Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐIRŐL 2013 – 2015. WÉBER LÁSZLÓ CÍMZETES EGYETEMI DOCENS, VÁLLALKOZÁSI ÉS MARKETING IGAZGATÓ / MAGYAR ÉPÍTŐ ZRT. 2015. MÁRCIUS 19.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐIRŐL 2013 – 2015. WÉBER LÁSZLÓ CÍMZETES EGYETEMI DOCENS, VÁLLALKOZÁSI ÉS MARKETING IGAZGATÓ / MAGYAR ÉPÍTŐ ZRT. 2015. MÁRCIUS 19."— Előadás másolata:

1 AZ ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐIRŐL 2013 – WÉBER LÁSZLÓ CÍMZETES EGYETEMI DOCENS, VÁLLALKOZÁSI ÉS MARKETING IGAZGATÓ / MAGYAR ÉPÍTŐ ZRT MÁRCIUS 19. WÉBER LÁSZLÓ CÍMZETES EGYETEMI DOCENS, VÁLLALKOZÁSI ÉS MARKETING IGAZGATÓ / MAGYAR ÉPÍTŐ ZRT MÁRCIUS 19.

2 MIVEL FOGLALKOZUNK ? AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA, AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA, KITEKINTÉS A MAI NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, KITEKINTÉS A MAI NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, A MAGYARORSZÁGI VÁLSÁG HATÁSAI, A MAGYARORSZÁGI VÁLSÁG HATÁSAI, A MAI MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, A MAI MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, PROGNÓZIS A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIACRA. PROGNÓZIS A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIACRA. MIVEL FOGLALKOZUNK ? AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA, AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA, KITEKINTÉS A MAI NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, KITEKINTÉS A MAI NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, A MAGYARORSZÁGI VÁLSÁG HATÁSAI, A MAGYARORSZÁGI VÁLSÁG HATÁSAI, A MAI MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, A MAI MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, PROGNÓZIS A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIACRA. PROGNÓZIS A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIACRA.

3 AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA ÁLTALÁNOS KÖZGAZDASÁGI ÉRTELEMBEN (PAUL SAMUELSON, 1998.) A PIAC AZ A MECHANIZMUS, AMELY RÉVÉN A KERESLET, AZAZ A VÁSÁRLÓK ÉS A KERESLET, AZAZ A VÁSÁRLÓK ÉS A KÍNÁLAT, AZAZ AZ ELADÓK A KÍNÁLAT, AZAZ AZ ELADÓK KÖLCSÖNHATÁSRA LÉPNEK EGYMÁSSAL, MELYNEK SORÁN A TERMÉKEK ÉS A SZOLGÁLTATÁSOK ÁRÁT MEGHATÁROZZÁK ÉS A TERMÉKEK ÉS A SZOLGÁLTATÁSOK ÁRÁT MEGHATÁROZZÁK ÉS AZOK GAZDÁT CSERÉLNEK (MENNYISÉG ÉS MINŐSÉG). AZOK GAZDÁT CSERÉLNEK (MENNYISÉG ÉS MINŐSÉG). AZ ÉPÍTÉSI PIACNAK AZ ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS SAJÁTOSSÁGAIBÓL FAKADÓAN SPECIÁLIS VONÁSAI IS VANNAK.

4 AZ ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS FONTOSABB SAJÁTOSSÁGAI: MINDIG MEGRENDELÉSRE TERMEL, MINDIG MEGRENDELÉSRE TERMEL, A TERMÉKEI: AZ ÉPÜLETEK ÉS AZ ÉPÍTMÉNYEK MINDIG EGYEDIEK, KÜLÖNÖSEN NAGY ÉRTÉKŰEK, HOSSZÚ ÉLETTARTAMÚAK, A TERMÉKEI: AZ ÉPÜLETEK ÉS AZ ÉPÍTMÉNYEK MINDIG EGYEDIEK, KÜLÖNÖSEN NAGY ÉRTÉKŰEK, HOSSZÚ ÉLETTARTAMÚAK, AZ ÉPÍTÉSI MUNKA IGEN BONYOLULT MŰSZAKI FELADAT, JELENTŐS TECHNOLÓGIAI BERENDEZKEDÉST IGÉNYEL, AZ ÉPÍTÉSI MUNKA IGEN BONYOLULT MŰSZAKI FELADAT, JELENTŐS TECHNOLÓGIAI BERENDEZKEDÉST IGÉNYEL, A MEGVALÓSÍTÁS HOSSZÚ IDŐTARTAMOT VESZ IGÉNYBE, A MEGVALÓSÍTÁS HOSSZÚ IDŐTARTAMOT VESZ IGÉNYBE, AZ A „VÉGSŐ FOGYASZTÁS” HELYSZÍNÉN ÉS AZ IDŐJÁRÁSNAK KITETT KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT TÖRTÉNIK (  KOCKÁZATOK), AZ A „VÉGSŐ FOGYASZTÁS” HELYSZÍNÉN ÉS AZ IDŐJÁRÁSNAK KITETT KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT TÖRTÉNIK (  KOCKÁZATOK), EHHEZ SZÁMOS SZERVEZET ÉS EZEK ESZKÖZEINEK HELYSZÍNI KOOPERÁCIÓJA SZÜKSÉGES, EHHEZ SZÁMOS SZERVEZET ÉS EZEK ESZKÖZEINEK HELYSZÍNI KOOPERÁCIÓJA SZÜKSÉGES, A VÁSÁRLÓNAK ÉS AZ ELADÓNAK ELŐRE KELL MEGÁLLAPODNI A MENNYISÉGBEN, A MINŐSÉGBEN ÉS AZ ÁRBAN, A VÁSÁRLÓNAK ÉS AZ ELADÓNAK ELŐRE KELL MEGÁLLAPODNI A MENNYISÉGBEN, A MINŐSÉGBEN ÉS AZ ÁRBAN, AZ ELLENÉRTÉKET ÁLTALÁBAN UTÓLAG FIZETIK MEG, ÍGY VÁLLALKOZÓI ELŐFINANSZÍROZÁS SZÜKSÉGES, AZ ELLENÉRTÉKET ÁLTALÁBAN UTÓLAG FIZETIK MEG, ÍGY VÁLLALKOZÓI ELŐFINANSZÍROZÁS SZÜKSÉGES, MEGHATÁROZÓ A BIZALOM A MEGRENDELŐ ÉS A MEGVALÓSÍTÓ KÖZÖTT. MEGHATÁROZÓ A BIZALOM A MEGRENDELŐ ÉS A MEGVALÓSÍTÓ KÖZÖTT.

5 EZEKBŐL A FŐBB SAJÁTOSSÁGOKBÓL FAKADÓAN AZ ÉPÍTÉSI PIAC SZEREPLŐI: A VÁSÁRLÓ = A MEGRENDELŐ (ÉPÍTTETŐ), ILLETVE AZ ELADÓ = AZ ÉPÍTŐIPARI VÁLLALKOZÓ (KIVITELEZŐ, VAGY TERVEZŐ + KIVITELEZŐ EGYÜTT); SZEREPLŐI: A VÁSÁRLÓ = A MEGRENDELŐ (ÉPÍTTETŐ), ILLETVE AZ ELADÓ = AZ ÉPÍTŐIPARI VÁLLALKOZÓ (KIVITELEZŐ, VAGY TERVEZŐ + KIVITELEZŐ EGYÜTT); IGEN NAGYMÉRETŰ ÉS KITERJEDT; IGEN NAGYMÉRETŰ ÉS KITERJEDT; ÓRIÁSI KOOPERÁCIÓS HÁTTERE VAN: TERVEZŐK, SZAKÉRTŐK, GYÁRTÓK, KERESKEDŐK, SZÁLLÍTÓK, ALVÁLLALKOZÓK, SZOLGÁLTATÓK, VALAMINT PÉNZINTÉZETEK, BANKOK; ÓRIÁSI KOOPERÁCIÓS HÁTTERE VAN: TERVEZŐK, SZAKÉRTŐK, GYÁRTÓK, KERESKEDŐK, SZÁLLÍTÓK, ALVÁLLALKOZÓK, SZOLGÁLTATÓK, VALAMINT PÉNZINTÉZETEK, BANKOK; A „HÁTTÉR” KOOPERÁCIÓS SZERVEZETEI IGEN DIFFERENCIÁLTAK (MÉRET, SZAKMA, KÉPESSÉGEK, STB.); A „HÁTTÉR” KOOPERÁCIÓS SZERVEZETEI IGEN DIFFERENCIÁLTAK (MÉRET, SZAKMA, KÉPESSÉGEK, STB.); A MAGAS (ÉS KÖLTSÉGES) TECHNOLÓGIAI KÖVETELMÉNYEKBŐL ÉS AZ ELŐFINANSZÍROZÁSI IGÉNYBŐL FAKADÓAN: TŐKEERŐS VÁLLALKOZÁSOK (IS) SZÜKSÉGESEK ; A MAGAS (ÉS KÖLTSÉGES) TECHNOLÓGIAI KÖVETELMÉNYEKBŐL ÉS AZ ELŐFINANSZÍROZÁSI IGÉNYBŐL FAKADÓAN: TŐKEERŐS VÁLLALKOZÁSOK (IS) SZÜKSÉGESEK ; A NAGY ÉRTÉKEKBŐL ÉS AZ EGYEDI KÖRÜLMÉNYEKBŐL FAKADÓAN: KOMOLY KOCKÁZATOK VANNAK, EZEK KEZELÉSE FONTOS (SZERZŐDÉSEK, BIZTOSÍTÉKOK, BIZTOSÍTÓK, STB.). A NAGY ÉRTÉKEKBŐL ÉS AZ EGYEDI KÖRÜLMÉNYEKBŐL FAKADÓAN: KOMOLY KOCKÁZATOK VANNAK, EZEK KEZELÉSE FONTOS (SZERZŐDÉSEK, BIZTOSÍTÉKOK, BIZTOSÍTÓK, STB.).

6 ÖSSZEFOGLALVA: AZ ÉPÍTÉSI PIAC IGEN ÖSSZETETT, AZ ÉPÍTÉSI PIAC IGEN ÖSSZETETT, AZ ÉPÍTŐIPAR A NEMZETGAZDASÁGOK MEGHATÁROZÓ ÁGAZATA. AZ ÉPÍTŐIPAR A NEMZETGAZDASÁGOK MEGHATÁROZÓ ÁGAZATA. TÉMÁNK LESZ TEHÁT A KERESLET ÉS A KÍNÁLAT JELLEMZŐI, A KERESLET ÉS A KÍNÁLAT JELLEMZŐI, AZ ÉPÍTÉSI KÍNÁLAT : AZ ELADÓK, AZAZ A VÁLLALKOZÁSOK, CÉGEK HELYZETE, AZ ÉPÍTÉSI KÍNÁLAT : AZ ELADÓK, AZAZ A VÁLLALKOZÁSOK, CÉGEK HELYZETE, EZEKNEK A CÉGEKNEK A PRODUKCIÓJA, AZAZ AZ ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS (PÉNZBEN KIFEJEZVE). EZEKNEK A CÉGEKNEK A PRODUKCIÓJA, AZAZ AZ ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS (PÉNZBEN KIFEJEZVE). AZ EGYES ORSZÁGOK, TÉRSÉGEK ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓJÁT, AZ AZOKAT LÉTREHOZÓ LEGJELENTŐSEBB CÉGEK MŰKÖDÉSÉT ÉS ADATAIT RENDSZERESEN ELEMZIK; FONTOS MUTATÓSZÁM, HISZEN AZ ADOTT TÉRSÉG, ORSZÁG BERUHÁZÁSI (FELHALMOZÁSI) KÉPESSÉGÉT, VÉGSŐ SORON A FEJLŐDÉSÉT (IS) MUTATJA.

7 (MÓDSZERTANI) NEHÉZSÉGEK AZ ADATOKKAL KAPCSOLATBAN EGYÁLTALÁN VANNAK-E? KONZEKVENSEK-E? EGYÁLTALÁN VANNAK-E? KONZEKVENSEK-E? SZÁMVITELI, JOGI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK ; SZÁMVITELI, JOGI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK ; ÜZLETI (PÉNZÜGYI) ÉV ? NAPTÁRI ÉV ? ÜZLETI (PÉNZÜGYI) ÉV ? NAPTÁRI ÉV ? NEMZETKÖZI (SOKSZOR GLOBÁLIS) MŰKÖDÉS  A DEVIZAÁRFOLYAMOK ELTÉRÉSEI, A SZÁMBAVÉTEL IDŐPONTJA, HALMOZÓDÁSOK KISZŰRÉSE, STB. (MI A KSH ÉVES KÖZÉPÁRFOLYAMAIVAL SZÁMOLUNK); NEMZETKÖZI (SOKSZOR GLOBÁLIS) MŰKÖDÉS  A DEVIZAÁRFOLYAMOK ELTÉRÉSEI, A SZÁMBAVÉTEL IDŐPONTJA, HALMOZÓDÁSOK KISZŰRÉSE, STB. (MI A KSH ÉVES KÖZÉPÁRFOLYAMAIVAL SZÁMOLUNK); AGGREGÁLÁSI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK (IDŐIGÉNY); AGGREGÁLÁSI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK (IDŐIGÉNY); AZ ÁRSZÍNVONALAK DIFFERENCIÁI, STB. AZ ÁRSZÍNVONALAK DIFFERENCIÁI, STB. SZÁMUNKRA MOST ELSŐSORBAN A TENDENCIÁK ÉS A NAGYSÁGRENDEK FONTOSAK. (MÓDSZERTANI) NEHÉZSÉGEK AZ ADATOKKAL KAPCSOLATBAN EGYÁLTALÁN VANNAK-E? KONZEKVENSEK-E? EGYÁLTALÁN VANNAK-E? KONZEKVENSEK-E? SZÁMVITELI, JOGI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK ; SZÁMVITELI, JOGI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK ; ÜZLETI (PÉNZÜGYI) ÉV ? NAPTÁRI ÉV ? ÜZLETI (PÉNZÜGYI) ÉV ? NAPTÁRI ÉV ? NEMZETKÖZI (SOKSZOR GLOBÁLIS) MŰKÖDÉS  A DEVIZAÁRFOLYAMOK ELTÉRÉSEI, A SZÁMBAVÉTEL IDŐPONTJA, HALMOZÓDÁSOK KISZŰRÉSE, STB. (MI A KSH ÉVES KÖZÉPÁRFOLYAMAIVAL SZÁMOLUNK); NEMZETKÖZI (SOKSZOR GLOBÁLIS) MŰKÖDÉS  A DEVIZAÁRFOLYAMOK ELTÉRÉSEI, A SZÁMBAVÉTEL IDŐPONTJA, HALMOZÓDÁSOK KISZŰRÉSE, STB. (MI A KSH ÉVES KÖZÉPÁRFOLYAMAIVAL SZÁMOLUNK); AGGREGÁLÁSI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK (IDŐIGÉNY); AGGREGÁLÁSI KÜLÖNBÖZŐSÉGEK (IDŐIGÉNY); AZ ÁRSZÍNVONALAK DIFFERENCIÁI, STB. AZ ÁRSZÍNVONALAK DIFFERENCIÁI, STB. SZÁMUNKRA MOST ELSŐSORBAN A TENDENCIÁK ÉS A NAGYSÁGRENDEK FONTOSAK.

8 AZ ÉPÍTÉSI PIACOT A VIZSGÁLT IDŐSZAKBAN (2013 – 2015) IS ALAPVETŐEN DETERMINÁLJÁK A 2008-BAN KEZDŐDÖTT PÉNZÜGYI ÉS GAZDASÁGI VÁLSÁG * HATÁSAI AZ INGATLANPIACRA  ÉPÍTŐIPARRA MI TÖRTÉNT KÖRÜL, A VÁLSÁG KEZDETÉN? AZ ÁLTALÁNOS ÜZLETI PERSPEKTÍVA RENDKÍVÜL ERŐS BESZŰKÜLÉSE + AZ ÁLTALÁNOS PÉNZÜGYI FORRÁSCSÖKKENÉS MIND A MAGÁNFEJLESZTŐK ESETÉBEN (BANKI FORRÁSHIÁNY ÉS ÓVATOSSÁG, HITELSZŰKE), MIND A MAGÁNFEJLESZTŐK ESETÉBEN (BANKI FORRÁSHIÁNY ÉS ÓVATOSSÁG, HITELSZŰKE), MIND A KÖZMEGRENDELÉSEK ESETÉBEN (FORRÁSHIÁNY, MERT A VÁLSÁGKEZELÉSRE KELLETT A KÖLTSÉGVETÉS PÉNZE); MIND A KÖZMEGRENDELÉSEK ESETÉBEN (FORRÁSHIÁNY, MERT A VÁLSÁGKEZELÉSRE KELLETT A KÖLTSÉGVETÉS PÉNZE);  AZ ÉPÍTŐIPARI MEGRENDELÉSEK JELENTŐS VISSZAESÉSE, A TERMELÉS KOMOLY CSÖKKENÉSE  AZ ÉPÍTŐIPARI MEGRENDELÉSEK JELENTŐS VISSZAESÉSE, A TERMELÉS KOMOLY CSÖKKENÉSE * súlyos helyzet, döntő fordulat, amelynek a kimenetele jó is, rossz is lehet (Magyar Larousse Enciklopédia, 1994.) (Magyar Larousse Enciklopédia, 1994.)

9 (FORRÁS: EUROSTAT, )

10 AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ KONKRÉT SZÁMADATOKBAN, 2013-BAN EURÓPAI UNIÓ MILLIÁRD EURÓ USA 678 MILLIÁRD EURÓ JAPÁN376 MILLIÁRD EURÓ (KÍNA600 MILLIÁRD EURÓ ?) A VILÁG EGÉSZÉNEK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE: MINTEGY MILLIÁRD DOLLÁR  MILLIÁRD EURÓ NEM ELHANYAGOLHATÓ TÉNYEZŐ A DEVIZAÁRFOLYAMOK (EURÓ, USD, YEN) VÁLTOZÁSÁNAK HATÁSA AZ ADATOK ÁTVÁLTÁSA SORÁN (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.; GLOBAL INSIGHT, KHL) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.; GLOBAL INSIGHT, KHL) AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ KONKRÉT SZÁMADATOKBAN, 2013-BAN EURÓPAI UNIÓ MILLIÁRD EURÓ USA 678 MILLIÁRD EURÓ JAPÁN376 MILLIÁRD EURÓ (KÍNA600 MILLIÁRD EURÓ ?) A VILÁG EGÉSZÉNEK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE: MINTEGY MILLIÁRD DOLLÁR  MILLIÁRD EURÓ NEM ELHANYAGOLHATÓ TÉNYEZŐ A DEVIZAÁRFOLYAMOK (EURÓ, USD, YEN) VÁLTOZÁSÁNAK HATÁSA AZ ADATOK ÁTVÁLTÁSA SORÁN (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.; GLOBAL INSIGHT, KHL) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.; GLOBAL INSIGHT, KHL)

11 AZ EURÓPAI UNIÓ TAGORSZÁGAINAK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE, NÉMETORSZÁG271 MD € NÉMETORSZÁG271 MD € FRANCIAORSZÁG 166 MD € FRANCIAORSZÁG 166 MD € EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 143 MD € EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 143 MD € OLASZORSZÁG 129 MD € OLASZORSZÁG 129 MD € SPANYOLORSZÁG 93 MD € SPANYOLORSZÁG 93 MD € HOLLANDIA 51 MD € HOLLANDIA 51 MD € SVÉDORSZÁG 47 MD € SVÉDORSZÁG 47 MD € LENGYELORSZÁG 43 MD € LENGYELORSZÁG 43 MD € BELGIUM 38 MD € BELGIUM 38 MD € AUSZTRIA 33 MD € AUSZTRIA 33 MD € FINNORSZÁG 31 MD € FINNORSZÁG 31 MD € DÁNIA 27 MD € DÁNIA 27 MD € CSEHORSZÁG 17 MD € CSEHORSZÁG 17 MD € PORTUGÁLIA 12 MD € PORTUGÁLIA 12 MD € GÖRÖGORSZÁG 10 MD € GÖRÖGORSZÁG 10 MD € ROMÁNIA 10 MD € ROMÁNIA 10 MD € ÍRORSZÁG 7 MD € ÍRORSZÁG 7 MD € BULGÁRIA 6 MD € (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) AZ EURÓPAI UNIÓ TAGORSZÁGAINAK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE, NÉMETORSZÁG271 MD € NÉMETORSZÁG271 MD € FRANCIAORSZÁG 166 MD € FRANCIAORSZÁG 166 MD € EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 143 MD € EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 143 MD € OLASZORSZÁG 129 MD € OLASZORSZÁG 129 MD € SPANYOLORSZÁG 93 MD € SPANYOLORSZÁG 93 MD € HOLLANDIA 51 MD € HOLLANDIA 51 MD € SVÉDORSZÁG 47 MD € SVÉDORSZÁG 47 MD € LENGYELORSZÁG 43 MD € LENGYELORSZÁG 43 MD € BELGIUM 38 MD € BELGIUM 38 MD € AUSZTRIA 33 MD € AUSZTRIA 33 MD € FINNORSZÁG 31 MD € FINNORSZÁG 31 MD € DÁNIA 27 MD € DÁNIA 27 MD € CSEHORSZÁG 17 MD € CSEHORSZÁG 17 MD € PORTUGÁLIA 12 MD € PORTUGÁLIA 12 MD € GÖRÖGORSZÁG 10 MD € GÖRÖGORSZÁG 10 MD € ROMÁNIA 10 MD € ROMÁNIA 10 MD € ÍRORSZÁG 7 MD € ÍRORSZÁG 7 MD € BULGÁRIA 6 MD € (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.)

12 AZ EURÓPAI UNIÓ TAGORSZÁGAINAK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE, SZLOVÁKIA 6 MD € SZLOVÁKIA 6 MD € MAGYARORSZÁG 4 MD € MAGYARORSZÁG 4 MD € LUXEMBURG 4 MD € LUXEMBURG 4 MD € HORVÁTORSZÁG 2 MD € HORVÁTORSZÁG 2 MD € LETTORSZÁG 2 MD € LETTORSZÁG 2 MD € CIPRUS 2 MD € CIPRUS 2 MD € LITVÁNIA 2 MD € LITVÁNIA 2 MD € ÉSZTORSZÁG 2 MD € ÉSZTORSZÁG 2 MD € SZLOVÉNIA 2 MD € SZLOVÉNIA 2 MD € CIPRUS 1 MD € CIPRUS 1 MD € MÁLTA 0,5 MD € MÁLTA 0,5 MD € AZ EU-N KÍVÜLI EURÓPAI ORSZÁGOK KÖZÜL TÖRÖKORSZÁG 56 MD € TÖRÖKORSZÁG 56 MD € SVÁJC 50 MD € SVÁJC 50 MD € NORVÉGIA 46 MD € NORVÉGIA 46 MD € (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) AZ EURÓPAI UNIÓ TAGORSZÁGAINAK ÉPÍTŐIPARI TERMELÉSE, SZLOVÁKIA 6 MD € SZLOVÁKIA 6 MD € MAGYARORSZÁG 4 MD € MAGYARORSZÁG 4 MD € LUXEMBURG 4 MD € LUXEMBURG 4 MD € HORVÁTORSZÁG 2 MD € HORVÁTORSZÁG 2 MD € LETTORSZÁG 2 MD € LETTORSZÁG 2 MD € CIPRUS 2 MD € CIPRUS 2 MD € LITVÁNIA 2 MD € LITVÁNIA 2 MD € ÉSZTORSZÁG 2 MD € ÉSZTORSZÁG 2 MD € SZLOVÉNIA 2 MD € SZLOVÉNIA 2 MD € CIPRUS 1 MD € CIPRUS 1 MD € MÁLTA 0,5 MD € MÁLTA 0,5 MD € AZ EU-N KÍVÜLI EURÓPAI ORSZÁGOK KÖZÜL TÖRÖKORSZÁG 56 MD € TÖRÖKORSZÁG 56 MD € SVÁJC 50 MD € SVÁJC 50 MD € NORVÉGIA 46 MD € NORVÉGIA 46 MD € (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.) (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.)

13 NÉMETORSZÁG 271 FRANCIAORSZÁG 166 EGY. KIRÁLYSÁG 143 OLASZORSZÁG 129 SPANYOLORSZÁG 93 HOLLANDIA 51 SVÉDORSZÁG 47 LENGYELORSZÁG 43 BELGIUM 38 TÖBBI TAGÁLLAM 181 ÖSSZESEN MD € (FORRÁS: KEY FIGURES 2013., FIEC 2014.)

14 AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / ÉLBOLY 1. VINCI (francia) VILÁGRANGLISTA 5. 40,338 MD € = MD Ft (6 x Magyarország) 1. VINCI (francia) VILÁGRANGLISTA 5. 40,338 MD € = MD Ft (6 x Magyarország) 2. ACS (spanyol) VILÁGRANGLISTA 6. 38,373 MD € = MD Ft (5,7 x Magyarország) 2. ACS (spanyol) VILÁGRANGLISTA 6. 38,373 MD € = MD Ft (5,7 x Magyarország) 3. BOUYGUES (francia) VILÁGRANGLISTA BOUYGUES (francia) VILÁGRANGLISTA 7. 33,345 MD € = MD Ft 4. HOCHTIEF (német) VILÁGRANGLISTA 8. 25,693 MD € = MD Ft 4. HOCHTIEF (német) VILÁGRANGLISTA 8. 25,693 MD € = MD Ft 5. SKANSKA (svéd) 15,775 MD € = MD Ft 5. SKANSKA (svéd) 15,775 MD € = MD Ft: 7. STRABAG (osztrák) 12,476 MD € = MD Ft (1,9 x Magyarország) 7. STRABAG (osztrák) 12,476 MD € = MD Ft (1,9 x Magyarország) 8. BALFOUR BEATTY (egyesült királyságbeli) 8. BALFOUR BEATTY (egyesült királyságbeli) 12,136 MD € = MD Ft (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, ) (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, ) AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / ÉLBOLY 1. VINCI (francia) VILÁGRANGLISTA 5. 40,338 MD € = MD Ft (6 x Magyarország) 1. VINCI (francia) VILÁGRANGLISTA 5. 40,338 MD € = MD Ft (6 x Magyarország) 2. ACS (spanyol) VILÁGRANGLISTA 6. 38,373 MD € = MD Ft (5,7 x Magyarország) 2. ACS (spanyol) VILÁGRANGLISTA 6. 38,373 MD € = MD Ft (5,7 x Magyarország) 3. BOUYGUES (francia) VILÁGRANGLISTA BOUYGUES (francia) VILÁGRANGLISTA 7. 33,345 MD € = MD Ft 4. HOCHTIEF (német) VILÁGRANGLISTA 8. 25,693 MD € = MD Ft 4. HOCHTIEF (német) VILÁGRANGLISTA 8. 25,693 MD € = MD Ft 5. SKANSKA (svéd) 15,775 MD € = MD Ft 5. SKANSKA (svéd) 15,775 MD € = MD Ft: 7. STRABAG (osztrák) 12,476 MD € = MD Ft (1,9 x Magyarország) 7. STRABAG (osztrák) 12,476 MD € = MD Ft (1,9 x Magyarország) 8. BALFOUR BEATTY (egyesült királyságbeli) 8. BALFOUR BEATTY (egyesült királyságbeli) 12,136 MD € = MD Ft (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, ) (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, )

15 AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / FOLYTATÁS 9. BILFINGER - BERGER (német) 8,500 MD € = MD Ft 9. BILFINGER - BERGER (német) 8,500 MD € = MD Ft: 16. NCC (svéd)6,527 MD € = MD Ft : 16. NCC (svéd)6,527 MD € = MD Ft : 31. PORR (osztrák)2,694 MD € = 831 MD Ft 31. PORR (osztrák)2,694 MD € = 831 MD Ft: 46. CFE (belga)2,267 MD € = 700 MD Ft 46. CFE (belga)2,267 MD € = 700 MD Ft 47. LEMMINKAINEN GROUP (finn) 2,218 MD € = 647 MD Ft 47. LEMMINKAINEN GROUP (finn) 2,218 MD € = 647 MD Ft: 54. SWIETELSKY (osztrák) 1,768 MD € = 548 MD Ft 54. SWIETELSKY (osztrák) 1,768 MD € = 548 MD Ft: (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, ) AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / FOLYTATÁS 9. BILFINGER - BERGER (német) 8,500 MD € = MD Ft 9. BILFINGER - BERGER (német) 8,500 MD € = MD Ft: 16. NCC (svéd)6,527 MD € = MD Ft : 16. NCC (svéd)6,527 MD € = MD Ft : 31. PORR (osztrák)2,694 MD € = 831 MD Ft 31. PORR (osztrák)2,694 MD € = 831 MD Ft: 46. CFE (belga)2,267 MD € = 700 MD Ft 46. CFE (belga)2,267 MD € = 700 MD Ft 47. LEMMINKAINEN GROUP (finn) 2,218 MD € = 647 MD Ft 47. LEMMINKAINEN GROUP (finn) 2,218 MD € = 647 MD Ft: 54. SWIETELSKY (osztrák) 1,768 MD € = 548 MD Ft 54. SWIETELSKY (osztrák) 1,768 MD € = 548 MD Ft: (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, )

16 AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / FOLYTATÁS 71. SADE (francia)1,328 MD € = 410 MD Ft 71. SADE (francia)1,328 MD € = 410 MD Ft: 81. EXBUD GROUP (lengyel) 81. EXBUD GROUP (lengyel) 1,092 MD € = 337 MD Ft : 88. HABAU (osztrák) 0,990 MD € = 306 MD Ft : 88. HABAU (osztrák) 0,990 MD € = 306 MD Ft : 91. METROSTAV (cseh) 91. METROSTAV (cseh) 0,985 MD € = 304 MD Ft (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, ) AZ EURÓPAI ÉPĺTŐIPARI TOPLISTA / FOLYTATÁS 71. SADE (francia)1,328 MD € = 410 MD Ft 71. SADE (francia)1,328 MD € = 410 MD Ft: 81. EXBUD GROUP (lengyel) 81. EXBUD GROUP (lengyel) 1,092 MD € = 337 MD Ft : 88. HABAU (osztrák) 0,990 MD € = 306 MD Ft : 88. HABAU (osztrák) 0,990 MD € = 306 MD Ft : 91. METROSTAV (cseh) 91. METROSTAV (cseh) 0,985 MD € = 304 MD Ft (FORRÁS: Top European Contractors; BUILDING, )

17 A LEGJELENTŐSEBB AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOKBELI ÉPÍTŐIPARI CÉGEK BECHTEL30,706 MD USD világranglista 9. helyezett BECHTEL30,706 MD USD világranglista 9. helyezett FLOUR CORP.22,144 MD USD világranglista 12. helyezett FLOUR CORP.22,144 MD USD világranglista 12. helyezett KIEWIT CORP. 10,788 MD USD világranglista 30. helyezett KIEWIT CORP. 10,788 MD USD világranglista 30. helyezett THE TURNER CORP. 9,979 MD USD világranglista 33. helyezett THE TURNER CORP. 9,979 MD USD világranglista 33. helyezett CB & I, THE WOODLANDS 8,990 MD USD világranglista 37. helyezett CB & I, THE WOODLANDS 8,990 MD USD világranglista 37. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) A LEGJELENTŐSEBB AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOKBELI ÉPÍTŐIPARI CÉGEK BECHTEL30,706 MD USD világranglista 9. helyezett BECHTEL30,706 MD USD világranglista 9. helyezett FLOUR CORP.22,144 MD USD világranglista 12. helyezett FLOUR CORP.22,144 MD USD világranglista 12. helyezett KIEWIT CORP. 10,788 MD USD világranglista 30. helyezett KIEWIT CORP. 10,788 MD USD világranglista 30. helyezett THE TURNER CORP. 9,979 MD USD világranglista 33. helyezett THE TURNER CORP. 9,979 MD USD világranglista 33. helyezett CB & I, THE WOODLANDS 8,990 MD USD világranglista 37. helyezett CB & I, THE WOODLANDS 8,990 MD USD világranglista 37. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október)

18 A LEGJELENTŐSEBB JAPÁN ÉPÍTŐIPARI CÉGEK OBAYASHI CORP.16,154 MD USD világranglista 18. helyezett OBAYASHI CORP.16,154 MD USD világranglista 18. helyezett SHIMIZU CORP.13,121 MD USD világranglista 21. helyezett SHIMIZU CORP.13,121 MD USD világranglista 21. helyezett KAJIMA CORP.13,070 MD USD világranglista 22. helyezett KAJIMA CORP.13,070 MD USD világranglista 22. helyezett TAISEI CORP. 12,839 MD USD világranglista 24. helyezett TAISEI CORP. 12,839 MD USD világranglista 24. helyezett TAKENAKA CORP. 8,911 MD USD világranglista 38. helyezett TAKENAKA CORP. 8,911 MD USD világranglista 38. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) A LEGJELENTŐSEBB JAPÁN ÉPÍTŐIPARI CÉGEK OBAYASHI CORP.16,154 MD USD világranglista 18. helyezett OBAYASHI CORP.16,154 MD USD világranglista 18. helyezett SHIMIZU CORP.13,121 MD USD világranglista 21. helyezett SHIMIZU CORP.13,121 MD USD világranglista 21. helyezett KAJIMA CORP.13,070 MD USD világranglista 22. helyezett KAJIMA CORP.13,070 MD USD világranglista 22. helyezett TAISEI CORP. 12,839 MD USD világranglista 24. helyezett TAISEI CORP. 12,839 MD USD világranglista 24. helyezett TAKENAKA CORP. 8,911 MD USD világranglista 38. helyezett TAKENAKA CORP. 8,911 MD USD világranglista 38. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október)

19 A LEGJELENTŐSEBB KÍNAI ÉPÍTŐIPARI CÉGEK CHINA STATE CONSTRUCTION ENGINEERING CORP. 97,870 MD USD világranglista 1. helyezett CHINA STATE CONSTRUCTION ENGINEERING CORP. 97,870 MD USD világranglista 1. helyezett CHINA RAILWAY CONSTRUCTION CORP. LTD. CHINA RAILWAY CONSTRUCTION CORP. LTD. 96,195 MD USD világranglista 2. helyezett 96,195 MD USD világranglista 2. helyezett CHINA RAILWAY GROUP LTD. CHINA RAILWAY GROUP LTD. 88,944 MD USD világranglista 3. helyezett CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION GROUP LTD. CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION GROUP LTD. 81,367 MD USD világranglista 4. helyezett CHINA METALLURGICAL GROUP CORP. 27,256 MD USD világranglista 10. helyezett CHINA METALLURGICAL GROUP CORP. 27,256 MD USD világranglista 10. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) A LEGJELENTŐSEBB KÍNAI ÉPÍTŐIPARI CÉGEK CHINA STATE CONSTRUCTION ENGINEERING CORP. 97,870 MD USD világranglista 1. helyezett CHINA STATE CONSTRUCTION ENGINEERING CORP. 97,870 MD USD világranglista 1. helyezett CHINA RAILWAY CONSTRUCTION CORP. LTD. CHINA RAILWAY CONSTRUCTION CORP. LTD. 96,195 MD USD világranglista 2. helyezett 96,195 MD USD világranglista 2. helyezett CHINA RAILWAY GROUP LTD. CHINA RAILWAY GROUP LTD. 88,944 MD USD világranglista 3. helyezett CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION GROUP LTD. CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION GROUP LTD. 81,367 MD USD világranglista 4. helyezett CHINA METALLURGICAL GROUP CORP. 27,256 MD USD világranglista 10. helyezett CHINA METALLURGICAL GROUP CORP. 27,256 MD USD világranglista 10. helyezett (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október) (FORRÁS: ENR Engineering News-Record, október)

20 MIVEL FOGLALKOZUNK ?  AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA  KITEKINTÉS A NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI, A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI, A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS MIVEL FOGLALKOZUNK ?  AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA  KITEKINTÉS A NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA, A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI, A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI, A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS

21 A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG HATÁSAI A MAGYARORSZÁGI INGATLANFEJLESZTÉSRE ÉS AZ ÉPÍTÉSI PIACRA A ÉVI VÁLSÁG A MAGYAR GAZDASÁGOT EGYÉBKÉNT IS ROSSZ ÁLLAPOTÁBAN ÉRTE; AZÓTA A HELYZET TÖBB TÉREN FOKOZATOSAN KEDVEZŐEN VÁLTOZOTT, DE ALAPVETŐ PROBLÉMÁK MARADTAK. A PÉNZPIACI, BANKI HELYZET ÓRIÁSI KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY ALAPVETŐEN JOBB HELYZET ERŐS LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK JELENTŐS JAVULÁS A HITELEZÉS SZŰKÜLÉSEA HITELLEHETŐSÉGEK BŐVÜLÉSE (MNB – NHP) BŐVÜLÉSE (MNB – NHP) A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG HATÁSAI A MAGYARORSZÁGI INGATLANFEJLESZTÉSRE ÉS AZ ÉPÍTÉSI PIACRA A ÉVI VÁLSÁG A MAGYAR GAZDASÁGOT EGYÉBKÉNT IS ROSSZ ÁLLAPOTÁBAN ÉRTE; AZÓTA A HELYZET TÖBB TÉREN FOKOZATOSAN KEDVEZŐEN VÁLTOZOTT, DE ALAPVETŐ PROBLÉMÁK MARADTAK. A PÉNZPIACI, BANKI HELYZET ÓRIÁSI KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY ALAPVETŐEN JOBB HELYZET ERŐS LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK JELENTŐS JAVULÁS A HITELEZÉS SZŰKÜLÉSEA HITELLEHETŐSÉGEK BŐVÜLÉSE (MNB – NHP) BŐVÜLÉSE (MNB – NHP)

22 A REÁLGAZDASÁGI HELYZET ÉRTÉKESÍTÉSI KILÁTÁSOK? MOST IS KÉRDÉSESEK TERMELÉSI PROGNÓZISOK?MOST IS KÉRDÉSESEK A BEFEKTETŐI BIZALOM CSÖKKENÉSE NEM NÖVEKSZIK A BERUHÁZÁSI KEDV HANYATLÁSAVÁLTOZATLAN ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGTAKARÉKOSSÁGI KÉNYSZERVÁLTOZATLAN A PÉNZPIACI, BANKI HELYZET JAVULÁSA NEM INSPIRÁLJA A REÁLGAZDASÁGOT KELLŐEN, NEM LÁTSZIK KOMOLY ÜZLETI PERSPEKTÍVA.

23 A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG HATÁSAI A MAGYARORSZÁGI INGATLANFEJLESZTÉSRE ÉS AZ ÉPÍTÉSI PIACRA A MAGÁNFEJLESZTÉSEK ÉS A KÖZCÉLÚ FEJLESZTÉSEK KÖRÜLMÉNYEI CSAKNEM AZONOSAK, MINT EURÓPA MÁS ORSZÁGAIBAN ; MILYEN TÉREN VAN DIFFERENCIA MAGYARORSZÁGON? A MAGÁNCÉLÚ FEJLESZTÉSEK ESETÉBEN IGEN SZŰKÖS AZ ÜZLETI, ÉRTÉKESÍTÉSI PERSPEKTÍVA: IGEN SZŰKÖS AZ ÜZLETI, ÉRTÉKESÍTÉSI PERSPEKTÍVA: FEJLESZTÉSEK? TERMELÉSBŐVÜLÉS? MI CÉLBÓL? BIZONYTALAN MEGTÉRÜLÉS, NAGY AZ ÜZLETI BIZONYTALANSÁG ; MAGYARORSZÁG VONZEREJE? NAGY AZ ÜZLETI BIZONYTALANSÁG ; MAGYARORSZÁG VONZEREJE? KISZÁMÍTHATATLANSÁG (KORMÁNYZATI HATÁSOK?); KISZÁMÍTHATATLANSÁG (KORMÁNYZATI HATÁSOK?); KOCKÁZATKERÜLÉS  INKÁBB KIVÁRÁS, MÁS TERÜLETEK PREFERÁLÁSA KOCKÁZATKERÜLÉS  INKÁBB KIVÁRÁS, MÁS TERÜLETEK PREFERÁLÁSA A KÖZCÉLÚ FEJLESZTÉSEK HELYZETE AZ ELMÚLT HAT ÉVBEN SZINTE CSAKIS AZ EU-TÁMOGATÁSOK ÁLTAL LEHETŐVÉ TETT BERUHÁZÁSOK VOLTAK A KÖZSZFÉRÁBAN A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG HATÁSAI A MAGYARORSZÁGI INGATLANFEJLESZTÉSRE ÉS AZ ÉPÍTÉSI PIACRA A MAGÁNFEJLESZTÉSEK ÉS A KÖZCÉLÚ FEJLESZTÉSEK KÖRÜLMÉNYEI CSAKNEM AZONOSAK, MINT EURÓPA MÁS ORSZÁGAIBAN ; MILYEN TÉREN VAN DIFFERENCIA MAGYARORSZÁGON? A MAGÁNCÉLÚ FEJLESZTÉSEK ESETÉBEN IGEN SZŰKÖS AZ ÜZLETI, ÉRTÉKESÍTÉSI PERSPEKTÍVA: IGEN SZŰKÖS AZ ÜZLETI, ÉRTÉKESÍTÉSI PERSPEKTÍVA: FEJLESZTÉSEK? TERMELÉSBŐVÜLÉS? MI CÉLBÓL? BIZONYTALAN MEGTÉRÜLÉS, NAGY AZ ÜZLETI BIZONYTALANSÁG ; MAGYARORSZÁG VONZEREJE? NAGY AZ ÜZLETI BIZONYTALANSÁG ; MAGYARORSZÁG VONZEREJE? KISZÁMÍTHATATLANSÁG (KORMÁNYZATI HATÁSOK?); KISZÁMÍTHATATLANSÁG (KORMÁNYZATI HATÁSOK?); KOCKÁZATKERÜLÉS  INKÁBB KIVÁRÁS, MÁS TERÜLETEK PREFERÁLÁSA KOCKÁZATKERÜLÉS  INKÁBB KIVÁRÁS, MÁS TERÜLETEK PREFERÁLÁSA A KÖZCÉLÚ FEJLESZTÉSEK HELYZETE AZ ELMÚLT HAT ÉVBEN SZINTE CSAKIS AZ EU-TÁMOGATÁSOK ÁLTAL LEHETŐVÉ TETT BERUHÁZÁSOK VOLTAK A KÖZSZFÉRÁBAN

24 MAGÁNBERUHÁZÁSOK MAGYARORSZÁGON FORRÁS: INGATLANFEJLESZTÉSI KEREKASZTAL, PORTFOLIO.HU

25 KITÉRŐ ELVI KÉRDÉS: A FEJLESZTÉSI CÉLÚ EU-TÁMOGATÁSOK AZ EURÓPAI UN IÓ FONTOS ALAP-CÉLKITŰZÉSE SEGÍTENI AZ ELMARADOTT TAGÁLLAMOK ÉS TÉRSÉGEK TÁRSADALMI-GAZDASÁGI FELZÁRKÓZTATÁSÁT; ENNEK ÉRDEKÉBEN A KÖZÖS KÖLTSÉGVETÉSBŐL A TAGÁLLAMOK, ILLETVE AZOK RÉGIÓI - FEJLETTSÉGI SZINTJÜKTŐL FÜGGŐEN - JELENTŐS STRUKTURÁLIS ÉS KOHÉZIÓS TÁMOGATÁSOKAT KAPNAK; FORRÁSOK: NÉGY STRUKTURÁLIS ALAP NÉGY STRUKTURÁLIS ALAP AZ EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA), AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP (ESZA), AZ EURÓPAI MEZŐGAZDASÁGI ORIENTÁCIÓS ÉS GARANCIA ALAP, A HALÁSZATI ORIENTÁCIÓS ALAP, EGY KOHÉZIÓS ALAP (KÖRNYEZETVÉDELEM, KÖZLEKEDÉS). EGY KOHÉZIÓS ALAP (KÖRNYEZETVÉDELEM, KÖZLEKEDÉS). KITÉRŐ ELVI KÉRDÉS: A FEJLESZTÉSI CÉLÚ EU-TÁMOGATÁSOK AZ EURÓPAI UN IÓ FONTOS ALAP-CÉLKITŰZÉSE SEGÍTENI AZ ELMARADOTT TAGÁLLAMOK ÉS TÉRSÉGEK TÁRSADALMI-GAZDASÁGI FELZÁRKÓZTATÁSÁT; ENNEK ÉRDEKÉBEN A KÖZÖS KÖLTSÉGVETÉSBŐL A TAGÁLLAMOK, ILLETVE AZOK RÉGIÓI - FEJLETTSÉGI SZINTJÜKTŐL FÜGGŐEN - JELENTŐS STRUKTURÁLIS ÉS KOHÉZIÓS TÁMOGATÁSOKAT KAPNAK; FORRÁSOK: NÉGY STRUKTURÁLIS ALAP NÉGY STRUKTURÁLIS ALAP AZ EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA), AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP (ESZA), AZ EURÓPAI MEZŐGAZDASÁGI ORIENTÁCIÓS ÉS GARANCIA ALAP, A HALÁSZATI ORIENTÁCIÓS ALAP, EGY KOHÉZIÓS ALAP (KÖRNYEZETVÉDELEM, KÖZLEKEDÉS). EGY KOHÉZIÓS ALAP (KÖRNYEZETVÉDELEM, KÖZLEKEDÉS).

26 A TÁMOGATÁSI RENDSZER FONTOSABB SZABÁLYAI EU-SZINTEN MEGHATÁROZOTT PRIORITÁSOK, EU-SZINTEN MEGHATÁROZOTT PRIORITÁSOK, HÉT ÉVRE SZÓLÓ TÁMOGATÁSI PERIÓDUSOK ( , ), HÉT ÉVRE SZÓLÓ TÁMOGATÁSI PERIÓDUSOK ( , ), EU-SZINTŰ „FORRÁSELOSZTÁS” A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT, EU-SZINTŰ „FORRÁSELOSZTÁS” A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT, MEGÁLLAPODÁSOK AZ EU ÉS A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT A FELHASZNÁLÁS KONKRÉT CÉLJAIRÓL, AZ EGYES PROGRAMCSOMAGOK KERETÖSSZEGEI FELOSZTÁSÁRÓL, AZ ÖNRÉSZESEDÉS ARÁNYAIRÓL, A KAPCSOLÓDÓ TAGÁLLAMI MŰKÖDTETÉSI RENDSZERRŐL (INTÉZMÉNYEK, MŰKÖDÉS, ELJÁRÁSREND, OPERATÍV PROGRAMOK, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEK, STB.), MEGÁLLAPODÁSOK AZ EU ÉS A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT A FELHASZNÁLÁS KONKRÉT CÉLJAIRÓL, AZ EGYES PROGRAMCSOMAGOK KERETÖSSZEGEI FELOSZTÁSÁRÓL, AZ ÖNRÉSZESEDÉS ARÁNYAIRÓL, A KAPCSOLÓDÓ TAGÁLLAMI MŰKÖDTETÉSI RENDSZERRŐL (INTÉZMÉNYEK, MŰKÖDÉS, ELJÁRÁSREND, OPERATÍV PROGRAMOK, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEK, STB.), AZ EGYES PROJEKTFEJLESZTÉSEK TAGÁLLAMI HATÁSKÖRBEN VANNAK (KIVÉVE: EGYEDI NAGYPROJEKTEK > 50 MILLIÓ EURO), AZ EGYES PROJEKTFEJLESZTÉSEK TAGÁLLAMI HATÁSKÖRBEN VANNAK (KIVÉVE: EGYEDI NAGYPROJEKTEK > 50 MILLIÓ EURO), AZ EU FOLYAMATOSAN, UTÓLAG FINANSZÍROZZA A FOLYAMATBAN LÉVŐ FEJLESZTÉSEKET, AZ EU FOLYAMATOSAN, UTÓLAG FINANSZÍROZZA A FOLYAMATBAN LÉVŐ FEJLESZTÉSEKET, ELLENŐRZÉSI RENDSZEREKET MŰKÖDTET. ELLENŐRZÉSI RENDSZEREKET MŰKÖDTET. A TÁMOGATÁSI RENDSZER FONTOSABB SZABÁLYAI EU-SZINTEN MEGHATÁROZOTT PRIORITÁSOK, EU-SZINTEN MEGHATÁROZOTT PRIORITÁSOK, HÉT ÉVRE SZÓLÓ TÁMOGATÁSI PERIÓDUSOK ( , ), HÉT ÉVRE SZÓLÓ TÁMOGATÁSI PERIÓDUSOK ( , ), EU-SZINTŰ „FORRÁSELOSZTÁS” A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT, EU-SZINTŰ „FORRÁSELOSZTÁS” A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT, MEGÁLLAPODÁSOK AZ EU ÉS A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT A FELHASZNÁLÁS KONKRÉT CÉLJAIRÓL, AZ EGYES PROGRAMCSOMAGOK KERETÖSSZEGEI FELOSZTÁSÁRÓL, AZ ÖNRÉSZESEDÉS ARÁNYAIRÓL, A KAPCSOLÓDÓ TAGÁLLAMI MŰKÖDTETÉSI RENDSZERRŐL (INTÉZMÉNYEK, MŰKÖDÉS, ELJÁRÁSREND, OPERATÍV PROGRAMOK, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEK, STB.), MEGÁLLAPODÁSOK AZ EU ÉS A TAGÁLLAMOK KÖZÖTT A FELHASZNÁLÁS KONKRÉT CÉLJAIRÓL, AZ EGYES PROGRAMCSOMAGOK KERETÖSSZEGEI FELOSZTÁSÁRÓL, AZ ÖNRÉSZESEDÉS ARÁNYAIRÓL, A KAPCSOLÓDÓ TAGÁLLAMI MŰKÖDTETÉSI RENDSZERRŐL (INTÉZMÉNYEK, MŰKÖDÉS, ELJÁRÁSREND, OPERATÍV PROGRAMOK, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEK, STB.), AZ EGYES PROJEKTFEJLESZTÉSEK TAGÁLLAMI HATÁSKÖRBEN VANNAK (KIVÉVE: EGYEDI NAGYPROJEKTEK > 50 MILLIÓ EURO), AZ EGYES PROJEKTFEJLESZTÉSEK TAGÁLLAMI HATÁSKÖRBEN VANNAK (KIVÉVE: EGYEDI NAGYPROJEKTEK > 50 MILLIÓ EURO), AZ EU FOLYAMATOSAN, UTÓLAG FINANSZÍROZZA A FOLYAMATBAN LÉVŐ FEJLESZTÉSEKET, AZ EU FOLYAMATOSAN, UTÓLAG FINANSZÍROZZA A FOLYAMATBAN LÉVŐ FEJLESZTÉSEKET, ELLENŐRZÉSI RENDSZEREKET MŰKÖDTET. ELLENŐRZÉSI RENDSZEREKET MŰKÖDTET.

27 A KÖZÖTTI IDŐSZAK EU-FEJLESZTÉSI FORRÁSAI: EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA) ~ MD Ft, EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA) ~ MD Ft, EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP ~ MD Ft, EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP ~ MD Ft, KOHÉZIÓS ALAP ~ MD Ft, KOHÉZIÓS ALAP ~ MD Ft, ÁRFOLYAMTÓL FÜGGŐEN ÖSSZESEN MINTEGY MD Ft AZ EHHEZ KIALAKÍTOTT HAZAI RENDSZER: AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV (ÚMFT, ), MAJD ÚJ SZÉCHENYI TERV (ÚSzT), MENET KÖZBEN ( BEN) GYÖKERESEN ÁTALAKULT INTÉZMÉNYRENDSZER (PÉLDÁUL MEGSZŰNT AZ NEMZETI FEJLESZTÉSI ÜGYNÖKSÉG, HELYETTE A MINISZTERELNÖKSÉGHEZ KERÜLTEK AZ ÜGYEK), ENNEK AZ ÖSSZEGNEK MINTEGY 60 %-ÁT AZ ÉPÍTŐIPAR MUNKÁJA RÉVÉN KÖLTÖTTÉK (VOLNA) EL, RÉVÉN KÖLTÖTTÉK (VOLNA) EL, AZAZ KB – MD FORINT MEGRENDELÉST JELENTETT (VOLNA) AZ ÉPÍTŐIPARNAK, (VOLNA) AZ ÉPÍTŐIPARNAK, A VÉGSŐ ELSZÁMOLÁS: DECEMBER 31-IG SZÜKSÉGES.

28 A VIZSGÁLT IDŐSZAKBAN (MÉG IDÉN IS) LÉNYEGÉBEN CSAKIS EZEKBŐL AZ EURÓPAI UNIÓS FORRÁSOKBÓL LEHETETT KÖZCÉLBÓL FEJLESZTENI MAGYARORSZÁGON - ÁM EZ SEM PROBLÉMAMENTES, MERT NAGYON EGYENLŐTLEN A FOLYAMAT: AZ ÉPÍTŐIPART ILLETŐ IDŐARÁNYOS TELJESÍTÉSE (FŐLEG A MAGASÉPÍTÉS TERÉN) SOK ÉVEN ÁT KOMOLY ELMARADÁSBAN VOLT, EMELLETT NAGYON EGYENLŐTLEN A FOLYAMAT: AZ ÉPÍTŐIPART ILLETŐ IDŐARÁNYOS TELJESÍTÉSE (FŐLEG A MAGASÉPÍTÉS TERÉN) SOK ÉVEN ÁT KOMOLY ELMARADÁSBAN VOLT, EMELLETT BEN: FORRÁS-ÁTCSOPORTOSÍTÁSOK, ENNEK EREDMÉNYEKÉNT BEN: FORRÁS-ÁTCSOPORTOSÍTÁSOK, ENNEK EREDMÉNYEKÉNT NŐTT AZ INFRASTRUKTURÁLIS BERUHÁZÁSOK RÉSZARÁNYA, NŐTT AZ INFRASTRUKTURÁLIS BERUHÁZÁSOK RÉSZARÁNYA, NŐTT A VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSEK TÁMOGATÁSA, NŐTT A VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSEK TÁMOGATÁSA, AZ ELMÚLT ÉVEKBEN: „MAGYAR VÁGTA”. AZ ELMÚLT ÉVEKBEN: „MAGYAR VÁGTA”. A VIZSGÁLT IDŐSZAKBAN (MÉG IDÉN IS) LÉNYEGÉBEN CSAKIS EZEKBŐL AZ EURÓPAI UNIÓS FORRÁSOKBÓL LEHETETT KÖZCÉLBÓL FEJLESZTENI MAGYARORSZÁGON - ÁM EZ SEM PROBLÉMAMENTES, MERT NAGYON EGYENLŐTLEN A FOLYAMAT: AZ ÉPÍTŐIPART ILLETŐ IDŐARÁNYOS TELJESÍTÉSE (FŐLEG A MAGASÉPÍTÉS TERÉN) SOK ÉVEN ÁT KOMOLY ELMARADÁSBAN VOLT, EMELLETT NAGYON EGYENLŐTLEN A FOLYAMAT: AZ ÉPÍTŐIPART ILLETŐ IDŐARÁNYOS TELJESÍTÉSE (FŐLEG A MAGASÉPÍTÉS TERÉN) SOK ÉVEN ÁT KOMOLY ELMARADÁSBAN VOLT, EMELLETT BEN: FORRÁS-ÁTCSOPORTOSÍTÁSOK, ENNEK EREDMÉNYEKÉNT BEN: FORRÁS-ÁTCSOPORTOSÍTÁSOK, ENNEK EREDMÉNYEKÉNT NŐTT AZ INFRASTRUKTURÁLIS BERUHÁZÁSOK RÉSZARÁNYA, NŐTT AZ INFRASTRUKTURÁLIS BERUHÁZÁSOK RÉSZARÁNYA, NŐTT A VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSEK TÁMOGATÁSA, NŐTT A VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSEK TÁMOGATÁSA, AZ ELMÚLT ÉVEKBEN: „MAGYAR VÁGTA”. AZ ELMÚLT ÉVEKBEN: „MAGYAR VÁGTA”.

29 MIÉRT MARADTAK EL A BERUHÁZÁSI TELJESÍTÉSEK? A PROJEKTEK PÉNZÜGYI „ALULTERVEZETTSÉGE”, A PROJEKTEK PÉNZÜGYI „ALULTERVEZETTSÉGE”, A HAZAI (ÁLLAMI VAGY ÖNKORMÁNYZATI) ÖNRÉSZ HIÁNYA, A HAZAI (ÁLLAMI VAGY ÖNKORMÁNYZATI) ÖNRÉSZ HIÁNYA, A BÜROKRÁCIA TÚLSÚLYA, KÖZBESZERZÉSI ANOMÁLIÁK, A BÜROKRÁCIA TÚLSÚLYA, KÖZBESZERZÉSI ANOMÁLIÁK, A POLITIKAI VÁLTOZÁSOK „TÚLDIMENZIONÁLTSÁGA” ÉS MEGVÁLTOZÓ / MEGVÁLTOZOTT HAZAI PRIORITÁSOK (ÚMFT → ÚSzT) LASSÍTÓ HATÁSAI. A POLITIKAI VÁLTOZÁSOK „TÚLDIMENZIONÁLTSÁGA” ÉS MEGVÁLTOZÓ / MEGVÁLTOZOTT HAZAI PRIORITÁSOK (ÚMFT → ÚSzT) LASSÍTÓ HATÁSAI. TEHÁT: A HAZAI ÉPÍTŐIPAR SZÁMÁRA KERESLETET SZINTE CSAKIS A KÖZSZFÉRA JELENTI, NAGY PROBLÉMA, HOGY MAGÁNFEJLESZTÉS („VALÓS PIAC”) ALIG VAN, A MŰKÖDÉSI HITELEZÉS VÁLTOZATLANUL SZŰK. KÖVETKEZMÉNY:  MIÉRT MARADTAK EL A BERUHÁZÁSI TELJESÍTÉSEK? A PROJEKTEK PÉNZÜGYI „ALULTERVEZETTSÉGE”, A PROJEKTEK PÉNZÜGYI „ALULTERVEZETTSÉGE”, A HAZAI (ÁLLAMI VAGY ÖNKORMÁNYZATI) ÖNRÉSZ HIÁNYA, A HAZAI (ÁLLAMI VAGY ÖNKORMÁNYZATI) ÖNRÉSZ HIÁNYA, A BÜROKRÁCIA TÚLSÚLYA, KÖZBESZERZÉSI ANOMÁLIÁK, A BÜROKRÁCIA TÚLSÚLYA, KÖZBESZERZÉSI ANOMÁLIÁK, A POLITIKAI VÁLTOZÁSOK „TÚLDIMENZIONÁLTSÁGA” ÉS MEGVÁLTOZÓ / MEGVÁLTOZOTT HAZAI PRIORITÁSOK (ÚMFT → ÚSzT) LASSÍTÓ HATÁSAI. A POLITIKAI VÁLTOZÁSOK „TÚLDIMENZIONÁLTSÁGA” ÉS MEGVÁLTOZÓ / MEGVÁLTOZOTT HAZAI PRIORITÁSOK (ÚMFT → ÚSzT) LASSÍTÓ HATÁSAI. TEHÁT: A HAZAI ÉPÍTŐIPAR SZÁMÁRA KERESLETET SZINTE CSAKIS A KÖZSZFÉRA JELENTI, NAGY PROBLÉMA, HOGY MAGÁNFEJLESZTÉS („VALÓS PIAC”) ALIG VAN, A MŰKÖDÉSI HITELEZÉS VÁLTOZATLANUL SZŰK. KÖVETKEZMÉNY: 

30  AZ ÉPÍTŐIPAR MÉLY VÁLSÁGA A 2007 – KÖZÖTTI ÉVEKBEN; ENNEK VELEJÁRÓI: ALAPVETŐEN KIEGYENSÚLYOZATLAN PIACI VISZONYOK - A „VEVŐK” ALKUPOZÍCIÓJA SZINTE IRREÁLISAN ERŐS ÉS ENNEK KÖVETKEZTÉBEN ALAPVETŐEN KIEGYENSÚLYOZATLAN PIACI VISZONYOK - A „VEVŐK” ALKUPOZÍCIÓJA SZINTE IRREÁLISAN ERŐS ÉS ENNEK KÖVETKEZTÉBEN AZ „ELADÓK” KÖZÖTT NAGYON KIÉLEZETT LETT A VERSENY, JELLEMZŐEK AZ IRREÁLISAN ALACSONY VÁLLALÁSI ÁRAK; AZ „ELADÓK” KÖZÖTT NAGYON KIÉLEZETT LETT A VERSENY, JELLEMZŐEK AZ IRREÁLISAN ALACSONY VÁLLALÁSI ÁRAK; LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK, LÁNCTARTOZÁS ( MILLIÁRD Ft); LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK, LÁNCTARTOZÁS ( MILLIÁRD Ft); NÖVEKVŐ SZAKEMBERHIÁNY; NÖVEKVŐ SZAKEMBERHIÁNY; VÁLLALATI CSŐDÖK, FELSZÁMOLÁSOK (DOMINÓ-HATÁS); VÁLLALATI CSŐDÖK, FELSZÁMOLÁSOK (DOMINÓ-HATÁS); KORRUPCIÓ ÉS ANNAK KÖVETKEZMÉNYEI; KORRUPCIÓ ÉS ANNAK KÖVETKEZMÉNYEI; ÁLLAMI (KORMÁNYZATI) REAKCIÓ: PERMANENS JOGI TÚLSZABÁLYOZÁS ÁLLAMI (KORMÁNYZATI) REAKCIÓ: PERMANENS JOGI TÚLSZABÁLYOZÁS ÓTA NINCS „KORMÁNYZATI GAZDÁJA” AZ ÉPÍTŐIPARNAK  AZ ÉPÍTŐIPAR MÉLY VÁLSÁGA A 2007 – KÖZÖTTI ÉVEKBEN; ENNEK VELEJÁRÓI: ALAPVETŐEN KIEGYENSÚLYOZATLAN PIACI VISZONYOK - A „VEVŐK” ALKUPOZÍCIÓJA SZINTE IRREÁLISAN ERŐS ÉS ENNEK KÖVETKEZTÉBEN ALAPVETŐEN KIEGYENSÚLYOZATLAN PIACI VISZONYOK - A „VEVŐK” ALKUPOZÍCIÓJA SZINTE IRREÁLISAN ERŐS ÉS ENNEK KÖVETKEZTÉBEN AZ „ELADÓK” KÖZÖTT NAGYON KIÉLEZETT LETT A VERSENY, JELLEMZŐEK AZ IRREÁLISAN ALACSONY VÁLLALÁSI ÁRAK; AZ „ELADÓK” KÖZÖTT NAGYON KIÉLEZETT LETT A VERSENY, JELLEMZŐEK AZ IRREÁLISAN ALACSONY VÁLLALÁSI ÁRAK; LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK, LÁNCTARTOZÁS ( MILLIÁRD Ft); LIKVIDITÁSI PROBLÉMÁK, LÁNCTARTOZÁS ( MILLIÁRD Ft); NÖVEKVŐ SZAKEMBERHIÁNY; NÖVEKVŐ SZAKEMBERHIÁNY; VÁLLALATI CSŐDÖK, FELSZÁMOLÁSOK (DOMINÓ-HATÁS); VÁLLALATI CSŐDÖK, FELSZÁMOLÁSOK (DOMINÓ-HATÁS); KORRUPCIÓ ÉS ANNAK KÖVETKEZMÉNYEI; KORRUPCIÓ ÉS ANNAK KÖVETKEZMÉNYEI; ÁLLAMI (KORMÁNYZATI) REAKCIÓ: PERMANENS JOGI TÚLSZABÁLYOZÁS ÁLLAMI (KORMÁNYZATI) REAKCIÓ: PERMANENS JOGI TÚLSZABÁLYOZÁS ÓTA NINCS „KORMÁNYZATI GAZDÁJA” AZ ÉPÍTŐIPARNAK

31 A TÉNYEK : MAGYARORSZÁGI ADATOK, A ÉVI BRUTTÓ HAZAI TERMÉK (GDP) ELŐRE JELZETT ÖSSZEGE A ÉVI BRUTTÓ HAZAI TERMÉK (GDP) ELŐRE JELZETT ÖSSZEGE MILLIÁRD FORINT LESZ. ÉPĺTÉSI TERMELÉS: MILLIÁRD FORINT ÉPĺTÉSI TERMELÉS: MILLIÁRD FORINT GDP- ARÁNYOSAN 6,8 %; AZ EU – ÁTLAG: 8,8 % ÉVBEN AZ EU TERMELÉSÉNEK 0,34 %-A ÉVBEN AZ EU TERMELÉSÉNEK 0,34 %-A AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ ÖSSZEGE: AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ ÖSSZEGE: 2006-BAN 2.205, 2007-BEN 1.998, 2008-BAN 1.984, 2009-BEN 1.979, BEN 1.785, BEN 1.604, 2013-BAN 1.775, 2014-BEN MILLIÁRD FORINT FOLYÓ ÁRON FORRÁS: MAGYAR STAT. ZSEBKÖNYV 2013; KSH, 2014., ILLETVE KSH, ) A TÉNYEK : MAGYARORSZÁGI ADATOK, A ÉVI BRUTTÓ HAZAI TERMÉK (GDP) ELŐRE JELZETT ÖSSZEGE A ÉVI BRUTTÓ HAZAI TERMÉK (GDP) ELŐRE JELZETT ÖSSZEGE MILLIÁRD FORINT LESZ. ÉPĺTÉSI TERMELÉS: MILLIÁRD FORINT ÉPĺTÉSI TERMELÉS: MILLIÁRD FORINT GDP- ARÁNYOSAN 6,8 %; AZ EU – ÁTLAG: 8,8 % ÉVBEN AZ EU TERMELÉSÉNEK 0,34 %-A ÉVBEN AZ EU TERMELÉSÉNEK 0,34 %-A AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ ÖSSZEGE: AZ ÉPÍTÉSI PRODUKCIÓ ÖSSZEGE: 2006-BAN 2.205, 2007-BEN 1.998, 2008-BAN 1.984, 2009-BEN 1.979, BEN 1.785, BEN 1.604, 2013-BAN 1.775, 2014-BEN MILLIÁRD FORINT FOLYÓ ÁRON FORRÁS: MAGYAR STAT. ZSEBKÖNYV 2013; KSH, 2014., ILLETVE KSH, )

32 (FORRÁS: KSH, )

33

34 EMLÉKEZTETŐÜL:EMLÉKEZTETŐÜL: (FORRÁS: EUROSTAT, )

35 ÚGY FOGALMAZTUNK: A HAZAI ÉPÍTŐIPAR MÉLY VÁLSÁGOT ÉLT ÁT A – KÖZÖTTI ÉVEKBEN. DE MILYENNEK LÁTJUK AZ ELMÚLT KÉT ESZTENDŐT (2013 – 2014)? NÖVEKEDÉS INDULT EL, A TAVALYI ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS ÉRTÉK MD Ft VOLT (FOLYÓ ÁRON), ÁM EZ MÉG MINDIG 10 % -KAL (!) KISEBB, MINT A 2006-OS ÉVBEN VOLT AZ ÉPÍTŐIPARI TERMELÉS, CSAKIS AZ EU-FORRÁSVESZTÉS ELKERÜLÉSÉT CÉLZÓ HATÉKONY KORMÁNYZATI INTÉZKEDÉSEK („MAGYAR VÁGTA”) MIATT ALAKULT ÍGY EZ A JELENTŐS NÖVEKEDÉS, NEM ÁLL MÖGÖTTE A BERUHÁZÁSI KLÍMA VALÓS VÁLTOZÁSA; 2015-TŐL VÁRHATÓAN ÚJRA CSÖKKENNI FOG A BERUHÁZÁSI RÁTA.

36 * FONTOS SZEGMENS: LAKÁSÉPÍTÉS ÉVBEN ÖSSZESEN HASZNÁLATBA VETT LAKÁSOK SZÁMA:7.293 DARAB (-31 %) KIADOTT LAKÁSÉPÍTÉSI ENGEDÉLYEK SZÁMA:7.536 DARAB (FORRÁS: ÉVOSz, 2014.) (FORRÁS: ÉVOSz, 2014.)

37 AZ ÉPÍTŐIPARBAN FOGLALKOZTATOTTAK SZÁMA ÖSSZESEN: FŐ = 6,3 % AZ EU – ÁTLAG: 6,8 % (TERMELÉKENYSÉGI DIFFERENCIA ?) AZ ALKALMAZÁSBAN ÁLLÓK (MUNKAVÁLLALÓK) SZÁMA 2013-BAN: FŐ (4,4 %-OS CSÖKKENÉS EGY ÉV ALATT) 2013-BAN AZ ÉPÍTŐIPARI ÁTLAGOS BRUTTÓ KERESETEK 8,6 %-KAL NŐTTEK (A VERSENYSZFÉRA ÁTLAGA 3,6 %-OS NÖVEKEDÉS VOLT); ÍGY A HAVI BRUTTÓ ÁTLAGKERESET ÖSSZEGE: Ft/FŐ (A VERSENYSZFÉRA ÁTLAGA Ft/FŐ VOLT). FEKETE (SZÜRKE) FOGLALKOZTATÁS ? (FORRÁS: ÉVOSZ, 2014.) (FORRÁS: ÉVOSZ, 2014.) AZ ÉPÍTŐIPARBAN FOGLALKOZTATOTTAK SZÁMA ÖSSZESEN: FŐ = 6,3 % AZ EU – ÁTLAG: 6,8 % (TERMELÉKENYSÉGI DIFFERENCIA ?) AZ ALKALMAZÁSBAN ÁLLÓK (MUNKAVÁLLALÓK) SZÁMA 2013-BAN: FŐ (4,4 %-OS CSÖKKENÉS EGY ÉV ALATT) 2013-BAN AZ ÉPÍTŐIPARI ÁTLAGOS BRUTTÓ KERESETEK 8,6 %-KAL NŐTTEK (A VERSENYSZFÉRA ÁTLAGA 3,6 %-OS NÖVEKEDÉS VOLT); ÍGY A HAVI BRUTTÓ ÁTLAGKERESET ÖSSZEGE: Ft/FŐ (A VERSENYSZFÉRA ÁTLAGA Ft/FŐ VOLT). FEKETE (SZÜRKE) FOGLALKOZTATÁS ? (FORRÁS: ÉVOSZ, 2014.) (FORRÁS: ÉVOSZ, 2014.)

38 A REGISZTRÁLT ÉPĺTŐIPARI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMA ÉV VÉGÉN: ( ~ CÉGGEL KEVESEBB, MINT 2012-BEN) ( ~ CÉGGEL KEVESEBB, MINT 2012-BEN)EBBŐL MŰKÖDŐ VÁLLALKOZÁS: ~ AZ MKIK ÁLTAL NYILVÁNTARTOTT: EBBŐL A VÁLLALKOZÁSOK ÁLTAL FOGLALKOZTATOTTAK SZÁMA SZERINT MEGOSZLÁS: LÉTSZÁM-KATEGÓRIA MEGOSZLÁS 5 FŐ ALATTI 88,5 % 5 FŐ ALATTI 88,5 % 5 – 19 FŐ KÖZÖTTI 9,8 % 5 – 19 FŐ KÖZÖTTI 9,8 % 20 – 249 FŐ KÖZÖTTI 1,5 % 20 – 249 FŐ KÖZÖTTI 1,5 % 250 FŐ FELETTI 0,2 % 250 FŐ FELETTI 0,2 % (FORRÁS: MKIK; ÉVOSz, 2014.) (FORRÁS: MKIK; ÉVOSz, 2014.) A REGISZTRÁLT ÉPĺTŐIPARI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMA ÉV VÉGÉN: ( ~ CÉGGEL KEVESEBB, MINT 2012-BEN) ( ~ CÉGGEL KEVESEBB, MINT 2012-BEN)EBBŐL MŰKÖDŐ VÁLLALKOZÁS: ~ AZ MKIK ÁLTAL NYILVÁNTARTOTT: EBBŐL A VÁLLALKOZÁSOK ÁLTAL FOGLALKOZTATOTTAK SZÁMA SZERINT MEGOSZLÁS: LÉTSZÁM-KATEGÓRIA MEGOSZLÁS 5 FŐ ALATTI 88,5 % 5 FŐ ALATTI 88,5 % 5 – 19 FŐ KÖZÖTTI 9,8 % 5 – 19 FŐ KÖZÖTTI 9,8 % 20 – 249 FŐ KÖZÖTTI 1,5 % 20 – 249 FŐ KÖZÖTTI 1,5 % 250 FŐ FELETTI 0,2 % 250 FŐ FELETTI 0,2 % (FORRÁS: MKIK; ÉVOSz, 2014.) (FORRÁS: MKIK; ÉVOSz, 2014.)

39 LÉNYEGÉBEN A TELJES MAGYAR ÉPĺTŐIPAR MAGÁNTULAJDONBAN VAN. A TULAJDONOSOK INFRASTRUKTURÁLIS ÉPĺTÉS, MÉLYÉPÍTÉS INFRASTRUKTURÁLIS ÉPĺTÉS, MÉLYÉPÍTÉS FELE RÉSZBEN KÜLFÖLDI, FELE RÉSZBEN HAZAI MAGASÉPĺTÉS MAGASÉPĺTÉS TÖBBSÉGÉBEN HAZAI SZERELŐIPAR SZERELŐIPAR JELLEMZŐEN VEGYES TULAJDON SZAKIPAR SZAKIPAR ELAPRÓZOTT, GYÁRTÓKHOZ ÉS TECHNOLÓGIÁKHOZ KÖTÖTT, VEGYES AZ ELMÚLT NÉHÁNY ÉVBEN TULAJDONOSI ÁTRENDEZŐDÉS ÉS TULAJDONOSI GENERÁCIÓVÁLTÁS ZAJLIK. LÉNYEGÉBEN A TELJES MAGYAR ÉPĺTŐIPAR MAGÁNTULAJDONBAN VAN. A TULAJDONOSOK INFRASTRUKTURÁLIS ÉPĺTÉS, MÉLYÉPÍTÉS INFRASTRUKTURÁLIS ÉPĺTÉS, MÉLYÉPÍTÉS FELE RÉSZBEN KÜLFÖLDI, FELE RÉSZBEN HAZAI MAGASÉPĺTÉS MAGASÉPĺTÉS TÖBBSÉGÉBEN HAZAI SZERELŐIPAR SZERELŐIPAR JELLEMZŐEN VEGYES TULAJDON SZAKIPAR SZAKIPAR ELAPRÓZOTT, GYÁRTÓKHOZ ÉS TECHNOLÓGIÁKHOZ KÖTÖTT, VEGYES AZ ELMÚLT NÉHÁNY ÉVBEN TULAJDONOSI ÁTRENDEZŐDÉS ÉS TULAJDONOSI GENERÁCIÓVÁLTÁS ZAJLIK.

40 LÁTTUK, HOGY ÉVBEN A MAGYARORSZÁGI ÉPĺTÉSI TERMELÉS MILLIÁRD FORINT VOLT (2013-BAN: MD Ft ); EBBŐL A PRODUKCIÓBÓL MINTEGY MILLIÁRD FORINTOT TETT KI AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS (2013-BAN: 867 MD Ft); MINTEGY MILLIÁRD FORINTOT TETT KI AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS (2013-BAN: 867 MD Ft); MINTEGY 967 MILLIÁRD FORINTOT TETT KI A MAGASÉPÍTÉS (2013-BAN: 907 MD Ft). MINTEGY 967 MILLIÁRD FORINTOT TETT KI A MAGASÉPÍTÉS (2013-BAN: 907 MD Ft). MILYEN CÉGEK ÁLLNAK/ÁLLTAK 2013-BAN A HAZAI TOPLISTÁK ÉLÉN ? (2014. ÉVI ADATOK CSAK MÁJUS VÉGÉN LESZNEK) LÁTTUK, HOGY ÉVBEN A MAGYARORSZÁGI ÉPĺTÉSI TERMELÉS MILLIÁRD FORINT VOLT (2013-BAN: MD Ft ); EBBŐL A PRODUKCIÓBÓL MINTEGY MILLIÁRD FORINTOT TETT KI AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS (2013-BAN: 867 MD Ft); MINTEGY MILLIÁRD FORINTOT TETT KI AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS (2013-BAN: 867 MD Ft); MINTEGY 967 MILLIÁRD FORINTOT TETT KI A MAGASÉPÍTÉS (2013-BAN: 907 MD Ft). MINTEGY 967 MILLIÁRD FORINTOT TETT KI A MAGASÉPÍTÉS (2013-BAN: 907 MD Ft). MILYEN CÉGEK ÁLLNAK/ÁLLTAK 2013-BAN A HAZAI TOPLISTÁK ÉLÉN ? (2014. ÉVI ADATOK CSAK MÁJUS VÉGÉN LESZNEK)

41 INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS / ÉVBEN (ÚT-, HÍD - ÉS VASÚTÉPÍTÉS, KÖZMŰÉPÍTÉS, ÁLTALÁNOS ÉS SPECIÁLIS MÉLYÉPÍTÉS – ÖSSZESEN 867 MD Ft VOLT) AZ ELSŐ TÍZ CÉG EGYÜTT: 323 MD Ft ( ~ 37 %) A-HÍD ÉPÍTŐ ZRT. A-HÍD ÉPÍTŐ ZRT. COLAS HUNGÁRIA ÉPÍTŐIPARI ZRT. COLAS HUNGÁRIA ÉPÍTŐIPARI ZRT. COLAS ALTERRA ZRT. COLAS ALTERRA ZRT. DUNA ASZFALT ÚT- ÉS MÉLYÉPÍTŐ KFT. DUNA ASZFALT ÚT- ÉS MÉLYÉPÍTŐ KFT. EUROASZFALT ÉPÍTŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. EUROASZFALT ÉPÍTŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. KÖZGÉP ÉPÍTŐ ÉS FÉMSZERKEZETGYÁRTÓ KFT. KÖZGÉP ÉPÍTŐ ÉS FÉMSZERKEZETGYÁRTÓ KFT. STRABAG MML KFT. STRABAG MML KFT. STRABAG ÁLTALÁNOS ÉPÍTŐ KFT. STRABAG ÁLTALÁNOS ÉPÍTŐ KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY VASÚTTECHNIKA KFT. SWIETELSKY VASÚTTECHNIKA KFT. (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS / ÉVBEN (ÚT-, HÍD - ÉS VASÚTÉPÍTÉS, KÖZMŰÉPÍTÉS, ÁLTALÁNOS ÉS SPECIÁLIS MÉLYÉPÍTÉS – ÖSSZESEN 867 MD Ft VOLT) AZ ELSŐ TÍZ CÉG EGYÜTT: 323 MD Ft ( ~ 37 %) A-HÍD ÉPÍTŐ ZRT. A-HÍD ÉPÍTŐ ZRT. COLAS HUNGÁRIA ÉPÍTŐIPARI ZRT. COLAS HUNGÁRIA ÉPÍTŐIPARI ZRT. COLAS ALTERRA ZRT. COLAS ALTERRA ZRT. DUNA ASZFALT ÚT- ÉS MÉLYÉPÍTŐ KFT. DUNA ASZFALT ÚT- ÉS MÉLYÉPÍTŐ KFT. EUROASZFALT ÉPÍTŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. EUROASZFALT ÉPÍTŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. KÖZGÉP ÉPÍTŐ ÉS FÉMSZERKEZETGYÁRTÓ KFT. KÖZGÉP ÉPÍTŐ ÉS FÉMSZERKEZETGYÁRTÓ KFT. STRABAG MML KFT. STRABAG MML KFT. STRABAG ÁLTALÁNOS ÉPÍTŐ KFT. STRABAG ÁLTALÁNOS ÉPÍTŐ KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY VASÚTTECHNIKA KFT. SWIETELSKY VASÚTTECHNIKA KFT. (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK)

42 MAGASÉPĺTÉS / ÉVBEN (ÖSSZESEN 907 MD Ft VOLT) AZ ELSŐ TÍZ CÉG EGYÜTT: 216 MD Ft ( 24 %) ÉPÍTŐ ÉS ÉPÜLETKARBANTARTÓ ZRT. ÉPÍTŐ ÉS ÉPÜLETKARBANTARTÓ ZRT. HUNÉP UNIVERSAL ÉPÍTŐIPARI ZRT. HUNÉP UNIVERSAL ÉPÍTŐIPARI ZRT. KÉSZ ÉPÍTŐ ÉS SZERELŐ ZRT. KÉSZ ÉPÍTŐ ÉS SZERELŐ ZRT. LAKI ÉPÜLETSZOBRÁSZ ZRT. LAKI ÉPÜLETSZOBRÁSZ ZRT. MARKET ÉPÍTŐ ZRT. MARKET ÉPÍTŐ ZRT. RENESZÁNSZ KŐFARAGÓ ZRT. RENESZÁNSZ KŐFARAGÓ ZRT. STRABAG MML KFT. STRABAG MML KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. WEST HUNGÁRIA BAU KFT. WEST HUNGÁRIA BAU KFT. ZÁÉV ÉPÍTŐIPARI ZRT. ZÁÉV ÉPÍTŐIPARI ZRT. (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) MAGASÉPĺTÉS / ÉVBEN (ÖSSZESEN 907 MD Ft VOLT) AZ ELSŐ TÍZ CÉG EGYÜTT: 216 MD Ft ( 24 %) ÉPÍTŐ ÉS ÉPÜLETKARBANTARTÓ ZRT. ÉPÍTŐ ÉS ÉPÜLETKARBANTARTÓ ZRT. HUNÉP UNIVERSAL ÉPÍTŐIPARI ZRT. HUNÉP UNIVERSAL ÉPÍTŐIPARI ZRT. KÉSZ ÉPÍTŐ ÉS SZERELŐ ZRT. KÉSZ ÉPÍTŐ ÉS SZERELŐ ZRT. LAKI ÉPÜLETSZOBRÁSZ ZRT. LAKI ÉPÜLETSZOBRÁSZ ZRT. MARKET ÉPÍTŐ ZRT. MARKET ÉPÍTŐ ZRT. RENESZÁNSZ KŐFARAGÓ ZRT. RENESZÁNSZ KŐFARAGÓ ZRT. STRABAG MML KFT. STRABAG MML KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. SWIETELSKY MAGYARORSZÁG KFT. WEST HUNGÁRIA BAU KFT. WEST HUNGÁRIA BAU KFT. ZÁÉV ÉPÍTŐIPARI ZRT. ZÁÉV ÉPÍTŐIPARI ZRT. (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK) (FORRÁS: FIGYELŐ TOP 200; HVG TOP 500, ILLETVE MÉRLEG-ADATOK)

43 MIVEL FOGLALKOZUNK ?  AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA,  KITEKINTÉS A NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA,  A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI,  A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS MIVEL FOGLALKOZUNK ?  AZ ÉPÍTÉSI PIAC FOGALMA,  KITEKINTÉS A NEMZETKÖZI ÉPÍTÉSI PIACRA,  A GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI VÁLSÁG MAGYARORSZÁGI HATÁSAI,  A MAGYARORSZÁGI ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐI, RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS RÖVIDEBB TÁVÚ (MAGYARORSZÁGI) PIACI PROGNÓZIS

44 AZ ALAPKÉRDÉS MOST, ÉV ELEJÉN : TART-E MÉG EZ A VÁLSÁG ? HOGYAN (LESZ) TOVÁBB ? LEHET, HOGY A LEFUTÁSA „ W ”, „ U ” VAGY „ L ” ALAKÚ? LEHET, HOGY A LEFUTÁSA „ W ”, „ U ” VAGY „ L ” ALAKÚ? LEHET, HOGY EZ MA MÁR ELSŐSORBAN EURÓPA VÁLSÁGA? VAGY AZ EUROZÓNA VÁLSÁGA + A PERIFÉRIA VÁLSÁGA ? (BENNE MAGYARORSZÁG IS) LEHET, HOGY EZ MA MÁR ELSŐSORBAN EURÓPA VÁLSÁGA? VAGY AZ EUROZÓNA VÁLSÁGA + A PERIFÉRIA VÁLSÁGA ? (BENNE MAGYARORSZÁG IS) POLITIKAI VÁLSÁGOK KÖVETKEZNEK ? A PROGNÓZISOK VEGYESEK, VÁLTOZATLANUL IGEN NAGYFOKÚ A BIZONYTALANSÁG A JELEN ÉS A JÖVŐ MEGÍTÉLÉSÉBEN – KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETBEN IS, PÉNZPIACI GYAKORLATBAN IS; A BIZONYTALANSÁG A JELEN ÉS A JÖVŐ MEGÍTÉLÉSÉBEN – KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETBEN IS, PÉNZPIACI GYAKORLATBAN IS; A BIZALMATLANSÁG, AZ ÓVATOSSÁG → SZŰKÖS FORRÁSOK. A BIZALMATLANSÁG, AZ ÓVATOSSÁG → SZŰKÖS FORRÁSOK. BÁR SOK IPARÁGBAN MEGINDULT A FELLENDÜLÉS, DE A VÁLSÁG EMLÍTETT HATÁSAI MIATT AZ ÉPÍTŐIPARI PRODUKCIÓ LÉNYEGESEN NEM NÖVEKSZIK EURÓPÁBAN. AZ ALAPKÉRDÉS MOST, ÉV ELEJÉN : TART-E MÉG EZ A VÁLSÁG ? HOGYAN (LESZ) TOVÁBB ? LEHET, HOGY A LEFUTÁSA „ W ”, „ U ” VAGY „ L ” ALAKÚ? LEHET, HOGY A LEFUTÁSA „ W ”, „ U ” VAGY „ L ” ALAKÚ? LEHET, HOGY EZ MA MÁR ELSŐSORBAN EURÓPA VÁLSÁGA? VAGY AZ EUROZÓNA VÁLSÁGA + A PERIFÉRIA VÁLSÁGA ? (BENNE MAGYARORSZÁG IS) LEHET, HOGY EZ MA MÁR ELSŐSORBAN EURÓPA VÁLSÁGA? VAGY AZ EUROZÓNA VÁLSÁGA + A PERIFÉRIA VÁLSÁGA ? (BENNE MAGYARORSZÁG IS) POLITIKAI VÁLSÁGOK KÖVETKEZNEK ? A PROGNÓZISOK VEGYESEK, VÁLTOZATLANUL IGEN NAGYFOKÚ A BIZONYTALANSÁG A JELEN ÉS A JÖVŐ MEGÍTÉLÉSÉBEN – KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETBEN IS, PÉNZPIACI GYAKORLATBAN IS; A BIZONYTALANSÁG A JELEN ÉS A JÖVŐ MEGÍTÉLÉSÉBEN – KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETBEN IS, PÉNZPIACI GYAKORLATBAN IS; A BIZALMATLANSÁG, AZ ÓVATOSSÁG → SZŰKÖS FORRÁSOK. A BIZALMATLANSÁG, AZ ÓVATOSSÁG → SZŰKÖS FORRÁSOK. BÁR SOK IPARÁGBAN MEGINDULT A FELLENDÜLÉS, DE A VÁLSÁG EMLÍTETT HATÁSAI MIATT AZ ÉPÍTŐIPARI PRODUKCIÓ LÉNYEGESEN NEM NÖVEKSZIK EURÓPÁBAN.

45 RÖVID TÁVÚ MAGYARORSZÁGI ÉPÍTŐIPARI PROGNÓZIS A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI IGÉNYEINEK VÁLTOZÁSA VÁLTOZATLANUL AZ EU KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSAI (AZ ÚSzT ) A KÖZCÉLÚ ÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK FŐ FORRÁSA, VÁLTOZATLANUL AZ EU KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSAI (AZ ÚSzT ) A KÖZCÉLÚ ÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK FŐ FORRÁSA, NAGYON FONTOS AZ IDŐTÉNYEZŐ: VÉGET ÉR EZ AZ EU – KÖLTSÉGVETÉSI IDŐSZAK, LEGKÉSŐBB ÉV VÉGÉIG EL KELL SZÁMOLNI EZEKKEL A FEJLESZTÉSI FORRÁSOKKAL, NAGYON FONTOS AZ IDŐTÉNYEZŐ: VÉGET ÉR EZ AZ EU – KÖLTSÉGVETÉSI IDŐSZAK, LEGKÉSŐBB ÉV VÉGÉIG EL KELL SZÁMOLNI EZEKKEL A FEJLESZTÉSI FORRÁSOKKAL, „MAGYAR VÁGTA”: ÉV ELEJÉRE A TELJES KERETBŐL TÖBB, MINT „MAGYAR VÁGTA”: ÉV ELEJÉRE A TELJES KERETBŐL TÖBB, MINT 100 %-RA LETT MEGKÖTÖTT TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉS (TARTALÉK-PROJEKTEK IS VANNAK), IDÉN MÁRCIUS KÖZEPÉN A TELJES KERETBŐL ~ 7,2 MD Ft VAN KIFIZETVE ( ~ 85 %), A TELJES ÖSSZEG ELKÖLTÉSÉHEZ HAVI 110 MD Ft-OT (!) KELLENE TELJESÍTENI ÉS KIFIZETNI (NEM CSAK ÉPÍTŐIPAR!) A TELJES ÖSSZEG ELKÖLTÉSÉHEZ HAVI 110 MD Ft-OT (!) KELLENE TELJESÍTENI ÉS KIFIZETNI (NEM CSAK ÉPÍTŐIPAR!) FORRÁS: MINISZTERELNÖKSÉG, NFM, MAPI, SAJTÓHÍREK RÖVID TÁVÚ MAGYARORSZÁGI ÉPÍTŐIPARI PROGNÓZIS A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI IGÉNYEINEK VÁLTOZÁSA VÁLTOZATLANUL AZ EU KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSAI (AZ ÚSzT ) A KÖZCÉLÚ ÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK FŐ FORRÁSA, VÁLTOZATLANUL AZ EU KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSAI (AZ ÚSzT ) A KÖZCÉLÚ ÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK FŐ FORRÁSA, NAGYON FONTOS AZ IDŐTÉNYEZŐ: VÉGET ÉR EZ AZ EU – KÖLTSÉGVETÉSI IDŐSZAK, LEGKÉSŐBB ÉV VÉGÉIG EL KELL SZÁMOLNI EZEKKEL A FEJLESZTÉSI FORRÁSOKKAL, NAGYON FONTOS AZ IDŐTÉNYEZŐ: VÉGET ÉR EZ AZ EU – KÖLTSÉGVETÉSI IDŐSZAK, LEGKÉSŐBB ÉV VÉGÉIG EL KELL SZÁMOLNI EZEKKEL A FEJLESZTÉSI FORRÁSOKKAL, „MAGYAR VÁGTA”: ÉV ELEJÉRE A TELJES KERETBŐL TÖBB, MINT „MAGYAR VÁGTA”: ÉV ELEJÉRE A TELJES KERETBŐL TÖBB, MINT 100 %-RA LETT MEGKÖTÖTT TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉS (TARTALÉK-PROJEKTEK IS VANNAK), IDÉN MÁRCIUS KÖZEPÉN A TELJES KERETBŐL ~ 7,2 MD Ft VAN KIFIZETVE ( ~ 85 %), A TELJES ÖSSZEG ELKÖLTÉSÉHEZ HAVI 110 MD Ft-OT (!) KELLENE TELJESÍTENI ÉS KIFIZETNI (NEM CSAK ÉPÍTŐIPAR!) A TELJES ÖSSZEG ELKÖLTÉSÉHEZ HAVI 110 MD Ft-OT (!) KELLENE TELJESÍTENI ÉS KIFIZETNI (NEM CSAK ÉPÍTŐIPAR!) FORRÁS: MINISZTERELNÖKSÉG, NFM, MAPI, SAJTÓHÍREK

46 NÉHÁNY, NAGYOBB ÉPÍTÉSI FELADATOT JELENTŐ KONKRÉTUM ÉVRE: AZ ÚSzT AKTUÁLIS VÁLTOZATÁNAK FOLYTATÁSA, A MOST ZÁRULÓ / LEZÁRULT EU-TÁMOGATÁSI PERIÓDUS FEJLESZTÉSEI NAGY INFRASTRUKTURÁLIS FEJLESZTÉSEK (ÚT, VASÚT, ÁRVÍZVÉDELEM, IVÓVÍZELLÁTÁS, CSATORNÁZÁS, KÖRNYEZETVÉDELEM, STB.), NAGY INFRASTRUKTURÁLIS FEJLESZTÉSEK (ÚT, VASÚT, ÁRVÍZVÉDELEM, IVÓVÍZELLÁTÁS, CSATORNÁZÁS, KÖRNYEZETVÉDELEM, STB.), EGÉSZSÉGÜGYI BERUHÁZÁSOK, EGÉSZSÉGÜGYI BERUHÁZÁSOK, KÖZINTÉZMÉNYI REKONSTRUKCIÓK, KÖZINTÉZMÉNYI REKONSTRUKCIÓK, ENERGIAHATÉKONYSÁGOT NÖVELŐ ÉPÜLETFELÚJÍTÁSOK, ENERGIAHATÉKONYSÁGOT NÖVELŐ ÉPÜLETFELÚJÍTÁSOK, + A HAZAI KÖLTSÉGVETÉSBŐL: SPORTLÉTESÍTMÉNYEK, NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM, STB. (MÁS PRIORITÁSOK MENTÉN IS FUTNAK JELENTŐS FEJLESZTÉSI EU- TÁMOGATÁSOK: VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉS, KKV-SZEKTOR, STB.  ÉPÍTŐIPARI KERESLETET IS JELENTENEK)

47 ÚJABB KITÉRŐ ELVI KÉRDÉS: A FEJLESZTÉSI CÉLÚ EU-TÁMOGATÁSOK A 2014 – KÖZÖTTI IDŐSZAKBAN AZ EU TÁMOGATÁSI POLITIKÁJÁNAK ELVEI NEM VÁLTOZTAK; AZ ÚJ TEMATIKUS FEJLESZTÉSI CÉLOK: A KUTATÁS-FEJLESZTÉS TEVÉKENYSÉG ERŐSÍTÉSE, A KUTATÁS-FEJLESZTÉS TEVÉKENYSÉG ERŐSÍTÉSE, AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIA TERJEDÉSE, AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIA TERJEDÉSE, A KISVÁLLALKOZÁSOK VERSENYKÉPESSÉGÉNEK FOKOZÁSA, A KISVÁLLALKOZÁSOK VERSENYKÉPESSÉGÉNEK FOKOZÁSA, AZ ALACSONY CO2 KIBOCSÁTÁSÚ GAZDASÁG TÁMOGATÁSA, AZ ALACSONY CO2 KIBOCSÁTÁSÚ GAZDASÁG TÁMOGATÁSA, ALKALMAZKODÁS AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁSHOZ, ALKALMAZKODÁS AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁSHOZ, A KÖRNYEZETVÉDELEM FEJLESZTÉSE, A KÖRNYEZETVÉDELEM FEJLESZTÉSE, A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS FEJLESZTÉSE, A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS FEJLESZTÉSE, A FOGLALKOZTATÁS ÉS A MUNKAERŐ-MOBILITÁS ÖSZTÖNZÉSE, A FOGLALKOZTATÁS ÉS A MUNKAERŐ-MOBILITÁS ÖSZTÖNZÉSE, A SZEGÉNYSÉG ELLENI KÜZDELEM, A SZEGÉNYSÉG ELLENI KÜZDELEM, BERUHÁZÁS AZ OKTATÁSBA, KÉSZSÉGEKBE, AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBA, BERUHÁZÁS AZ OKTATÁSBA, KÉSZSÉGEKBE, AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBA, A KÖZIGAZGATÁS HATÉKONYSÁGÁNAK FOKOZÁSA. A KÖZIGAZGATÁS HATÉKONYSÁGÁNAK FOKOZÁSA.

48 EZEKHEZ A TEMATIKUS CÉLOKHOZ ALKALMAZKODVA, AZ EURÓPAI UNIÓVAL TÖRTÉNT PARTNERSÉGI MEGÁLLAPODÁS ALAPJÁN MAGYARORSZÁG 2014 – ÉVEKBEN AZ EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA), AZ EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP (ERFA), AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP (ESZA) ÉS AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP (ESZA) ÉS A KOHÉZIÓS ALAP A KOHÉZIÓS ALAP FORRÁSAIBÓL (ÁRFOLYAMTÓL FÜGGŐEN) ÖSSZESEN MINTEGY MD Ft FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSHOZ JUT (AMIT TERMÉSZETESEN KIEGÉSZÍTENEK A HAZAI ÖNRÉSZ-ÖSSZEGEK). ÚJ KORMÁNYZATI FILOZÓFIA A FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁT ILLETŐEN: AZOK ELSŐSORBAN A HAZAI GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGÉT JAVÍTSÁK, A HAZAI GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGÉT JAVÍTSÁK, AZ ORSZÁG TELJESÍTŐKÉPESSÉGÉT FEJLESSZÉK. AZ ORSZÁG TELJESÍTŐKÉPESSÉGÉT FEJLESSZÉK.

49 A AS EU-TÁMOGATÁSI RENDSZER HAZAI FELHASZNÁLÁSA: SZÉCHENYI 2020 PROGRAM ÚJ PROGRAMOK: ÚJ PROGRAMOK: KEVESEBB, MÁS PRIORITÁSOK MENTÉN, TRANSZEURÓPAI ÖSSZEFÜGGŐ PROJEKTEK, ÚJ ELJÁRÁSREND: ÚJ ELJÁRÁSREND: ELSŐSORBAN AZ ÁLLAM JELÖLI KI A KÖZCÉLÚ FEJLESZTÉSEKET, ERŐSEN KÖZPONTOSÍTOTT DÖNTÉSEK LESZNEK, „SAJÁT KAPACITÁSOK” AZ ELŐKÉSZÍTÉSBEN, ÚJ INTÉZMÉNYRENDSZER: ÚJ INTÉZMÉNYRENDSZER: MEGSZŰNTETETT NEMZETI FEJLESZTÉSI ÜGYNÖKSÉG  AZ ÁLTALÁNOS JOGUTÓD A MINISZTERELNÖKSÉG LETT, PROJEKTGAZDÁK: ÁGAZATOK, TERÜLETEK, ELLENŐRZÉS, KOORDINÁCIÓ: MINISZTERELNÖKSÉG.

50 AZ ERRE VONATKOZÓ KORMÁNYZATI TERVEK SZERINT EZEN EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOKNAK (MINTEGY MD Ft) 60 %-ÁT KELL KÖZVETLENÜL GAZDASÁGFEJLESZTÉSRE FORDÍTANI, ÁM MÁS SZEMLÉLETTEL: (RÉSZBEN) VISSZATÉRÍTENDŐ FORRÁSOK FORMÁJÁBAN, 40 %-ÁT A HUMÁN ERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS, AZ INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉS, A KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS AZ ENERGIAHATÉKONYSÁG CÉLTERÜLETEK KÖZÖTT KELL ALLOKÁLNI.    BÁR SOK PROGRAMHOZ SZÜKSÉGES ÉPÍTÉSI TEVÉKENYSÉG, LÉNYEGESEN KISEBB ARÁNY JUT AZ ÉPÍTÉSSEL ÖSSZEFÜGGŐ FEJLESZTÉSEKRE, MINT A KORÁBBI CIKLUSBAN (AZ NGM BECSLÉSE: MILLIÁRD Ft) NÉHÁNY VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI PROGRAM TELJESÍTÉSE MÁR MEGKEZDŐDÖTT.

51 VISSZATÉRVE A RÖVIDEBB TÁVÚ ÉPÍTÉSI PIACI PROGNÓZISHOZ: A KÖZSZFÉRA ÚJ ÉPÍTÉSI IGÉNYEI ALAPVETŐEN A SZÉCHENYI 2020 PROGRAMBÓL KÖVETKEZNEK; 2015-BEN EZEK KONKRETIZÁLÁSA, TERVEZÉSE, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEINEK MEGKÖTÉSE VÁRHATÓ, 2015-BEN EZEK KONKRETIZÁLÁSA, TERVEZÉSE, TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEINEK MEGKÖTÉSE VÁRHATÓ, AZ ELSŐ KONKRÉT ÉPÍTÉSI FELADATOK (KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁSOK) CSAK ÉV MÁSODIK FELÉRE PROGNOSZTIZÁLHATÓK, AZ ELSŐ KONKRÉT ÉPÍTÉSI FELADATOK (KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁSOK) CSAK ÉV MÁSODIK FELÉRE PROGNOSZTIZÁLHATÓK, A JELENTŐSEBB ÉPÍTÉSI MUNKÁK TÉNYLEGES MEGKEZDÉSE ÉV ELEJÉRE TEHETŐ. A JELENTŐSEBB ÉPÍTÉSI MUNKÁK TÉNYLEGES MEGKEZDÉSE ÉV ELEJÉRE TEHETŐ. EMELLETT HAZAI KÖLTSÉGVETÉSI FORRÁSBÓL (?) ELŐKÉSZÍTÉSEK: VÁROSLIGET, BUDAI VÁR, PUSKÁS FERENC STADION, EGYÉB SPORTBERUHÁZÁSOK (PL ÉVI ÚSZÓ VB), STB. ÖSSZESSÉGÉBEN: A 2015-ÖS ÉVBEN A KÖZSZFÉRA MEGRENDELŐI NEM ÍGÉRHETNEK FELÍVELŐ PÁLYÁT AZ ÉPÍTÉSI VÁLLALKOZÓKNAK.

52 A MAGÁNSZFÉRA BERUHÁZÁSI ELKÉPZELÉSEI / LEHETŐSÉGEI NEM VÁLTOZNAK LÉNYEGESEN A PROGNÓZISOK SZERINT BÁR VÉGET ÉRT A RECESSZIÓS IDŐSZAK, A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉSI TREND BIZONYTALANNAK LÁTSZIK MAGYARORSZÁGON; BÁR VÉGET ÉRT A RECESSZIÓS IDŐSZAK, A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉSI TREND BIZONYTALANNAK LÁTSZIK MAGYARORSZÁGON; MINDEN TÉREN ALACSONY A FIZETŐKÉPES KERESLET; MINDEN TÉREN ALACSONY A FIZETŐKÉPES KERESLET; ÁLTALÁNOS A BEFEKTETŐI BIZALMATLANSÁG A PIACOT, ILLETVE A GAZDASÁGPOLITIKA CÉLJAIT ÉS ESZKÖZEIT ILLETŐEN; ÁLTALÁNOS A BEFEKTETŐI BIZALMATLANSÁG A PIACOT, ILLETVE A GAZDASÁGPOLITIKA CÉLJAIT ÉS ESZKÖZEIT ILLETŐEN; HITEL LENNE, DE KEVESEN VESZIK IGÉNYBE FEJLESZTÉSI CÉLLAL. HITEL LENNE, DE KEVESEN VESZIK IGÉNYBE FEJLESZTÉSI CÉLLAL. LAKÁSÉPÍTÉSI PIAC A 2010/2013: - 2/3 (!) RÉSZ UTÁN – FELÉLEDHET-E ? LAKÁSÉPÍTÉSI PIAC A 2010/2013: - 2/3 (!) RÉSZ UTÁN – FELÉLEDHET-E ? A TERMELŐ ÉS A LOGISZTIKAI BERUHÁZÁSOK ÉPÍTÉSI IGÉNYEI - VAN-E VÁSÁRLÓERŐ ? A TERMELŐ ÉS A LOGISZTIKAI BERUHÁZÁSOK ÉPÍTÉSI IGÉNYEI - VAN-E VÁSÁRLÓERŐ ? IRODÁK, KERESKEDELEM, IDEGENFORGALOM: IRODÁK, KERESKEDELEM, IDEGENFORGALOM: AZ ÉPÍTÉSI IGÉNYEK JELENTŐSEN NEM NŐNEK (DE PL. AZ IRODAÉPÜLETEK KIHASZNÁLATLANSÁGI RÁTÁJA JAVULT), „PLÁZASTOP” – DE LENNE-E ÚJ IGÉNY? VÁSÁRLÓERŐ, STB. A MAGÁNSZFÉRA BERUHÁZÁSI ELKÉPZELÉSEI / LEHETŐSÉGEI NEM VÁLTOZNAK LÉNYEGESEN A PROGNÓZISOK SZERINT BÁR VÉGET ÉRT A RECESSZIÓS IDŐSZAK, A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉSI TREND BIZONYTALANNAK LÁTSZIK MAGYARORSZÁGON; BÁR VÉGET ÉRT A RECESSZIÓS IDŐSZAK, A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉSI TREND BIZONYTALANNAK LÁTSZIK MAGYARORSZÁGON; MINDEN TÉREN ALACSONY A FIZETŐKÉPES KERESLET; MINDEN TÉREN ALACSONY A FIZETŐKÉPES KERESLET; ÁLTALÁNOS A BEFEKTETŐI BIZALMATLANSÁG A PIACOT, ILLETVE A GAZDASÁGPOLITIKA CÉLJAIT ÉS ESZKÖZEIT ILLETŐEN; ÁLTALÁNOS A BEFEKTETŐI BIZALMATLANSÁG A PIACOT, ILLETVE A GAZDASÁGPOLITIKA CÉLJAIT ÉS ESZKÖZEIT ILLETŐEN; HITEL LENNE, DE KEVESEN VESZIK IGÉNYBE FEJLESZTÉSI CÉLLAL. HITEL LENNE, DE KEVESEN VESZIK IGÉNYBE FEJLESZTÉSI CÉLLAL. LAKÁSÉPÍTÉSI PIAC A 2010/2013: - 2/3 (!) RÉSZ UTÁN – FELÉLEDHET-E ? LAKÁSÉPÍTÉSI PIAC A 2010/2013: - 2/3 (!) RÉSZ UTÁN – FELÉLEDHET-E ? A TERMELŐ ÉS A LOGISZTIKAI BERUHÁZÁSOK ÉPÍTÉSI IGÉNYEI - VAN-E VÁSÁRLÓERŐ ? A TERMELŐ ÉS A LOGISZTIKAI BERUHÁZÁSOK ÉPÍTÉSI IGÉNYEI - VAN-E VÁSÁRLÓERŐ ? IRODÁK, KERESKEDELEM, IDEGENFORGALOM: IRODÁK, KERESKEDELEM, IDEGENFORGALOM: AZ ÉPÍTÉSI IGÉNYEK JELENTŐSEN NEM NŐNEK (DE PL. AZ IRODAÉPÜLETEK KIHASZNÁLATLANSÁGI RÁTÁJA JAVULT), „PLÁZASTOP” – DE LENNE-E ÚJ IGÉNY? VÁSÁRLÓERŐ, STB.

53

54 A (HAZAI) MAGÁN – INGATLANFEJLESZTŐK, BEFEKTETŐK VÉLEMÉNYÉNEK ÖSSZEFOGLALÁSAKÉNT A TRIGRÁNIT-CSOPORT (DEMJÁN SÁNDOR INGATLANFEJLESZTÉSI ÉRDEKELTSÉGE), TÖRÖK ÁRPÁD VEZÉRIGAZGATÓ NYILATKOZATA: „Stabilitás, kiszámíthatóság, megbízhatóság, transzparencia és gazdasági növekedés hiányában, az országkockázat, a bizonytalanság, az átláthatatlanul változó jogszabályok beárazása miatt olyanok az elvárt (megkívánt) hozamszintek, hogy sem a fejlesztésnél, sem az eladásnál nem jön ki a fejlesztési matematika.” FORRÁS: NAPI.HU – MÁRCIUS 13.

55 KÜLFÖLDI PIACRA LÉPÉSI LEHETŐSÉGEK A MAGYAR CÉGEK SZÁMÁRA? A FEJLETT EU- TAGORSZÁGOKBAN: ELSŐSORBAN ALVÁLLALKOZÁSBAN VAGY BÉRMUNKÁBAN A FEJLETLENEBB TAGORSZÁGOKBAN (A DÉLI ÉS A KELETI SZOMSZÉDOS ORSZÁGOK PIACÁN) – OTT IS HASONLÓAN VÁLSÁGOS A HELYZET, SOK A BIZONYTALANSÁG TÁVOLABBI ORSZÁGOK: ARÁNYTALANUL NAGY KOCKÁZATOK TERVEZÉSI MUNKÁK: ARAB VILÁG KORMÁNYZATI SEGÍTSÉG A PIACRA LÉPÉSHEZ EXIMBANK, MEHIB, NEMZETI BEFEKTETÉSI ÜGYNÖKSÉG (HIPA) EREDMÉNYEK: OROSZORSZÁGBAN: MARKET ZRT., KÉSz HOLDING, PÓLUS KFT. UKRAJNÁBAN: KÉSz HOLDING KÜLFÖLDI PIACRA LÉPÉSI LEHETŐSÉGEK A MAGYAR CÉGEK SZÁMÁRA? A FEJLETT EU- TAGORSZÁGOKBAN: ELSŐSORBAN ALVÁLLALKOZÁSBAN VAGY BÉRMUNKÁBAN A FEJLETLENEBB TAGORSZÁGOKBAN (A DÉLI ÉS A KELETI SZOMSZÉDOS ORSZÁGOK PIACÁN) – OTT IS HASONLÓAN VÁLSÁGOS A HELYZET, SOK A BIZONYTALANSÁG TÁVOLABBI ORSZÁGOK: ARÁNYTALANUL NAGY KOCKÁZATOK TERVEZÉSI MUNKÁK: ARAB VILÁG KORMÁNYZATI SEGÍTSÉG A PIACRA LÉPÉSHEZ EXIMBANK, MEHIB, NEMZETI BEFEKTETÉSI ÜGYNÖKSÉG (HIPA) EREDMÉNYEK: OROSZORSZÁGBAN: MARKET ZRT., KÉSz HOLDING, PÓLUS KFT. UKRAJNÁBAN: KÉSz HOLDING

56 ÖSSZEFOGLALVA: A FIZETŐKÉPES KERESLET ÁTMENETI FENNMARADÁSA SEM VÁRHATÓ, MINDEMELLETT NEM CSÖKKENŐ (ÁR)VERSENY; NEM CSÖKKENŐ (ÁR)VERSENY; MÉRSÉKLŐDŐ DIFFERENCIÁLÓDÁS AZ ALÁGAZATOK KÖZÖTT: MIND AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS, MIND A MAGASÉPÍTÉS VOLUMENE CSÖKKENNI FOG (LÁSD A BIZALMI INDEXET IS) MÉRSÉKLŐDŐ DIFFERENCIÁLÓDÁS AZ ALÁGAZATOK KÖZÖTT: MIND AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS, MIND A MAGASÉPÍTÉS VOLUMENE CSÖKKENNI FOG (LÁSD A BIZALMI INDEXET IS) A KSH FRISS (2015. FEBRUÁR 12.) ADATAI SZERINT AZ ÉPÍTŐIPARI VÁLLALKOZÁSOK DECEMBER VÉGI SZERZŐDÉSÁLLOMÁNYA AZ EGY ÉVVEL KORÁBBI SZINTHEZ KÉPEST ÖSSZESSÉGÉBEN 16,7 %-KAL CSÖKKENT, EZEN BELÜL A MAGASÉPÍTÉSRE VONATKOZÓ SZERZŐDÉSEK ÁLLOMÁNYA 6,7 %- KAL CSÖKKENT, AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉSEKÉ 18,8 %-KAL LETT KISEBB. AZ ADATOKBÓL EGYÉRTELMŰEN LÁTSZIK: AZ ELMÚLT KÉT ÉVI NÖVEKEDÉSNEK A FORRÁSA CSAKIS A AS CIKLUSÚ EU- TÁMOGATÁSÚ PROJEKTEK FELFUTTATÁSA („MAGYAR VÁGTA”) VOLT. ÖSSZEFOGLALVA: A FIZETŐKÉPES KERESLET ÁTMENETI FENNMARADÁSA SEM VÁRHATÓ, MINDEMELLETT NEM CSÖKKENŐ (ÁR)VERSENY; NEM CSÖKKENŐ (ÁR)VERSENY; MÉRSÉKLŐDŐ DIFFERENCIÁLÓDÁS AZ ALÁGAZATOK KÖZÖTT: MIND AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS, MIND A MAGASÉPÍTÉS VOLUMENE CSÖKKENNI FOG (LÁSD A BIZALMI INDEXET IS) MÉRSÉKLŐDŐ DIFFERENCIÁLÓDÁS AZ ALÁGAZATOK KÖZÖTT: MIND AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉS, MIND A MAGASÉPÍTÉS VOLUMENE CSÖKKENNI FOG (LÁSD A BIZALMI INDEXET IS) A KSH FRISS (2015. FEBRUÁR 12.) ADATAI SZERINT AZ ÉPÍTŐIPARI VÁLLALKOZÁSOK DECEMBER VÉGI SZERZŐDÉSÁLLOMÁNYA AZ EGY ÉVVEL KORÁBBI SZINTHEZ KÉPEST ÖSSZESSÉGÉBEN 16,7 %-KAL CSÖKKENT, EZEN BELÜL A MAGASÉPÍTÉSRE VONATKOZÓ SZERZŐDÉSEK ÁLLOMÁNYA 6,7 %- KAL CSÖKKENT, AZ INFRASTRUKTURÁLIS ÉPÍTÉSEKÉ 18,8 %-KAL LETT KISEBB. AZ ADATOKBÓL EGYÉRTELMŰEN LÁTSZIK: AZ ELMÚLT KÉT ÉVI NÖVEKEDÉSNEK A FORRÁSA CSAKIS A AS CIKLUSÚ EU- TÁMOGATÁSÚ PROJEKTEK FELFUTTATÁSA („MAGYAR VÁGTA”) VOLT.

57 (FORRÁS: GKI GAZDASÁGKUTATÓ ZRT. - ÜZLETI KILÁTÁSOK, FEBRUÁR)

58 VÉGSŐ SORON: AZ ELMÚLT KÉT ESZTENDŐBEN A HAZAI ÉPÍTŐIPARI PIACI SZEREPLŐK (INGATLANFEJLESZTŐK, TERVEZŐK, KIVITELEZŐK) SZÁMÁRA A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI LEHETŐSÉGEI ÁTMENETILEG NŐTTEK, ÁM A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI LEHETŐSÉGEI ÁTMENETILEG NŐTTEK, ÁM EZ A TENDENCIA 2015-BEN NEM FOLYTATÓDIK, A MAGÁNSZFÉRA ÉPÍTÉSI PIACA TOVÁBBRA IS A KOMOLY VÁLSÁG JELEIT MUTATJA. A MAGÁNSZFÉRA ÉPÍTÉSI PIACA TOVÁBBRA IS A KOMOLY VÁLSÁG JELEIT MUTATJA. Magyar Larousse Enciklopédia (1994): „A válság = súlyos helyzet, döntő fordulat, amelynek a kimenetele jó is, rossz is lehet.” a kimenetele jó is, rossz is lehet.” VÉGSŐ SORON: AZ ELMÚLT KÉT ESZTENDŐBEN A HAZAI ÉPÍTŐIPARI PIACI SZEREPLŐK (INGATLANFEJLESZTŐK, TERVEZŐK, KIVITELEZŐK) SZÁMÁRA A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI LEHETŐSÉGEI ÁTMENETILEG NŐTTEK, ÁM A KÖZSZFÉRA ÉPÍTÉSI LEHETŐSÉGEI ÁTMENETILEG NŐTTEK, ÁM EZ A TENDENCIA 2015-BEN NEM FOLYTATÓDIK, A MAGÁNSZFÉRA ÉPÍTÉSI PIACA TOVÁBBRA IS A KOMOLY VÁLSÁG JELEIT MUTATJA. A MAGÁNSZFÉRA ÉPÍTÉSI PIACA TOVÁBBRA IS A KOMOLY VÁLSÁG JELEIT MUTATJA. Magyar Larousse Enciklopédia (1994): „A válság = súlyos helyzet, döntő fordulat, amelynek a kimenetele jó is, rossz is lehet.” a kimenetele jó is, rossz is lehet.”

59 VAN-E REMÉNY A „JÓ KIMENETELRE” ? RÖVID TÁVON NEM SOK, HISZEN AZ EURÓPAI UNIÓS BERUHÁZÁSI FORRÁSOK TESZIK LEHETŐVÉ MOST AZ IPARÁG TÚLÉLÉSÉT; ÁM A KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI EU-TÁMOGATÁS ÖSSZEGE MD Ft LESZ (A „MAI” ÚSzT- 8,5%), EMELLETT A FELHASZNÁLÁSI PRIORITÁSOK MÁSOK LESZNEK, ENNEK KÖVETKEZTÉBEN (IS) AZ ÉPÜLETEK, ÉPÍTMÉNYEK ÉPÍTÉSRE FORDÍTHATÓ FORRÁSOK MÉRTÉKE CSÖKKEN; A 2000-ES ÉVEK INGATLANPIACI „ARANYKORA” JÓ PÁR ÉVIG NEM FOG VISSZATÉRNI KÖZÉP-EURÓPÁBAN; HA ELINDUL EGY ÚJFAJTA FEJLŐDÉS, AZ VALÓSZÍNŰLEG MINKET IS ÉRINT, HISZEN A NEMZETKÖZI INGATLANFEJLESZTÉSI, BEFEKTETÉSI PIAC RÉSZE VAGYUNK – DE: A BEFEKTETŐI BIZALOM ÉS KLÍMA? * lásd a következő diaképen VAN-E REMÉNY A „JÓ KIMENETELRE” ? RÖVID TÁVON NEM SOK, HISZEN AZ EURÓPAI UNIÓS BERUHÁZÁSI FORRÁSOK TESZIK LEHETŐVÉ MOST AZ IPARÁG TÚLÉLÉSÉT; ÁM A KÖZÖTTI FEJLESZTÉSI EU-TÁMOGATÁS ÖSSZEGE MD Ft LESZ (A „MAI” ÚSzT- 8,5%), EMELLETT A FELHASZNÁLÁSI PRIORITÁSOK MÁSOK LESZNEK, ENNEK KÖVETKEZTÉBEN (IS) AZ ÉPÜLETEK, ÉPÍTMÉNYEK ÉPÍTÉSRE FORDÍTHATÓ FORRÁSOK MÉRTÉKE CSÖKKEN; A 2000-ES ÉVEK INGATLANPIACI „ARANYKORA” JÓ PÁR ÉVIG NEM FOG VISSZATÉRNI KÖZÉP-EURÓPÁBAN; HA ELINDUL EGY ÚJFAJTA FEJLŐDÉS, AZ VALÓSZÍNŰLEG MINKET IS ÉRINT, HISZEN A NEMZETKÖZI INGATLANFEJLESZTÉSI, BEFEKTETÉSI PIAC RÉSZE VAGYUNK – DE: A BEFEKTETŐI BIZALOM ÉS KLÍMA? * lásd a következő diaképen

60 HOSSZABB TÁVON ? VÁRHATÓ GAZDASÁGI, PÉNZÜGYI TRENDEK, ELVEK ÁLTALÁBAN AZ „INGA VISSZALENDÜL”, AZAZ ÚJRA MEGNŐ A KERESLET AZ ÉPÜLETEK IRÁNT, DE MÁSFAJTA INGATLANFEJLESZTÉSI „FILOZÓFIA” MENTÉN, ILLETVE AZ (ÉRTÉKNÖVELŐ) FELÚJÍTÁS FOG DOMINÁLNI, EHHEZ A BANKI AKTIVITÁS IS NŐ, A VÁLSÁG KÖVETKEZTÉBEN A HAZAI ÉPÍTÉSI PIAC TISZTULÁSA VÁRHATÓ – ELVILEG CSAK A JOBBAK, ERŐSEBBEK ÉLHETIK TÚL EZT AZ IDŐSZAKOT; ENNEK EREDMÉNYEKÉNT FELELŐSEBB VÁLLALATI, ILLETVE TULAJDONOSI MAGATARTÁS KIALAKULÁSA REMÉLHETŐ ? (LASSÚ) ÉRDEMI NÖVEKEDÉS INDUL MEG ÚJ PÁLYÁN, MARKÁNSAN ÚJ FEJLŐDÉSI TRENDEK MENTÉN.

61 PROGNOSZTIZÁLHATÓ FONTOSABB ÉPÍTÉSI TRENDEK, ELVEK, ÖSSZHANGBAN AZ EURÓPA 2020 STRATÉGIÁVAL: ÁLTALÁNOS VÁROSIASODÁSI FOLYAMATOK + KÖRNYEZETTUDATOS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSEK, ÁLTALÁNOS VÁROSIASODÁSI FOLYAMATOK + KÖRNYEZETTUDATOS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSEK, ÉLETCIKLUS-ELEMZÉSEN (IS) ALAPULÓ TERVEZÉS, ÉLETCIKLUS-ELEMZÉSEN (IS) ALAPULÓ TERVEZÉS, ALACSONY ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ ÉPÜLETEK, ALACSONY ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ ÉPÜLETEK, A MEGLÉVŐ ÉPÜLET- ÉS ÉPÍTMÉNYÁLLOMÁNY ENERGIAHATÉKONY, KOMPLEX, ÉRTÉKNÖVELŐ FELÚJÍTÁSA, A MEGLÉVŐ ÉPÜLET- ÉS ÉPÍTMÉNYÁLLOMÁNY ENERGIAHATÉKONY, KOMPLEX, ÉRTÉKNÖVELŐ FELÚJÍTÁSA, BONYOLULTABB, ÖSSZETETTEBB, MŰSZAKILAG IGÉNYESEBB, JOBB MINŐSÉGET GARANTÁLÓ ÉPÍTÉSZETI ÉS MÉRNÖKI MEGOLDÁSOK, BONYOLULTABB, ÖSSZETETTEBB, MŰSZAKILAG IGÉNYESEBB, JOBB MINŐSÉGET GARANTÁLÓ ÉPÍTÉSZETI ÉS MÉRNÖKI MEGOLDÁSOK, A MEGVALÓSÍTÁSI FOLYAMAT KÖRNYEZETBARÁTABBÁ VÁLÁSA, A MEGVALÓSÍTÁSI FOLYAMAT KÖRNYEZETBARÁTABBÁ VÁLÁSA, TOVÁBB SPECIALIZÁLÓDÓ ÉS FELÉRTÉKELŐDŐ (ÉPÍTÉSZI, MÉRNÖKI) SZAKTUDÁS. TOVÁBB SPECIALIZÁLÓDÓ ÉS FELÉRTÉKELŐDŐ (ÉPÍTÉSZI, MÉRNÖKI) SZAKTUDÁS.

62 EZEN ÁLTALÁNOS FEJLŐDÉSI TENDENCIÁK MENTÉN AZ ÉPÍTŐIPAR (A TERVEZÉS ÉS A KIVITELEZÉS, A HÁTTÉRIPARÁVAL EGYÜTT) A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS EGYIK MOZGATÓRUGÓJÁVÁ VÁLHAT.


Letölteni ppt "AZ ÉPÍTÉSI PIAC JELLEMZŐIRŐL 2013 – 2015. WÉBER LÁSZLÓ CÍMZETES EGYETEMI DOCENS, VÁLLALKOZÁSI ÉS MARKETING IGAZGATÓ / MAGYAR ÉPÍTŐ ZRT. 2015. MÁRCIUS 19."

Hasonló előadás


Google Hirdetések