Postapartner Program IV. ütem Információs napok február Magyar Posta Zrt.
2 A program lényege és háttere
3 Magyar Posta helyzete (2008. évi várható) Posta számokban 181,6 milliárd Ft üzleti bevétel 8,5 milliárd Ft adózás előtti eredmény fő létszám 356 mobil posta járat 2742 fix postahely Kettős szerepben egyetemes szolgáltató versenypiaci résztvevő ezer ember fordul meg naponta a postákon 4,5 millió címhelyet, illetve háztartást szolgálunk ki napi kb 3 millió küldeményt kézbesítünk majd 6500 milliárd forintot bíznak ránk ügyfeleink évente mintegy 2 millió nyugdíjas várja havonta a pénzes postást
4 A magyar szabályozás a legszigorúbb Európában Ország Lakosság/ szolgáltatási pont (fő) Posták területi elérhetőségének jogszabályi előírásai Közreműködők aránya a postahálózatban Magyarország fő feletti településeken legalább 1 posta, nagyvárosokban 3 kilométerenként A közreműködői posták aránya az összes posta százalékában 12,5% Portugália3.600 A meglévő postahálózat fenntartása szükséges, bármilyen változást a szabályozó hatóságnak be kell jelenteni. A közreműködői posták aránya az összes posta százalékában 66%. Ausztria4.700 Nincs konkrét előírás, gazdaságtalan működés esetén megszüntethető, az érintett önkormányzattal egyeztetni kell. A közreműködői posták aránya az összes posta százalékában 30% Görögország5.300 Nincs konkrét előírás, megfelelő számú postahivatal biztosítása szükséges. A közreműködői posták aránya az összes posta százalékában 54%. Hollandia fő feletti településeken legalább 1 állandó postahivatalt kell létesíteni a település 5 km-es sugarán belül A klasszikus értelemben vett posták aránya 17%. További 67% értékesítési pont (retail outlet), 16% a saját tulajdonú könyvesbolt hálózattal kombinálva jelenik meg Németország lakos feletti településeken kell állandó szolgáltató helyet létesíteni A szolgáltató helyek 42%-át kötelező saját üzemeltetésben tartani. Tehát 58% lehet vállalkozás.
5 Nemzetközi kitekintés: saját üzemeltetésű posták aránya Forrás: UPU, IPC; adatok: év A program kezdetén Napjainkban
6 Hogyan készülnek az európai nemzeti posták a piacnyitásra? Svájc között 200 új postaügynökség létrehozása „posta a fűszerüzletben” elnevezéssel Németország 700 hivatalának értékesítését tervezi Norvégia Folytatják modernizációs programjukat: 124 hagyományos postahivatalt alakítanak át posta-shoppá Ausztria 1300 postahivatalból 300 maradna meg saját tulajdonban Spanyolország A főutaktól több mint 250 méterre lévő háztartásokba nem kell kézbesítenie (alacsony népsűrűségű vagy elszigetelt vidéki régiók) Nagy-Britannia A postahálózatnak a kormány jóváhagyása alapján történő átstrukturálása
7 Mi a Postapartner program? Mihez keresünk partnereket? Postai szolgáltatás ellátására Pályázat útján Üzemeltetés (nem magánosítás) Versenyképes szolgáltatások Mi szükséges a Postapartnerré váláshoz? Megfelelő ügyféltér Postai feladatokhoz szükséges technikai háttér Kellő szakismeret Megbízható személyzet
8 Kik jelentkezhetnek postai szolgáltatónak? Potenciális partnerek önkormányzatok vállalkozók postai alkalmazottak jelenlegi postai közreműködők
9 Postapartner program alapvetései A Magyar Posta felelősséget vállal a szolgáltatásért Közel tíz éves hazai program tapasztalatokra épül Nemzetközi postai gyakorlatot valósít meg A Magyar Postát versenyben tartja A helyi vállalkozásokat helyzetbe hozza A postai szolgáltatás folyamatossága garantált Közelebb az emberekhez, közelebb a hétköznapokhoz
10 Milyen előnyökkel jár a Postapartner program? Leendő Postapartnereknek Több lábon állás, vállalkozói stabilitás: új vevők, nagyobb forgalom Versenyképes szolgáltatás A vállalkozó iránti bizalom erősödése a postai szolgáltatások révén Támogatási és hitelfelvételi lehetőségek Településeknek Lehetőség támogatások, kedvezmények igénybevételére Helyi vállalkozó megerősödése és ezek révén növekvő adóbevétel Lakosságnak A postai szolgáltatóhely nyitva tartása a helyi lakosok igényeihez igazodik Egy helyen többféle szolgáltatás igénybe vehető A kézbesítés jobban illeszkedik a lakosság életritmusához Magyar Postának Költséghatékony működés, eredményes gazdálkodás Szolgáltatási kötelezettség teljesítése, az országos lefedettség biztosítása
11 Összefoglaló gondolat a programról „A postai szolgáltatás vállalkozásba adása a kistelepüléseken nemzeti kistőkére épülő üzleti lehetőség, mely helyben ad megélhetést.”
12 Vállalkozásba adás módja Közbeszerzési eljárás előminősítéssel induló, nyílt, háromfordulós tárgyalásos eljárás folyamán több ütemben meghirdetve egy-egy ütemben több megye részvételével Előminősítés Tárgyalásos eljárás előminősítési hirdetmény transzparens értékelés
13 Programindítás I. ütem pilot
14 Hol tartunk? I. ütem – PILOT Első ütem számokban 291 meghirdetett posta 161 előminősített jelentkező 21 új postapartner 31 postára Szerződéskötés július 15. Postai szolgáltatás átvétele július és október vége között MegyePosták száma Heves58 Komárom-Esztergom33 Somogy75 Szabolcs-Szatmár-Bereg Megmaradó postákat újabb körben meghirdetjük Programindítás október
15 Első ütem pilot – tapasztalatok A társaság kiemelt hálózat-átalakítási programja Nagyságrendjét és módszerét tekintve is „nagy vállalkozás” Új konstrukció és feltételek – teljesítményen alapuló, egységes rendszer Nagy volumenű közbeszerzés (európai posták általában nem közbeszerzési pályázat keretében valósították meg a programot) Több éves folyamat Szakmai, társadalmi oldalról és társasági szinten is megkülönböztetett érdeklődés kíséri
16 Folytatjuk Az I. ütem tapasztalatai alapján szükséges korrekciók megtörténtek Döntő - változások II. ütemtől: Díjazás mértéke Díj megismerése részvételi szakaszban Ingatlan, mint műszaki alkalmasság Szakmai alkalmasság feltételek Könnyítések a közbeszerzési eljárásban
17 Hol tartunk? II. ütem
18 II. ütem Második ütem számokban 218 meghirdetett posta 59 jelentkező részvételi szakaszban 218 postára 43 új postapartner 120 postára Szerződéskötés február 6. Postai szolgáltatás átvétele: februártól MegyePosták száma Budapest9 Baranya66 Csongrád21 Fejér44 Veszprém Magyar Nemzeti Vagyonkezelő döntése a program országos kiterjesztéséről (pilot alapján) március 5.
19 Hol tartunk? III. ütem
20 III. ütem Előminősítési hirdetmény megjelenése október 24. Megye Meghir- detve Összesen Bács-Kiskun megye új 46 Békés megye új 27 Hajdú-Bihar megye új 46 Jász-Nagykun-Szolnok megye új 38 Pest megye új 44 Tolna megye új 46 Vas megye új 54 Heves újra 54 Somogy újra 62 Összesen 417
21 III. ütem lépései III. ütem
22 III. ütemben előminősítésre jelentkezők és jelentkezések Jelentkezések száma (január közepéig) eredményes 169 (102+67*) 22 még bírálat alatt 83 új jelentkező (III. ütemben) Részvételi felhívás kiküldése február első hete MegyeJelentkezések száma Bács-Kiskun 10 Békés 12 Hajdú-Bihar 12 Jász-Nagykun-Szolnok 9 Pest 12 Tolna 14 Vas 18 Heves 6 +35* Somogy 9 +32* Összesen * * I. ütemben érkezett jelentkezések
23 Folytatás IV. ütem
24 IV. ütem Előminősítési hirdetmény megjelenése január 27. Megye Meghir- detve Összesen Postai üzemeltetés Nógrád új7651 Győr-Moson-Sopron új6562 Zala új6856 Borsod-Abaúj-Zemplén új Komárom-Esztergom újra3330 Összesen
25 Hogyan lehet a programba bekapcsolódni? Pályázat első lépése – előminősítési szakasz Jelentkezés nyilvános előminősítési felhívásra Folyamatos jelentkezés 2010-ig (az egyszer már meghirdetett megyékben) Előminősítési hirdetmény elérhető Közbeszerzési Értesítőben Elektronikusan: Személyesen átvehető: Magyar Posta Zrt. Beszerzési és Ellátási Szolgáltató Központ 1133 Budapest, Dunavirág u. 2-6.
26 Információforrások Nyilvános információk weboldalon: Előminősítési felhívás és dokumentáció Előminősítési lista (I., II. és III. ütem) Tájékoztató anyagok, filmek Példák új postapartnerekről Európai gyakorlat Postapartner Program szórólap
27 „Úttörők” – új postapartnerek Vállalkozóból postás Mike: vegyesbolt és posta Boconád: az ÁFÉSZ 40 éve jelen van a településen
28 „Úttörők” – új postapartnerek Postásból vállalkozó Újkenéz: több mint tíz éve postapartnerként működik Bárdudvarnok: postás család viszi a vállalkozást
29 Postás – magas bizalmi index A Magyar Posta közreműködő szolgáltatója egyúttal részévé válik a világon egyedülálló postai hálózatnak Több millió postás dolgozó – ez a legnagyobb hálózat a Földön A világot behálózó és embereket összekötő postai szolgáltatás: több millió ember összehangolt munkája jellemzői: szigorú szabályok, fegyelem, megbízhatóság és rend Társadalmi és üzleti megbecsülés, bizalom az egyetemes szolgáltató Magyar Posta és a közreműködő postapartnerek iránt Közös érdekünk: ügyfeleink magas színvonalon való kiszolgálása hatékony és eredményes postai szolgáltatás biztosítása Alapja a hosszú távú együttműködés, a valódi partnerség
30 Együttműködő partnereink Információnyújtás Jogi-üzleti tanácsadás Pályázatírás Hitelprogramok Munkaerő-piaci támogatások Tapasztalatok elemzése Szociális és Munkaügyi Minisztérium Regionális munkaügyi központok Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) Magyar Önkormányzatok Szövetsége Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége Magyar Faluszövetség
31 Köszönöm figyelmüket! Sikeres pályázást mindenkinek!