzés nemzetközi kitekintésben
2009 MKIK szakképzési koncepció: probléma, megoldás Új kormány: Kormány- Kamara megállapodás Új törvényi háttér Új szakképzési rendszer Megszilárdítás Kormány Szakképzési Koncepció fejlesztés kutatás & lobby A gazdaság felelősségvállalása
Szakképzési közjogi feladatok rendszere Általános iskola Szakképzés Munka Pályaválasztás Belépési feltételek Szint vizsga Tanulószerződés rendszere Gyakorlati képzés felügyelete Záróvizsga Szakképzés szerkezete Mesterképzés és vizsgáztatás Szakmai tartalomfejlesztés Versenyek Felnőtt képzés Partnerség Kutatás
Diagnózis: Probléma fa 2009 Alapkészségek hiánya: írás, olvasás, számolás, ált isk. Tanuláshoz történő kudarcokkal teli hozzáállás Teljesítménynélküliség A munka elutasítása Saját sorsért érzett felelősség hiánya 30% lemorzsolódás:kontra-produktív rendszer Gyenge hatékonyság:képzési idő, tudásdeficit Szakképzés presztízse, közmegbecsülés Nem akarnak a hét minden napján iskolapadban ülni Munkával egybekötött szakmatanulás felértékelődése A kéz intelligenciájának, motorikus képesség szerepe
A szakképzés újjáépítése Új szakképzési politika: Munka alapú társadalom, dualizáció Kormány-kamara szakképzési keret-megállapodás. Szakképzési közjogi feladatok. Új törvényi szabályozási keretrendszer kialakítása Átfogó szakmai tartalomfejlesztés, új szakmai keretrendszer Állami szerepvállalás növekedése az iskolák irányításában A szakképzés új finanszírozás rendszere, bürokrácia csökkentése Tankötelezettség: általános és szakmai tankötelezettség 8 osztályra épülő 3 éves szakmatanulási rendszer Szakképzési intézményrendszer integrációja, szakképző központok Képzési szerkezet befolyásolása: gazdaság, társadalom, egyén
A szakképzés újjáépítése, beavatkozási pontok A szakiskolai lemorzsolódás csökkentése: szakmát mindenkinek! A szakképzett munkaerő biztosítása, előrehozott szakképzés Szakiskolai tanulók arányának növelése, vonzerő, presztízs Munka tevékenységbe ágyazott szakképzés: munkahely, mint tanulási környezet Négyéves ágazati szakközépiskolai modell, 1 éves szakmai tartalom, munka tapasztalatszerzés Új szakképzési keretrendszer: - széles alapozású ismeretek - jól transzferálható tudás - kompetencia alapú, gyakorlatorientált tanulás - a modulrendszer és a tantárgyi szemlélet integrálása 2013-tól a szakképzés új rendszerének bevezetése
A szakiskolai képzés óraszerkezete
Eredmény indikátorok, új kihívások Tartalomfejlesztés. 7 minisztérium, 250 szervezet, 800 fejlesztő Új OKJ kimeneteinek száma felére csökkent transzparens, felhasználóbarát, egyszerű, munkakörökre épül A szakmai rész 66%-ra, a gyakorlat 46%-ra növelése Foglalkoztatási, munka alapú gyakorlati képzés Megújított vizsgáztatási rendszer: holisztikus szemlélet Vizsgáztatási idő felére csökkentése A tanulószerződések száma 7 szeresére növekedett 1998-tól: A szakiskolai tanulók 44%-a duálisképzésben 2018-ig a tanulószerződések száma 70 ezer főre növelése 2018-ig a képzőhelyek számának duplára növelése 2014-ben pályakezdő szakmunkások 59%-a talált munkát (2009: 49,3%) Középtávon alacsonyabb lemorzsolódás és alacsonyabb ifjúsági munkanélküliség
Képzési hajlandóság Szolgáltatás centrikus Tanácsadói hálózat NGM-MKIK Intézkedési terv
EuroSkills Magyarország: 5 arany, 1 ezüst, 5 bronz érem, 6. hely a nemzetek rangsorában
EuroSkill arany, 2 ezüst, 5 bronz érem 6. hely a nemzetek rangsorában
EuroSkills 2018 Budapest! Teljes gőzzel folyik a felkészülés! Pályázati bemutatkozó videó://
Duális képzéssel a munka világába KONKLÚZIÓ! A Magyar szakképzés feje tetejéről a talpára állítása Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. SZILÁGYI JÁNOS