TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (TOP) OLÁH GÁBOR NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI PROGRAMOKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS Dr. Komoróczki István tervezéskoordinációért felelős államtitkár „A szorgalmas munka meggazdagít”
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.
GAZDASÁGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Oszkó Emese Nemzetgazdasági Minisztérium
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Program
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Program
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
 A TOP Két fő stratégiai célja: ◦ Gazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosítása. ◦ Vállalkozásbarát.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
Térségi erőforrásokra és együttműködésre épülő erős helyi gazdaság
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nemzetgazdasági Minisztérium
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdasági felzárkózást támogató intézkedései Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület-
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP Pályázati lehetőségek – jövő évi pályázatok.
A megyei önkormányzat szerepe a TOP források felhasználásában Pajna Zoltán, elnök Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés február 25. HAJDÚ-BIHAR MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Önkormányzati fejlesztések Uniós támogatásból Mire pályázhatnak az önkormányzatok a TOP és a VP kiírások keretében?
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
TOP vas megyei aktualitásai
12 ezer milliárd forintos keret
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
A határtérség.
Magyar Útügyi Társaság
Pályázati lehetőségek as programozási időszakban
SUMP - kérdés Magyarországon
Előadás másolata:

TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (TOP) OLÁH GÁBOR NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI PROGRAMOKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR

TOP FORRÁSFELOSZTÁS

A TOP INTÉZKEDÉSEINEK FORRÁSALLOKÁCIÓJA TOP intézkedések Teljes támogatási összeg (Mrd Ft)** Ebből Somogy megye (Mrd Ft) 1. Térségi gazdasági környezet fejlesztése a foglalkoztatás elősegítésére298,45016, Helyi gazdasági infrastruktúra fejlesztése114,3546, Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés71,3283, A gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés51,1262, A foglalkoztatás segítése és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztésével 61,6423, Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés147,7858, Gazdaságélénkítő és népességmegtartó településfejlesztés147,7858, Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken 200,98610, Fenntartható települési közlekedésfejlesztés75,2764, Önkormányzatok energiahatékonyságának és a megújuló energia-felhasználás arányának növelése125,7106, A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése 61,7693, Egészségügyi alapellátás infrastrukturális fejlesztése21,5101, A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának bővítése, fejlesztése17,0890, Leromlott városi területek rehabilitációja23,1701, Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, foglalkoztatás-ösztönzés és társadalmi együttműködés 89,6915, Foglalkoztatás-növelést célzó megyei és helyi foglalkoztatási együttműködések (paktumok)66,2713, A társadalmi együttműködés erősítését szolgáló helyi szintű komplex programok8,6220, Helyi közösségi programok megvalósítása14,7980, Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban 387, Gazdaságfejlesztés115, Családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztése30, Gazdaságélénkítő és népességmegtartó városfejlesztés72, Fenntartható városi közlekedésfejlesztés34, Önkormányzatok energiahatékonyságának és a megújuló energia-felhasználás arányának növelése61, Városi közszolgáltatások fejlesztése20, Leromlott városi területek rehabilitációja9, Gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó foglalkoztatásfejlesztés32, Társadalmi kohéziót célzó helyi programok11, Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések (CLLD) 45, Kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése (ERFA)30, Helyi közösségszervezés a városi helyi fejlesztési stratégiához kapcsolódva (ESZA)15,090- Összesen1231,36743,449

TERÜLETI FORRÁSALLOKÁCIÓ A TOP-BAN MEGYÉK SZERINTI BONTÁS MegyeForrás (Mrd Ft) 1.Bács-Kiskun63,23 2.Baranya38,02 3.Békés57,94 4.Borsod-Abaúj-Zemplén93,05 5.Csongrád29,19 6.Fejér32,10 7.Győr-Moson-Sopron23,35 8.Hajdú-Bihar49,62 9.Heves41,69 10.Jász-Nagykun-Szolnok53,78 11.Komárom-Esztergom25,94 12.Nógrád41,13 13.Somogy43,45 14.Szabolcs-Szatmár-Bereg89,28 15.Tolna27,55 16.Vas21,14 17.Veszprém45,17 18.Zala23,05

TERÜLETI FORRÁSALLOKÁCIÓ A TOP-BAN MJV-K SZERINTI BONTÁS Megyei jogú városForrás (Mrd Ft) 1.Békéscsaba13,23 2.Debrecen43,32 3.Dunaújváros7,43 4.Eger11,08 5.Győr21,60 6.Hódmezővásárhely9,48 7.Kaposvár14,75 8.Kecskemét23,11 9.Miskolc35,26 10.Nagykanizsa7,94 11.Nyíregyháza24,63 12.Pécs31,40 13.Salgótarján9,20 14.Sopron10,81 15.Szeged33,87 16.Székesfehérvár17,06 17.Szekszárd6,86 18.Szolnok15,19 19.Szombathely14,53 20.Tatabánya13,17 21.Veszprém11,54 22.Zalaegerszeg11,20

EU2020 CÉLOKHOZ VALÓ KAPCSOLÓDÁS - TOP 1)a kutatás, a technológiai fejlesztés és innováció erősítése; 2) az információs és kommunikációs technológiák hozzáférhetőségének, használatának és minőségének javítása; 3)a KKV-k, a mezőgazdasági és a halászati ágazatok versenyképességének javítása; 4) az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; 5) az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázat-megelőzés és -kezelés ügyének támogatása; 6)a környezetvédelem és az erőforrás-hatékonyság előmozdítása; 7) a fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; 8)a foglalkoztatás előmozdítása és a munkaerő mobilitásának támogatása; 9)a társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; 10)beruházások az oktatás, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás területén; 11)az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás.

A TOP intézkedések szakmai tartalmának bemutatása

3 beavatkozási terület: I.Ipari parkok, iparterületek fejlesztése Cél: elsősorban a meglévő kapacitásokhoz kapcsolódó szolgáltatások körének bővítése és minőségének javítása.  a meglévő kapacitások és szolgáltatások minőségi fejlesztése,  a még szükséges infrastrukturális háttér kiépítése,  indokolt esetekben új üzleti infrastruktúra, elsősorban iparterületek kialakítása,  a barnamezős területek ipari, gazdasági funkcióval történő hasznosítása (beleértve a terület ehhez szükséges előkészítését),  az iparterületek elérhetőségét és feltárását segítő vonalas infrastruktúrák, kapcsolódó közlekedési útvonalak fejlesztése.  Önkormányzat vagy önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság  Nincs közvetlen KKV támogatás! II.Inkubátorházak fejlesztése Megjelenés várhatóan második felében. ÜZLETI INFRASTRUKTÚRA ÉS KAPCSOLÓDÓ SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE (1.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.1.1, 6.1.2, KONSTRUKCIÓK (MJV))

III. Helyi gazdaságfejlesztés 1.a Vidékfejlesztési Program (VP) intézkedéseivel összhangban 2.a települési önkormányzatok saját közétkeztetési feladatai ellátásának helyi alapanyagokra alapozott továbbfejlesztéséhez szükséges infrastruktúra és eszköz fejlesztése valósulhat meg ( fő feletti településeken) 3.tárolás, hűtés, válogatás, mosás, csomagolás ~agrárlogisztika 4.helyi piacok fejlesztése ÜZLETI INFRASTRUKTÚRA ÉS KAPCSOLÓDÓ SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE (1.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.1.1, 6.1.2, KONSTRUKCIÓK (MJV))

TÁRSADALMI ÉS KÖRNYEZETI SZEMPONTBÓL FENNTARTHATÓ TURIZMUSFEJLESZTÉS (1.2 INTÉZKEDÉS (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Cél: a térségi szintű, turisztikai termékcsomagok és tematikus turisztikai fejlesztések támogatása. Fejlesztési igény:  helyi, illetve térségi jelentőségű, amely nem tagja országos vagy nemzetközi hálózatoknak,  elsősorban helyi ökoturisztikai fejlesztések, kulturális látványosságok, turisztikai célú kerékpárutak ráhordó szakaszai. A kiválasztásnál fontos alapelv a más turisztikai szolgáltatásokhoz, már létező attrakciókhoz, vagy a GINOP-ban megvalósuló turisztikai fejlesztésekhez való kapcsolódás.

A GAZDASÁGFEJLESZTÉST ÉS A MUNKAERŐ MOBILITÁS ÖSZTÖNZÉSÉT SZOLGÁLÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS (1.3 INTÉZKEDÉS (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Cél: a TEN-T hálózaton kívüli jellemzően alacsonyabb rendű utak felújítása és fejlesztése annak érdekében, hogy a települések gazdasági területei jól megközelíthetők legyenek a vállalkozások és a munkavállalók számára.  A beavatkozások integráltan, közvetlen gazdaságfejlesztési és foglalkoztatási kapcsolódással valósulhatnak meg. Támogatható tevékenységek:  4 és 5 számjegyű utak fejlesztése, felújítása  Országhatárhoz vezető alsóbbrendű utak fejlesztése, felújítása, építése  Megyei jogú városok gazdasági övezeteit feltáró elkerülő utak kialakítása, fejlesztése OP kimeneti mutatók TOP-1.3. (országos célérték) TOP (országos célérték) A felújított vagy korszerűsített utak teljes hossza (km)

CSALÁDBARÁT, MUNKÁBA ÁLLÁST SEGÍTŐ INTÉZMÉNYEK, KÖZSZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE (1.4 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.2 INTÉZKEDÉS (MJV)) Cél: a kisgyermeket nevelők munkavállalásának támogatása, a családok segítése.  Bölcsődék, családi napközik esetében döntően fejlesztés.  Óvodák esetében jellemzően a szolgáltatások minőségének és a rendelkezésre álló infrastruktúrának a fejlesztése.  Önállóan támogatható tevékenységek: –férőhelybővítés; –átalakítás, felújítás, állapotjavítás, akadálymentesítés (főzőkonyha és melegítőkonyha fejlesztése is); –új telephely/szolgáltatás létesítés; –eszköz beszerzés közvetlenül a szolgáltatáshoz kapcsolódóan; –udvar, játszóudvar felújítás; –informatikai eszközök, berendezések, IKT-eszközök, vezeték nélküli (ún. wireless) technológiák beszerzése;  Újonnan felvett dolgozók foglalkoztatása, képzése a TOP 5.1 (megye) és TOP 6.8 (mjv) intézkedés, míg a már állományban lévő dolgozók képzése az EFOP keretében támogatható.

GAZDASÁGÉLÉNKÍTŐ ÉS NÉPESSÉGMEGTARTÓ TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS (2.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.3 INTÉZKEDÉS (MJV)) Cél: vállalkozások megtelepedését, a már meglévők helyben tartását ösztönző térszerkezet kialakítása, a népesség megtartása I.Barnamezős területek rehabilitációja  barnamezős terület és épületállomány klímatudatos, energiahatékony üzemeltetést biztosító módon történő rehabilitációja  nem épület jellegű építmények, létesítmények fenntartható, energiahatékony üzemeltetését biztosító megújítása II. Zöld város kialakítása  a városszövetbe ágyazódó gazdasági funkciók infrastrukturális feltételeinek javítása  a városközpontok gazdasági és közösségi funkcióinak megerősítése, újjáélesztése  a városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítása („slow city” megközelítés) III. Települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések  csapadékvíz elvezetése (hálózatos fejlesztések)

Cél: olyan, a fenntartható közlekedés feltételeit megteremtő és erősítő közlekedésfejlesztési intézkedések valósuljanak meg településeken és települések között, amelyek hozzájárulnak az éghajlatváltozás mérsékléséhez, a CO2 kibocsátás csökkentéséhez, az élhető városi környezet kialakulásához, valamint az EU2020 és a Nemzeti Közlekedési Stratégiában megfogalmazott fenntartható fejlődésre és közlekedésre vonatkozó célok teljesüléséhez  Kerékpárosbarát fejlesztés  Forgalomcsillapítás, közlekedésbiztonság, akadálymentesítés  Közúti közösségi közlekedés FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI/VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS (3.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.4 INTÉZKEDÉS (MJV))

ÖNKORMÁNYZATOK ENERGIAHATÉKONYSÁGÁNAK ÉS A MEGÚJULÓ ENERGIA-FELHASZNÁLÁS ARÁNYÁNAK NÖVELÉSE (3.2 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.5 INTÉZKEDÉS (MJV)) I.Az önkormányzati tulajdonú épületek, intézmények, infrastruktúra energiahatékonyság-központú rehabilitációja, az épületek hőszigetelésének javítása, megújuló energiaforrások alkalmazása II.Önkormányzat által vezérelt, a helyi adottságokhoz illeszkedő, megújuló energiaforrások kiaknázására irányuló energiaellátás megvalósítása komplex fejlesztési programok keretében  Cél: a szükséges térségi és települési jelentőségű, de kisebb léptékű, települési és településközi koordinációt igénylő, a saját (közcélú) energiaigény kielégítésére szolgáló megújuló energiaforrásokból nyert energia termelését és helyi felhasználását célzó komplex projektek támogatása

EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS INFRASTRUKTURÁLIS FEJLESZTÉSE (4.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Cél: a szolgáltatások színvonalának és a munkafeltételek minőségének javítása korszerű infrastruktúra-fejlesztéssel és eszközbeszerzéssel, figyelembe véve a környezettudatos gondolkodásmódot, a környezetbarát technológiák és anyagok alkalmazását. Célcsoportok: háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás; fogorvosi alapellátás; alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás; védőnői ellátás; iskola-egészségügyi ellátás.

A SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK INFRASTRUKTÚRÁJÁNAK BŐVÍTÉSE, FEJLESZTÉSE (4.2 INTÉZKEDÉSEK (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Cél: a társadalmi leszakadás mérséklése A támogatandó szociális alapszolgáltatások:  étkeztetés,  jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,  közösségi ellátások,  támogató szolgáltatás,  utcai szociális munka,  nappali ellátások. A támogatandó gyermekjóléti alapellátások:  gyermekjóléti szolgálat

LEROMLOTT VÁROSI TERÜLETEK REHABILITÁCIÓJA (4.3 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.7 INTÉZKEDÉS (MJV)) Cél: a leszakadó vagy leszakadással fenyegetett városrészeken koncentráltan megnyilvánuló társadalmi-fizikai-gazdasági problémák komplex módon való kezelése a területen élők társadalmi integrációjának elősegítésének érdekében.  Kizárólag a városi jogállású településeken.  Az akcióterület kijelölése kizárólag olyan területen történhet, amelyen található a 314/2015. (XI. 8.) Korm. rendelet 10. mellékletében foglalt kritériumoknak megfelelő szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett terület.  Az infrastrukturális beavatkozásokat kiegészítő programok (ESZA) a TOP (megye), illetve a TOP (mjv) intézkedés finanszíroz.

FOGLALKOZTATÁS-NÖVELÉST CÉLZÓ MEGYEI ÉS HELYI FOGLALKOZTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK (PAKTUMOK) (5.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.8 INTÉZKEDÉS (MJV)) Cél: megyei és helyi foglalkoztatási együttműködések (paktumok) létrehozásának és működésének támogatása, tevékenységi körük, eredményességük, hatékonyságuk növelése, továbbá a foglalkoztatás helyi szintű akciótervek megvalósításával való bővítése, az álláskeresők munkához juttatása I.Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási- gazdaságfejlesztési együttműködések  megyei foglalkoztatási stratégia tervezés,  a partnerség és az együttműködést szervező szervezet kialakítása és működtetése,  TOP 1.1 és TOP intézkedésekhez kapcsolódó megyei szintű képzési, foglalkoztatási, egyéb ESZA típusú tevékenységek  képzési- és bértámogatás

II. Helyi foglalkoztatási együttműködések  a helyi gazdaságfejlesztési – foglalkoztatási program tervezése  a helyi partnerség kialakítása és működtetése  TOP 1.1 és TOP intézkedésekhez kapcsolódó helyi szintű képzési, foglalkoztatási, egyéb ESZA típusú tevékenységek  képzési- és bértámogatás. FOGLALKOZTATÁS-NÖVELÉST CÉLZÓ MEGYEI ÉS HELYI FOGLALKOZTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK (PAKTUMOK) (5.1 INTÉZKEDÉS (MEGYE), 6.8 INTÉZKEDÉS (MJV))

A TÁRSADALMI EGYÜTTMŰKÖDÉS ERŐSÍTÉSÉT SZOLGÁLÓ HELYI SZINTŰ KOMPLEX PROGRAMOK (5.2 INTÉZKEDÉS (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Cél: a szociális városrehabilitációs intézkedéshez kapcsolódva a szegénység, a társadalmi és a munkaerő-piaci hátrányok újratermelődésének megállítása, valamint a közösségi és egyéni szintű társadalmi integráció feltételeinek a megteremtése. Támogatható tevékenységek:  alulról építkező társadalmi felzárkózást célzó tevékenységek,  közösségfejlesztő programok,  a formális oktatáson kívüli fejlesztő és oktatási programok,  egészségügyi, mentálhigiénés programok,  a lakhatás legalizálását és adósságkezelést szorgalmazó programok,  a társadalmi befogadást célzó programok.

HELYI KÖZÖSSÉGI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSA (5.3 INTÉZKEDÉS (MEGYE), KONSTRUKCIÓ (MJV)) Várhatóan második felében kerül meghirdetésre. Cél: a helyi közösségek fejlesztése a közösségi, társadalmi bevonást megvalósító projektek megvalósításán keresztül. Támogatható tevékenységek:  helyi közösséget és identitást erősítő akciók,  helyi közösségfejlesztési programok megvalósítása,  helyi partnerségi együttműködések szervezése, erősítése,  bűnmegelőzést, közlekedésbiztonság és közbiztonság javítását segítő intézkedések.

KÖZÖSSÉGI SZINTEN IRÁNYÍTOTT VÁROSI HELYI FEJLESZTÉSEK (TOP CLLD) I.  TOP 7. prioritása keretében (várhatóan második felében)  Területi fókusz: alulról szerveződő városi közösségek, a 10 ezer főnél népesebb városok esetében  A helyi közösségek képviselői a helyi akciócsoportok (HACS)  egyesületi forma  HACS-ok feladata:  a helyi fejlesztési stratégia (HFS) kidolgozása,  HFS kiválasztási bizottsághoz való benyújtása,  a stratégia végrehajtása.

MENETREND Operatív Program (TOP) elfogadása2015. február ITP-k tervezése2015. február – május Végleges ITP-k benyújtása2015. május Monitoring Bizottsági ülések – kiválasztási kritériumok elfogadása június ITP-k elfogadása2015. július TOP és VEKOP területi felhívások egyeztetése a területi szereplőkkel július - augusztus Éves fejlesztési keretek készítése2015. szeptember Éves fejlesztési keretek elfogadása (FKB, MB, NFK) szeptember-október Első felhívások meghirdetése Várhatóan november eleje

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!