Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest 2008. augusztus 28.1 Dr. Varga Ferenc Magyar Kórházszövetség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A TELJESÍTMÉNYVOLUMEN-KORLÁT ELTÖRLÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYEI AZ INTÉZMÉNYEKBEN DR. RÁCZ JENŐ NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA BUDAPEST NOVEMBER 10.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Kórházfejlesztés Kevesebb ágyon jobb minőség. Miért kell csökkenteni az ágyakat?  Mert az a célunk, hogy kevesebb ágyon, jobb minőségű ellátást kapjanak.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A GYŐZTESEK FELELŐSSÉGE – Tájkép csata után Konferencia február Az egészségügyi ellátórendszer szerkezeti átalakításának és a szolgáltatások.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Az egészségügy ma és a távlatok
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Hatékony válságmegelőzés a szervezetben:
Egészségügyi finanszírozás
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
MILYEN MÉLY A GÖDÖR? A KÓRHÁZAK GAZDASÁGI HELYZETÉNEK FELMÉRÉSE DR. RÁCZ JENŐ-DEMES ISTVÁNÉ-TOMJANOVICS GÉZA BALATONFÜRED OKTÓBER 17.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Az egyetemi klinikák és az ellátási területükhöz tartozó kórházak közötti feladatmegosztás speciális kérdésének kezelése a szakmai egyeztető fórumokon.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Humánerőforrás menedzsment lehetőségei a szakdolgozó hiány mérséklésre
Egészségügyi szervezetek az egészségügyről
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Kinek profit a NON Profit?
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Vállalati terv bemutató
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Kórházátalakítási pályázat
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.1 Dr. Varga Ferenc Magyar Kórházszövetség

Kórházak gazdasági és humán erőforrás felmérése EüM – MKSZ - EGVE Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.2

Finanszírozás Kórházaink pénzügyi helyzete rohamosan romlott a év óta ben 50 milliárd Ft feletti a pénzügyi helyzet becsült romlása. Az intézmények adósságállománya I. félévében 64,8 milliárd Ft-ra nőtt. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.3

Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.4 Az 1993-ban bevezetett HBCs költségarányos finanszírozás a befogadott újabb súlyszámok, majd normálás révén olyan mértékben változtatta meg az egyes beavatkozások súlyszámértékét, hogy azok sem egymással nincsenek arányban, sem önmagukban nézve nem tükrözik az egyes beavatkozások költségigényességét. A jelenlegi finanszírozás mellett egyértelmű a kórházi rendszer működésének válsága. Szintén elfogadhatatlan, ha eközben a kormányzati kommunikáció arról szól, hogy több pénz jut a kórházaknak. Finanszírozási rendszer

Változatlan finanszírozás Finanszírozás nem változott április 01. óta Súlyszám: Ft Német pont: 1,46 Ft kiegészítő díjazás: Md Ft kiegészítő díjazás: Ø Költségnövekedés: energia árak: % víz, csatorna: % posta költség: 5-10 % papír alapú adminisztráció és járulékos költségei:1-2 % hulladék (veszélyes) szállítás, kezelés:15-20 % Ellentételezés 0 % Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.5 DE!

Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.6 Következmények Adósság állomány: 62 md felett Tovább romlott az intézmények gazdasági-pénzügyi helyzete 2003-tól az egy kórházi ellátásra jutó intézményi bevétel gyakorlatilag változatlan a közvetlen kiadások fedezete biztosított, a közvetett költségeké egyre kevésbé dologi költségek fedezete évek óta változatlan kötelező béremelések fedezetének biztosítása nehéz A szakmai színvonal megtartása, a minőségügyi rendszerek hatékony fenntartása, fejlesztése egyre nehezebbé vált. „Várólisták” kialakulása (előjegyzések gyakorisága, időintervalluma nő!) Humán-erőforrás helyzet romlik, hosszú távú megoldása sürgető A jelentős segítséget nyújtó kiegészítő díj, elnyert pályázati támogatások a gazdasági-pénzügyi problémákat csak részben enyhítették.

Adósságnövekedés okai Bevételi oldalon A struktúraátalakítás után 15 ezerrel kevesebb aktív kórházi ágy. TVK feletti teljesítmények kifizetéseinek megvonása. Onkológia finanszírozási változásai. Laborvizsgálatok lebegőpontos finanszírozása. Gondozói fixdíjak csökkentése. Járóbetegellátásben 5 perces szabály. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.7

Adósságnövekedés okai Kiadási oldalon Energiaárak növekedése. ÁFA változások. HBCS finanszírozásból hiányzó költségnövelő tényezők. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.8

Kórházak gazdasági helyzetét befolyásoló szakmai kérdések Szociális ápolási esetek leválasztása Házi szociális ápolás Betegutak szabályozatlansága Finanszírozás változtatása Szakmai felügyelet hiányossága Kompetencia szintek tisztázatlansága Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.9

Aránytalanságok a szolgáltatóknál Kapacitás (Szükségletarányos kapacitástervezés. Szerződött ágyak) Területi ellátási TVK kötelezettség Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.10

Kapacitásszabályozás április 1-től az aktív ágyak száma 15 ezerrel csökkent, a krónikus ágyak száma ~ 7 ezerrel emelkedett. A kapacitásszabályozás nem vette figyelembe a kórházi szükségleteket, így egyes kórházaknál kapacitásfelesleg, másoknál kapacitáshiány alakult ki. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.11

Súlyponti és területi kórházak A meghatározás nem tükrözi az intézmények közötti szakmai különbségeket. Nem érzékelhető koncepció, fejlesztési lehetőség a szakmai színvonal-különbségek kiegyenlítésére. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.12

Minisztériumi döntéssel alakultak ki a területi ellátási kötelezettségek, azonban a döntésnél az új helyzetet és a korábban kialakított betegutakat nem vették figyelembe. A súlyponti kórházak vonatkozásában a belső szakmai struktúraátalakítás és területi korrekció csak I. negyedévétől történhetett meg. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.13

Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus Kórházi költségek megoszlása Bér % Gyógyszer~ 10 % Vegyszer~ % Élelmezés~ % Orvosszakmai anyagok~ 3 % Energia~ 4 % Karbantartás~ 1 % Gép-műszer~ 5 % ÁFA~ % Egyéb (adók, kártérítés, szolgáltatás vásárlás, stb.) Átfogó kódkarbantartás Munkaerő hányadra Anyagokra Árra

Átcsoportosítás az E. Alap költségvetési fejezetében (2102/2008. (VII.31.) Korm. hat.) Háziorvosi, háziorvosi ügyelet: 140 millió forint Betegszállítás: 120 millió forint Mentés: 150 millió forint Összevont szakellátás 5,2884 milliárd Ft Többlet TVK: súlyszám Súlyponti kórházaknak egyszeri 3773 súlyszám Egynapos ellátásokra 460 súlyszám Jogosultság ellenőrzés: járó + fekvő (50 Ft/eset) Sürgősségi ellátás fix díj: 20 %-os emelés Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.15

Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus A valós szükségleteken alapuló kapacitás és struktúra létrehozása Költséghatékonyság Az egészséges életévek növekedésében megtérülő – menedzsmentekkel együtt kidolgozott – programok Modellkísérletekben és gazdasági elemzéseken alapuló lényegi változtatások Kórházi adósság-állomány monitorozása (negyedévenkénti felmérés folytatása) HBCs – rendszer költség-elemeinek áttekintése, a tényleges költségeket megjelenítő HBCs kialakítása TVK megszüntetése A kórházfinanszírozás elvei a jövőben, javaslatok

Humán erőforrás Az intézmények humán erőforrás feltételeinek javítását a mobilitási program sem segítette. A megszűnő kórházak létszámából és a megszorítások miatti elbocsátásokból sem sikerült a kórházak munkaerő- utánpótlását biztosítani. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.17

Nem biztosítható az új struktúrának megfelelő szakszemélyzet. A hiány különösen a krónikus és a rehabilitációs ellátásban jelentkezik. Az ellátást nehezíti, hogy a hiányszakmák regionális eloszlása nem egyenletes. Jelentősek a különbségek a keleti és nyugati, egyetemi és az ezen kívüli régiók között. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.18

Egészségügyi Emberi Erőforrás „Krízis” 50 év felettiek aránya több, mint 20 % 5 éven belül a szakorvosok 1/3-a nyugdíjba mehet (kb szakorvos). Gyógyszercégeknél orvoslátogató: 1000 felett Orvosmenedzser, közgazdász, jogi diplomás egészségügyön kívül: 100 felett Pályaelhagyók: 100 felett Külföldi munkavállalók: ? Minden 10. állás betöltetlen (több nagy kórház teljes orvoskara hiányzik az ágazatból). Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.19

Egészségügyi emberi erőforrás „krízis” kezelés I. Azonnali (anyagi, személyi): Az egészségügyi dolgozók bérhelyzetének jelentős javítása Egészségügyön kívül foglalkoztatottak, külföldi munkavállalók visszacsábítása Korkedvezményes egészségügyi nyugdíjasok tervezett minimálbéres foglalkoztatás alóli felmentése, nyugdíjasok továbbfoglalkoztatásának ösztönzése Rövid távon Az ágazat „kiemelt” kezelése Életpálya modell Béren kívüli juttatások Családsegítő intézkedések (24 órás foglalkoztatás, hétvégi kötelezettségek, bölcsőde, óvoda, stb.) Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.

Stratégia: az orvos, szakorvos és szakdolgozói képzési, továbbképzési rendszerének megvalósíthatóság szintjére való helyezése (helyettesítések, költségek, képzőhelyi akkreditációk, stb.). A rövid és hosszú távú elképzelések nem valósíthatók meg az azonnali intézkedések megtétele nélkül. Egészségügyi emberi erőforrás „krízis” kezelés II Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.

Tévedések az egészségügyi ellátásszervezés koncepcióiban Hogy az egészségügyi dolgozók nélkül lehet reformot csinálni. Hogy a kilobbizott ellátóstruktúra hatékony és működőképes. Hogy az ágazati pénzkivonás eredményes reformhoz vezet. Hogy a lakossági kommunikáció elhagyható. Hogy a RET-ek működhetnek az egészségügy szereplői nélkül. Hogy a növekvő lakossági szükségletek pénz nélkül kielégíthetők. Hogy a humán erőforrás hiánya nem okoz ellátási zavart. Hogy a „Biztonság és Partnerség: Feladatok az egészségügyben 2010-ig „ a konvergencia programon belül végigvihető. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.22

Biztonság és partnerség: Feladatok az egészségügyben 2010-ig „ A Kormány célja, hogy konvergencia program keretein belül a rendelkezésre álló források ésszerű, szakszerű és hatékony felhasználásával javuljon a társadalom elégedettsége, és az egészségügyi ellátórendszer hosszú távon fenntartható fejlődési pályára álljon.” M EGOLDHATATLAN FELADATNAK TŰNIK ! Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.23

Mit szeretnénk? Több, jól képzett egészségügyi szakembert, működtetést biztosító kiszámítható finanszírozást. Az MKSZ szakmai állásfoglalásainak tartalmi megvitatását, javaslatai figyelembe vételét. Biztosítót és biztosítási felügyeletet, amely egyeztet, figyelmeztet és azután fegyelmez, szankcionál. Döntéshozókat, akik beismerik a tévedést és a szakma érdekei szerint korrigálnak. Fenntartókat, akik működési zavar esetén azonnal nem a vezető figurákat cserélik, hanem az okokat tárják fel és ügyelnek az eljárások tisztaságára. Orvosokat, szakdolgozókat, akik egzisztenciális biztonságban gyakorolják hivatásukat. Beteget, aki visszakapta bizalmát orvosához, mert a társadalom erre neveli. Médiát, amely hírértékűnek kezeli az egészségügy sikeres működését is. Kórházbarát Egészségügyi- és Pénzügyminisztériumot és Minisztert. Kórházszövetséget, mely sokszínűsége mellett egységes, színvonalas szakellátás nyújtásában érdekelt. Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus 28.24

Köszönöm a figyelmet! Önkormányzati Egészségügyi Napok, Budapest augusztus