‘Blended Learning’- Vegyesrendszerű képzések a magyar felsőoktatásban Rohonczi Edit Gábor Dénes Főiskola 6. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia
A felsőoktatás tágabb kontextusa Milyen az a világ, és várhatóan milyen az a nem túl távoli jövő, ahová-amire a felsőoktatás képzi a hallgatóit? Melyek azok a kihívások, amikkel szembe kell néznie azoknak, akik a munkaerőpiacra képeznek, és azoknak, akik a munkaerőpiacra készülnek?
Kiegészítés: Bill Gates: „ Ami az elmúlt 20 évben történt az IT területén, az sétalovaglás volt ahhoz képest, ami a következő 10 évben fog történni.” „ Ami az elmúlt 20 évben történt az IT területén, az sétalovaglás volt ahhoz képest, ami a következő 10 évben fog történni.”
Mi a vegyesrendszerű képzés? Különböző megközelítések: A klasszikus alap:
Mixeljünk: Bershin, 2004
A következő generáció: Garrison & Vaughan, 2008 „A gondosan kiválasztott és egymást kiegészítő tantermi és online oktatási technikák alkalmazása szerves egységben (organic integration)” „Az oktatás és a tanulás újratervezése egy hatásosabb, hatékonyabb és kényelmesebb felsőoktatás megteremtésének érdekében.”
Kereszteződésben
A vegyesrendszerű képzés előnyei: Rugalmasság
A vegyesrendszerű képzés előnyei: Költséghatékonyság
A vegyesrendszerű képzés előnyei: Földrajzi határok jelentősége csökken
A vegyesrendszerű képzés előnyei: Könnyebb hozzáférhetőség
A magyar felsőoktatásban: Törvényi szabályzások nem kedveznek a vegyesrendszerű képzések indításának: Nappali képzési program kontakt óráinak 30%-a tantermi oktatásban biztosított:az távoktatás – ennek megfelelő finanszírozással Vö: 2015-re az indított képzések 25%-a legyen online képzés (UH)
Távoktatási programok a képzési szint szerint a képzést kínáló intézmény típusa szerint a tudományterületek szerint a földrajzi elhelyezkedés szempontjából
Képzési szint Felsőfokú szakképzés GDF (3) BSc/BA BGF (5), PSZFK (3), BGF (1), GDF (3), BME (1), BMF (2), SZTE (1), SZIE (1), KJF (3), SZE (3), KRF (2), EKF (1), SZF (3) BGF (5), PSZFK (3), BGF (1), GDF (3), BME (1), BMF (2), SZTE (1), SZIE (1), KJF (3), SZE (3), KRF (2), EKF (1), SZF (3) Mesterképzés UH/GDF (1) Fern Univ.Hagen (4)
Intézménytípusok Főiskolák Egyetemek Főiskolák Egyetemek 9 : 3 46 : 23
Tudományterületek: IT általános rendszergazda web-programozó informatikai statisztikus gazdasági tervező informatikus könyvtáros mérnök informatikus műszaki menedzser villamosmérnök számítástechnika
Tudományterületek: üzleti tudományok, menedzsment emberi erőforrások gazdálkodás és menedzsment gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök kereskedelem és marketing nemzetközi tanulmányok nemzetközi pénzügyek pénzügy és számvitel közgazdaság
Egyéb Könnyűipari mérnök Közlekedésmérnök Turizmus-vendéglátás jog politika tudományok
Területi megoszlás
Összegzés Felsőfokú szakképzés - 3 program (1 intézmény) BA/BSc – 29 program BA/BSc – 29 program MA/MSc (magyar nincs, 2 külföldi) MA/MSc (magyar nincs, 2 külföldi) 12 felsőoktatási intézmény (69 közül) 9 colleges, 3 universities 9 colleges, 3 universities 23 szakterület a többség: a többség: Gazdálkodás, Üzleti tudományok, Menedzsment (9), Gazdálkodás, Üzleti tudományok, Menedzsment (9), Informatika (9) Informatika (9) Budapest (5 intézmény, 18 program) Nagyvárosok (1 intézmény, 1 program) Vidék (6 intézmény, 13 program)
Hogyan befolyásolhatják a vegyesrendszerű képzések a felsőoktatás jövőjét? Két tény: A felsőoktatásban egyre nagyobb teret hódítanak a vegyesrendszerű képzések A határ a hagyományos oktatás és a modern technológiákat alkalmazó (táv, rugalmas, on-line, stb.) oktatás között egyre inkább elmosódik “Blended learning has established a culture of sustainability in higher education…” (A vegyes rendszerű képzések megalapozták a fenntarthatóság kultúráját a felsőoktatásban) (Laumaki, Graham & Dziuban, 2009) (Laumaki, Graham & Dziuban, 2009)
Konklúzió A vegyesrendszerű képzések meghatározó szerepet fognak játszani a felsőoktatás jövőjének alakulásában
Források, irodalom Felsőoktatási Felvételi Tájékoztató 2009 Ian Roffe Continuing Higher Education Review, Vol. 69, 2005 pp D. Randy Garrison – Norman D. Vaughan: Blended Learning in Higher Education – Framework, Principles and Guidelines, 2008 From Sage on the Stage to Guide on the Side, Journal article by Alison King; College Teaching, Vol. 41, 1993 4th International Conference on Blended Learning:
Köszönet Lozsádi Csillának és Bánszky Andrásnak a technikai segítségért a „Közösen a jövő munkahelyeiért” Alapítványnak a támogatásért
Köszönöm a figyelmet!