Egészséges Magyarország Stratégia 2014-2020 célrendszere és kapcsolódási pontjai az iskolai egészségfejlesztés megvalósításával TÁMOP-6.1.1-12/1-2013-0001.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Advertisements

A folyamatban lévő országos és helyi népegészségügyi fejlesztések kapcsolódásáról szeptember 12. Dr. Bicsák Krisztina mb. főosztályvezető Népegészségügyi.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
az általános iskolákban
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Tervezett gyermekegészségügyi indikátorok
A Magyar Köztársaság kormánya
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
A betegellátás keretei és rendszere
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Dr. Török Krisztina igazgató Budapest, szeptember 29. ”Itt az Egészség az Ügy”
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Ágazatközi együttműködés
főosztályvezető-helyettes
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Lorem ipsum.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Egészséges Magyarország Stratégia célrendszere és kapcsolódási pontjai az iskolai egészségfejlesztés megvalósításával TÁMOP / Köznevelési alprojekt MÁRCIUS 2., B UDAPEST Dr. Csányi Péter EMMI Egészségügyért Felelős Államtitkárság

Helyzetelemzés ( Forrás: KSH, 2012, Eurostat)

Megtett intézkedések Népegészségügyi termékadó bevezetése A nemdohányzók védelméről szóló tv. módosítása főszabályként tilos a dohányzás közforgalmú, zárt légterű helyeken, közösségi tereken, képes egészségvédő figyelmezetések bevezetése A köznevelésről szóló tv.–mindennapos testnevelés A Semmelweis Terv végrehajtásáról szóló korm. hat. népegészségügyi vonatkozásai az egészségügyi ellátórendszer átalakítása a népegészségügyi intézményrendszer átalakításával, a népegészségügyi szűrési programok áttekintése, hatékonyságának felülvizsgálata. Teljeskörű iskolai egészségfejlesztésre vonatkozó rendelkezések Transz-zsírsav rendelet (2013.), közétkeztetés rendelet ( hat.) Egészséges Magyarország Stratégia kidolgozása Szakma-specifikus szakpolitikai programok megalkotása (alkohol, HIV/AIDS, sérülés) folyamatban van. Döntés született az új népegészségügyi program kidolgozásáról, ez 2015-ben tervezett.

Népegészségügyi intézményrendszer megerősítése Országos Dohányzás Leszokás Támogatási Módszertani Központ: Módszertani tevékenység, továbbképzés a háziorvosoknak, a tüdőgondozókban dolgozó szakembereknek. Egyéni, csoportos és telefonon keresztüli ( ) dohányzásról való leszokás támogatás ingyenesen. 86 tüdőgondozóban dohányzás leszokást támogató egyéni és csoportos tanácsadás. Egészségkommunikációs Központ: Népegészségügyi kommunikációs tevékenységek folyamatos biztosítása. Népegészségügyi kampányok szervezése, tématerületek pl.: dohányzás, egészséges táplálkozás, fizikai aktivitás stb. Egészségfejlesztési irodák: 61 járásban (ebből 18 LHH) több mint 7 Mrd Ft európai uniós támogatásból, több mint 2,5 millió embert érhetnek el. Alapellátás prevenciós kapacitásának támogatása. Települési egészség fejlesztés támogatása.

Egészségfejlesztés, egészségmegőrzés, betegségmegelőzés Svájci-Magyar Együttműködési Program: A megelőzésre és a krónikus betegségben szenvedők gondozására összpontosító, közösségi orientációjú, a helyi közösségeket – különösen a roma lakosságot – új alapellátási modellprogram, 4 praxisközösség, 24 alapellátási praxis Észak-Magyarország, Észak-Alföld régiókban. Koragyermekkori (0-7 éves) program: Minden – de különösen a speciális támogatást igénylő – 0-7 éves korú gyermek egészséges életkezdetének és sikeres iskolakezdésének támogatása a gyermekek fejlődésének nyomon követésével. Célja egységes, korszerű ismertek és módszerek kidolgozása és átadása: a gyermek-egészségügyi alapellátás szakemberei számára a munkájuk hatékonyságának növelése érdekében, a gyermek fejlődésével, gondozásával, nevelésével kapcsolatos szülői tudatosság és kompetencia növelése, a gyermekek fejlődését nyomon követő, szülői megfigyelésen alapuló kérdőív bevezetése, ezáltal az eltérő fejlődést mutató gyermekek kiszűrése.

Egészségfejlesztés, egészségmegőrzés, betegségmegelőzés Szervezett védőnői méhnyakszűrés (25-65 év közötti nők körében): „Közel viszi” a szűrést a kistelepüléseken élő nőkhöz; A védőnők olyan nőket is megnyernek a szűrésre, akik korábban 10, vagy annál több éve nem voltak nőgyógyásznál; Eddig 285 védőnő szerzett kompetenciát; Európai uniós támogatással további, elsősorban az fő alatti településen dolgozó védőnők szereznek jogosultságot a méhnyak szűrés végzésére; Human papilloma vírus (HPV) elleni védőoltás év szeptemberétől, az iskolákba zajló program; Célcsoport: éves leányok (szülői jóváhagyással); Átoltottságuk mértéke: 80%. Szervezett vastagbélszűrés pilot program (50-70 éves nők és férfiak körében): Székletvérminta vizsgálaton alapul; Önként jelentkezett háziorvosok bevonásával; Jelenleg három megyében (Győr-Moson-Sopron-, Nógrád-, Heves megye) zajlik; évben európai uniós támogatással Csongrád megyében is elindult.

Koragyermekkori program TÁMOP Egészségkommunikáció fejlesztése TÁMOP 6.1.3/B Országos dohányzás leszokás támogatási módszertani központ (TÁMOP 6.1.2/11/4) Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok (TÁMOP 6.1.2) Komplex iskolai mozgásprogramok Svájci alap Háziorvosi praxis- közösségek A tüdőgondozók bázisán csoportos dohányzás leszokás támogatás (TÁMOP 6.1.2/13/1; TÁMOP 6.1.2/13/2 ) Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok – lokális színterek (TÁMOP 6.1.2/11/1) Szűrővizsgálatok fejlesztése TÁMOP 6.1.3/A Védőnői méhnyak szűrés Vastagbélszűrés pilot Népegészségügyi fejlesztések Gyógyszerészek bevonása az egészségfejlesztésbe Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok TÁMOP Egészségfejlesztési irodák

Az egészségügyi ágazat küldetése Ösztönözzük az egészség fejlesztésében, az egészséges életmód választásában, és ha szükséges, a gyógyításában, valamint a gyógyulásában a felelős és együttműködő állampolgári részvételt. Biztosítjuk az egészséggel kapcsolatos széles körű ismeretek és készségek elsajátítását. Célkitűzésünk a betegek időben és megfelelő helyen történő minőségi ellátása.

Átfogó célkitűzések a születéskor várható, egészségben eltöltött életévek növelése 2 évvel 2020-ra (EU- átlag elérése 2022-re), a születéskor várható élettartamot nők esetében 78,3 évről 80 évre és férfiak esetében 70,3 évről 72 évre emeljük, 10%-al csökkentjük a standardizált halálozási arány (per lakos) mértékét, a fizikai és mentális egészség egyéni és társadalmi értékét növeljük, elősegítjük az egészségtudatos magatartást, ösztönözzük az egyéni felelősségvállalást, a területi egészség-egyenlőtlenségeket, illetve a születéskor várható élettartamban mutatkozó különbségeket csökkentjük.

Népegészségügyi Prioritások I.Keringési betegségek, cukorbetegség, krónikus légzőszervi és mozgásszervi betegségek megelőzése és gondozása; II.Daganatos betegségek kockázatának csökkentése, korai felismerése és kezelése; III.Lelki egészség fejlesztése, fenntartása, helyreállítása, a mentális zavarok megelőzése; IV.A környezet-egészségügyi biztonság fejlesztése; V.További népegészségügyi prioritást jelentő beavatkozások (pl.: baleset megelőzés, járványügyi biztonság erősítése stb.).

A népegészségügyi szolgáltatások megújítása – 1. A lakosság egészségmagatartásában döntő fordulatot szükséges elérni, ehhez biztosítani a megfelelő fizikai-, társadalmi-, gazdasági-, és jogi környezetet, Fejleszteni az egyének és közösségek egészségtudatosságát, az egészséghez és az egészségügyhöz való viszonyulását és a hazai egészségkultúrát, Kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermekegészségügy területére, illetve a Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés megvalósítására, A gyermekek egészégfejlesztését a szülők egészségkultúrájának fejlesztésével össze kell kötni.

A népegészségügyi szolgáltatások megújítása – 2. A mindennapos testnevelés, az egészségfejlesztő testmozgás és az élethosszig tartó fizikai aktivitás iránti motivációt növelni, elősegíteni az együttmozgás örömét, a kooperáció, valamint a testmozgás általi sikerélmények megélését, A munkaképes korúak megfelelő ellátással elkerülhető halálozásának csökkentéséhez az egészségügyi ellátórendszer további prevenció fókuszú áthangolása. A szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi és társadalmi egyenlőtlenségeinek csökkentése.

Fő népegészségügyi beavatkozási területek- I. I. Keringési betegségek, cukorbetegség, krónikus légzőszervi- és krónikus mozgásszervi betegségek megelőzése és gondozása Részcélok: A koszorúér betegség okozta korai (65 év alatti) halálozás 10%-os csökkentése (20%-os csökkentés 2025-ig) A stroke okozta korai halálozás 10%-os csökkentése A szélütések miatti maradandó károsodások mértékének csökkentése 15%-kal A cukorbetegség és az elhízás előfordulása növekedésének megállítása A krónikus légzőszervi betegségek teljesebb feltárása (35%-ról 50%-ra 2020-ig) A krónikus mozgásszervi betegségek megelőzése a köznevelési intézményekben és a felnőtt korú lakosság körében

Fő népegészségügyi beavatkozási területek- II. II. Daganatos betegségek kockázatának csökkentése, korai felismerése és kezelése Részcél: A 65 évnél fiatalabb lakosság rosszindulatú daganatok miatti halálozása 10%-kal csökkenjen.

Fő népegészségügyi beavatkozási területek- III. III. Lelki egészség fejlesztése, fenntartása, helyreállítása, a mentális zavarok megelőzése Részcélok: Az egyén, a család, a közösség és a társadalom lelki egészségének és jól-létének javítása; A társadalom egészére jellemző, lelkiállapottal szorosan összefüggő mutatók szignifikáns, legalább 10%-os javulása: jól-lét (WHO), koherencia, anómia; A depresszió megelőzése és gondozása javuljon, az öngyilkosságok száma 10%-kal csökkenjen a teljes lakosság körében; Az iskolai- és a kapcsolati erőszak csökkenjen; A vágyott és tervezett gyermekek nagyobb száma szülessen meg és nőjön fel szeretetteljes családban; Közösségfejlesztés

Fő népegészségügyi beavatkozási területek- IV. IV. A környezet-egészségügyi biztonság fejlesztések Részcélok: Az allergia prevalencia feltérképezése Az allergiával kapcsolatos ismeretek bővítése Biológiai allergének, köztük a parlagfű okozta allergia incidenciájának csökkentése Nagyvárosi levegőszennyezés visszaszorítása

További népegészségügyi prioritást jelentő beavatkozási területek Részcélok: A gyermekek preventív szemléletű egészségfejlesztése és az egészségbeli egyenlőtlenségek csökkentése; Védőnői rendszer működési feltételeinek javítása a szakmailag egységes feltételrendszer megteremtése és a kompetenciák bővítése által; Sérülés mentesség; HIV-AIDS prevenció, Az intravénás szerhasználók és a vírus hordozók körében a HBV és HCV fertőzések megelőzése és a további terjedés prevenciója, HIV prevenció; Járványügyi biztonság erősítése (pl. nosocomialis - egészségügyi intézményben kialakult - fertőzések megelőzése, antibiotikum rezisztencia visszaszorítása);

További népegészségügyi prioritást jelentő beavatkozási területek – folytatás Részcélok: A kissúlyú koraszülöttek számának csökkentése és a csecsemőhalálozás mértékének további mérséklése, főként azokon a területeken, ahol a legkedvezőtlenebbek ezen mutatók A védőoltási rendszer fenntartása és folyamatos korszerűsítése Munkahelyi egészséges környezet elősegítésére irányuló programok Népegészségügyi kiadások módszertanilag megalapozottabb számbavétele és az adatgyűjtés fejlesztése; A népegészségügyi szolgáltatások költség-hatékonysági értékelésének módszertani fejlesztése; A népegészségügyi szolgáltatások fenntartható finanszírozásának kialakítása.

Népegészségügyi vonatkozású stratégiák, szakpolitikai programok (előkészítés alatt) Kopp Mária Lelki Egészség Stratégia : Célja: az egyén, a család és a tágabb közösség lelki egészségének fejlesztése, megtartása és helyreállítása, illetve a mentális zavarok megelőzése. Szakpolitikai Program az Alkoholprobléma Visszaszorítására: Célja: az alkohol-fogyasztással összefüggő halálozás csökkentése és a megbetegedési mutatók javítása; az egyes társadalmi károk, így az egyéni és közösségi károkban mutatkozó egyenlőtlenségek, az alkohol-fogyasztás negatív következményeinek csökkentése, valamint a nemzetközi adatgyűjtéseknek megfelelő, az egyes szakmai területeket érintő alkohol-politikai monitorozási javaslatok kidolgozása. Nemzeti HIV/AIDS Szakpolitikai Program: Célja: átfogó képet nyújtani a HIV-vírussal fertőzöttek és az AIDS-betegségben szenvedők helyzetéről, bemutatni az ezen a területen működő szervezetek tevékenységét, továbbá ezeket alapul véve a jövőre vonatkozóan javaslatot tenni a helyzet javítására. Sérülés-megelőzési Szakpolitikai Program: Célja: a kormányzati és társadalmi együttműködések létrehozása a sérülés-megelőzés fejlesztésének érdekében, a kockázatkerülő magatartás és a sérülés-megelőzés szemléletének általánossá tétele, valamint a sérülés-megelőzés feltételeit biztosító fizikai és társadalmi környezet létrehozása.

Az Egészséges Magyarország Stratégia dokumentumban foglalt vállalások megvalósulása összhangban áll a teljeskörű iskolai egészségfejlesztés célkitűzéseivel A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012 (VIII. 31.) EMMI rendelet 128. § (3) bekezdése szerint a nevelési-oktatási intézmény mindennapos működésében kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermek, a tanuló egészséghez, biztonsághoz való jogai alapján a teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatokra, amelyek különösen a) az egészséges táplálkozás, b) a mindennapos testnevelés, testmozgás, c) a testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése, d) a bántalmazás és iskolai erőszak megelőzése, e) a baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás, f) a személyi higiéné területére terjednek ki.

Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés – Egészséges Magyarország Stratégia megvalósításának egyik alap-pillére Egészséges táplálkozás Mindennapos testnevelés, testmozgás Az egyén és a közösség lelki egészségének fejlesztése, szenvedélybetegségek megelőzése Baleset megelőzés Egészségfejlesztési ismeretek átadása tanrendben és azon kívül Keringési betegségek, túlsúly és elhízás, 2. típusú diabetes, krónikus légzőszervi és mozgásszervi betegségek megelőzése, daganatos betegségek kockázatának csökkentése, személyiségfejlesztés, lelki egészség fejlesztése, fenntartása, helyreállítása, kapcsolati erőszak visszaszorítása, baleset-megelőzés. EGÉSZSÉGES GYERMEK- ÉS FELNŐTTKOR ELŐSEGÍTÉSE ! EGYÜTTMŰKÖDÉS CSALÁDOKKAL, KÖZNEVELÉSEL ÉS TOVÁBBI ÁGAZATOKKAL, TOVÁBBI SZEREPLŐKKEL!

Kopp Mária Lelki Egészség Stratégia Nemzeti középtávú stratégia A Kopp Mária Stratégia specifikus célkitűzései 2020-ig – a WHO célokkal összhangban kerültek kialakításra. Cél részletezése: Mindenkinek egyenlő lehetősége van arra, hogy az egész élete folyamán megvalósítsa mentális jól-létét, különösen azok, akik a legsérülékenyebbek vagy veszélyeztettek.  A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31) EMMI rendeletben a teljeskörű iskolai egészségfejlesztés keretein belül az iskolai bántalmazás számának csökkenése és az agressziós magatartásformák visszaszorítása, a megvalósítás érdekében képzések indítása szükséges a pedagógusok számára, elsősorban konfliktuskezelő, szakmai személyiségfejlesztő és magatartászavar-kezelés területén.  A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31) EMMI rendeletben meghatározott teljeskörű iskolai egészségfejlesztés részeként a lelki egészség fejlesztés rendszerszintű megvalósulása során az egészséges iskolai napirend és környezet mellett az iskola lelki egészséget támogató működésmódjának is kitüntetett szerepe van.

Települési / járási lelki egészség modell Kopp Mária Lelki Egészség Stratégia EFI-LEK: Települési és járási egészségfejlesztő progr. koordináció+ szolgáltatások egészséges és kockázatnak kitett személyeknek, családoknak: szakpszichológus, MH végzettségű szakember Pszichiátriai gondozó, közösségi ellátás: mentális zavarban szenvedők számára pszichoterápia és pszichiátriai szakellátás biztosítása Egészségügyi alapellátás Köznevelési intézmények, pedagógus, iskolapszichológus, iskola-eü team, további segítők – TIE részeként Közművelődés, egyházak, civil szervezetek, sport-ifjúságügy, KEFs Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások, iskolai- és kórházi szociális munkás, LEK támogatás, szociális szakellátások Megyei, regionális szint: Krízis intervenciós teamek, gyermek pszichiátriai ambulancia, gyermek addiktológiai ambulancia, pszichiátriai osztály, gyermekvédelem, felsőoktatás

Példa az EM – TIE kapcsolódásra EMMI Egészségügyért Felelős Államtitkárság szakmai javaslata TÁMOP-6.1.5/14 részcélok közé tartozik, többek között: -A lakosság lelki és fizikai egészségének fejlesztését szolgáló új módszerek alkalmazása az egyéni fejlesztésben, a közösségi - óvodai, iskolai, munkahelyi, lakóhelyi, szociális - fejlesztő programokban. -A mentális egészség javítása. A támogatható tevékenységek közé tartozik, többek között: -A képzési rendszer fejlesztése az alapvető életkészségek és a lelki-fizikai egészség fejlesztését célzó módszertanok rendszerbe integrálásával. -Lelki egészség helyi, kisközösségi programjainak megvalósítása. Javaslat: -A köznevelési intézmények-, a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakterület -, a munkahelyi egészség fejlesztés szakemberei, az EFI munkatársak és további, a közösségi lelki egészség fejlesztésben résztvevő szakemberek hivatás-személyiségének gondozása, egyéni és csoportos konzultáció biztosítása pszichológusok bevonásával. -További szakemberek esetleges bevonása egyeztetés alatt. -A lelki egészség fejlesztéshez, prevencióhoz és a mentális zavarok szűréséhez kapcsolódó tevékenységekre vonatkozó tréning biztosítása fenti szakemberek részére. -Hosszú távú, megyei, járási, települési lelki egészség fejlesztő program előkészítése.

Köszönöm a figyelmet!