Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék Tóth Gergely.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék Tóth Gergely."— Előadás másolata:

1 Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék Tóth Gergely

2 Kereskedelemtan 3. A globalizáció

3 A globalizáció fogalma Mit jelent?

4 De mi is a globalizáció?  Nehéz meghatározni, mivel nem „konkrét tárgyra” utal, hanem a „társadalmi változás egy interpretációjára”, ami „politikai, gazdasági és kulturális változásokat” jelent  Támogatói idealisztikus előnyeivel definiálják (dereguláció, szabadkereskedelem, stb.), ellenzői pedig következményeivel határozzák meg

5 „Milyen jó a globalizáció!” „A globalizáció nem politikai választás kérdése, hanem tény!” „… visszafordíthatatlan és nem lehet neki ellenállni!”

6 Néhány tény:  A világ 100 legnagyobb gazdasága közül ma 42 nagyvállalat és 58 nemzetállam  A General Motors és a Ford együttes éves árbevétele nagyobb, mint Afrika szaharától délre elhelyezkedő részéé  Minden alapvető mezőgazdasági terméket (pl. kávé, gyapot) hat vagy annál kevesebb vállalat kontrollál globálisan  1950 óta 11-szeresére növekedett a világkereskedelem, mégis nő a szegények és gazdagok közötti szakadék. A világ 225 leggazdagabb emberének összvagyona nagyobb, mint 2,5 milliárd ember éves jövedelme A nagyvállalatok gyakorlatilag monopóliummá váltak, jónéhány közülük nagyobb és erősebb, mint a nemzetállamok. „Milyen rossz a globalizáció!”

7 Mottó Ha az általad megvásárolt ruha és cipő szinte mindegyike ázsiai országokban készül (a márkás nyugat-európai is), ha a járgányod, a lakásod berendezése és a használati tárgyaid többsége is külföldi, ha a háztartási-testápolási szerek és az élelmiszeripari termékek között egyre több érkezik külföldről, akkor miért tartod természetesnek, sőt várod el, hogy Te és a rokonaid a legközelebbi álláskeresés alkalmával Magyarországon találjanak állást? „drót”, IGEN, 2004. december, Idő szám

8 Trendek

9 Kis- kereskedők piaci súlya Magyar- országon Forrás: GfK Hungária ConsumerScan

10 USA: GDP és szegények 2004: 11 734 md USD (114 X) 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce 1959: 18,5% 2004: 10,2%

11 Világnépesség Forrás: KSH, Nemzetközi Statisztikai évkönyv, 2001

12 A világ népességének növekedése Évek Évente ennyivel vagyunk többen Oroszország Forrás: Dennis Meadows, 2005

13 A világkereskedelem növekedése

14 Jó!

15 Öko-…

16

17

18 Egyenlőtlenség  A világ népességének fele – közel hárommilliárd ember napi két USA-dollárnál kevesebből él.  A fejlett nemzetek lakosságának 20%-a fogyasztja el a világ javainak 88%-át.  A 48 legszegényebb nemzet (azaz a világ országainak egynegyede) GDP-je kevesebb, mint a világ három leggazdagabb emberének összesített vagyona.  A fejlődő világ ma minden, támogatásként kapott USA- dollár után 13 dollárt költ az adósságok törlesztésére.  Európa és Észak-Amerika 50 leggazdagabb embere együttesen ugyanakkora jövedelemmel bír, mint 2,7 milliárdnyi szegény. Forrás: Az Európai szegénység ellenes hálózat hírlevele, 2005. nov.-dec. http://eapn.horus.be /

19 100 legnagyobb gazdaság - 2005 1.Európai Unió13 446 050 2.Amerikai Egyesült Államok12 485 725 3.Japán4 571 314 4.Németország2 797 343 5.Kína2 224 811 6.Nagy-Britannia2 201 473 7.Franciaország2 105 864 8.Írország1 997 222 9.Olaszország1 766 180 10.Kanada1 130 208 11.Spanyolország1 126 565 12.Dél-Korea793 070 13.Brazília792 683 14.India775 410 15.Mexikó768 437 16.Oroszország766 180 17.Ausztrália707 992 18.Hollandia625 271 19.Belgium372 091 20.Svájc367 513 21.Törökország362 461 22.Svédország358 819 23.Tajvan346 141 24.Szaúd-Arábia307 770 25.Ausztria307 036 26.Lengyelország300 533 27.Norvégia296 017 28.Wal-Mart Stores285 220 29.BP285 060 30.Indonézia276 004 31.Royal Dutch/Shell Group265 190 32.ExxonMobil263 990 33.Dánia259 746 34.Dél-afrikai Köztársaság239 144 35.Görögország222 878 36.Irán196 409 37.Finnország193 491 38.General Motors193 450 39.DaimlerChrysler192 750 40.Portugália183 436 41.Argentína181 622 42.Hongkong, (Kína)177 723 43.Ford Motor170 840 44.Thaiföld168 744 45.Toyota Motor165 680 46.General Electric152 360 47.ChevronTexaco142 900 48.Arab Emírségek133 768 49.Venezuela132 848 50.Total131 640 51.Malajzia130 796 52.Csehország123 603 53.Izrael123 526 54.Kolumbia122 269 55.ConocoPhillips118 720 56.Pakisztán118 472 57.Szingapúr117 882 58.Chile113 956 59.Allianz Worldwide112 350 60.Magyarország109 483 61.Új-Zéland108 547 62.Citigroup108 280 63.Nippon Tel & Tel106 300 64.Algéria102 026 65.Nigéria99 147 66.Románia98 566 67.AXA Group97 920 68.Fülöp-szigetek97 653 69.IBM96 290 70.American Intl Group95 040 71.Siemens Group93 490 72.Egyiptom93 045 73.ING Group92 010 74.Carrefour Group88 660 75.Hewlett-Packard81 850 76.Ukrajna81 644 77.ENI79 310 78.Peru78 576 79.Honda Motor78 200 80.Kuvait74 598 81.Berkshire Hathaway74 210 82.Generali Group73 200 83.Home Depot73 090 84.Verizon Commun71 280 85.Nissan Motor71 170 86.Nestlé70 950 87.Deutsche Telekom70 240 88.Bank of America65 450 89.Aviva64 610 90.France Telecom63 980 91.Altria Group63 960 92.Crédit Agricole63 350 93.HSBC Group62 970 94.Fortis62 270 95.UBS62 220 96.Banglades61 218 97.Credit Suisse Group58 780 98.Zurich Financial Services56 300 99.Kazahsztán56 088 100.Renault Group55 240

20 Szomália 600 $ 228. Albánia 5700 $ 125. Magyaro. 17500 $ 63. Ausztria 34700 $ 13.

21 Népességrobbanás? Az adatok forrásai: U.S. Census Bureau, WTO, IMF és Maddison [2003]

22

23

24 Hogyan tovább? Mi a reális álomállásuk? Mik a lehetséges jövők?

25 3 forgatókönyv 1.Katasztrófa-forgatókönyv 2. Növekedés (globalizáció) 3. Fejlődés (lokalizáció)

26 1. Katasztrófák  Most elhisszük  Tudományosan bizonyított  Kellő figyelmet kap  Drága mulatság  (Római Klub jelentés)  El akarjuk kerülni  De a problémát tüneti szinten kezeljük  Rosszul vagyunk optimisták

27 2. Globális (környezetbarát) gazdasági növekedés  Csakis a technikai fejlődésbe vetett hit  CO 2 elnyeletés  Bioetanol  Szélerőművek  Hibrid autók  …  Csakis nemzetközi megállapodások által kissé módosított piaci logika  Környezettudatosság legyen divat és üzlet  A növekedés szent tehén

28 1.Élelmiszer önrendelkezés és helyi energiaellátás 2.Valóban Felelős Vállalatok minél nagyobb számban 3.Néhány kiváló és stabilizált nemzetközi vállalat 3. Helyi (környezetbarát) gazdasági fejlődés

29    

30 Hamis ígéret!


Letölteni ppt "Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék Tóth Gergely."

Hasonló előadás


Google Hirdetések