Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília."— Előadás másolata:

1 Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília

2 Választási lehetőségek

3 Egyéni és közösségi felelősség „… egyéni jólétünk elválaszthatatlanul kötődik valamennyi embertársunkéhoz, illetve a környezethez, amelyben élünk. Ebből pedig az következik, hogy minden cselekedetünk, szavunk és gondolatunk, bármilyen jelentéktelennek tűnjék is, nemcsak ránk magunkra, hanem mindenki másra nézve is következményekkel jár.” Őszentsége a Dalai Láma (2001): Ősi bölcsesség, modern világ Európa Könyvkiadó

4 Felelős termék amelyet környezetbarát- környezetet kevéssé terhelő- módon állítottak elő, amelyek kereskedelme során a termelő is hozzájutott a méltányos jövedelemhez, amely helyi, vagy a forgalmazás helyéhez közel előállított termék.

5 Címke adatbázis

6 Környezet iránti felelősség, ökológiai termék Az Unióban június 1.-től kezdve az új bioterméket egységesített zöld jelzéssel látnak el, amelyet legkésőbb 2013-ra minden EU-s országnak használnia kell, és az említett termékeken láthatóvá kell tenni a vásárlók számára.

7 Magyar biotermék Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ellenőrző és tanúsító szervezet mára már a magyarországi biotermékek közel 95%- át ellenőrzi.

8 Reform- és natúrélelmiszer …nincs se jogszabályi definíció, se ellenőrzési rendszer. Ugyanakkor- mivel a termékcímkézés nem kötelező-, számos olyan termék is létezhet, amely megfelel a biotermékekkel szemben támasztott követelményeknek, de nem rendelkezik ökocímkével.

9 Méltányos kereskedelem- Fair Trade A Fair Trade (FT) mozgalomnak az a fő célja, hogy a harmadik világ országaiban élő termelők méltányos árat és biztos jövedelmet kapjanak az áruikért. A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.

10 Segítő vásárlás

11 Helyi termék

12 Magyar termék Az a magyar termék, amely 100 százalékban magyar alapanyagból készül,azt Magyarországon dolgozzák fel és csomagolják.

13 Hazai termék Azokat a termékeket, amelyek magyar, de külföldi alapanyagot is tartalmaznak, ám Magyarországon gyártják azokat, hazai termék kategóriába sorolják.

14 Hazai feldolgozású termék Magyarországon készítenek de külföldi alapanyagból.

15 Furcsa dolgok A kép a Tudatos Vásárlók Egyesületének FB oldaláról származik

16 Tudatos Vásárlók Egyesületének „Jó termék” adatbázisa ital/tea_kave_kakao_csokolade ital/tea_kave_kakao_csokolade

17 „Good enough is good enough”

18 „Választás paradoxona” Barry Schwartz Ha jobbra várunk, miközben a jót, vagy az „elég jót" elszalasztjuk. Herbert Simon Nobel-díjas közgazdász általános tétele - miszerint nem mindig érdemes a jobbra várni, ha az elég jó, illetve ha a megfelelő rendelkezésünkre áll - nemcsak a vállalatok üzleti lehetőségeire érvényes, hanem a vásárlás egyéni döntéseire is. tz_on_the_paradox_of_choice.html

19 Natúrhatnám polgár „ A zöld tudás és a zöld fogyasztás különbsége nem elhanyagolható tényező. Aki műanyag tálban keveri a tésztát, az sem biztos, hogy azért teszi, mert megveti a kézzel faragott, öblös fatálakat, hanem mert másra nem futja neki. Akinek a fürdőszobájában bio-szemránckrémet pillantunk meg, arról még ne feltételezzünk emelkedettséget, egyszerűen csak meg tudja fizetni, és az öregedéstől ugyanazzal a félelemmel menekül, mint a "kommersz vásárló".” Szvetelszky Zsuzsanna (2003): Natúrhatnám polgár Liget 2003/7

20 Mítosz „Az Alana öko pelenka előállításánál mellőztük a felesleges alapanyagokat, ugyanakkor garantáljuk a megszokott prémium minőséget. A felhasznált cellulóz környezetbarát módon oxigénnel fehérített, és környezetkímélően megművelt erdőkből származik. A légáteresztő, nedvszívó magot körülvevő fólia biológiailag 100%-ban, a nedvszívó mag 20%-ban bomlik le. A pelenka csomagolása teljes mértékben komposztálódik.” -olvasható a pelenka ismertetőjében a cég honlapján. Hogy mi lesz a többi 80 százalékkal? Erről már nem tudunk semmit sem.

21 Furcsa termék „bio szalonna”

22 Felesleges termék?

23 Férfiaknak…

24 Nőknek…

25 Miért felesleges? Közelebbről is megkapható, de távolról szállított Túlcsomagolt, Felesleges funkciókkal rendelkezik, Forma és funkció ütközik, Házilag készült cuccok, Káros tárgyak.

26 Közelebbről is megkapható, de távolról szállított termékek itthon-megterem

27 Food miles

28

29 Észak-Karolina $341.98

30 Kairó $68.53

31 Csád ($1.23)

32 Túlcsomagolt termék

33

34 Felesleges funkció Szabados Eszter gyűjtéséből

35 Számítógépes kiegészítők Wi-fi térerősség mérő póló Kányási Zoltán gyűjtéséből

36 Forma és funkció Nagyon divatos a nyúl alakú banáncsoki, a kép megtévesztő lehet és ne csodálkozzunk, ha a kisgyerek banánt rajzolna a nyúl mellé a répa helyett. Kovács Tamás István gyűjtéséből

37 Karácsony vagy húsvét? Születnek érdekes ötletek Húsvétkor a karácsonyfa és a húsvéti tojás keresztezéséből... Kovács Tamás István gyűjtéséből

38 Karácsonyi felesleges termékek Köncz Tamás gyűjtéséből

39 natÚRhatnám fogyasztó 4080 Ft/6 db

40 Házilag készített dolgok Nem mindegy ki készíti és kinek adja…

41 Káros tárgyak

42 Sokklabda 6750 Ft Gergő Gábor gyűjtéséből

43 Pareto-hatékonyság Semmi sem felesleges mindaddig amíg másnak hasznos lehet…

44 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília."

Hasonló előadás


Google Hirdetések