Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék."— Előadás másolata:

1 Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

2  Zajcsökkentés  Vasúti zaj  Egyéni zajvédelem

3  Zajcsökkentés a járműben  a vasúti vontató járművek hajtó- és futóművének módosítása, korlátozottan és nagy költséggel oldható meg  aerodinamikai zaj csökkentése – korszerű, áramvonalas külső szerkezet  hangszigetelt ablak  öntöttvas féktuskó helyett műanyag féktuskó (-5 dB)

4  Zajcsökkentés a felépítmény korszerűsítésével  összehegesztett, hézagnélküli felépítmény  felépítmény egyes elemeinek helyes megválasztása, ahol a modern - elsősorban műanyagipari - technológiáknak köszönhetően elasztomerek, illetve gumielemek segítségével a sín által sugárzott rezgés és az így keletkezett zaj nagymértékben csökkenthető

5  kerék-sín kapcsolat javítása:  folyamatos ellenőrzés, akusztikai síncsiszolás  kisebb kerékátmérő

6  a felépítményi megoldások a legtöbb esetben rugalmas, általában műanyag vagy gumi alátétet jelentenek a sínleerősítésen belül, mely alátétlemezek helye alapvetően többféle lehet, ennek megválasztásától függően akár 40 dB zaj- és rezgéscsökkenést is el lehet érni  kisebb magasságú sínszelvény kevesebb zajt bocsát ki és a folyamatos alátámasztás vagy folyamatos rugalmas ágyazás szintén csökkenti a zajszintet

7  kis sugarú íveknél alkalmazott jobb kenést biztosító sín kenőberendezések csökkentik az ívben haladójárművek nyomkarima-zaját

8  A gördülőállomány elhaladásakor a jármű dinamikus hatása a különböző hibákkal terhelt kerék-sín kapcsolaton keresztül bekerül a pályába, és tovább terjed. Ezt a továbbterjedést a felépítményi elemek közé elhelyezett, jól megválasztott, méretezett rugalmas elemekkel lehet jelentősen csökkenteni.

9  1.szint: közvetlenül a sín alatt – rugalmas sínalátétekkel, illetve kettős hangolású sínzajtompító elemekkel Síntalp és a keresztalj között (-3 -6 dB) Síntalp és a lemezalj között (-3 -6 dB)

10  valamennyi síntípushoz igazítható  növeli a sín és a keresztalj élettartamát  a sín folyamatos alátámasztása

11  2. szint: a sín alátámasztásánál - rugalmas alátét lemezzel, keresztalj­alátéttel, illetve speciális gumiburkolatú keresztaljjal Alátétlemez és a lemezalj között ( dB ) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát

12 Pályalemezbe süllyesztett sínek esetén köré öntött elasztomer anyag, a sín két oldala mentén egy gumi csövet helyeznek. (-3 -6 dB) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát kóbor áram elleni védelem

13  3. szint: az ágyazat alatt - úsztatott vasbeton pályalemezes megoldásnál rugalmas paplannal, rugalmas vonal menti vagy pontszerű alátámasztással, vagy zúzottkő ágyazat esetén alágyazati szőnyeggel ágyazat alatt (-15 – 25dB) valamennyi ágyazatkialakításnál alkalmazható növeli az ágyazat élettartamát

14

15  Az alkalmazás előnyei  Keresztező műtárgyak (aluljárók) felett vagy rövidebb hidak merevebb pályaszakaszának alátámasztása szempontjából. A műtárgy mögötti földműre jutó terhelések kedvezően változnak.  Ágyazat vastagsági hiánya esetén az alágyazati szőnyeg szinte az egyetlen megoldást jelenti a pálya rugalmassági folytonosságának fenntartása szempontjából.

16  Az ágyazat és a műtárgy közvetlen érintkezési felületén az ágyazat fokozottabban aprózódik, mely a rugalmas anyag közbeiktatásával jelentősen lecsökkenthető.  Az alágyazati szőnyeg elválasztó, rezgéscsillapító hatása a műtárgy szerkezetére is jótékony hatással van, a szerkezetbe jutó rezgések szintje lecsökken, ezzel növekszik a műtárgy élettartama, és csökken a fenntartási igénye.

17  Magyarországi alkalmazásra példa  4 évvel ezelőtt a győri vasútállomásnál  a vágányok alatt merőlegesen átvezetett aluljáró felett néhány helyen különösen kis ágyazatvastagság (15-25 cm) kialakítására volt csak lehetőség  A beépítést megelőzően számos ellenőrző vizsgálat történt a rendszer alkalmazásával kapcsolatban, szerteágazó mérési program készült, amely nyomon követte a beépített rendszer megfelelőségét és időállóságát.

18 vasúti járművek zajszintjét befolyásoló egyes tényezők és hatásuk

19  a vasút helyes vonalvezetése  az épületek megfelelő elhelyezése és védelme  a járművek kiképzése és jó állapotban tartása  a vasúti pályák megfelelő kiképzése  a sínek összehegesztése és megfelelő karbantartása (pl. síncsiszolás)  különféle zajcsökkentő lemezek beépítése síntalp alá vagy síngerincbe való beépítése  állomások hangosbemondóinál az éjszakai csökkentett hangerővel történő üzemeltetés

20  zajgátló létesítmények építése  fás, (erdősáv) környezet kialakítása  védőtöltés építés  védőfal (beton, előregyártott betonelemes, tégla, falazó elemes, fa, műanyag, üveg, fém, egyéb anyagú) építése vagy ezek kombinációja

21  Hz közötti frekvenciatartományban hatásosak  Egyszer használatos füldugó  Olyan helyen ahol könnyen szennyeződik  Minden egyes viselés után cserélni kell  Kényelmes, puha, megbízható  Szennyeződés nem jut be a fülbe  csillapítása: dB

22

23  Többször használatos füldugó  Olyan helyen ahol kevés szennyeződés éri  Egyszerű használat  Rendszeresen tisztítandó  Tökéletesen illeszkedik a hallójáratba  Többszöri felhasználás

24

25  Detektálható füldugó  Olyan területen alkalmazzák, ahol környezeti szennyeződés könnyen a dugóra kerülhet, körülményes lenne az eltávolítás, és valamilyen irritációt okoz  Konzervipar  Élelmiszeripar  Dohányipar  Gyógyszergyártás  Vegyipar

26

27  Zajvédő fültok  fejhallgatóhoz hasonló, félgömb/kagyló alakú tok helyezkedik a fülkagyló körüli felületre  tok belsejében hangelnyelő anyag van  6 havonta kell cserélni a betétet  csillapítása: dB

28

29  Impulzus zajvédő fültokok  Elektronikus sávszűrővel van egybeépítve. Lényege, hogy az impulzus, vagy erős zajokat 83 dBA zajszinten levágja. A beépített külső mikrofon így a beszédhangokat és fontos jelzéseket átengedi, de a káros zajokat kiszűri. Kiváló kommunikációs lehetőséget biztosít, kiváló zajcsillapítás mellett.

30  URH rádió adóvevővel egybeépített fültok. Nagy területen, csarnokban, építési területen és daruknál biztosít kommunikációs lehetőséget a zaj elleni védelem mellett.  Rádiótelefonhoz csatlakoztatható fültok. Modern világunk elengedhetetlen kelléke olyanok számára, akik telefonon kommunikálnak zajos környezetben.

31

32  Zajvédő sisak  egész fejet lefedő sisak, a fülrészén külön zajvédő szerkezet van  Komplett fejvédelmet nyújt  csillapítása: dB

33


Letölteni ppt "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések