Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen”"— Előadás másolata:

1 A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen” (HEFOP ) Dr. Bodosi Mihály Szeged, 2008 szept. 19.

2 KÉPZÉS, SZAKKÉPZÉS A új szakképzési rend bevezetése (11/1198. és 66/1999 EüM rendeletek) Számos korrekció (2003, 2005, 2008) Jogszabály-módosítások indokai: korábban végig nem gondolt szakmai okok financiális szempontok (kötelező tanfolyamok) elvárások csökkentése, a szigorúság mérséklése Elmaradt a korábban tervezett, a gyakorlat- orientált képzés és szakképzés fejlesztése (a tervek, az európai gyakorlat és elvárások ellenére)

3 TERVEK, ELKÉPZELÉSEK Gyakorlati képzés szintjei Törzsképzés – minden szakma elsajátításához nélkülözhetetlen alapismeretek Un. skill tréning – sebészi típusú szakmákhoz manuális gyakorlat biztosítása Speciális szakmai tréning és gyakorlati oktatás Tervek (voltak) A skill tréning egyik részét a graduális képzésbe vinni, a másikat megerősíteni és továbbfejleszteni Funkcionális anatómiai gyakorlatok bevezetése

4 ELVÁRÁSOK A SPECIÁLIS KÉPZÉSNÉL Európai műtéti (beavatkozási) teendők jogszabályi előírása – un. eurokonform műtéti szám és típus teljesítése Minimum- és optimum-szintek megjelölése Szakképzési tevékenységi leckekönyv szigorú vezetése Rendszeres ellenőrzés több szinten (minőségi kontroll) Szakvizsgára bocsátás előírásainak szigorítása

5 A MAI VALÓSÁG EU-trendek Állatkísérletekkel kapcsolatos szabályozás Betegjogok érvényesítése A fantomgyakorlatok, szimulálás, virtuális tevékenység kényszerű (és jogos) térnyerése Az un. skill tréning működtetése Csak vidéken, a sebészeti műtéttani intézeteken Kétféle program (sebészi ill. sebészi típusú) Folyamatos financiális gondok

6 MŰTÉTI ELVÁRÁSOK, AKTUÁLIS GONDOK A UEMS ajánlásainak hatására kialakított műtéti szám és típus előírása (EU megfelelés) A teljesíthetőség korlátozásának igénye (ágyszám-csökkentés, TVK-korlát, stb.) A munkaidő-előírás korlátozó hatása Az un. egy-napos sebészet bevezetésének következményei A privatizáció kedvezőtlen hatása a szakképzésre (lásd plasztikai sebészetet)

7 EU ELVÁRÁSOK, USA GYAKORLAT Mindenütt a tételes elvárások számának növelése a szigor irányába történő elmozdulás ellenőrzések szorgalmazása gyakorlati képzési lehetőségek kiterjesztése, külföldi képzőhelyek igénybe vétele A szakvizsgára bocsátás szükség szerinti halasztása (kivált a munkaidő-korlát miatt)

8 EURÓPAI MUNKAIDŐ-SZABÁLYOZÁS (EWTD) „protection of the clinical personnel against overwork for the benefit of patients” a jogszabályt Európában 2003-ban vezeték be, Magyarországon 2004-től hatályos (2003 évi LXXXXIV. törvény az eü. tevékenység egyes kérdéseiről) az Egyesült Államokban Code 405 (2003) 2008 jan. 1-től sok helyütt szankcionálják

9 SZAKKÉPZÉS ÉS MUNKAIDŐ-KORLÁT Európában 48 (+12 óra), az Egyesült Államokban 80 óra (idegsebész rezidensek esetén 84 óra) a megengedett max. munkaidő UEMS sebészi szakbizottságainak feljegyzése és javaslata az Európa Parlament számára (a Permanent Working Group of Young Doctors is támogatta) Az ajánlást már UEMS szinten megtámadták a nem sebészi szakmák képviselői

10 EWTD HATÁSA A SZAKKÉPZÉSRE csökkenő klinikai jelenlét (150 nap/év) 30 %-kal kevesebb orvos-beteg találkozás 30 %-kal kisebb esély a műtétek elvégzésére megszakított kapcsolat beteggel, tutorral a struktúrált tréning véletlenszerűvé válása csak rutin munkára nyílik lehetőség, elvész a szakma vonzása, a motiváltság csökkenő fizetés (a túlmunka tiltása)

11 AMERIKAI VÉLEMÉNYEK Egy rezidens-felmérés szerint több idő nyílt tanulásra, szakirodalomra frissebben, fittebben dolgozhattak de a rendelet negatív módon érintette az operatív lehetőségeket az előírás kedvezőtlenül befolyásolta oktatásukat (szemináriumok, un. bed-side trainingek megkevesbedése) az intézkedés a beteg-megfigyelés és ellenőrzés ártalmára szolgált

12 FELADATOK I. a minőségi szakképzés eddigi gyakorlatának megőrzése (skill tréning, sebészeti anatómiai és szimulációs gyakorlatok szervezése) törekvés a speciális gyakorlati képzések, „hand’s-on-course” programok szervezésére (több szakma nemzetközi gyakorlata alapján ezt szorgalmazza ma is) a tételes teljesítések szigorú megkövetelése (leckekönyv, log-book)

13 FELADATOK II. abszolutórium kiállítása, szakvizsgára bocsátás, csak garantált maradéktalan teljesítés esetén történhet a szakképzési rendszer várható átalakítása minden bizonnyal új kihívásokat jelenít meg szembesülnünk kell a külföldi attitüd-váltással

14

15

16

17

18

19

20

21 DEMAND FOR THE FUTURE Select right ones Educate them Train them Share experience Form a team … and support them

22 PRACTICAL RECOMMENDATIONS Give …a lot of Options some Guidelines no Standards Don’t ever give up!


Letölteni ppt "A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések