Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét"— Előadás másolata:

1 A magyar járműipar fejlődése különös tekintettel a kutatás fejlesztésre
Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét Lepsényi István június 19.

2 Utasforgalom alakulása 2030-ig Teherfuvarozás alakulása 2030-ig
Nemzetközi tendenciák Utasforgalom alakulása 2030-ig az EU-27-ben Teherfuvarozás alakulása 2030-ig az EU-27-ben Milliárd utaskilométerben Milliárd kilométerben

3 Közép-európai járműgyártás
Automative industry Közép-európai járműgyártás Autógyárak elhelyezkedése az új EU tagállamokban 2012-ben Source: ACEA Pocket Guide, 2013

4 A magyar járműipar átstrukturálódása
1983 2013 Alapvetően haszonjármű orientált Mind jármű, mind főegység A járműipar az ipari termelés 18%-a, a teljes export 10%-a OE – alapvetően személygépkocsi Audi, Suzuki, Mercedes, Opel Főegység – jelentős haszonjármű beszállítás Bosch, Continental, Lear, Luk, Delphi, DENSO Valeo BPW, ZF etc

5 A magyar járműgyártás Járműgyártás 2013
Az értékesítés árbevétele a járműgyártásban: 5 408 429 millió Ft A járműgyártás részesedése az ipari termelésből: 19,08 % A járműgyártás részesedése a belföldi értékesítésből: 3,23% A járműgyártás részesedése az exportból: 30,3% Alkalmazásban állók száma ~ *Forrás: KSH. 2014

6 Magyarország járműipari régiói
Miskolc Hatvan Győr Esztergom Budapest Szentgothárd Kecskemét Veszprém

7 A legnagyobb járműipari beszállítók elhelyezkedése Magyarországon
Source: NIH, 2012

8 Nettó árbevétel (mill HUF)
Járműgyártó CÉGEK TOPLISTÁJA, 2012. Rangsor A gazdálkodó neve Nettó árbevétel (mill HUF) 1 AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. 2 Bosch csoport* 3 Magyar Suzuki Zrt. 4 Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 5 Continental Automotive Hungary Kft. 6 Lear Corporation Hungary Autóipari Gyártó Kft. 7 LuK Savaria Kuplunggyártó Kft. 8 Delphi Hungary Autóalkatrész Gyártó Kft. 9 DENSO Gyártó Magyarország Kft. 10 BorgWarner Turbo Systems Alkatrészgyártó Kft. 11 SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt. 80 816 12 HAMMERSTEIN Autórészegységgyártó és Fejlesztő Bt. 75 624 13 Valeo Auto-Electric Magyarország Gépjárműalkatrész-gyártó Kft. 67 790 14 Visteon Hungary Termelő és Értékesítő Kft. 66 000 15 BPW-Hungária Kft. 56 606 16 ZF Hungária Ipari és Kereskedelmi Kft. 55 428 17 Dana Hungary Gyártó Kft. 53 424 18 KNORR-BREMSE Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. 47 806 19 RÁBA Járműipari Holding Nyrt.* 42 346 20 Linamar Hungary Autóipari és Gépgyártó Zrt. 40 486 *Source: Figyelő TOP

9 Magyarország tudásközpontjai
Közép-Magyarország Észak- Magyarország Bp-i Corvinus Egyetem (élelmiszerlánc) Eötvös Lóránd Tudományegyetem (sejtkommunikáció; e-science) Bp-i Műszaki Főiskola (közlekedésinformatika, telematika) Bp-i Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (információtechnológia, elektronikus jármű és járműirányítás) Szent István Egyetem (környezetipar) Semmelweis Egyetem (molekuláris és info-bionikai kutatások) Eszterházy Károly Főiskola (élelmiszerbiztonság) Miskolci egyetem (mechatronikai és logisztikai rendszerek) Közép-Dunántúl Pannon Egyetem (informatika;környezetvédelem) Dunaújvárosi Főiskola (anyagtudomány) Észak- Alföld Debreceni Egyetem (genomika, nano és biotechnológia) Nyíregyházi Főiskola (FOOD-ENERG) Nyugat-Dunántúl Széchenyi István Egyetem (járműipar) Nyugat-Magyarországi Egyetem (erdő és fahasznosítás) Szegedi Tudományegyetem (környezet és nanotechnológia; neurobiológia) Dél-Alföld Dél-Dunántúl Pécsi Tudományegyetem (gyógyszerek, gyógyító eljárások)

10 Körkép a hazai járműgyártásról
Végtermékgyártók, első szintű beszállítók Beszállítói háttéripar Külföldi tulajdon Magas technológiai szint Jelentős erőforrások Magas termelési érték Többségében magas külföldi anyagtartalom Export orientáció Jellemzően nem magyarországi K+F, de bővülő feladatok Hagyományos kapacitások Szétszórt, elégtelen erőforrások Alacsony hozzáadott érték Alacsony komplexitású termékek Alacsony kooperációs szint Jellemzően nincs K+F Növekvő számú kivétel

11 Miért fontos a K+F? K+F rangsor az ipari szektorban és a világ főbb régióiban K+F beruházások 2012 (EUR ban) K+F Beruházás 2012 (EUR-ban) 1. Gyógyszeripar és biotechnológia 2. Hardvertechnológia és berendezések 3. Autók és alkatrészek 4. Szoftver és számítógépes szolgáltatások Elektronikai és elektromos berendezések Vegyszerek Source: European commission The 2012 EU Industrial R&D Investment SCOREBOARD 2013

12 Összesített innovációs index
Magyarország pozíciója valamelyest gyengült Összesített innovációs index Az Innovációs Unió évi rangsora alapján az EU innovációs teljesítménye javult, azonban Magyarország pozíciója valamelyest gyengült. Forrás: Innovation Union Scoreboard 2014

13 A vállalati K+F ráfordítások alakulása néhány ágazatban (Mrd EUR)
Forrás: KSH

14 Minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb eséllyel innovatív
Innovatív vállalatok aránya Magyarországon és az EU-ban méretkategóriák szerint Minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb eséllyel innovatív Magyarország Magyarországon a kisvállalatok negyede, a középvállalatoknak pedig már közel fele innovatív. Ugyanakkor a nagyvállalatoknál tízből hét végez innovatív tevékenységet. EU Forrás: EUROSTAT, CIS 2012

15 Beszállítók és fejlesztés
Járműgyártási piramis Lehetőségek a hazai KKV-knek Járműgyártók Multinacionális vállalatok Multinacionális vállalatok (esetleg nagyvállalatok) Rendszerszállítók Alkatrész gyártás + fejlesztés Elemszállítók Nagyvállalatok, KKV-k Rész- , előszerelt egység szállítók Többségében KKV-k Multinacionális és nagyvállalatok Alapanyag szállítók

16 Úttörő jelentőségű képzés a műszaki felsőoktatásban –
Knorr-Bremse duális hallgatók a KF GAMF járműmérnök alapszakon Alternatív képzési modell, mely a magyar felsőoktatásban elsőként indult el együttműködésben vállalatunkkal és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-vel ; 2013 szeptemberétől 22 fő KB duális hallgató vesz részt a képzésben: 20 fő járműmérnök 2 fő műszaki menedzser szakon; A képzés indulását megelőző 1 éves felkészülési időben mintegy 30 fő vállalati szakértő mérnök és HR munkatárs szoros együttműködésével alakítottuk ki a gyakorlati képzési modellt; Szemeszterenként több mint 200 gyakorlati óra 15 kiváló vállalati szakértő közvetlen közreműködésével 7 különböző funkcionális területen (MD, Q, IE, Gyártás, Termékfejlesztés, K+F BUD, HR); A műszaki életpálya mellett elkötelezett hallgatók, akik a gyakorlatorientált tanterv eredményeként félévente a 12 hét elméleti oktatást követően, 5-8 hét vállalati gyakorlat során személyes készségfejlesztésben is részesülnek. Knorr-Bremse 2. éves duális hallgatói

17 Anyagfelhasználási trendek
Műanyag Aston Martin Vanquish zölddel jelölt része szénszálerősítésű műanyagból készül Üvegszálerősítésű poliamid karosszéria elem Üreges rész erősítése poliuretán habbal Ütésálló PET Lézer jelölésű POM

18 A kormányok támogatják a gépjárműipart, de kihívásokat is támasztanak – kiemelt terület az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) és a járműautomatizálás A kormányokat keretrendszerek kidolgozására kérik az alábbi területeken: Biztonság növelése Halálos balesetek csökkentése Kommunikáció beépítése a járművekbe Telematika Hatékonyság növelése Asszisztencia szint/automatizálás növelése Károsanyag kibocsátás csökkentése No information = Nincs információ Level 0 = 0. szint Traffic information = Forgalmi információ Level 1 = 1. szint Real Time Traffic Info = Azonos idejű forgalmi információ Level 2 = 2. szint Emergency Call = Vészhívás Level 3 = 3. szint Safety Server Telematics = Biztonsági szerver, telematika Level 4 = 4. szint C-ITS Phase 1 = C-ITS 1. fázis Level 5 = 5. szint C-ITS Phase 2 = CITS 2. fázis Cooperative ITS = Együttműködő intelligens közlekedési rendszerek Driver = Vezető Driver Only = Csak vezető Assisted = Asszisztenciával Partial Automation = Részleges automatizálás Conditional Automation = Feltételes automatizálás High Automation = Nagyfokú automatizálás Full Automation = Teljes automatizálás Automation = Automatizálás Magas szintű/fejlett vezetői asszisztens rendszerek Versenyképesség támogatása

19 Google – Continental – Előrelépés a jövőre nézve - vezető nélküli autó
Fő sajátosságok: A vezető nélküli autó technológia fejlesztése. Google projekt – vezetője: Sebastian Thrun, a Google mérnöke DARPA Grand Challenge fődíj (2005) Nevada állam engedélyezi a vezető nélküli autók részvétele a közúti forgalomban ( ), további államok csatlakozása (California, Florida szeptember ) Fejlesztő csoport bejelentése: mintegy tucat önjáró autó több, mint 500,000 km-t tett meg (2012. augusztus) Google & Continental bejelenti az együttműködést a „robot autó” technológia további fejlesztésére (Frankfurt Motor Show ) A Continental becslése szerint az önjáró autók 2025-re valósággá válhatnak Fejlesztési koncentráció: Szenzorok Radarok Kamerák GPS Alakfelismerés Fejlesztések Magyarországon: Bosch, Knorr-Bremse, Continental, Takata stb. Egyetemek és Akadémiai Kutató Központok

20 Összegzés A gazdaság mozgatórugója a járműipar
A K+F súlya érezhetően növekszik, elsősorban a nagyvállalatoknál, de kis és közepes méretű vállalatoknál is. Az oktatásban a duális képzésre van szükség a megfelelő szakemberek biztosítása tekintetében Magyarországon is kihívásokkal teli feladatok vannak

21 Thank you for your attention!
Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft Lepsényi István Georg Knorr u. 08. H-6000 Kecskemét, Hungary Phone: Fax:


Letölteni ppt "Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét"

Hasonló előadás


Google Hirdetések