Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A számítógép alapfelépítése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A számítógép alapfelépítése"— Előadás másolata:

1 A számítógép alapfelépítése

2 A személyi számítógépeket két nagy alkotórészre oszthatjuk: hardverre és szoftverre.

3 SZOFTVER (SOFTWARE) Szoftvernek nevezzük a számítógépre írt programokat (operációs rendszer, szövegszerkesztő, böngésző, stb.) . A szoftvereket programozók készítik, szellemi termékek, kézzel nem megfoghatóak . A szoftver a számítógépen futó programok összefoglaló neve, a hardver egységeket működteti, a vezérlő programok összessége. A PROGRAM A program olyan egyszerű utasítások, műveletek logikus sorozata, amelyekkel a számítógépet irányítjuk. A program az utasításokat is és az adatokat is kettes számrendszerben leírt számokkal ábrázolja. Meghatározza, hogy a számítógép milyen módon végezzen el egy adott feladatot.

4 Hardvernek nevezzük a számítógép olyan alkatrészeit, amelyeket kézbe lehet venni, meg lehet fogni, és látni lehet. Alaplap: A számítógépek egyik legfőbb része, melyen helyet foglal a processzor, a memória, a kártyák helyei, stb Processzor: CPU (Central Processing Unit): Központi Feldolgozó Egység => A számítógép,,agya’’, amely a gép tevékenységét irányítja. Rajta keresztül kapcsolódik össze a számítógép valamennyi része.  Memóriák : RAM - (Random Accress Memory): Olvasható és írható memória, melyben a gépben lefutó felhasználói programok és adatok találhatók meg. ROM (Read Only Memory): Csak olvasható memória, melyben a gép indulásakor lefutó rendszerprogramok találhatók meg. Merevlemez: számítástechnikai adattároló berendezés, amely az adatokat bináris számrendszerben, mágnesezhető réteggel bevont, forgó lemezeken tárolja. Hatalmas mennyiségű adatot képesek tárolni kis helyen és az adatok mozgatása, írása és másolása sem körülményes, mint a CD-ROM-ok esetében.

5 Számítógépház: az a külső váz és burkolat, amely a számítógép részegységeit összetartja. Feladata többek között a számítógép működése közben keletkezett hő elvezetése, a működéssel járó zaj csökkentése vagy az elektromágneses zavarok csökkentése,másrész a környezeti hatásoktól való védelem ( ütés,rúgás,folyadék).  A számítógépházak jellemzően acélból, alumíniumból, vagy műanyagból készülnek. A számítógép ház belsejébe további eszközök rögzíthetőek tápegység  alaplap merevlemez optikai olvasók  hűtőventillátorok a keletkező hő elvezetésére

6 Tápegység: PSU (Power Supply Unit)
Tápegység: PSU (Power Supply Unit).  A hardvereket a házban, általában cseréljük-fejlesztjük, de a tápegységet rendszerint nem. A tápegység a felelős a gép energiaellátásáért,nagyon érzékenyek a feszültségingadozásokra, amik akár tragikus hatással is lehetnek a rendszerünk stabilitására, szélsőséges esetekben, tönkre is teheti hardvereinket. Hűtés: az folyamat, amellyel hőt távolítunk el a számítógép alkatrészeiről. A számítógép komponensei nagy mennyiségű hőt termelnek ezért a megfelelő üzemi hőmérséklet fenntartása érdekében ezt a hőt szét kell oszlatni. Ennek az állapotnak a fenntartására különböző hűtési módszereket használnak, hogy nagyobb teljesítményű legyen a processzor vagy csökkentse a zajártalmak által fellépő hibákat. Minden perifériás alkatrész próbálja megtartani a biztonságos üzemi hőmérsékletet. A perifériás eszközök hűtése főként hűtőbordák segítségével jön létre. Hangkártya: egy számítógép-bővítőkártya, ami hangot fogad és ad ki, számítógépes programok utasítására. Tipikus felhasználási területei: multimédiás alkalmazások, hang és videó szerkesztések, és szórakozás (filmnézés, zenehallgatás, játékok). A legtöbb mai számítógépben ez az eszköz az alaplapra van építve (integrálva), de egyes korábbi gépekhez még külön kell beszerelni.

7 A hardverek közé soroljuk a perifériákat is, melyeknek két alapvető csoportja van: beviteli és kiviteli perifériák felől a számítógép központi egysége felé áramlik Bemeneti egységeknek nevezzük azokat a perifériákat, melyek jellemzően a számítógépbe történő adatbevitelt biztosítják. Az információ a külvilág.

8 Billentyűzet: az írógép mintájára kialakított számítógépes beviteli eszköz. A billentyűzet az írott szöveg bevitelére szolgál, valamint a számítógép működését tudjuk vele szabályozni. Fizikailag a billentyűzet a főleg négyszög alakú billentyűk, más néven gombok elrendezéséből áll. Egér: egy számítógéphez csatlakoztatott mutatóeszköz. Mérete kicsi és kézhez álló eszköz amely érzékelők segítségével átalakítja a külső mozgást a számítógépnek értelmezhető paranccsá. Az egér mozgásáttöbbnyire a monitoron látható egérmutató mozgását befolyásolja. Háttértár olyan számítógépes hardverelem, mely nagy mennyiségű adatot képes tárolni, és azokat a számítógép kikapcsolása után is megőrzi. Erre azért van szükség, mert a számítógép műveleti memóriájában csak ideiglenesen lehet adatot tárolni, ennek tartalma a számítógép kikapcsolása után törlődik.  A háttértárak egyik fontos eszköze az optikai háttértár. Optikai háttértárak fajtái:  Compact Disck (CD)  Digital Versatile Disc (DVD)  High Definition Digital Video Disc (HD DVD) Blu-Ray (BD)

9 Scanner: lapolvasó vagy más néven szkenner: a számítógép olyan külső berendezése, mely szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál.  Működési elve: papíron, filmen,vagy dián lévő szöveget pontról-pontra leolvassa az olvasófej segítségével. Az olvasófejet a léptetőmotor bordásszíj segítségével mozgatja fémsíneken az üveglap alatt. A fejegység fénycsöve alulról megvilágítja a beolvasandó anyagot, majd a visszavert fényt a tükör, vagy tükrök segítségével egy lencsén keresztül  a szkenner belsejében található, fix pontra rögzített CCD érzékelőre fókuszálja; majd az érzékelő digitális képpé alakítja a beérkező fényt.

10 A kimeneti perifériák láthatóvá teszik az ember számára az információ számítógépes feldolgozásának eredményét.(Ez történhet képernyőre, papírra stb.)

11 Monitor: Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége vagyis perifériája a televíziókhoz hasonló monitor. A monitort egy kábel köti össze a videó kártyával, mely utasításai alapján jeleníti meg a kívánt képet. A számítógép folyamatosan küld jeleket a videó kártyának, hogy milyen karaktert, képet, vagy grafikát kell megjeleníteni. Fajtái: CRT monitor LCD monitor TFT monitor Plazma vagy másik nevén PDP monitor OLED monitor és Aktívmátrixos OLED LED monitor Érintőképernyős monitorok 3D technológia

12 Nyomtató: A nyomtató, vagy angolul printer, olyan hardver, kimeneti periféria, mely arra használható, hogy a digitális adatokat megjelenítse nem elektronikus formában, általában papíron. A nyomtatott kép minősége annál jobb, minél sűrűbben vannak és minél kisebbek a rajzolatot felépítő pontok. Ezt jellemzi a DPI, (Dot Per Inch, azaz hogy egy hüvelyk hosszú (egy hüvely 2,54 cm) vonal hány pontból áll). A nyomtatás sebességét lap/percben mérjük. Fajtái: Hőnyomtató Karakternyomtató Lézernyomtató Margarétafejes nyomtató Mátrix nyomtató Sornyomtató Tintasugaras nyomtató

13 Projektor: videó projektor vagy digitális vetítő egy kimeneti eszköz
Projektor: videó projektor vagy digitális vetítő egy kimeneti eszköz. A számítógéptől egy videójelet kap, és ennek megfelelő képet a lencséjén keresztül kivetíti egy külső felületre, például falra, vászonra, stb. Általában nagyszámú nézőt szolgálnak ki. A video projektort elsősorban konferenciákon és előadásokon használják prezentációk bemutatására. Videokártya (más néven video adapter, grafikus kártya vagy grafikus adapter): a számítógép megjelenítésért felelős fő alkotórésze. Feladata, hogy a számítógép által küldött képi információkat feldolgozza, és egy megjelenítő egység számára értelmezhető analóg jelekké alakítsa. Ez az egység lehet CRT monitor, LCD monitor, LCD modul, HDTV vagy kivetítő is. A grafikus kártya és a megjelenítő különböző grafikus szabványok szerint kommunikálhat egymással. A videokártya a kivitelezés alapján lehet alaplapra integrált vagy bővítőkártya.


Letölteni ppt "A számítógép alapfelépítése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések