Dr. Sinkó Eszter Az egészségügyi rendszer modellváltásai 2016. január 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Dr. Sinkó Eszter Egészségügyi Menedzserképző Központ
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A vízjog időszerű kérdései
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egészségpolitika.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Az egészségbiztosítás másfél évtizede:
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közhiteles nyilvántartások
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
Egészségügyi országos intézményeket érintő összevonások május.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
EKOP projektek jelene és jövője
Dr. Sinkó Eszter Mekkora a mozgástér? A továbblépés lehetőségei szeptember 2.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Egészségbiztosítási rendszer
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Államháztartási alapismeretek
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
A tanszabadság Dr. Szüdi János oktatási szakértő.
Régi és új feladatok új megközelítésben, márciustól működik az OGYÉI Dr Pozsgay Csilla Főigazgató Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
A járási rendszer megújítása
„Út a munkához” program tapasztalatai
A szakma és az egészségpolitika kapcsolata a nemzetközi gyakorlatban
Megkésettség, koncepciótlanság
Megszületett a megoldás
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Dr. Sinkó Eszter Az egészségügyi rendszer modellváltásai január 30.

1.Az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés jogosultsági alapja 2.Az egészségügy forrásteremtésének alapjai 3.Finanszírozási technikák, ösztönzési rendszerek 4.A szolgáltató szektor felépítése, szerkezete, tulajdonviszonyai 5.Az alapszereplők köre, ellátandó feladataik (közöttük kiemelve az irányítási rendszert és a finanszírozói szerepet betöltő szervezetet), alá-fölé rendeltségük 6.A szereplők érdekeltségi, ösztönzési rendszere Rendszermodell összetevők

1990 előtt - jellemzők I.  Közfinanszírozáson és közszolgáltatáson alapuló rendszer  Egészségpolitikai alapelvek: mindenki, minden ellátáshoz, térítés mentesen jusson hozzá  Eszközök: államosítás, területi elv, progresszív betegellátás, központi költségvetésből finanszírozás

Jellemzők II.  Főbb szereplők: egészségügyi személyzet, beteg és az állam valamint a tanácsok (más meghatározó szereplő 1989-ig nincs)  Állam szerephalmozó : Tulajdonos (szolgáltató) Ellátásszervező Finanszírozó Irányító Szabályozó és jogalkotó

Jellemzők III.  Szervezeti felépítés - megosztottság: Alapellátás: körzeti orvosi hálózat+védőnők Önálló szakrendelői hálózat (szovjet minta, Semashko modell része) Kórházak : városi – megyei - országos intézeti  Válasz: integráció szakmai, szervezeti, gazdasági

Eredmény  Az állam túlzott szerepvállalása  Alapvető szereplők hiánya  Központi költségvetésben a maradékelv  Szolgáltatások nem egyenletes színvonala  Orvos és beteg állammal szembeni kiszolgáltatottsága  Paraszolvencia erős jelenléte  Teljesítménymérés és elismerés hiánya

Magyar egészségügy 1990 előtt (Beveridge modell+ Semashko modell)  Tulajdonviszonyok: döntően állami  Irányítási rendszer: centralizált, és megye szintű  Finanszírozási csatornák, forrásteremtés: költségvetés, később adó (1988-tól)  Finanszírozási technikák: input finanszírozás  Betegek helyzete: rendezetlen, alávetettség  Orvosok munkajogi státusza: alkalmazotti, de …  Szabad piacra lépés: kijárásos rendszer  Önálló járóbeteg szakellátás

Reformtitkárság: 1988  1988 december: PB döntés a biztosítás alapú egészségügy bevezetéséről  1989: a Társadalombiztosítás leválása az állami költségvetéstől  1989: egészségügyi vállalkozások engedélyezése  1989: Orvosi Kamara mint új szereplő megjelenése az érdekegyeztetés folyamatában

Első szabad választás  Kormányprogram Biztosítotti jogon járó ellátás Önkormányzati tulajdon megjelenése Társadalombiztosításhoz kerülő egészségügyi finanszírozás – 1990 április (forráscsere) Privatizáció, szektorsemleges finanszírozás bevezetése Új finanszírozási technikák – új ösztönzők megjelenése

Következmények  1991: TB. törvény módosítás: az önkormányzatiság elvének deklarálása  1992: A társadalombiztosítási alap kettéválása – járulékmegosztás  1992: Szabad orvosválasztás az alapellátásban  1992: Nem állampolgári jogon jár az egészségügy – biztosítási kártya megjelenése  1992: Vállalkozás formájában lehet ellátni a háziorvosi teendőket

További történések IV.  : új finanszírozási technikák bevezetése  1992: Magángyógyszertárak finanszírozása, új gyógyszertárak alapítása  1993: Az Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság kettéválasztása: OEP létrejötte  1993: Tb. önkormányzatok felállása – országos választás  Orvosi Kamara – törvényi szintű szabályozás: köztestület Következmények 2.

Első modellváltás :  Változások indultak el a rendszerben, mert A társadalombiztosításhoz került az egészségügy finanszírozása A társadalmi kontrollt megtestesítő intézmények közül kettő belépett (tb önkormányzatok, felügyelő tanácsok) Az állam szerepe csökkent Szabad orvosválasztás bevezetése A vállalkozások teret nyertek Teljesítmény elszámolás normatív alapra helyeződött

Értékelés III.  Az állam szerepe csökkent, mert: Már nem meghatározó tulajdonos Már nem meghatározó finanszírozó – még ha a tb alapok az államháztartás részei is voltak (ebben az időszakban önálló költségvetés volt) Az irányítási rendszerben: az ÁNTSZ megjelenése, törvényben deklarált felhatalmazással Újabb szereplők: Orvosi Kamara Első modellváltás 2.

Értékelés II.  A társadalombiztosító színre lépésével : Újabb szereplő jelent meg – önálló érdekérvényesítő képességgel, amelyet az közötti időszakban a tb. önkormányzatok is támogattak Szerződéskötésre nyílt lehetőség a finanszírozó és a szolgáltató között Az állam beavatkozási lehetősége, amíg a tb. önkormányzatok „éltek”, csökkent  Bismarck típusú modell megteremtésének irányába tettünk erőteljes lépéseket Első modellváltás 3.

Korszakok a magyar egészségügyben 3.  SZDSZ: Molnár Lajos + Horváth Ágnes Öt új törvény, közöttük több – az elhamarkodott kivitelezések következtében – sodródott tévútra (Kapacitásokról, Gyógyszer-gazdaságosságról, EBF felállításáról, Kamarák jogállásáról, Vizitdíj & napidíjról és biztosítási csomagról) Biztosítotti jogviszony alapján járó egészségügy – először 1992 óta érvényt szereznek az elvnek Plusz egy törvény: a több-biztosítós modell összerakása évekre minden energiát lekötött Második modellváltás - kísérlete :

SZDSZ típusú egészségügyi modell - a tervek szintjén  Piaci viszonyok megteremtése az egészségügyben (piaci szereplők megjelenése, szabad szerződéskötés)  Kötelező társadalombiztosítás keretei között  Egységes szolgáltatás csomag  Profitorientált magánbiztosítókon alapult  A hazai nomenklatúra szerint ezek ún. elismert pénztárak lettek volna  Versengés jött volna létre mind az alapok, mind a szolgáltatók között – a tervek szerint A több-biztosítós modell jellemzői

Népszavazás – március  3 kérdés: Vizitdíj és kórházi napidíj bevezetése az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor, tandíj a felsőfokú oktatási rendszerben  A szavazásra jogosult polgárok több mint 50%-a megjelenik  Kisebbségi kormányzás között

 Az SZDSZ egyedül maradt a politikai palettán, az MSZP csak Gyurcsány Ferenc nyomására nyelte le a békát – politikai ok  Jelentős szakmai szereplő nem támogatta a javaslatot – szakmai ok  Magánbefektetők folyamatosan morzsolódtak le, ahogy a befektetés szempontjából egyre torzultabb konstrukció állt elő – gazdasági ok  A társadalom értékrendjével nem találkozott, társadalmi ellenállás bontakozódott ki – társadalmi ok A „több-biztosítós” modell bukásának okai

Harmadik modellváltás:  2010 után kormányváltás (Szócska Miklós) Új kormány – 2/3-os többség Egészségügy – nincs miniszteri rang, csak államtitkári Összevont minisztérium – NEFMI, most EMMI Egészségügy pozíciója ennek következtében nem javul a kormányon belül, sőt romlik Gazdasági környezet – nem segítő, krízisek sorjáznak az EU-ban is

Semmelweis Terv - vitaanyag  Kiindulási pont: alapvető és drasztikus kapacitás- átrendezésre/átalakításra van szükség, ilyenkor kell, hogy a kormánynak nagyobb legyen a mozgástere a stratégiai irányítás kérdéseiben  Az állami tulajdonba vétel nincs kimondva  Köztes kategóriát álmodtak meg a Semmelweis Tervben: állami intézményfelügyelet – nem ez lett a vége, a kormány ettől eltérő döntést hozott

Következmények  2011: GYEMSZI felállítása (5 intézmény összeolvadása nyomán): intézményfenntartó és egyben módszertani központ a kapacitástervezésben  8 Térségi Egészségszervezési Központ (TESZK) felállítása a GYEMSZI alatt, amelyek később TIG-ek lettek  Alapellátásban: minőségi indikátorok bevezetése – finanszírozási ösztönzők telepítése  2012: Nemdohányzók védelmében új törvény elfogadása

Alkalmazott eszközök 3.  Forrásteremtés oldalán: 1.Népegészségügyi termékadó bevezetése 2.Baleseti adó bevezetése 3.TÁMOP pályázatok bevonása a HR ügyek kezelésére (innovatív megoldás) – rezidens ösztöndíjak  Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) megszüntetése: szeptemberben, OBDK felállítása novemberben hatósági jogkör nélkül Következmények 2.

Nem az egészségügy által indított változások 1.  Közigazgatási rendszer átalakítása: 1.Kormányhivatalok feladatainak bővítése 2.Megyei ÁNTSZ-ek 3.REP-ek 4.Az OEP szerepkörének átalakulása: csak természetbeni szolgáltatásokra (és az ártámogatásokra) fókuszál részleges beolvasztása

Nem az egészségügy által indított változások 2.  Széll Kálmán-terv 1.0 (2011. tavasza): megtakarításokat ír elő a gyógyszertámogatási rendszert illetően: ben - 20 milliárd-ot ben – 83 milliárd-ot ban – 37 milliárd-ot (azaz két év alatt együttesen 140 milliárd Ft megtakarítást írtak elő)

Nem az egészségügy által indított változások 3.  Széll Kálmán-terv 2.0 (2012. tavasza): újabb megtakarításokat ír elő a gyógyszertámogatási rendszert illetően: ben + 10 milliárd-ot ben + 40 milliárd-ot  Ez azt jelenti, hogy 2013-ig együttesen 190 milliárd Ft- ot akartak megspórolni a gyógyszer-kasszán (2011-ben 377 Mrd Ft ment el erre a célra, amiből 60 Mrd Ft-ot a gyógyszercégek adtak össze) – nem lett belőle semmi

Nem az egészségügy által indított változások 4.  2011 vége: a szolgáltató rendszer államosításának a kezdete; a megyei és a fővárosi kórházak után, 2012 májusában a városi kórházak is sorra kerültek  Magánbiztosítási rendszer helyzetbe hozása az SZJA törvény módosításával (cégeknek kedvez betegbiztosítási szolgáltatás vásárlása esetén az adó-, és járulékmentesség)  Munkáltatói tb. járulék szociális hozzájárulási adóvá alakítása – nyugdíjmizéria kellős közepén

1.A kormány állami egészségügyi rendszert épített fel, holott sem a kormányprogram, sem a Semmelweis- terv nem számolt az államosítással 2.Úgy állunk át egy új rendszerre, hogy előzetesen nem bocsátották társadalmi vitára azt, 3.Munkáltatói járulékok adóvá válása következtében a befizetéssel szemben bármikor visszavonható az ellátásra jogosultság 3.A betegjogok képviselete nem megoldott Ez egy új egészségügyi modell Egy új rendszermodell épült (vissza) között

2014. után  Folytatódik a korábbi menetrend, nincs irányváltás  Az alapellátás és az önálló járóbeteg szakrendelők egyelőre nem kerülnek államosításra  GYEMSZI-t szétverik, funkcióit részben felosztják az OEP, az EEKH és az OBDK között, OGYI újra önálló – március  Új tervek: háttérintézmények beolvasztása, részbeni megszüntetése – január  Csak egy intézmény maradhat a tervek szerint: ÁEEK

Egészségügyi kasszák változása reálértéken* (1993=100%)

Az elmúlt 26 év 1.)Tulajdonviszonyok önkormányzati tulajdon dominanciája, állami kézbe visszavétel (Kórház, járóbeteg szakellátás egy része) 2.)Irányítási rendszer között döntően kettős irányítás: PM és EüM (Népjóléti, stb.) minisztériumok, ÁNTSZ; 2010 után: EMMI Államtitkárság, alatta GYEMSZI; most ÁEEK 3.)Forrásteremtés1989 óta járulékalapú, egy egbiz alap, 2012: adótartalmú elemek megnövekedése, megjelölt adók (pl. NETA), 4.)Finanszírozási technika óta fejkvóta; német pont; HBCS; 2004: TVK, 2011: minőségi mutatók az alapellátásban 5.)Betegek helyzete; egészségi állapotra ható tényezők 1997: Egészségügyi törvény, 2007: EBF, 2012: OBDK hatósági láb nélkül; 2012: Nemdohányzók védelméről szóló tv (1999-es módosítása); 6.)Szolgáltatók: Háziorvosok helyzete; kórházak helyzete HO: 1992 óta vállalkozó orvosok, szóló praxisok, törvényi megerősítés:praxisközösség Kórházak: kezdetben bővülő hatáskör, autonómia, 2011 után erősen beszűkült hatáskör 7.)Társadalmi kontroll :TB. önkormányzatok (finan. oldal); 2011 után a tulajdonosi szerep (szolg. oldal) elvételével lényegében minden társadalmi kontroll megszűnik