Útban Európa felé
A mezőgazdaság modernizálása Európa: gondok az értékesítéssel Magyaro.-nak biztos piac van Töretlen a fejlődés az mg. népesség földterület nő századforduló termelékenység A megjelent korszerű eljárások, gépek Általánossá válnak: vető-, aratógépek, alagcsövezés, műtrágya Csak a nagybirtokokon Bérleti rendszer előnyei: mg.-ba a tőkebefektetés növekedik Paraszti kisbirtok: nem változik a szerkezet A szemtermelés a domináló
Szarvasmarha egykor… … és a Dualizmus idején
Fellendült a mezőgazdasági gépgyártás. Kühne Ede gyára, és az általa gyártott vetőgép
Új tendenciák az iparban ’90-es évek – ipar még nagyobb lendületet vett malomip., vas,- acél term. a gépgyártás világszínvonalúvá válik világ élvonalába tartozik sőt, fejlesztések is valósulnak meg GANZ & MÁVAG Transzformátor (Déry-Bláthy-Zipernovszky) Karburátor (Bánki-Csonka) Háromfázisú villamos mozdony (Kandó Kálmán) MÁVAG gőzmozdonyai További sikertörténetek Vegyipar, elektromosipar, autó és repülőgép-gyártás a termelés súlypontja Magyarországra tevődőt át
A Magyarország és a világgazdaság A tőkés gazd. válik uralk., de a világgazd. jellegz.-i is megjelennek föllendülés, túltermelés, hitelválság föllendülés szakasza beruházások, tőkeállomány 3X gyáripar termelése 7% Század vége túltermelés pangás 1905-ig majd fellendülés ’13-ig Fontos az import szerepe csökken Ausztria részesedése Már mi is tőkét és technológia exportáltunk Balkán, É-Olaszo. gazdasági fejlődés monopóliumok létrejötte szoros kapcsolat a fejlett országokkal nagyiparban erős a koncentráció A kartell a legjellegzetesebb forma 10 év alatt
A Láng-gépgyár csarnoka, 1900 körül
Kandó Kálmán és első villanymozdonya Déry-Bláthy-Zipernovszky Transzformátor 1885 A Bánki-Csonka-féle porlasztó (1893)
375-ös univerzális gőzmozdony (1907) Egy NHT által rendelt étkezőkocsi a MÁVAG-tól A MÁV 301 sorozatú gyorsvonati mozdonya (1911–1914) 1900-ra elkészült az első 100 km/h sebességű mozdony
A Bánki-Csonka-féle porlasztó (1893) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban
Zipernowsky Károly Delta típusú dinamója (1894) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban
Bláthy Ottó indukciós fogyasztásmérője (1891) a nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeumban
A Ganz gyár Postakocsija Az autó korabeli népszerűsítése
Az új tömegközlekedési eszköz: a Villamos Az első autóbusz az Andrássy úton, 1914 Az aradi autógyár busza
Csonka János, az általa szerkesztett első magyar kiskocsin (1910) Petróleumszállító tartálykocsi a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaságtól (Győr, 1897) Csonka egy másik járműve (1902) A Magyar Automobilgyár Rt. Arad 1911-től MARTA márkanévvel látta el autóit
Az autó megjelenésével ez is kell… (A kút Egerben volt)
Budapest világvárossá fejlődik Pest-Buda lakossága ’48-ban már fő vitathatatlanul a „Főváros” Fejlődése az európai ütemet meghaladja, csak USA előzi meg Központi fekvése segíti a fejlődését Vasútvonalai centrálisak (Széchenyi) Közlekedés fejődése malom-, és gépipar központjává tette Központi hivatalok közelsége befektetőket vonzza Újabb piacteremtése Beruházások feltétele (munkaerő, infrastruktúra) A tőke megtérülése a leggyorsabb A bankok itt fektettek be legkönnyebben
A liberális vezetőréteg a főváros fejlesztés különösen fontos Cél: Bécs beérése, lehagyása 1873: Pest, Buda és Óbuda egyesítése tervszerű városfejlesztés megindulása Fővárosi Közmunkák Tanácsa (Andrássy, Podmaniczky Frigyes) eltérő funkciójú negyedek létrehozása Gyors fejlődés egységes városkép Eklektika az uralkodó építészeti stílus Később lassult a fejlődés legegységesebb városképpel rendelk.
Az egykori Pénzügyminisztérium Halászbástya… …és a Mátyás templom
A földalatti építése… … és keresztmetszete az Andrássy úton A Földalatti 16-os számú motorkocsija a megnyitáskor. Földalatti építésén ezrével dolgoztak az elszegényedett vidéki parasztok
Az Erzsébet-híd építése… Ferenc József-híd, ma Szabadság …és a kész híd A Nyugati pályaudvar kiszínezve
Az első budapesti villamos átadása Kálvin tér az 1-es számú motorkocsival, háttérben egy lóvasút járműve is látható A Nagykörút az 1890-es években A BKVT két motorkocsija a Krisztina körúton
A bankok szerepe A leggyorsabb ütemű növekvés a hitelszervezeteknél volt oka kicsi a belső tőkeképződés a gazdaság viszonylagos elmaradottsága modern hitelszervezet átvétele Bankkoncentráció minden ágazatot lehagy gazdasági szerepük hatalmas ellenőrzésük alá kerül az egész gazdaság
Az állam növekvő gazdasági befolyása Az állam a legnagyobb vállalkozó és beruházó az iparosodás hiányzó feltételeit pótolja szubvenciók alkalmazása MÁV élelmiszer- és könnyűipar 15 év adómentesség Állami támogatás fontos a mg. korszerűsítésében folyószabályozás közlekedés mg. földterület nyerése műtrágya alkalmazása filoxéra állami segítség (adóelengedés, új alanyok behozása) szarvasmarha-tenyészetekben fajtajelleg kialakítás tejszövetkezetek létrehozása
Mérleg ’67-től 1914-ig tőkés szerkezeti változás fejlett agrár-ipari országgá vált A kölcsönös egymásrautaltság Ausztriával fönnmaradt gazd.-i önállóság növekedett (a hazai tőke súlya, aránya szintén ) Mérleg a fejlett ipari országokhoz a felzárkózás sikerült rövid idő adatott meg (jön az One WW) Ellentmondásos a szerkezet Fejlett tőkés formák a régmúlt tanúi koncentrált nagyipar önellátó háztartások százezrei bank- és vasúthálózat monopolkapitalizmus mg és ipari kisárutermelők milliói
Európa leghosszabb gátrendszere Magyarország – Kárpát-medence A folyók az Alföldre futnak Tavaszi és nyári árvizek - az ember együtt él a természettel XVII. - század, a változás százada – a lecsapolások megindulása XIX. ’40 évei: gazd. fejlődése gyorsítja a folyamatot (Széchenyi) A lecsapolások következményei Folyók hajózhatóvá tétele, termőföldek nyerése Kereskedelem mezőgazdaság fejlődése Folyószabályozás gátrendszer kiépítése A gátak építése - kubikusok ezrei dolgoztak