A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdasági felzárkózást támogató intézkedései Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS Dr. Komoróczki István tervezéskoordinációért felelős államtitkár „A szorgalmas munka meggazdagít”
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
között az európai uniós programokban
GAZDASÁGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Székesfehérvár, október 31.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Önkormányzati energetikai támogatási lehetőségek a Településfejlesztési Operatív Programban (TOP-ban) Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület-
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A as időszak Operatív Programjainak kapcsolódása a vidéki térségekhez Lantos Gergely osztályvezető március 25. Felsőlajos.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK – NÓGRÁD MEGYE
Térségi erőforrásokra és együttműködésre épülő erős helyi gazdaság
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nemzetgazdasági Minisztérium
Az innovációs projektek támogatási lehetőségei a Gazdaságfejlesztési és Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban Pecze Tibor Csongor elnök.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP Pályázati lehetőségek – jövő évi pályázatok.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A határmenti programok aktuális állása
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
A határtérség.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdasági felzárkózást támogató intézkedései Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) energetikai tervező helyi gazdaságfejlesztési szakértő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Területi és Egyedi Ágazati Fejlesztési Főosztály Egyedi Ágazati Fejlesztési Osztály „A társadalmi-gazdasági fejlődés jövőképe a helyi esélyegyenlőségi programokban” projekt záró konferencia Budapest, december 8.

AMIRŐL SZÓ LESZ 1.Esélyegyenlőség „gazda”-ság nélkül? as tervezési időszak 3.A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete 4.Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre? 5.Hol tartunk a területi tervezési folyamatban, mi következik most?

1. Esélyegyenlőség „gazda”-ság nélkül?

SEM Fél szavakból … IS Fél szavakból értjük egymást!

FELEL FELELŐS GAZDASÁG GAZDAGSÁGGAZDASÁG A felelős gazdaság… SÁGGAZDA A JÓ ETE VÁLASZA ŐS ET GAZDA FELELŐS GAZDASÁG … édes anyanyelvünk szerint …

TÁRSADALMI GAZDASÁG A társadalmi gazdaság… SZOCIÁLIS GAZDASÁG Az (angol) Social Economy =

KÖZÖSSÉGI MŰVELŐDÉS Közügyek, vagy a közösség ügyei KÖZMŰVELŐDÉS

+ Esélyegyenlőség + „gazda”-ság Hogyan bánik a többség a kisebbséggel? Hogyan bánunk a ránk bízott értékekkel, javakkal, talentumokkal, embertársainkkal?

2. A as tervezési időszak

Kutatás- fejlesztés Az éghajlat- változás elleni küzdelem Információs és kommunikációs technológiák A kkv-k versenyképessége Alacsony CO 2 kibocsátású gazdaság Környezetvédelem és erőforrás- hatékonyság Fenntartható közlekedés Jobb közigazgatás Hatékonyabb oktatás és képzés Társadalmi befogadás Foglalkoztatás és mobilitás tematikus EU célkitűzési terület Európa 2020 intelligensfenntarthatóinkluzív növekedés stratégiája

A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie; Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani; Energia/klíma: Az üvegház hatású gázok kibocsátásának 20%-os csökkentése; Energiahatékonyság 20%-os növelése; Megújuló energia részarányának 20%-os növelése. Az iskolából kimaradók aránya maximum 10 %; A felsőfokú végzettségűek aránya minimum 40 %; A szegénység kockázatának kitett lakosok számát 20 millióval kell csökkenteni. Hazai célkitűzések a Nemzeti Reform Programban (NRP) 2020 Foglalkoztatási ráta 75% -ra emelkedik K+F szintje a GDP 1,8% -ra nő Megújuló energia-források részaránya 14,6% -ra nő Energia- hatékonyság 10% -os növelése ÜHG- kibocsátás legfeljebb 10%- os növelése höz képest Felsőfokú, ill. annak megfelelő végzettségűek aránya a éves népességen belül 30,3% -ra nő A korai iskolaelhagyók aránya 10%-ra csökken a évesek között A szegény- ségben élő népesség száma fővel csökken Konkrét EU és hazai célkitűzések EU 2020 célkitűzések

Az OP-k pénzügyi keretei Összes forrás: 25,4 Mrd € A Partnerségi Megállapodás alapján

3. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Célja Gazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosításaGazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosítása Vállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosításaVállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosítása A térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztésekA térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztések A térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekA térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekCélterület EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)Kedvezményezettek elsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatelsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatFunkciója a vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítésea vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítése a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez A megvalósítás Területi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagokTerületi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagok Előre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szintekenElőre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szinteken Közösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztésekKözösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztések

Indikatív források - TOP PRIORITÁSTENGELYEK OP-n belüli arány Indikatív forráskeret (nemzeti társfinanszírozással).Térségi gazdaságfejlesztés 1.Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében24,13% 298,5 Mrd Ft településfejlesztés 2.Vállalkozásbarát és népességmegtartó településfejlesztés11,95% 147,8 Mrd Ft Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaság 3.Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken16,25% 201,0 Mrd Ft A helyi közösségi szolgáltatások 4.A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése4,99% 61,8 Mrd Ft emberi erőforrás fejlesztések 5.Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködés és foglalkoztatás-ösztönzés7,25% 89,7 Mrd Ft Fenntartható városfejlesztés 6.Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban31,30% 387,0 Mrd Ft (CLLD) 7.Városi közösségek identitásának, összetartozásának és elégedettségének fejlesztése (CLLD)4,12% 45,6 Mrd Ft Összesen100,0% 1 231,4 Mrd Ft Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján, és 310,1 Ft/EURO árfolyamon

Önkormányzatok számára…(1) 1.prioritás – Térségi gazdasági környezet ­fejlesztése a foglalkoztatási helyzet elősegítésére Célja:helyi gazdaságfejlesztés és az ahhoz kapcsolódó foglakoztatás növelése Támogatást nyújt: Önkormányzati gazdasági infrastruktúra – önkormányzati üzleti infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztésére Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztésre Gazdaságfejlesztést, munkaerő mobilitást szolgáló közlekedésfejlesztésre A foglalkoztatás segítésére és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztésére (óvodák, bölcsődék) 2.prioritás – Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés Célja:vonzó városi, települési környezet kialakítása, gazdaságösztönzés, fiatalok, népesség megtartása Támogatást nyújt: Gazdaságélénkítő és népességmegtartó településfejlesztésre Helyi kereskedelmet, szolgáltatásokat élénkítő, gazdasági tevékenységeket ösztönző fejlesztésre Család- és klímabarát településfejlesztésre, zöldfelületek megújítására és növelésére Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzat által támogatott, vagy gazdasági szemléletű önkormányzati beavatkozásokat támogatunk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Önkormányzat által támogatott, vagy gazdasági szemléletű önkormányzati beavatkozásokat támogatunk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Készülünk a megváltozó klímahelyzetre és élhető városi környezetet alakítunk ki!

Önkormányzatok számára…(2) 3.prioritás – Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken Célja:a települési közlekedésfejlesztés és önkormányzati épületállomány energetikai korszerűsítése Támogatást nyújt: Fenntartható települési közlekedésfejlesztésre A települési önkormányzatok energiahatékonyságának fokozása és a megújuló energiaforrások részarányának növelésére 4.prioritás – A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése Célja:önkormányzati intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztése Támogatást nyújt: Az egészségügyi alapellátást biztosító intézmények, szociális intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztésére, az elérhetőség javítására Leromlott városi területek rehabilitációjára Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzati épületeket szigetelünk, megújuló energiát használó fűtőműveket építünk! Orvosi rendelőket újítunk fel, bővítünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg! Orvosi rendelőket újítunk fel, bővítünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg!

Önkormányzatok számára…(3) 5.prioritás – Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködések és foglalkoztatás-ösztönzés Célja: a megyei gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó foglalkoztatási célú támogatások, a szociális városrehabilitációhoz kapcsolódó közösségi, humán fejlesztések támogatása, a helyi identitás és kohézió erősítése Támogatást nyújt: A térségi gazdaságfejlesztési prioritáshoz kapcsolódó foglalkoztatási célokra Közösségi, humán fejlesztésekre Helyi identitás és kohézió erősítésére (civil szervezetek helyi identitással, kulturális örökséggel, településfejlesztéssel kapcsolatos programjaira) Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján A gazdaságfejlesztést foglalkoztatási támogatással segítjük, növeljük a helyi öntudatot, együttműködést !

Önkormányzatok számára…(4) 6.prioritás – Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban Célja:a megyei jogú városok önkormányzatainak gazdasági és közszolgáltatási fejlesztése Támogatást nyújt: Gazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növeléséreGazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növelésére Kisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítéséreKisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítésére Vállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkalVállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkal Fenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekreFenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekre Energiahatékonysági és megújuló energia fejlesztésekre Közszolgáltatások hozzáférhetőségének és minőségének fejlesztésére A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítása A foglalkoztathatóság javítása és a helyben, a helyi és térségi gazdasági szereplők által foglalkoztatottak számának növelése A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítására, a társadalmi aktivitás, társadalmi összetartozás növelésére Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Kifejezetten városfejlesztési céllal gazdaságot és közszolgáltatást fejlesztünk a megyei jogú városokban!

Önkormányzatok számára…(5) 7.prioritás - Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések (CLLD) Célja: A LEADER tapasztalatok felhasználásával, a helyi kezdeményezésű fejlesztések a helyi közösségi összetartozás és identitástudat erősítése valamint a fiatalok helyben maradásának elősegítése érdekében Támogatást nyújt: a helyi fejlesztési stratégia (HFS) alapján Közösségi terek, kulturális intézmények infrastrukturális és szolgáltatásfejlesztésére Helyi közösségfejlesztésre, kulturális és közösségi programokra Helyi gazdaságfejlesztést segítő terekre és programokraFókuszterület: db városi CLLD tervezett Fő kedvezményezettek: Városi Helyi Akciócsoportok (HACS); közvetetten önkormányzatok, közintézmények, vállalkozások, civil szervezetek, egyházak Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel) Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel)

4. Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre?

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei jogú városi keret (Mrd Ft)

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei keret megyékre bontva (Mrd Ft)

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei + megyei jogú városi keret megyékre bontva (Mrd Ft)

Fajlagos mutató (egy főre jutó megyei+járási+MJV keret - megyei szinten) (Ft/fő)

6. Hol tartunk a TOP tervezésre vonatkozóan és a területi tervezési folyamatban? Mi következik most?

A területi tervezési folyamat

PM aláírás Az OP-k hazai elfogadása Benyúj- tásuk a Bizottság- hoz Tárgyalások Konstrukciók kidolgozása OP elfogadás Pályázati kiírások Út a pályázatokig… szeptember db pályázati kiírás október 10.

Mi következik most? 1.A júniusban benyújtott TOP verzióra adott EU bizottsági vélemények alapján az új TOP verziót feltöltöttük az EU Bizottság informatikai rendszerébe. 2.A feltöltött TOP társadalmasítása lezajlott: almi_egyeztetese oldalon. almi_egyeztetese almi_egyeztetese 3.A területi tervezők elkészítették Integrált Területi Programjaikat és azt benyújtották a területfejlesztésért felelős minisztériumnak. 4.Az OP-k elfogadásával párhuzamosan a végrehajtás rendszerének kialakítása folyik. Készülnek a pályázatokat és az egyéb típusú végrehajtást megalapozó szakmai követelmények. A konkrét kiírások előtt már fontos a projektötletek összeírása és a felkészülés a benyújtásukra.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kükedi Zsolt Tel.: (06-1) Figyelem! Az előadás anyaga a november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! egyeztetese Figyelem! Az előadás anyaga a november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! egyeztetese