Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Pályázati források a határon átnyúló fejlesztések ösztönzésére Kárpát-medence kincsei - Eger, Dr. Horváth Annamária.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
 Foglalkoztatási programelem támogatása Ft  Szociális Szövetkezet létrehozása  Képzés, foglalkoztatás, gyümölcsültetvény kialakítása  2.
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Import és Export a résztvevő 10 országban
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adományok adózási kérdései
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
SZÁMVITEL.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Készítette: Koleszár Gábor
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK Konferencia Budapest, május 3.

Civil trendek – ahogy a szakértők látják Centralizációs tendenciák, erősödő állami beavatkozás és bürokratikus ellenőrzés, az állami alapítású nonprofit szervezetek burjánzása Centralizációs tendenciák, erősödő állami beavatkozás és bürokratikus ellenőrzés, az állami alapítású nonprofit szervezetek burjánzása Forrásszűke, súlyosbodó finanszírozási nehézségek Forrásszűke, súlyosbodó finanszírozási nehézségek Védekezésképtelen, szolidaritás-hiányos civil szektor Védekezésképtelen, szolidaritás-hiányos civil szektor Befelé forduló, apátiába süllyedő, illetve a túlélésért küzdő szervezetek Befelé forduló, apátiába süllyedő, illetve a túlélésért küzdő szervezetek

Kitörési pontok, válaszlehetőségek – ahogy a szakértők látják Elmozdulás a kevéssé forrásigényes, civil részvételre, önkéntes munkára alapozott közösségi tevékenységek irányába Elmozdulás a kevéssé forrásigényes, civil részvételre, önkéntes munkára alapozott közösségi tevékenységek irányába A digitalizáció nyújtotta közösségépítési és adománygyűjtési lehetőségek kihasználása A digitalizáció nyújtotta közösségépítési és adománygyűjtési lehetőségek kihasználása Erőfeszítések a lakossági és vállalati adományok növelése érdekében, a finanszírozási szerkezet átalakítása Erőfeszítések a lakossági és vállalati adományok növelése érdekében, a finanszírozási szerkezet átalakítása Szervezeti professzionalizáció, a társadalmi vállalkozások meghonosítása Szervezeti professzionalizáció, a társadalmi vállalkozások meghonosítása Nemzetközi orientáció, a külföldi együttműködések partnerkapcsolatok bővítése Nemzetközi orientáció, a külföldi együttműködések partnerkapcsolatok bővítése

Finanszírozási trendek és változtatási lehetőségek – az adatok tükrében A Központi Statisztikai Hivatal adatai nagyrészt visszaigazolják a szakértők által azonosított finanszírozási trendek érvényességét; nagyrészt visszaigazolják a szakértők által azonosított finanszírozási trendek érvényességét;UGYANAKKOR arra utalnak, hogy a javasolt változtatások csak részlegesen alkalmazhatók, és nem lesznek elegendőek a negatív tendenciák megfordításához. arra utalnak, hogy a javasolt változtatások csak részlegesen alkalmazhatók, és nem lesznek elegendőek a negatív tendenciák megfordításához.

Az állami támogatások problémái Reálértékben (2009-es változatlan árakon) számolva a nonprofit szektor egészének nyújtott állami támogatás 2009 és 2014 között 21%-kal csökkent. (A TAO-hozzájárulást is állami támogatásnak tekintve a csökkenés még mindig 13%-os.) Reálértékben (2009-es változatlan árakon) számolva a nonprofit szektor egészének nyújtott állami támogatás 2009 és 2014 között 21%-kal csökkent. (A TAO-hozzájárulást is állami támogatásnak tekintve a csökkenés még mindig 13%-os.) A támogatás elosztásában háttérbe szorultak a semleges elosztási mechanizmusok, s előtérbe kerültek azok, amelyek alkalmazása során az állami szereplők „szabad kezet” kapnak a döntések meghozatalában. A támogatás elosztásában háttérbe szorultak a semleges elosztási mechanizmusok, s előtérbe kerültek azok, amelyek alkalmazása során az állami szereplők „szabad kezet” kapnak a döntések meghozatalában.

Az állami támogatás különböző formáinak alakulása, 2009–2014 (változatlan áron) Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

Az állami támogatás különböző formáinak csökkenése, 2009–2014 (2009=100%) Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

A pályázati bevételhez jutó szervezetek számának változása, 2009–2014 Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

A vállalati, lakossági és külföldi támogatások növelésének lehetősége Az adatok azt mutatják, hogy a szakértők jól látják: a civil szervezetek komoly és sikeres erőfeszítéseket tettek/tesznek a magánadományok növelése érdekében. Az adatok azt mutatják, hogy a szakértők jól látják: a civil szervezetek komoly és sikeres erőfeszítéseket tettek/tesznek a magánadományok növelése érdekében. Ezek a támogatások összességükben igen kis adják a teljes bevételnek. Növelésük egyes szervezetek esetében talán jelenthet megoldást, a szektor egészében biztosan nem. Ezek a támogatások összességükben igen kis adják a teljes bevételnek. Növelésük egyes szervezetek esetében talán jelenthet megoldást, a szektor egészében biztosan nem.

A vállalati, lakossági és külföldi támogatások alakulása, 2009–2014 (változatlan áron) Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

A vállalati, lakossági és külföldi támogatások összes bevételen belüli aránya, 2009, 2014 Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

Az önkéntes munka alakulása, 2009–2014 Az önkéntesek száma nőtt ugyan, de az általuk teljesített munka értéke csökkent. Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

A tevékenységgel összefüggő bevételek alakulása Az értékesítési bevételek (ezen belül is különösen az alaptevékenységgel össze nem függő, vállalkozási bevételek) nagymértékű növekedése egyszerre utal a nonprofit szektor belső átstrukturálódására („szektoridegen” nonprofit gazdasági társaságok létrehozása, egészségügyiek megszüntetése), a nonprofit szektor belső átstrukturálódására („szektoridegen” nonprofit gazdasági társaságok létrehozása, egészségügyiek megszüntetése), a szakértők által említett „túlélési” erőfeszítésekre, a szakértők által említett „túlélési” erőfeszítésekre, a társadalmi vállalkozások megjelenésére. a társadalmi vállalkozások megjelenésére.

Az alaptevékenység bevételeinek alakulása, 2009–2014 (változatlan áron) Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

A gazdálkodási tevékenység bevételeinek alakulása, 2009–2014 (változatlan áron) Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

Összefoglalva Az állami befolyás növekedése csökkenő értékű, központosított mechanizmusokon keresztül elosztott állami támogatások és csökkenő értékű, központosított mechanizmusokon keresztül elosztott állami támogatások és az állami alapítású és irányítású nonprofit szervezetek megszaporodása mellett az állami alapítású és irányítású nonprofit szervezetek megszaporodása mellett ment végbe. Bár a civil szervezetek sikeresen próbálták növelni a magántámogatásokat, ez nem ellensúlyozta az állami támogatások kiesését, így összességében a piaci bevételektől való függőség is nőtt.

A bevételi szerkezet alakulása, 2009–2014 Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon, 2009; A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2014, KSH

Merre tovább? Összeférnek-e az egyéni (szervezeti) túlélési stratégiák a közös cselekvés felé való elmozdulással? Összeférnek-e az egyéni (szervezeti) túlélési stratégiák a közös cselekvés felé való elmozdulással? Teremthető-e konszenzus legalább néhány alapvető közös érdek (például az adományozás adókedvezménye) esetében? Teremthető-e konszenzus legalább néhány alapvető közös érdek (például az adományozás adókedvezménye) esetében? Vannak-e, lesznek-e olyan civil szereplők, akik minden kockázatával együtt vállalják a közös érdekek képviseletét? Vannak-e, lesznek-e olyan civil szereplők, akik minden kockázatával együtt vállalják a közös érdekek képviseletét?