A palesztin-izraeli konfliktus. Két versengő nemzeti narratíva Összetettség, “sokdimenziós” jelleg “Szembenálló felek” differenciáltsága Vallási/civilizációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

Bizánci birodalom.
Winnie the pooh & friends
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
A zsidó kultúra Vallás.
A világ az I. világháború előestéjén
Keresztesek.
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
Az angol nyelv diadalútja
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA
Medieval II: Total War bemutatása. Futtatási környezet Windows 2000/XP 1,8Ghz-es processzor 512Mb RAM. DVD-meghajtó 11Gb szabad hely a merevlemezen DirectX.
Politikai folyamatok a bécsi kongresszus után
Arab, iszlám kultúra,művészet
FÖLDRÉSZEK.
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
JERUZSÁLEM Zene : El Violinista.
Izrael.
Láthatatlan Tüntetés Nem mutatják TV-ben, nem beszélnek róla rádióban, nem írja meg az újság sem.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Közelgő vihar Út a világháborúba
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
Izrael születése -britek elleni terrorista akciók(Dávid Károly Hotel felrobbantása) novemberében az ENSZ döntése értelmében Palesztinát két részre.
A világ képe az arabokról
A nagy népvándorlás.
Salamon temploma 11/C.
Szeiman József A Közel-Kelet 2012-ben.
Európa vallásai.
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Winnie the pooh & friends
Az UNHCR feladatai és működése. A menekültügy nemzetközi feladatai
Szerbia – Szerb Köztársaság
Iszlám és migráció I. Kivándorlás és kisebbségi lét az iszlám szemszögéből Külügyi és Külgazdasági Intézet ELTE Bölcsészettudományi Kar – Arab Tanszék.
Transzjordánia. IV. Móz. 34:15 1.) Jarmuktól É-ra Fennsík Básán (Ám.4:1) 2.) Jarmuk-Jabbok között erdős hegyvidék Gileád 3.) Jabbok-Arnon között Gád és.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Városállamok- Birodalmak
A világ az első világháború után. Egy új korszak kezdete  Első világháború  A „nagy háború”  A világ megváltozott  Warum?  anyagban és emberben a.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Az iszlám megjelenése és térhódítása Az arab-félsziget VII. sz.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
A világ az első világháború után
Kelet-Európa és a Balkán
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
A Szent Szövetség Európája
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A babiloni fogság.
Az ókori kelet.
Európán kívüli világ.
A két részre szakadt királyság
A „népek tavasza” Forradalmak ben
Értékeld az elmúlt évet:
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Jézus Krisztus világa 3. A Makkabeusok és háborúik
Szövetségi rendszerek
Izrael a hellénizmus korában
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
,,Migráns” országok Latin-Amerika,USA,Kanada,Izrael,Ausztrália,Új-Zéland és Dél-Afrika készítette: Verdes Máté.
Hellasz egységesítése
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

A palesztin-izraeli konfliktus

Két versengő nemzeti narratíva Összetettség, “sokdimenziós” jelleg “Szembenálló felek” differenciáltsága Vallási/civilizációs és/vagy politikai konfliktus? –Civilizációs/vallási konfliktus - kibékíthetetlen, nincs megoldás “Izraeli-iszlám viszály: a civilizációs konfliktus archetípusa”, “kibékíthetetlen ellentétek feszülnek egymáshoz”, “csak az egyik fél megsemmisítő győzelme hozhat eredményt” (Bányai László) –Politikai konfliktus - megoldás politikai akarat kérdése

“..two conflicting views exist. They represent historical narratives, powerful versions of history accepted as truth… A concise history of Israel and Palestine … cannot accept them as ‘historical truth’, if only because each is the mirror image of the other. If one version is the historical truth then the other has to be a lie. If both are correct then there is no historical truth, only fictional versions of the past. Something else is needed: an alternative narrative…” Ilan Pappe: A History of Modern Palestine, 1- 2.o.

holokauszt “a »zsidókérdés« megoldhatatlansága”

Basic Law: The Knesset (1958)Basic Law: The Knesset (1958) Basic Law: Israel Lands as Basic Law: The People's Lands (1960)Basic Law: Israel Lands as Basic Law: The People's Lands (1960) Basic Law: The President of the State (1964)Basic Law: The President of the State (1964) Basic Law: The Government ( null)Basic Law: The Government ( null) Basic Law: The State Economy (1975)Basic Law: The State Economy (1975) Basic Law: The Army (1976)Basic Law: The Army (1976) Basic Law: Jerusalem, the Capital of Israel (1980)Basic Law: Jerusalem, the Capital of Israel (1980) Basic Law: The Judiciary (1984)Basic Law: The Judiciary (1984) Basic Law: The State Comptroller (1988)Basic Law: The State Comptroller (1988) Basic Law: Human Dignity and Liberty (1992)Basic Law: Human Dignity and Liberty (1992) Basic Law: The Government ( null)Basic Law: The Government ( null) Basic Law: Freedom of Occupation ( null)Basic Law: Freedom of Occupation ( null) Basic Law: Freedom of Occupation (1994)Basic Law: Freedom of Occupation (1994) Basic Law: The Government (2001)Basic Law: The Government (2001)

Basic Law: Human Dignity and Liberty 1. The purpose of this Basic Law is to protect human dignity and liberty, in order to establish in a Basic Law the values of the State of Israel as a Jewish and democratic state. Zsidó állam - masszív zsidó többség Demokratikus állam - állampolgárok egyenlősége

Palesztina története Ábrahám –Sára: Izsák - Jákob (Izrael) –Hágár: Izmáel (Iszmáíl) sémi eredet őslakók: kánaániták, hettiták, amoriták I.e. 2. évezred: semita törzsek beáramlása I.e. 13. század: “honfoglalás”: 12 törzs Dávid ( ), Salamon ( ): királyság, aranykor

Kiválasztott nemzet “Emeld föl szemedet, s arról a helyről, ahol állsz, tekints szét északra és délre, keletre és nyugatra. Mindazt a földet, amit látsz, neked adom és utódaidnak örökre.” Gen 13,14-17

Palesztina a 12 törzs bevándorlása után

Palesztina Dávid királysága idején

Izrael Jákób neve, miután viaskodott az angyallal (“aki megküzdött Istennel” Gen 32,29) Izrael gyermekei vagy izraeliták Ígéret földje = Izrael földje (erec Jiszráél) 12 törzsből 10 elszakad: északi királyság = Izrael (déli: Júdea - zsidó név) izraelita: zsidók kollektív gyűjtőneve modern zsidó állam neve (változatok: Cion, Ivria, Júdea, Herzlija stb.)

A Templom Építés Salamon királysága alatt Sion-hegy (Mória-hegy) 587: Templom első lerombolása, babiloniai fogság ( ) Templom újjáépítése (515-re)

Perzsa uralom, Nagy Sándor, Ptolemaioszok, Szeleukidák, hellenizáció IV. Antiokhosz Epiphanész: zsidó vallás betiltása Makkabeusi felkelés Rómaiak (I.e. 63) - Júdea: Heródes (I.e. 37-4) - Templom átépítése méteres nyugati támfal Kereszténység, felkelés (66), templom lerombolása (70)

Heródes Temploma

Francesco Hayez: A Templom lerombolása

Hadrianus 130: Jupiter-templom - Bar- Kochba felkelés 135: Palesztina név, Aelia Capitolia (Jeruzsálem) Constantin: kereszténység terjedése, Jeruzsálem keresztény (zsidók nem lakhatták) - Mezopotámia, Babilónia

Jeruzsálem judaizmus legszentebb városa egykori héber királyság fővárosa a föld szíve, a mennybe vezető kapu utazás Jeruzsálembe = alija, “felmenni” Sion/Cion = Jeruzsálem/Templom-hegy/Szentföld (“Dávid azonban bevette Sion várát - ez lett Dávid városa” [2Sám 5,7]; “Mert a Sionról ered a tanítás és az Örökkévaló igéje Jeruzsálemből” [Jes 2,3]) Mória-hegy: Templom helye, Ábrahám áldozatának helye, Ádámot Isten a Mória-hegy porából teremtette visszatérés az ígéret földjére (Pészah étkezés: “Jövőre Jeruzsálemben!”)

Oroszlános kapu (Szent István)

Heródes-kapu

Damaszkuszi kapu

Új kapu

Jaffa kapu

Sion-kapu

Szemét kapu

Aranykapu

Palesztina iszlám uralom alatt Bizánc: judaizmus korlátozása, zsidók perzsák mellé 614: Jeruzsálem perzsa-zsidó kézbe 628: Bizánc 638: Omar kalifa Omajjáda majd Abbászida fennhatóság Abd al-Malik ( ): Szikla dóm (691) Dinasztiák

1095: II. Orbán - keresztes hadjárat 1099: Jeruzsálem elfoglalása 1187: Szaláh ad-Dín visszafoglalja : keresztesek 1293-tól mamlúkok 1516: I. Szelim: Oszmánok 20. Sz. Elejéig

Diaszpóra szétszóratás, Izrael földjéről történő száműzés kisebbség, elnyomatás, üldözés vágyakozás az elismerésre kezdet: babiloniai fogság Perzsia, Média, Egyiptom (Alexandria) “igazi” diaszpóra második szentély lerombolásától (70) –Észak-Afrika és Közel-Kelet mellett Bizánci Birodalom, Itália, Gallia, Hispánia majd Európa középső részei –zsidóság keresztény (latin és ortodox) és iszlám területeken

Zsidók iszlám uralom alatt az iszlám és a zsidók iszlám hódítások idején –arameus nyelven beszélő zsidók (Termékeny Félhold) –görög nyelven beszélő, hellenizált zsidók (Alexandria, Római Birodalom keleti részei) zsidóság egységét iszlám teremti meg iszlám civilizáció részei (“judeo-iszlám szimbiózis”, “zsidó-arab civilizáció”) - arab nyelv zsidó közösségek városokban Ibéria sz. conviviencia - majd reconquista

Oszmán Birodalom Európa legnagyobb zsidó közössége zsidóság megosztottsága –helyi görög-bizánci kultúrájú romanióták –Ibériából kiűzött (1492) spanyol kultúrájú szefárdok –arab nyelvű zsidók millet rendszer –kisebb zsidó közösségek –19. sz.: főrabbinátus

Zsidók keresztény uralom alatt 5. sz. közepétől diszkrimináció 6. sz.: első pogrom: Clermont 7.sz.: erősödő zsidóellenesség 11.sz. vége: keresztes háborúk III. Ince pápa ( ) - általános zsidóüldözések kezdete 15.sz. végén Ibériából elűzött “új keresztények” (marránók) Ny-Európába –1215: lateráni zsinat - zsidóság kirekesztése a társadalomból –14.sz.: pestisjárvány okai Tömeges áramlás kelet felé: Oszmán Bir.

század Ny-Európában helyzet javul felvilágosodás,emancipáció, tolerancia, de: antiszemitizmus is arányeltolódás: –18.sz. eleje: keresztény területen élők száma eléri iszlám területen élőkét –19.sz. eleje: 50%-kal meghaladja –19.sz. vége: zsidók túlnyomó többsége keresztény területeken

Hatás a zsidóságra Több évezredes zsidó identitás erodálódása Judaizmuson alapuló zsidó kultúra és szekularizált társadalom ellentmondásai Asszimiláció: önfelszámolás veszélye Nacionalizmus –Modern antiszemitizmus: “zsidó faj” –Cionizmus

Antiszemitizmus 1870-es évek: Wilhelm Marr újságíró korábban antijudaizmus: vallási okok - zsidó partikularizmus ellen modern antiszemitizmus: célpont az asszimilálódott zsidóság, “zsidó szellem” - “zsidó faj”, rasszizmus “megoldás”: zsidóság elkülönítése, eltávolítása antiszemitizmus és cionizmus közös kiindulópontja “új antiszemitizmus”

A Dreyfus-per 1894 Alfred Dreyfus kapitány francia hadsereg zsidó tisztje vád: hadititkok átadása párizsi német követségnek 1899: másodszor is elítélik 1906: felmentik Zsidókérdés

Zsidóság lehetőségei Asszimiláció a modern, szekularizált társadalmakba Zsidó identitás további megőrzése, elkülönülés - alárendeltség, állandó veszélyeztetettség “Ősi földön” történő “nemzeti újjászületés”

A cionizmus 19. sz. vége alap: szekuláris nacionalizmus és liberalizmus zsidóság emancipációja ellenében zsidóság etnikai/faji különállása (=antiszemitizmus) –közös származás, vallás és hagyományok –egységes nemzet –vallás elemein alapuló szekularizált ideológia

Theodor Herzl ( ) 1896: A zsidó állam 1902: Ősújország cionizmus és önálló államiság szimbóluma zsidókérdés a világpolitika fontos kérdése

Heinrich Graetz ( ) –A zsidók egyetemes története Leo Pinsker –1882: Önemancipáció: zsidó állam létrehozása –helyszín nem a “szent föld”, hanem a “saját föld” Helyszínek: Argentína, El-Áris, Uganda, Angola, Kirenaika (Líbia), Mezopotámia, Ausztrália, Dél-Amerika, Oroszország, Ciprus, USA

Cionista kongresszusok 1897 Bázel: “közjogilag garantált” zsidó nemzeti otthon, Bázeli Nyilatkozat: Palesztina –Palesztina kolonizálása –zsidóság megszervezése –zsidó nemzettudat erősítése –kormányok támogatásának megnyerése Kongr.: csak Oszmán Birodalomtól kapott garanciák esetén Palesztina Kongr.: El-Áris, majd Uganda

Herzl beszéde a 2. Cionista kongresszuson

Az “aliják” “felmenetel” a Szentföldre első alija: : 25 ezer oroszországi és romániai zsidó második alija: : 40 ezer oroszországi zsidó 1914: szentföldi zsidóság ezer fő kolóniák, szocialista eszmék

Cionizmus és judaizmus cionizmus szekularizált, nacionalista vallási vezetés ellenséges: zsidók államát csak Messiás judaizmus újraértelmezése - vallásos cionizmus Ávráhám Jichák Kuk ( ) teljes zsidó élet csak Izrael földjén kolonizáció a megváltás előkészítése

Ávráhám Jichák Kuk ( ) a Szentföld főrabbija fejlődéselmélet Isten világgal kapcsolatos céljának kifejeződése minden tudomány átitatott a szentség elemeivel a zsidó nép visszatérése a Szentföldre a messiási megváltás jele teljes zsidó élet csak Izrael földjén kolonizáció a megváltás előkészítése

Ortodox zsidók tüntetése a cionizmus és a zsidó állam ellen

WHAT IS THE NETUREI KARTA? Neturei Karta opposed the establishment of and retain all opposition to the existence of the so-called "State of Israel"! Neturei Karta oppose the so-called "State of Israel" not because it operates secularly, but because the entire concept of a sovereign Jewish state is contrary to Jewish Law. Jews are not allowed to dominate, kill, harm or demean another people and are not allowed to have anything to do with the Zionist enterprise, their political meddling and their wars. The world must know that the Zionists have illegitimately seized the name Israel and have no right to speak in the name of the Jewish people!

WHY WE WENT TO IRAN the reality of the Holocaust should not be used as a pretext to strip the Palestinian people the Torah expressly forbids the desire or the implementation of any Jewish sovereignty over the Holy Land. Obviously two paths lie before the Jewish people. There is the path of Zionism that summons Jews to a state of perpetual war in order to "protect" Jewry and there is the path of the Torah which calls upon us to seek peace and dialogue with all men.To us the choice is elementary.

A cionizmus irányzatai politikai (Herzl) gyakorlati - kolonizáció (Chibbát Cion) szintetikus - kettő szintézise (Chájim Weizmann) spirituális vagy kultúrcionizmus - szellemiség és kultúra (Áchád Háám) revizionista - (Vlagyimir) Zeev Zsabotinszki

Brit uralom Palesztinában ( ) Keleti kérdés: orosz terjeszkedés megakadályozása, Oszmán Bir. támogatása 1914: Oszmán Bir. hadba lép, dzsihád Orosz o., Francia o. és Anglia ellen Britek: –arabokat maguk mellé –cionizmus támogatása

Huszein mekkai saríf

Arab felkelés Oszmán Bir. ellen

Huszein-McMahon levélváltás okt. 24: McMahon levele: britek elfogadják Iszlám Arab Kalifátus határait, kivéve néhány régiót Palesztinát araboknak ígérték-e? eltérő értelmezések, utólagos magyarázatok: nem!

“Szíria egyes részei, amelyek Damaszkusz, Homsz, Hama és Aleppó körzetétől nyugatra terülnek el, nem tekinthetők tisztán arabnak s ezért nem csatolhatók a kívánt területhez.”

1. értelmezés Palesztina nem az araboké

2. értelmezés Palesztina az araboké

Sykes-Picot egyezmény (1916)

A Balfour-nyilatkozat (1917. nov. 2.) “Őfelsége kormánya jóindulattal viseltetik a Palesztinában megteremtendő zsidó nemzeti otthon gondolata iránt és legjobb igyekezetével azon lesz, hogy e cél valóra váltását megkönnyítse. Emellett világosan kijelenti, hogy nem kerülhet sor olyan lépésre, amely a már meglévő nem zsidó palesztinai közösségek polgári és vallási jogait, vagy más országok zsidó lakosságának jogait és politikai helyzetét sértené.”

Palesztina brit mandátum (1922)

1919: King-Crane bizottság –cionista program csak fegyveres erővel –zsidó bevándorlás korlátozása 1922: Churchill: első Fehér Könyv –zsidó bevánd. Palesztina gazdasági felvevőképessége szerint –arabok hatása Első brit főbiztos: Sir Herbert Samuel –egyensúly zsidók és arabok között –Jeruzsálem főmuftija: Amín al-Huszeini –Zsidó Ügynökség

Samuel Herbert, Palesztina Mandátum első brit főbiztosának beiktatása

A “mufti”

1922: zsidók aránya 11%, 1932: 18%, 1936: 30% 1937: Peel-bizottság jelentése –radikális bevándorlási korlátozás (5 évig évi ) –felosztás zsidó és arab államra –20. Cionista kongresszus: elvet elfogadják, arabok nem 1939: újabb Fehér Könyv –elmozdulás arabok felé –bevándorlás radikális korlátozása (5 év: ) –arabok munkanélküliségi rátájától függően

Zsidóság megosztottsága együttműködés a britekkel britekkel és arabokkal szembeni radikális fellépés –revizionisták: Irgun, Stern-csoport –1946. Július 22. Irgun: Dávid Király szálloda felrobbantása –Menáchem Begin

Második világháború Britek: zsidó bevándorlás akadályozása Ben Gurion: “Harcolni fogunk a britekkel Hitler ellen, mintha a Fehér Könyv nem is létezne és harcolunk a Fehér Könyv ellen, mintha Hitler nem létezne” Mufti: tárgyalások Hitlerrel

USA szerepének növekedése 1945 Bevin brit külügyminiszter: –kettős kötelezettség –brit-amerikai tényfeltáró bizottság jelentés: mandátum fenntartása 1945 Churchill: mandátum átkerülésének lehetősége 1947: brit kormány a kérdést az ENSZ elé utalja

A Palesztina-kérdés az ENSZ előtt United Nations Special Committee of Palestine –11 tag közül 7 (Kanada, Csehszlovákia, Guatemala, Hollandia, Peru, Svédország, Uruguay) zsidó és arab állam + corpus separatum –zsidó állam Palesztina 62%-a, zsidó arab –arab állam arab zsidó –Jeruzsálem arab zsidó –gazdasági unió –kisebbségi javaslat (India, Irán, Jugoszlávia): zsidó-arab szövetségi állam

ENSZ Közgyűlés 181. sz. határozat november igen, 13 nem, 10 tartózkodás Izrael Állam létének nemzetközi legitimációja ajánlás brit csapatok kivonása aug. 1-ig független zsidó és arab állam okt. 1-ig cionisták támogatták, arabok elvetették