TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István
Kiss István Pályaorientációs eszközfejlesztés Szolgáltatási modell Időzítés Hozzáférhetőség Minőség Hatékonyság
Kiss István Az életpályára vonatkozó döntések modellje Személyes inputok: Prediszpozíciók Nem Etnikai jellemzők Fogyatékosságok Egészségi állapot Háttér Környezeti tényezők Tanulás Tapaszta- latok Én-hatékonyság elvárások Eredmény elvárások Érdeklő- dés Választási célok Választási akciók Teljesítmény területek és tudás Környezeti hatások: támogatás és akadályok a választási folyamatban Lent, Brown és Hackett modellje (1994)
(észlelt) Életpálya-építési kompetencia Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok Terület-specifikus életvezetési készségek Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok Terület-specifikus életvezetési készségek Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság …… Észlelt én-hatékonyság profil
Szociális tanulás-elmélet Én-hatékonyság Közvetlen probléma- megoldási tapasztalatok Modellkövetés Környezettől kapott megerősítések Emocionális és vegetatív jelzések Kogníció: siker-kudarc attribúció, társas- összehasonlítás folyamata, kontrollhely és kontroll erősség élmény Motiváció folyamata: célok és értékek kijelölése kitartás, erőfeszítések nagysága, proaktív motiváció kontroll Érzelmek: helyzethez kapcsolódó arousal, pl: szorongás, depresszió (rumináció). érzelemközpontú copingformák Viselkedés: területspecifikus akciók, pl. érdeklődési kör formálódását segítő környezet és tevékenység választása, kudarckerülés, sikerorientáció (Bandura, 1993)
Kiss István Célkitűzés A felmérő eljárások jellegzetes döntési pontokhoz (életszituációkhoz) kapcsolása.
Kiss István Pályaorientációs eszközfejlesztés - Kérdőívfejlesztés elkészülő új felmérő eljárások : 40 rövid (villám-)kérdéssor 8 hosszú (mély-)kérdőív megvalósítás: online megvalósítás a Nemzeti Pályaorientációs Portál keretében offline (nyomtatott formában) használható verziók kivitelezés: általános iskolásoknak szóló verzió(k) középiskolásoknak / pályakezdőknek szóló verzió(k) általános / felnőtt verzió(k) kérdőívek kimenete: szöveges/grafikus értékelés a kérdőívek eredményének megfelelő referencia-foglalkozások (FEOR 08 szerint)
Kiss István Feldolgozott döntési pontok A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Képzés világa: Középiskolai továbbtanulásra történő jelentkezés Első szakképesítés megszerzése Felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés Felnőttkori tanulás Középiskolai tanulmányok során hozott döntések Felsőfokú tanulmányok során hozott döntések Munka világa: Első munkavállalás Pályaelhagyás (pályaváltás) Vállalkozóvá válás Munkahely elvesztése Munkába való visszatérés Külföldi munkavállalás Munkaképesség megváltozása
Kiss István Kidolgozandó eljárások - 1 A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Álláskeresési és -megtartási viselkedési Skála Átvihető Készségek Kérdőív Beilleszkedési és Mobilitási Kérdőív Értékorientációs és Motivációs Kérdőív Foglalkoztathatósági Skála Képességek, készségek Kérdőív Kompetencia-leltár Mobilitás Kérdőív Munkamód Kérdőív Munkamotivációs és Értékpreferencia Kérdőív Munkanélküli Krízis Kérdőív
Kiss István Kidolgozandó eljárások - 2 A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Munkatapasztalat és Munkamód Kérdőív Munkavállalást Akadályozó Tényezők Ellenőrző Lista Pályaérdeklődési Kérdőív Pályaérettségi Kérdőív Szabadidős Érdeklődési Kérdőív Szakmaorientációs Kérdőív Személyes és Környezeti Erőforrások Kérdőív Tantárgyi Érdeklődés Kérdőív Tanulási Erőforrások Kérdőív Vállalkozói Erőforrások Kérdőív
Kiss István Útiterv 0. Előkészítés (2009. július 31-ig) A kérdőívfejlesztésben részt vevő szakmai stáb felállt, az informatikai megvalósítóval együtt megkezdte a fejlesztés tervezését, ütemezését. 1.Tervezés (2009. októbertől) Felmérő eljárások céljának meghatározása, szakmai koncepciók kialakítása, kérdőívek felépítésének (feladattípus, változók, skálázási módszer) megtervezése. 2.Felmérő eljárások kialakítása (2009. február-március hóig) Tételek (itemek) összegyűjtése, megfogalmazása, instrukció kidolgozása, értékelési / pontozási eljárások kimunkálása, visszajelzés módja, kimenet leírása, előzetes verzió elkészítése. 3.Ellenőrzés (2009. március április hó) Tételek tartalmi és formai ellenőrzése, előzetes kipróbálás. 4.Jóváhagyás, dokumentálás, bevezetés Felmérő eljárások informatikai előkészítése, programozása, tesztelése.