HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ HÉTFA Kutatóintézet A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. A fejlesztési intézményrendszer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit tanulhatunk a társadalmi fejlesztések értékeléséből? Csite András Hétfa Kutatóintézet április 30.
Advertisements

Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Fejlesztési források a piac szemével Essősy Zsombor elnök Magyarok a Piacon Klub.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Szuverenitás az Európai Unióban mint szerződési probléma Az új intézményi közgazdaságtan nézőpontja „Az állam szuverenitása: eszmény és/vagy valóság” konferencia,
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
NFT-s pályázati tapasztalatok és tanácsok Kellermann Éva május 20.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ HÉTFA Kutatóintézet A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. Vehet-e az állam pénzért.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Decsi Zoltán Kaposvár, március 01. Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés pályázat.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ HÉTFA Kutatóintézet A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. Áramkimaradás hatásainak.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Lorem ipsum.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ HÉTFA Kutatóintézet A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca A fejlesztési intézményrendszer szerepe a fejlesztéspolitika hatásosságában - Pár gondolat a fejlesztéspolitika természetéről Balás Gábor május 25.

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Motiváció A dilemma: 12 éve költjük az uniós forrásokat és az elmúlt 12 év igazi gazdasági sikertörténetei (Prezi, Ustream, Graphisoft…) miért nem a fejlesztési forrásokból jöttek létre Milyen eredményeket, hatásokat ért el a fejlesztési rendszer És e hatásosság mennyiben az intézményrendszer sajátja?

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mennyire használjuk eredményesen az uniós forrásokat? Klasszikus mikro hatások – hatásvizsgálati eredmények: várható értékben nincs kimutatható – Vállalati támogatások: ahol van hatás, ott is kicsi, de pozitív rövid távú kis pozitív hatások beruházásra, jövedelemre, foglalkoztatásra 0 vagy negatív hatás: jövedelmezőségre, BHÉ-ra, termelékenységre (hosszú távon kicsit +) Nagyok, jobbak kapják, nagy a kiszorítás, csak a KKV-k 10%-hoz jut el K+F támogatások, vállalati kultúrához kapcsolódó támogatások hatása 0 – Foglalkoztatási beavatkozások: ha van hatás akkor Rövid távú pozitív és negatív hatás egyaránt van Hosszabb távon nincsenek vagy elhanyagolhatóak az eredmények A célcsoport töredékét érték el, ott is lefölöz Sok az értékelés, de nincs lefedve a beavatkozások nagyobbik köre, a miértekre innen nem jön válasz

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mennyire használjuk eredményesen az uniós forrásokat? Mikro hatások – kvalitatív eredmények: pozitívabb képek – Társadalmi infrastruktúra (oktatás, egészségügy, szociális ellátó-rsz.): még várjuk a hatásokat, a köztes eredmények biztatóak Kompetencia eredményeken nem látszanak az oktatási pénzek, de az iskolák érzékelnek változásokat Felsőoktatásban elenyésző eredmények, a működőt erősíti a rosszat konzerválja Korai fejlesztésben (gyerekház) kialakult egy intézményi ellátási forma, az óvodák érzékelik a változást Egészségügyben javult a térségek ellátottsága, rövidültek az ellátási idők és nőtt a járóbetegellátás iránti kereslet – hosszú távon biztató DE a pénz mennyiségéhez képest kicsik a hatások és fennmaradásuk szakpolitikai kapcsolódást igényelne, ami sokszor nem volt – Környezeti, közlekedési infrastruktúrafejlesztések – hasznos projektek, de hatásuk még elemzésre vár Elérhetőségi idők javultak a fejlesztések mentén, de másutt romlottak, relokalizációs hatása van Támogatással együtt megtérülnek az energetikai fejlesztések, de anélkül inkább veszteségesek a projektek – Közigazgatásfejlesztés – az eredmények mérésre várnak, sikeres projektek vannak

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mennyire használjuk eredményesen az uniós forrásokat? Makrohatások - modellezési eredmények: Sok pénz kicsi hatás és mindent a keresleti hatások domináltak – 2014-re növelték a GDP szintjét 2%-al, de a többletkeresletnek ez csak a negyede és a tartós többlet alig 1% – Növelte a foglalkoztatást 81e fővel, de ennek csak 20%-a tartós – A beruházást nagyon megnövelte, de szinte csak rövid távon – Hosszabb távon valamelyest javította a költségvetési pozíciót – Az exportot hosszabb távon ugyan segíti, de menet közben alig hatott rá – A munkatermelékenységre csak hosszú távon hatott kis mértékben pozitívan – Jelentős keresletet támasztott a K+F szektornak, de tartósan alig 0,5%-al segítette

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mennyire használjuk eredményesen az uniós forrásokat? Összefoglalva: – Mikrohatásvizsgálatok alig mutatnak hatást – Kvalitatív elemzések: biztató eredményekről számolnak be, de még nem mérhető hatások – Makromodellezéssel kicsi pozitív hatások láthatóak Ez nem magyar sajátoság: Edervreen et al (2003): Funds and Games: The Economics of European Cohesion Policy – Az eredmények európai hatásvizsgálatokban ugyanezek – A probléma a kohéziós politika intézményrendszeri működésének sajátja Az, hogy hogyan költünk majdnem fontosabb kérdés, mint az, hogy mire – Az intézményrendszer működésének megértése fontos

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Rendszerszintű korlátok az eredményesség előtt Tipikus torzítások, amik nem segítik az eredményességet – és amit mindenki érzékel: – Lefölözés – elérési problémák, kiszorítási hatás, drága projektek, fejlesztésnek álcázott működtetés, komplex programok hiánya, projektre erőltetett többlet feladatok Nem butaság, lustaság, rossz szándék, hanem a rendszer alapelvei állnak a háttérben A szabálytalanságtól való félelem az alapállás – a kockázatvállalás büntetendő – Bizalomhiány: amit nem kontrollálok az kockázat – Túlbiztosítás: kiválasztás, előleg, garanciák, költségkontroll eredménykontroll helyett – Hátterében a rövid távú folyamatdiskurzus áll Nagy kockázat nagy hozam, kis kockázat kis hozam – ez a közszféra befektetéseinél is igaz A kockázatvállaláshoz ismerni kell az intézményrendszer szabályait és okait

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Rendszerszintű korlátok az eredményesség előtt Az önálló fejlesztéspolitika a kedvezményezett országok átka – A projektgazdák céljai és a kiírók policy céljai nem érnek össze – kellenek a fordítók – Az intézményfejlesztés egyszer sem sikerült, a fejlesztés sikerét a fejlesztő intézmény kapacitásai korlátozzák – nincs civilizatórikus hatás – A farnehéz megvalósítás már a kevésbé jó kapacitásokat is mozgósítja Más felel a hozamkért és más a kockázatért (ME-minisztérium, EB stratégiai igazgatóság-EU Audit) – a tervezéskor álmodozunk, a megvalósításkor kontrollálunk jobb lesz? – EU azonos elvárás nagyobb siker, most a Bizottság fél csak igazán – Hazai szinten „bátor” lépések, de az átalakítás költségét be kell vállalni, újratanulás – Van még tér az eredményesség javításán, de ehhez okosan kell kockáztatni – Újra lehetne gondolni, hogy mit finanszírozunk EU pénzből és mit hazaiból

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mit lehetne tenni a fejlesztéspolitikáért Át kellene gondolni, hogy mit finanszírozunk EU pénzből és mit hazaiból – Kísérleti projektek vs. prototípusgyártás vs. sorozatgyártás beindítása vs. továbblépés – Az FP-ben nem kezelhető ügyek, pl. a KMR probléma, kultúra, kockázatos fejlesztések – Kockázatmentes hozamok, amit FP pénzen is elérhető: ahol a közszféra költségcsökkentését finanszírozzuk (közvetetten adócsökkentést), az elmaradt amortizációt pótoljuk, a csak a közszféra által létrehozható infrastruktúrákat építjük, ahol a projektgazda többet bukhat a projekttel, mint az FP – Létező intézményeket fejlesszünk, tőkésítsünk fel és ne újak létrehozatalán dolgozzunk A területpolitika újraélesztése – A fejlesztések területi összehangolásért kiáltanak, de ez nem a fejlesztéspolitika dolga, ő a kedvezményezett lenne – Hiányzik a helyi kapacitás a nagyobb problémák megoldására A diskurzusban több hangsúlyt az eredményességre és kevesebbet a folyamatra – Több kockázatot toleráljunk, ha a várt hozamok is ismertek – Többet beszéljünk az eredményekről vagy azok hiányáról

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Mit lehetne tenni a fejlesztéspolitikában Fontos, hogy a fejlesztéspolitika integrálódott a hazai szakpolitikákba, de – a szakpolitikáknak hosszabb távon kellene gondolkodnia, rendelkeznie kellene problématérképpel – A fejlesztéspolitika ne alakítsa át a rendszereket, hanem támogassa a rendszerátalakításokat Kooperációt és kapcsolatot építsen, ne viszályt szítson – Az üzleti kapcsolat fontosabb, mint az olcsó hitel a bankokkal – Ne versenyeztesse a közszférát, döntse el, hogy hol kell a problémát megoldani – Helyi versenyeztetés helyett kooperáció ösztönzés, aki összefog többet kap Tiszteljük egymást és értsük meg a másik szempontját! – Aki saját pénzét is kockáztatja annak előlegezzük meg a bizalmat – Olyan intézményeken keresztül adjuk a pénzt, amely már létezik és amit a projektgazdák már használnak – könyvelők/adórendszer – A jól működő szervezeteknek akik már bizonyítottak, akik már felépítettek valamit és van mit veszíteniük egy rossz projekttel azok projektjeiben nyugodtan bízhatunk – egyházi piaci rés – A fejlesztés legyen együttműködés a projektgazda és az intézményrendszer között – ismerjük a másik céljait és keressük meg a közös megoldást!

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ HÉTFÁs értékelések a háttérben - néhány 2016: Növekedési és versenyképességi hatások 2015: – Biztos kezdet gyerekházak – Területi elosztás 2014: – Turisztikai beavatkozások – Közoktatási fejlesztések – K+F beavatkozások értékelése 2013: – Területi kohéziós hatások – Városhálózati – Foglalkoztatás beavatkozások – Felsőoktatási beavatkozások – Akadálymentesítési beavatkozások – Egészségügyi beavatkozások – Társadalmi integrációs beavatkozások 2012: – Költségvetési hatások – NSRK Foglalkoztatási hatások – Roma integrációt szolgáló beavatkozások – Pénzügyi eszközök 2011: – Kiválasztási eljárások – KKV stratégia – KKV fejlesztési kereslet 2010 – Támogatásfüggőség értékelése 2009: – NFT Foglalkoztatási hatások 2008: – Pályázati rendszer adminisztratív terhei

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Köszönöm a figyelmet! Hétfa kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6.utca 19. www. hetfa.hu Balás Gábor