Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése, az OKJ rendszerének továbbfejlesztése.
Aktualitások a szakképzésben
Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A gazdasági kamarák feladata, célja a szakképzésben 2013.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A magyar szakképzési rendszer makroszintű tervezése, európai kitekintéssel dr. Vámosi Tamás egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Befektetés a jövőbe a kamara szerepe a duális szakképzésben
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
Szakképzés jövője, megújítása Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott kamarai szakképesítések bevezetése 1.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
A kamarai garanciavállalás jogi kérdései
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Az MKIK törekvései a szakképzés átalakításában Áttörés a duális szakképzés irányába.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola SZOLGSZI.
Duális Szakképzés és az MFKB szerepvállalása. Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb! 
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése.
A GAZDASÁG ÉS A TÁRSADALOM SZOLGÁLATÁBAN Debrecen január 26. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
A szakiskola jelene és jövője
Kompetencia Végzettség
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Előadás másolata:

Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar szakképzés nemzetközi kitekintésben

2009 MKIK szakképzési koncepció: probléma, megoldás Új kormány: Kormány- Kamara megállapodás Új törvényi háttér Új szakképzési rendszer Megszilárdítás Kormány Szakképzési Koncepció fejlesztés kutatás & lobby A gazdaság felelősségvállalása

Szakképzési közjogi feladatok rendszere Általános iskola Szakképzés Munka Pályaválasztás Belépési feltételek Szint vizsga Tanulószerződés rendszere Gyakorlati képzés felügyelete Záróvizsga Szakképzés szerkezete Mesterképzés és vizsgáztatás Szakmai tartalomfejlesztés Versenyek Felnőtt képzés Partnerség Kutatás

Diagnózis: Probléma fa 2009 Alapkészségek hiánya: írás, olvasás, számolás, ált isk. Tanuláshoz történő kudarcokkal teli hozzáállás Teljesítménynélküliség A munka elutasítása Saját sorsért érzett felelősség hiánya 30% lemorzsolódás:kontra-produktív rendszer Gyenge hatékonyság:képzési idő, tudásdeficit Szakképzés presztízse, közmegbecsülés Nem akarnak a hét minden napján iskolapadban ülni Munkával egybekötött szakmatanulás felértékelődése A kéz intelligenciájának, motorikus képesség szerepe

A szakképzés újjáépítése Új szakképzési politika: Munka alapú társadalom, dualizáció Kormány-kamara szakképzési keret-megállapodás. Szakképzési közjogi feladatok. Új törvényi szabályozási keretrendszer kialakítása Átfogó szakmai tartalomfejlesztés, új szakmai keretrendszer Állami szerepvállalás növekedése az iskolák irányításában A szakképzés új finanszírozás rendszere, bürokrácia csökkentése Tankötelezettség: általános és szakmai tankötelezettség 8 osztályra épülő 3 éves szakmatanulási rendszer Szakképzési intézményrendszer integrációja, szakképző központok Képzési szerkezet befolyásolása: gazdaság, társadalom, egyén

A szakképzés újjáépítése, beavatkozási pontok A szakiskolai lemorzsolódás csökkentése: szakmát mindenkinek! A szakképzett munkaerő biztosítása, előrehozott szakképzés Szakiskolai tanulók arányának növelése, vonzerő, presztízs Munka tevékenységbe ágyazott szakképzés: munkahely, mint tanulási környezet Négyéves ágazati szakközépiskolai modell, 1 éves szakmai tartalom, munka tapasztalatszerzés Új szakképzési keretrendszer: - széles alapozású ismeretek - jól transzferálható tudás - kompetencia alapú, gyakorlatorientált tanulás - a modulrendszer és a tantárgyi szemlélet integrálása 2013-tól a szakképzés új rendszerének bevezetése

A szakiskolai képzés óraszerkezete

Eredmény indikátorok, új kihívások  Tartalomfejlesztés. 7 minisztérium, 250 szervezet, 800 fejlesztő Új OKJ kimeneteinek száma felére csökkent transzparens, felhasználóbarát, egyszerű, munkakörökre épül A szakmai rész 66%-ra, a gyakorlat 46%-ra növelése Foglalkoztatási, munka alapú gyakorlati képzés Megújított vizsgáztatási rendszer: holisztikus szemlélet Vizsgáztatási idő felére csökkentése  A tanulószerződések száma 7 szeresére növekedett 1998-tól: A szakiskolai tanulók 44%-a duálisképzésben 2018-ig a tanulószerződések száma 70 ezer főre növelése 2018-ig a képzőhelyek számának duplára növelése  2014-ben pályakezdő szakmunkások 59%-a talált munkát (2009: 49,3%)  Középtávon alacsonyabb lemorzsolódás és alacsonyabb ifjúsági munkanélküliség

Képzési hajlandóság Szolgáltatás centrikus Tanácsadói hálózat NGM-MKIK Intézkedési terv

EuroSkills Magyarország: 5 arany, 1 ezüst, 5 bronz érem, 6. hely a nemzetek rangsorában

EuroSkill arany, 2 ezüst, 5 bronz érem 6. hely a nemzetek rangsorában

EuroSkills 2018 Budapest! Teljes gőzzel folyik a felkészülés! Pályázati bemutatkozó videó://

Duális képzéssel a munka világába KONKLÚZIÓ! A Magyar szakképzés feje tetejéről a talpára állítása Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. SZILÁGYI JÁNOS