OKTATÁS ÉS TUDOMÁNYOS KUTATÁSI MINISZTÉRIUM PARLAMENTI KAPCSOLATOK ÉS KISEBBSÉGI OKTATÁS ÁLLAMTITKÁRSÁGA Borsos Károly László tanácsos Dunának, Oltnak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Tarczy Lajos Alapiskola Hetény
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
MKE 44. Vándorgyűlése Helyismereti Szekció Győr, július 13. péntek Magdics Erika Szabadhegyi Magyar-Német Középiskola, Győr.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
SÍKLAPÚ TEST METSZÉSE SÍKKAL.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
LEGYÉL TANÍTÓ!.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium Az alábbiakban Dr. Bakos Károly egy hosszabb.
KAPOSVÁRI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM NAGYATÁDI ADY ENDRE GIMNÁZIUMA, SZAKGIMNÁZIUMA, SZAKKÖZÉPISKOLÁJA.
Felvételi a középfokú iskolákba
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Egy nyílt levél elő- és utóélete
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szakképzési pályaorientációs fórum
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Norvégiai szakmai út október
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Varga Júlia MTA KRTK KTI
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

OKTATÁS ÉS TUDOMÁNYOS KUTATÁSI MINISZTÉRIUM PARLAMENTI KAPCSOLATOK ÉS KISEBBSÉGI OKTATÁS ÁLLAMTITKÁRSÁGA Borsos Károly László tanácsos Dunának, Oltnak más a hangja

Románia ALKOTMÁNYA 32. szakasz – A tanuláshoz való jog (1) A tanuláshoz való jog a kötelező általános iskolai oktatás, a líceumi és a szakmai oktatás, a felsőoktatás, valamint más oktatási és továbbképzési formában biztosított. (2) Az oktatás minden fokon román nyelven folyik. A törvény feltételei között az oktatás valamely világnyelven is lebonyolítható. (3) Garantált a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek joga anyanyelvük tanulásához és a jog ahhoz, hogy ezen a nyelven oktathassák őket; e jogok gyakorlásának a módozatait törvénnyel állapítják meg. (4) Az állami oktatás a törvénynek megfelelően ingyenes. Az állam szociális tanulmányi ösztöndíjakat biztosít a hátrányos helyzetű családokból és az intézményekből származó gyermekeknek és fiataloknak, a törvény feltételei között. (5) Az oktatás minden fokon állami, magán és felekezeti intézményekben folyik, a törvény feltételei között. (6) Az egyetemi autonómia garantált.

(7) Az állam biztosítja a vallási oktatás szabadságát, minden egyes vallásfelekezet sajátos követelményei szerint. Az állami iskolákban a vallási oktatást a törvény útján szervezik meg és garantálják. 6. szakasz – Az identitáshoz való jog (1) Az állam elismeri és biztosítja a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek jogát az etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitásuk megőrzéséhez, fejlesztéséhez és kifejezéséhez. (2) A nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek identitásának megtartását, fejlesztését és kifejezését célzó állami védő intézkedéseknek meg kell felelniük a többi román állampolgárhoz viszonyítva az egyenlőség és a diszkrimináció tilalma elveinek.

-„Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni amit csinálunk és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.” (Szentgyörgyi A.) - „Félig sem olyan fontos az, amit tanítunk gyermekeinknek, mint az, hogy’ tanítjuk. – Amit az iskolában tanultunk, annak legnagyobb részét elfelejtjük, de a hatás, melyet egy jó oktatási rendszer szellemi tehetségeinkre gyakorol, megmarad.” (Eötvös J.)

OKTATÁSI SZAKASZOK Kötelező nappali oktatás Kötelező oktatás utáni felsőoktatás (poszt-szekunder) Egyetemi oktatás Korai oktatás Elemi oktatás (1. ciklus) Gimnáziumi oktatás (2. ciklus) Liceumi oktatás Elméleti, szak(technológia), vokacionális Egyetemi tanulmányok (licensz) Mester képzési tanulmányok Középfokú oktatás alsó szint Középfokú oktatás felső szint Ovódai oktatás előtti (bölcsödei) Óvodai oktatás Előkészítő osztály I. oszt. II. oszt. III. oszt. IV. oszt V.oszt. VI.oszt. VII.oszt. VIII.oszt. IX.oszt. X. oszt. XI. oszt. XII. oszt. (XIII. oszt.-estisek és „második esély”) Kiscsoport 3-4 év Közép csoport 4-5 év Nagy csoport 5-6 év (*szakképzés 720 óra E3 ) Szakiskolai képzés (3 év) Postliceális képzés (szakmában mester, technikus)1-3 ani) nem szükséges sikeres érettségi vizsga

Korai oktatás évig az oktatási minisztérium szakmai irányítása alatt (bölcsödék) 3-6 éves korig óvodai oktatás: -Kis csoport 3-4 évesek -Közép csoport 4-5 évesek -Nagy csoport 5-6 évesek

Kötelező nappali oktatás ELEMI OKTATÁS : Előkészítő osztály (beíratkozási lehetőségek); Első osztály Második osztály – felmérő Harmadik osztály Negyedik osztály – felmérő

KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS – ALSÓ SZINT (Gimnáziumi oktatás ) -V. Osztály -VI. Osztály -VII. Osztály -VIII. Osztály (képesség vizsga) -pályaválasztás/tanácsadás fontossága - iskolapszihológus - az elméleti liceum - szakiskolai oktatás Az I. Osztálytól kezdődően lehetőség van a művészeti és sport oktatásra (bejárók)

A szakoktatás újdonságai (!!???) - a törvény változásai - a 3 éves képzés - a duális képzés lehetősége - a 720 órás képzés a X. osztályt követően

A liceumok típusai: – Elméleti: matematika/informatiak;természetismeret, filológia) – Technológia/szaklíceum – Vokacionális (teológia, pedagógia, sport, zene, képzőművészeti) A IX. Osztály.... Beíratkozás a VIII. osztály végén elért felmérő és a négy évi átlag figyelembe vételével (alternatív választások) A X. osztály - sikeres befejezés esetén lehet kérni a 720 órás képzést * lehetőség érettségi diploma megszerzésére..(esti) XI osztály XII. Osztály. érettségi XIII. Osztály – érettségi : a) siker esetén b) nem sikeres vizsga esetén

Felsőoktatás poszt-szekunder Posztliceális képzés 1-3 év !!! nem feltétel a sikeres érettségi vizsga - (szakmában mester, technikus) - egészségügyi ápolók

EGYETEMI OKTATÁS KORMÁNYRENDELET ÁLTAL ELFOGADOTT KÉPZÉSEK EGYETEMEK AUTONÓMIÁJA ALAPKÉPZÉS (LICENC) MESTERKÉPZÉSEK

PEDAGÓGUSOK KÉPZÉSE. A kötelező 5 évenkénti továbbképzés- a megyei pedagógusok háza a legfőbb képzőközpont; (90 kreditpont) Oktatási szakértők ( „expert”) - menedzser – Portfolió alapján, jól megfogalmazott feltételek mellett;

„A tanítás módjában penig ilyen módokot tartson: a) Egy üdőben csak egy dolgot tanítson, s azt is peniglen gyakron úgy, hogy addig békét ne hagyjon neki, míg a tanítványok jól meg nem fogták; b) csak azokat tanítsa, amelyek szükségesek, nemhogy a nem szükségeseket tanítván, a szükségeseket tanítványi ne tudják;

c) okossággal éljen tanítványaihoz, elméjekből minden unodalmat kivévén; d) amit egyszer tanított, elkérdje tõlök; e) őköt gyakran egymás közt a hallott dolgokból disputáltassa; f) az erkölcsteleneket megfeddje, de módjával való fenyítékkel, s a vétekre való alkolmatosságot elhárítsa. g) Adjon tanítványainak a pihenésre is idõt, s penig minden héten, úgy mindazáltal, hogy miatta el ne vetemedjenek; h) megintse ennek felette őköt arról is, miket kell még életekben tanulniok.” (10. rész, XXIX. szakasz, 4. pont)

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET !!!