Sándorné Kriszt Éva Az MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottság nyílt ülése Lillafüred, 2015. október 16. 1 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Advertisements

Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Brüsszel milyen messze van
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
50 éves a szegedi informatika
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Környezettan alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Bemutatkozik a Georgikon
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Beszámoló a statisztika nyelvi munkacsoport tevékenységéről
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A Magyar Rektori Konferencia víziója a KKK-k átdolgozásáról, a fejlesztés menete Sándorné dr. Kriszt Éva.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
‘Blended Learning’- Vegyesrendszerű képzések a magyar felsőoktatásban Rohonczi Edit Gábor Dénes Főiskola 6. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
A képzés szeptemberében indul!
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
Lejtmenetből lendület
Készítette: Szabó Tamás
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A gazdaságstatisztika szerepe az oktatásban
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

Sándorné Kriszt Éva Az MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottság nyílt ülése Lillafüred, október MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés „ Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 2 „A kíváncsiság minden tudomány kezdete.” Pierre La Mure Miről lesz szó?  Kiindulás  A tudás megszerzésének útja  A statisztika oktatása a különböző tudományterületeken a felsőoktatás különböző szintjein  Nemzetközi tendenciák  A STAB lehetőségei, feladatai  Összegzés MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 3 Kiindulás I. A statisztikai gondolkodás mód jellemzői:  az összefüggések feltárása  tendenciák kimutatása  sztochasztikus megközelítés  kapcsolatok kezelése  eredmények értékelése  jelenségek színvonalának és alakulásának mérése. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 4 Kiindulás II Kiindulás II. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola Az oktatás legfontosabb kérdései MIT? HOL? MIÉRT? HOGYAN?

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 5 A tudás megszerzésének útja I A tudás megszerzésének útja I. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola Felsőf.oktatás 5, 6, 7, 8 Középfokú oktatás 3, 4 Alapfokú oktatás 1, 2 Iskola előtti oktatás 0 ISCED International Standard Classification of Education

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 6 A tudás megszerzésének útja II. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola FOSZK BA/BSc MA/MSc PhD Felsőfokú oktatás

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 7 A tudás megszerzésének útja III A tudás megszerzésének útja III.. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola Átdolgozás alatt a Képesítési Kimeneti Követelményrendszerek EKKR 8 szint, ebből 5-8 a felsőoktatáshoz kapcsolódik MKKR 8 szint, ebből 5-8 a felsőoktatáshoz kapcsolódik Tudás Képesség Kompetencia Tudás Képesség Attitűd Autonómia/Felelősség- vállalás

Kompetencia piramis viselkedés készségek tudás hajlam,hozzáállásszemélyesjellemzők személyes személyközi Forrás: Nagy Péter KONETT Team Kompetencia-felfogás értelmezése MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A tudás megszerzésének útja IV. A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A tudás megszerzésének útja IV.

A szintleírás részletes kifejtése DESCRIPTOROK segítségével: A A tudás megszerzésének útja V. A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A tudás megszerzésének útja V.

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 10 A statisztika oktatásáról I. tudományterületenként MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola Természettudományok: Matematikai statisztika Matematikai statisztika számítógépes módszerei Műszaki tudományok: Matematikai statisztika (MSc) Orvostudományok: Biostatisztika és informatika Agrártudományok: Statisztika Társadalomtudományok: Statisztika Társadalomstatisztika Bölcsészettudományok: Statisztika

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 11 A statisztika oktatásáról II. képzési szintenként 1. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola Statisztika az alapképzésben: Üzleti alapszakokon (magyar, angol, német, francia) Statisztika 1. Statisztika 2. Gazdasági informatika szakon: Általános statisztika I. Általános statisztika II. Kommunikáció és média és Nemzetközi tanulmányok szakon Statisztika Statisztikus elemző szakirányon: Gazdasági és üzleti statisztika Statisztika alkalmazása az üzleti döntés- előkészítésben Társadalomstatisztikai elemzések

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 12 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A statisztika oktatásáról III. képzési szintenként 2. Statisztika a mesterképzésben: Marketing szakon: Matematikai statisztika Számvitel szakon: Statisztikai elemzés Pénzügy szakon: Többváltozós statisztikai modellezés Turizmus menedzsment szakon: Gazdaságstatisztika és üzleti elemzés

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 13 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A statisztika oktatásáról IV. képzési szintenként 3. Statisztika a felsőfokú és a felsőoktatási szakképzésben A befogadási alapszakokhoz kapcsolódó szakokon: Gazdasági számítások és statisztikai módszerek Üzleti statisztika Statisztika 1. Kreditbeszámítás

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 14 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A statisztika oktatásáról V. A statisztika oktatás beágyazódása például a Budapesti Gazdasági Főiskolán: Két féléves alapozó tárgy, (HEFOP „Globális BSc az üzleti képzésben” projekt keretében) kidolgozott standard szerint Lineáris algebra és Operációkutatás témakörei külön féléves tárgyak 2014-től az Alkalmazott számítástechnika tantárgy beépült a Statisztika I. és II. tantárgyakba További elmélyülést tesz lehetővé a B modul választható Adatbányászat (Adatelemzés) tantárgya

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 15 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A statisztika oktatásáról VI. nemzetközi kitekintés 1. Átalakuló tartalom Applied econometrics, known to aficionados as 'metrics, is the original data science. 'Metrics encompasses the statistical methods economists use to untangle cause and effect in human affairs. Through accessible discussion and with a dose of kung fu-themed humor, Mastering 'Metrics presents the essential tools of econometric research and demonstrates why econometrics is exciting and useful.

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 16 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A statisztika oktatásáról VII. nemzetközi kitekintés 2. Átalakuló módszerek Nagyjából találat (0,48 másodperc) Keresési eredmények Statistics Learning Centre - YouTube ISLR Chapter 2: Statistical Learning – YouTube Introductory Statistics - Chapter 1: Introduction - YouTube ▶ 9:06

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 17 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A STAB lehetőségei I. A Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottság küldetése A Bizottság a két tudományág kutatásával, oktatásának kérdéseivel, más tudományokkal való kapcsolatával foglalkozik, és ezekkel kapcsolatosan képviseli a két tudományterület érdekeit az MTA szervezetében. Figyelemmel kíséri a két tudományág helyzetét, tudományos üléseket szervez, véleményt nyilvánít, állást foglal a tudomány szempontjából jelentős kérdésekben. Munkájában nagymértékben a statisztika területét illetően a Statisztikai Tudományos Albizottság, míg a jövőkutatást illetően a Jövőkutatási Tudományos Albizottság munkájára, javaslataira támaszkodik.

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 18 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A STAB lehetőségei II. Statisztikai műhelyek számbavétele:  Egyetemek, főiskolák: 19 intézmény, 30 részleg  Kutatóhelyek, alkalmazási műhelyek: 8 intézmény, 9 részleg  Társaságok, non-profit szervezetek: 5 szervezet Szakmai kapcsolatok szükségessége

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 19 MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola A STAB lehetőségei III. Alapok: Oktatási Albizottság Átfogó felmérés (10 évvel ezelőtt) Statisztikai Szemle Állásfoglalás a bolognai rendszer bevezetésekor Legutóbbi események: május 7. Oktatási Albizottság május 15. SJTB Tervek, feladatok: Újabb átfogó felmérés igénye, annak értékelése Statisztika mesterképzés Doktori Iskola

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 20 Összegzés I. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola  A statisztikai gondolkodás beépülése a mindennapjainkba  Megválaszolandó kérdések az oktatásban  Osztályozás: ISCED (International Standard Classification of Education) Piramis  A Képesítési Kimeneti Követelményrendszer változása

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 21 Összegzés II. MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola  Statisztika oktatás a különböző:  tudományterületeken  képzési szinteken  Alkalmazkodás a nemzetközi trendekhez  Mit tett és mit tehet a Statisztikai Tudományos Albizottság a statisztika oktatásáért?

A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés A hazai felsőoktatás statisztika oktatásának áttekintése és nemzetközi kitekintés 22 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola