A Bolognai Folyamat Kristóf János oktatási és akkreditációs rektorhelyettes Pannon Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetéstudomán yi Intézet Globális Menedzsment Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
A Nemzeti Tehetség Programról Budapest, március 24. Dr. Szvathné Dr. Szalay Márta mb. tudományos és szakmai főigazgató-helyettes.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs források felhasználásának regionális tapasztalatai
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Munkanélküliség.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A Bolognai Folyamat Kristóf János oktatási és akkreditációs rektorhelyettes Pannon Egyetem

A bologna folyamat  Az európai felsőoktatás harmonizálása,  Az Európai Felsőoktatási Térség kialakítása (Sorbonne 1998; Bologna 1999; Prága 2001)

Előzmények 1. Európai integrációs folyamatok háttere: Európa versenyképességének növelése (versenytársak: USA, Délkelet-Ázsia) Ennek fő elemei: emberi erőforrások jobb kihasználása, a munkaerő országok közötti mobilitása Probléma: az EU-ban a belső határok eltörlésével nem indult meg a munkavállalók kívánt mobilitása Mobilitást segítő lépések: felsőoktatási/szakképzési rendszerek összefogása, képzettségek, végzettségek reális értékelése és összehasonlítása, harmonizálás, a kölcsönös elfogadás kereteinek kidolgozása

Előzmények 2. Kutatás fejlesztésének szükségessége: a fejlett kutatási infrastruktúrával rendelkező országok (USA, Japán) ne szívják el az európai szakembereket, a demográfiai „apályt” is kompenzálni kell. 3. Európa csatlakozása más régiókhoz: fizetőképes hallgatók zökkenőmentes beléptetése az európai oktatási rendszerbe, az európai kultúra megismertetése. Szükséges az európai duális (gyakorlati szakembereket adó főiskolai és széles körű elméleti képzést biztosító egyetemi szektorból álló) oktatási modell felváltása a lineáris (több lépcsős, egymásra épülő) modellel (rugalmasabb, átjárhatóbb, a tömegoktatás és az elitképzés ellentmondásait kezelni tudó, az LLL-hez jobban illeszkedő angolszász modell).

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései A felsőoktatás valamilyen szintű összehangolására már az 1950-es évektől történtek kísérletek: Az Európa Tanács irányelvei a diplomák többlépcsős elismerésének általános rendszeréről – 1980-as évek vége, az 1990-es évek eleje. Az Európai Kredit Átviteli Rendszer (ECTS-European Credit Transfer System) kidolgozásának kezdeményezése – Európai Bizottság, 1988-tól

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései Diploma kiegészítő (Diploma Supplement) rendszerének megalkotása (mely lehetővé teszi az egyéni diplomák értékelését) – Európai Bizottság, Európa Tanács és az UNESCO európai szervezete (CEPES) kezdeményezésére, Magna Charta Universitatum – 1989 Bologna: az európai rektorok felhívják a figyelmet az egyetemek kiemelkedő szerepére az európai humanista tradíció megismerésében. Támogatták az oktatói és hallgatói mobilitást, a diplomák ekvivalenciájának nemzetközi elismerését. Deklarálják az oktatás és kutatás elválaszthatatlanságát, szabadságát, a politikai és gazdasági behatásoktól való morális és intellektuális függetlenségét.

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései Lisszaboni Elismerési Egyezmény – 1997: Az Európa Tanács és az UNESCO javaslatára egyezmény született a külföldön szerzett diplomák adott országban ésszerű időn belüli és korrekt módon történő elbírálására. Sorbonne Nyilatkozat – 1998: a Sorbonne alapításának 800. évfordulóján Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság oktatási miniszterei felhívást intéznek a nyitott európai felsőoktatási térség létrehozására (innen ered az Európai Felsőoktatási Térség megfogalmazás).

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései Bolognai Nyilatkozat – június 19.: 29 európai ország oktatási miniszterei írják alá, elfogadva a Sorbonne Nyilatkozat elveit és azok gyakorlati megvalósítását. Kiemeli az európai felsőoktatás nemzetközi versenyképességének növelését, az európai kultúra vonzerejének növelését a felsőoktatáson keresztül. A gyakorlati megvalósítást illetően hat lényeges területet jelöl meg:

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései 1. Könnyen érthető és összehasonlítható fokozatokat adó képzési rendszer bevezetése (pl. diploma-kiegészítés alkalmazásával). 2. Alapvetően két cikluson alapuló képzési rendszer kialakítása, a második ciklusba az első (legalább 3 éves) ciklus sikeres befejezése után lehet belépni. Az első ciklus oklevelet, s az európai munkaerőpiacon való elhelyezkedéshez szükséges képzettséget ad. A második ciklusnak egyetemi vagy doktori fokozathoz kell vezetnie. 3. (Az ECTS-hez hasonló) kreditrendszer bevezetése.

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései 4. Hallgatók, oktatók mobilitásának segítése az esélyegyenlőség figyelembe vételével. 5. Összehasonlítható kritériumokon és módszereken alapuló európai együttműködés kialakítása a minőségbiztosítás területén. 6. Az európai vonatkozások beépítése a felsőoktatásba (tantárgyfejlesztésekkel, intézményközi kooperációval, mobilitási lehetőségekkel, integrált kutatási programokkal).

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései Lisszaboni Nyilatkozat – 2000: egyértelműen fókuszba helyezi a kontinens versenyképességének gyors növelését. Prágai Nyilatkozat – 2001 május: Az európai oktatási miniszterek értékelték a Bolognai Nyilatkozat hat pontjában történteket. Új elemek: az életen át tartó tanulás alapvető eleme kell legyen a jövő európájának, a tudásalapú társadalom és gazdaság megvalósításának, mely egyben erősíti a társadalmi kohéziót, és javítja az életminőséget. A hallgatók fokozottabb bevonása szükséges a döntés-előkészítésbe, s tovább kell növelni az európai felsőoktatás teljesítményét, minőségét, vonzerejét (azaz nemzetközi versenyképességét).

A felsőoktatási rendszerek harmonizálásának lépései Berlini Konferencia – 2003 szeptember: az oktatási miniszterek a reform felgyorsítása mellett foglaltak állást től be kell indítani az új rendszerű oktatási programokat. A minőségbiztosítás kérdése kiemelésre került. Bergeni Konferencia – 2005 május: az Európai Felsőoktatási Térség és az Európai Kutatási Térség kérdésének összehangolása – doktori képzés, Joint Degree (közös diploma) (45 ország)

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai „A gazdag és sokszínű európai örökségre építve kialakítunk egy, az intézményi autonómián, a tudományos szabadságon, az esélyegyenlőségen és a demokratikus elveken nyugvó Európai Felsőoktatási Térséget, amely segíteni fogja a mobilitást, növeli a foglalkoztatottságot, valamint erősíti Európa vonzerejét és versenyképességét” – Londoni Nyilatkozat május Ma már 46 ország vesz részt a BF-ben, a kormányok, a felsőoktatási intézmények, a hallgatók és oktatók, a munkáltatók és minőségbiztosítási ügynökségek együttműködésével és az érintett nemzetközi szervezetek támogatásával.

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai Az Európai Felsőoktatási Térség háromciklusú képzési keretrendszerének létrehozása (2005) és megállapodás az ehhez illeszkedő nemzeti képzési keretrendszer kidolgozásáról. Mobilitás - kb európai felsőoktatási intézmény kínál képzési programokat nemzetközi hallgatók részére. „Az oktatók, a hallgatók és a diplomások mobilitása a bolognai folyamat egyik központi eleme, amely megteremti a fejlődés lehetőségét az egyén számára, fejleszti az egyének és az intézmények közötti nemzetközi együttműködést, javítja a felsőoktatás és a kutatás minőségét, és a felsőoktatás európai dimenziójának egyik lényege”. - Londoni Nyilatkozat – május

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai Minőségbiztosítás – az Európai Felsőoktatási Térségre vonatkozó minőségbiztosítási normák és iránymutatások” (ESG) elfogadása – Az „Európai Felsőoktatási Nyilvántartás” (EQAR) létrehozása – Szociális dimenzió és esélyegyenlőség – „Egyetértünk azzal a társadalmi törekvéssel, hogy a felsőoktatásba belépő, abban részt vevő és képesítést szerző hallgatóság összetételének valamennyi szinten tükröznie kell népességének sokszínűségét. Aláhúzzuk annak fontosságát, hogy a hallgatók tanulmányaikat szociális és gazdasági hátterükkel kapcsolatos akadályoktól mentesen végezhessék. Ennek megfelelően folytatjuk erőfeszítéseinket a megfelelő hallgatói szolgáltatások nyújtására, a felsőoktatásba való bejutáshoz és az azon belül szükséges rugalmasabb képzési útvonalak megteremtésére, valamint a részvétel valamennyi szinten való kiszélesítésére az esélyegyenlőség alapján.” – Londoni Nyilatkozat – május

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai 2009-ben országjelentés a szociális dimenzióra vonatkozó nemzeti stratégiáról, beleértve a cselekvési tervet és a hatékonyság értékelését szolgáló intézkedéseket is. Foglalkoztathatóság – az első munkahely megszerzésének, a munkaviszony megtartásának és a munkaerőpiacon való mobilitásnak a képessége. Feladat: párbeszéd a köz- és magánszféra munkaadói, a hallgatók, oktatók, a tudomány képviselői, a felsőoktatási intézmények és a kormány között.

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai Egész életen át tartó tanulás (LLL) – a bolognai folyamat elválaszthatatlan része. Elősegítéséhez szükséges teendők:  az előzetes tudás elismerésének javítása, beleértve a nem formális és az informális ismeretszerzést is,  rugalmasabb, hallgató központú ismeretátadási módok kialakítása,  rugalmasabb tanulási útvonalak megteremtése, amelyek lehetővé teszik a munka világa és az iskolapad közötti folyamatos váltást,  a felsőoktatáshoz való hozzáférés kiszélesítése.

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai „Az Európai Felsőoktatási Térség a globális környezetben” – stratégia elfogadása (2007) az alábbi prioritásokkal:  az Európai Felsőoktatási Térséggel kapcsolatos tájékoztatás javítása,  az Európai Felsőoktatási Térség vonzerejének és versenyképességének világszintű erősítése,  a politikai párbeszéd intenzitásának fokozása,  a partnerségen alapuló együttműködés erősítése,  a képzések elismerésének javítása.

A Bologna Folyamat eredményei, jelenlegi állapota és feladatai Az Európai Felsőoktatási Térség létrehozásában részt vevő szervezetek:  Európai Bizottság  Európai Egyetemek Szövetsége (EUA)  Európai Felsőoktatási Intézmények Szövetsége (EURASHE)  Hallgatói Önkormányzatok Európai Szövetsége (ESU)  Európa Tanács  UNESCO Európai Felsőoktatási Központja (UNESCO-CEPES)  Felsőoktatási Minőségbiztosítás Európai Szövetsége (ENQA)  BUSINESSEUROPE  Oktatási Internacionálé Páneurópai Struktúra (EI)

A Bologna Folyamat és a magyar felsőoktatás Szereplők: Kormányzat Akadémiai szféra Piac : közvetlen irányítás teljes állami szerepvállalással : gazdasági nehézségek, áttérés az indirekt irányításra (racionalizálás, hatékonyságnövelés) : előtérben a minőség kérdése, az intézményi autonómia lehetőségei és korlátai 2000-: a felsőoktatás expanziója folytatódik (74+ intézmény, ~460 ezer hallgató)

A Bologna Folyamat és a magyar felsőoktatás Jellemzők:  Nyitás a társadalom felé  Jelentős minőségromlás  A diplomák inflációja (életen át tartó tanulás)  Finanszírozási nehézségek  A középfokú oktatás válsága  Torzulások a kereslet-kínálat egyensúlyában  Multifunkcionalitás (gazdálkodó-szolgáltató-vállalkozó egyetem)