Útban Európa felé. A mezőgazdaság modernizálása  Európa: gondok az értékesítéssel  Magyaro.-nak biztos piac van  Töretlen a fejlődés  az mg. népesség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
A nagy gazdasági világ válság
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
Az indiai gazdaság kilátásai a 21. század elején
A városok fejlődése és szerkezete
Budapest a századfordulón
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
AZ ÚJONNAN IPAROSODÓ FEJLŐDŐ ORSZÁGOK
IPARI FORRADALOM.
KÍNA ÉS INDIA.
Gazdasági körzetek Oroszországban
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest Mint Világváros
A reformkor
Pest-Buda a XIX. Században
Az ipari forradalom következményei és hatása
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Világváros születik: Budapest
Világ város születik: BUDAPEST
Budapest a világváros.
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
Budapest turisztikai marketingje
Budapest turisztikai marketingje
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
IV. Az Osztrák-Magyar Monarchia gazdasági fejlődése
Magyarország modernkori gazdaság- és társadalomtörténete Készítette: Szávai Ferenc egyetemi tanár BCE.
Az Amerikai Egyesült Államok ásványkincsei és gazdasága
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Készítette: Bujdosó Villő
Magyarország ipara Tegnap-ma-holnap.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Budapest – új világváros
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A MEZŐGAZDASÁG FÖLDRAJZA
Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Ausztrália.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
A második ipari forradalom (1850--)
Látványos gazdasági fejlődés.  1848  a polgári tulajdonviszonyok  Neoabszolutizmus hátravette a fejlődésben  1867  ’48-ból sokat visszaszerzett 
A világgazdaság a 20-as, 30-as években. A háború után  Háború vége  válság a világgazdaságban  gazdasági kimerülés, anyagi és emberi erőforrások pusztulása.
Az újjáépítés évtizedei. A gazdaság szovjet modellje A gazdaság szovjet modellje           †  A gazdaság ’49-re szovjet típusú  termelési.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
A századforduló találmányai és feltalálói Készítette: Reviczky Tamás Sólyom Barna Sziklai Nóra Tran Thu Ha.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
A dualizmus gazdasága és társadalma
Hollandia, a vizek ura Készítették: Kovács Péter, Ferke Dominik, Gál Zsombor, Tőrös András (6.A)
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Magyarország újjáépítése
Budapest Programajánló
Életmód a századforduló idején
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
A második ipari forradalom és hatásai
Holnemvolt Budapest.
Az éhezés.
KAPITALISTA FEJLŐDÉS AZ IPARBAN
A Világgazdasági centrumtérségek (a Triád) változó globális pozíciója
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Gazdaságunk jellemzői, fejlődése Trianon után
Készítette: Koleszár Gábor
21. ÁZSIA GAZDASÁGI JELLEGZETESSÉGEI.
Készítette: Koleszár Gábor
Az ország a dualizmus korában
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Útban Európa felé

A mezőgazdaság modernizálása  Európa: gondok az értékesítéssel  Magyaro.-nak biztos piac van  Töretlen a fejlődés  az mg. népesség    földterület nő  századforduló  termelékenység   A megjelent korszerű eljárások, gépek  Általánossá válnak: vető-, aratógépek, alagcsövezés, műtrágya  Csak a nagybirtokokon  Bérleti rendszer előnyei: mg.-ba a tőkebefektetés növekedik  Paraszti kisbirtok: nem változik a szerkezet  A szemtermelés a domináló

Szarvasmarha egykor… … és a Dualizmus idején

Fellendült a mezőgazdasági gépgyártás. Kühne Ede gyára, és az általa gyártott vetőgép

Új tendenciák az iparban  ’90-es évek – ipar még nagyobb lendületet vett  malomip., vas,- acél term.  a gépgyártás világszínvonalúvá válik  világ élvonalába tartozik  sőt, fejlesztések is valósulnak meg  GANZ & MÁVAG  Transzformátor (Déry-Bláthy-Zipernovszky)  Karburátor (Bánki-Csonka)  Háromfázisú villamos mozdony (Kandó Kálmán)  MÁVAG gőzmozdonyai  További sikertörténetek  Vegyipar, elektromosipar, autó és repülőgép-gyártás  a termelés súlypontja Magyarországra tevődőt át

A Magyarország és a világgazdaság  A tőkés gazd. válik uralk., de a világgazd. jellegz.-i is megjelennek  föllendülés, túltermelés, hitelválság  föllendülés szakasza  beruházások, tőkeállomány 3X  gyáripar termelése 7%  Század vége  túltermelés  pangás 1905-ig majd fellendülés ’13-ig  Fontos az import szerepe  csökken Ausztria részesedése  Már mi is tőkét és technológia exportáltunk  Balkán, É-Olaszo.  gazdasági fejlődés  monopóliumok létrejötte  szoros kapcsolat a fejlett országokkal  nagyiparban erős a koncentráció  A kartell a legjellegzetesebb forma 10 év alatt

A Láng-gépgyár csarnoka, 1900 körül

Kandó Kálmán és első villanymozdonya Déry-Bláthy-Zipernovszky Transzformátor 1885 A Bánki-Csonka-féle porlasztó (1893)

375-ös univerzális gőzmozdony (1907) Egy NHT által rendelt étkezőkocsi a MÁVAG-tól A MÁV 301 sorozatú gyorsvonati mozdonya (1911–1914) 1900-ra elkészült az első 100 km/h sebességű mozdony

A Bánki-Csonka-féle porlasztó (1893) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban

Zipernowsky Károly Delta típusú dinamója (1894) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban

Bláthy Ottó indukciós fogyasztásmérője (1891) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban

A Ganz gyár Postakocsija Az autó korabeli népszerűsítése

Az új tömegközlekedési eszköz: a Villamos Az első autóbusz az Andrássy úton, 1914 Az aradi autógyár busza

Csonka János, az általa szerkesztett első magyar kiskocsin (1910) Petróleumszállító tartálykocsi a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaságtól (Győr, 1897) Csonka egy másik járműve (1902) A Magyar Automobilgyár Rt. Arad 1911-től MARTA márkanévvel látta el autóit

Az autó megjelenésével ez is kell… (A kút Egerben volt)

Budapest világvárossá fejlődik  Pest-Buda lakossága ’48-ban már fő  vitathatatlanul a „Főváros”  Fejlődése az európai ütemet meghaladja, csak USA előzi meg  Központi fekvése segíti a fejlődését  Vasútvonalai centrálisak (Széchenyi)  Közlekedés fejődése  malom-, és gépipar központjává tette  Központi hivatalok közelsége befektetőket vonzza  Újabb piacteremtése  Beruházások feltétele (munkaerő, infrastruktúra)  A tőke megtérülése a leggyorsabb  A bankok itt fektettek be legkönnyebben

 A liberális vezetőréteg  a főváros fejlesztés különösen fontos  Cél: Bécs beérése, lehagyása  1873: Pest, Buda és Óbuda egyesítése  tervszerű városfejlesztés megindulása  Fővárosi Közmunkák Tanácsa (Andrássy, Podmaniczky Frigyes)  eltérő funkciójú negyedek létrehozása  Gyors fejlődés egységes városkép  Eklektika az uralkodó építészeti stílus  Később lassult a fejlődés  legegységesebb városképpel rendelk.

Az egykori Pénzügyminisztérium Halászbástya… …és a Mátyás templom

A földalatti építése… … és keresztmetszete az Andrássy úton A Földalatti 16-os számú motorkocsija a megnyitáskor. Földalatti építésén ezrével dolgoztak az elszegényedett vidéki parasztok

Az Erzsébet-híd építése… Ferenc József-híd, ma Szabadság …és a kész híd A Nyugati pályaudvar kiszínezve

Az első budapesti villamos átadása Kálvin tér az 1-es számú motorkocsival, háttérben egy lóvasút járműve is látható A Nagykörút az 1890-es években A BKVT két motorkocsija a Krisztina körúton

A bankok szerepe  A leggyorsabb ütemű növekvés  a hitelszervezeteknél volt  oka  kicsi a belső tőkeképződés  a gazdaság viszonylagos elmaradottsága  modern hitelszervezet átvétele  Bankkoncentráció  minden ágazatot lehagy  gazdasági szerepük hatalmas  ellenőrzésük alá kerül az egész gazdaság

Az állam növekvő gazdasági befolyása  Az állam  a legnagyobb vállalkozó és beruházó  az iparosodás hiányzó feltételeit pótolja  szubvenciók alkalmazása  MÁV  élelmiszer- és könnyűipar  15 év adómentesség  Állami támogatás fontos a mg. korszerűsítésében  folyószabályozás  közlekedés  mg. földterület nyerése  műtrágya alkalmazása  filoxéra  állami segítség (adóelengedés, új alanyok behozása)  szarvasmarha-tenyészetekben  fajtajelleg kialakítás  tejszövetkezetek létrehozása

Mérleg  ’67-től 1914-ig  tőkés szerkezeti változás  fejlett agrár-ipari országgá vált  A kölcsönös egymásrautaltság Ausztriával fönnmaradt  gazd.-i önállóság növekedett (a hazai tőke súlya, aránya szintén  )  Mérleg  a fejlett ipari országokhoz a felzárkózás  sikerült  rövid idő adatott meg (jön az One WW)  Ellentmondásos a szerkezet  Fejlett tőkés formák  a régmúlt tanúi koncentrált nagyipar  önellátó háztartások százezrei bank- és vasúthálózat  monopolkapitalizmus  mg és ipari kisárutermelők milliói

Európa leghosszabb gátrendszere  Magyarország – Kárpát-medence  A folyók az Alföldre futnak  Tavaszi és nyári árvizek - az ember együtt él a természettel  XVII. - század, a változás százada – a lecsapolások megindulása  XIX. ’40 évei: gazd. fejlődése gyorsítja a folyamatot (Széchenyi)  A lecsapolások következményei  Folyók hajózhatóvá tétele, termőföldek nyerése   Kereskedelem mezőgazdaság fejlődése  Folyószabályozás  gátrendszer kiépítése  A gátak építése - kubikusok ezrei dolgoztak