Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Juhász Imre TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010. Tartalom o A labdarúgás története o A labdarúgás oktatásmódszertana o Oktatásmódszertani alapelvek o A labdarúgás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Juhász Imre TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010. Tartalom o A labdarúgás története o A labdarúgás oktatásmódszertana o Oktatásmódszertani alapelvek o A labdarúgás."— Előadás másolata:

1 Juhász Imre TÁMOP E-13/KONV

2 Tartalom o A labdarúgás története o A labdarúgás oktatásmódszertana o Oktatásmódszertani alapelvek o A labdarúgás mozgásanyagának felosztása o A labdarúgás technikai ismeretei o A játékosok mozgása labda nélkül o A játékosok mozgása labdával o Stratégia és taktika o A játékrendszer és fejlődése o A védekezés taktikája o A támadás taktikája o A labdarúgás egyéb változatai o A kispályás (5+1) labdarúgás o A Futsal o A Strandlabdarúgás o Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana.

3 A labdarúgás története Kína (i.e évezred) 1. kép: Labdajáték az ókori Kínában [1.] o tsu-küh (szó szerint: rúgni-labda). TÁMOP E-13/KONV

4 A labdarúgás története Japán o Kemari o A főnemesség és miniszteri rangú hivatalnokok játéka. 2. kép: Labdajáték az ókori Japánban [2.] TÁMOP E-13/KONV

5 A labdarúgás története …és szerte a világon. o Közép-Mexikóban az olmékok a tlacstli labdajátékot művelték egy tömör kaucsuklabdával; o Az Ókori Róma játéka, a harpastum, egy rögbiféle játék volt, leginkább ez lehet a labdarúgás távoli elődje; o A római légiók hódító útjukra magukkal vitték a szőrrel bélelt felfújt hólyagot, a bőrlabdát; o 1400 körül Firenzében a calció labdajátékot játszották előírt szabályok mellett, rögzített méretű játéktéren. TÁMOP E-13/KONV

6 A labdarúgás története A modern labdarúgás bölcsője - Anglia o 1848 Cambridge-i Szabályok: Eton, Harrow, Rugby, Winchester, Shrewsbury o 1855: Sheffield Football Club o 1863: The Football Association (FA) o Különválik a rögbi és a futball o 1885: International Football Association Board o 1904: Fédération Internationale de Football Association (FIFA) TÁMOP E-13/KONV

7 A labdarúgás népszerűsége a világon 3. kép: A labdarúgás népszerűségének országos megoszlása [4.]  Azok az országok, amelyekben a labdarúgás a legnépszerűbb sportág,  azok az országok, ahol a labdarúgás kevésbé népszerű, A zöld és piros különböző árnyalatai az 1,000 lakosra jutó játékosok számát mutatja, egy 2006-os felmérés alapján. TÁMOP E-13/KONV

8 A labdarúgás magyarországi története o Molnár Lajos és Gróf Esterházy Miksa „Atletikai gyakorlatok” című könyvében ismertetik először a játékot; o Löwenrosen (Lányi) Károly iskolai bemutatókat szervez; o Ray Ferenc és Stobbe Ferenc kezdeményezésével megalakul a Budapesti Torna Club; o Ray Ferenc megalakítja az első magyar labdarúgó csapatot, a BTC- t; o október 31.- én játszák az első nemzetközi mérkőzést a bécsi Cricket csapata ellen (eredmény: BTC-Cricket 0:2); o megalakul a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ); o február 4.- én indul az nemzeti első bajnokság (NB I. és NB II. osztályban); o A FIFA felveszi Magyarországot a tagjai közé. TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana.

9 A labdarúgás magyarországi története A Magyar labdarúgó válogatott legfényesebb eredményei o Franciaország: VB. 2. helyezés; o Helsinki: olimpiai 1. helyezés; o Tokió: olimpiai 1. helyezés; o Mexikó: olimpiai 1. helyezés. TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana.

10 A labdarúgás magyarországi története Az „Aranycsapat” A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana. TÁMOP E-13/KONV kép: Az „aranycsapat „ [4.]

11 A labdarúgás oktatásmódszertana Oktatásmódszertani alapelvek o Életkori sajátosságok figyelembevétele; o Lépésről – lépésre, fokozatosság; o A tanulási folyamat ellenőrzése; o Állandó versengés; o Az átlagon felüli tanulók kiemelése; o Az ügyetlenebb láb képzése; o A „Z”-modell alkalmazása. TÁMOP E-13/KONV

12 A labdarúgás oktatásmódszertana A „Z”-modell o Emberelőnyös helyzetek; o Létszámegyenlő helyzetek; o Emberhátrányos helyzetek. 2:1 4:1 4:2 6:3 1:2 3:6 2:4 1:3 stb… 4:4 3:3 2:2 TÁMOP E-13/KONV

13 A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A technika fogalma (Kristóf és mtsai, 1999): A labdarúgás technikáján a tanulónak, a játékosnak azt a célszerű, és gazdaságos mozgástevékenységét értjük, amelyet a játék során, a játékszabályok betartásával az eredményes szereplés érdekében végez. Valamennyi mozgáselem összesége. TÁMOP E-13/KONV

14 A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A játékosok mozgása labda nélkül: o Futás o Megindulás, megállás o Irányváltoztatás o Felugrás, leérkezés o Esés o Cselezés o A kapus alaphelyzete, helyezkedése TÁMOP E-13/KONV

15 A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A játékosok mozgása labdával: o Rúgás o Labdaátvétel o Labdavezetés o Fejelés o Cselezés o Szerelés o Bedobás o Kapus védő- és támadó tevékenysége TÁMOP E-13/KONV

16 A labdarúgás technikai mozgásanyagának felosztása A labdarúgás stratégiai és taktikai ismeretei A stratégia fogalma (Csanádi, 1978): Távolabbi célok elérését biztosító, segítő intézkedéseket, irányításokat, ismereteket gyűjtőnéven stratégiai ismereteknek nevezzük. A taktika fogalma (Kristóf és mtsai, 1999): A taktika fogalmán olyan tervszerű, ésszerű játékot értünk, amely az egyén és a csapat fizikai-pszichikai lehetőségeit optimálisan kiaknázza. Épít az ellenfél küzdőmódjára, erejére, gyengeségeire, alkalmazkodik a szabályokhoz és a mérkőzés külső és belső körülményeihez.

17 A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás taktikai ismeretei Támadás o Egyéni o Labdavezetés o Cselezés o Fejelés o Kapura lövés o Együttes (csapat, csapatrész) o Helyezkedés o Átadás-átvétel o Indításokon alapuló támadásvezetések o Labdabirtoklásra épülő támadásvezetések o Alapvonal támadása o Váltások o Támadás lestaktika ellen o Játékrészletek támadótaktikai megoldásai TÁMOP E-13/KONV

18 A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás taktikai ismeretei Védekezés o Egyéni o Helyezkedés o Szerelés o Kapus védő tevékenysége o Rendeződés o Késleltetés o Kölcsönös biztosítás o Együttes (csapat, csapatrész) o Emberfogás o Területvédekezés o Vegyes védekezés o A labda visszaszerzésére irányuló védekezések o Lestaktika o Játékrészletek védőtaktikai megoldásai TÁMOP E-13/KONV

19 A labdarúgás egyéb változatai A kispályás (5+1) labdarúgás o Az 1960-as évektől önálló fejlődésnek indul; o Az iskolai testnevelés elősegítésére kombinált játéktereket alakítanak ki; o Szabályai a nagypályás szabályokra épül; o A tömegek sportjában jelentős szerepet tölt be az egész világon. TÁMOP E-13/KONV

20 A labdarúgás egyéb változatai A Futsal o 1930-ban Juan Carlos Ceriani Gravier ötlötte ki a labdarúgás mini, 4+1- es változatát; o a nagypályás labdarúgás hivatalos, elsősorban teremben játszott változata, melyet a FIFA irányít; o Kezdetben Five a Side volt a játék neve, később az angol football és a spanyol sala (terem) szavakból született meg a futsal elnevezés ; o A FIFA 16 válogatott csapat részvételével rendez négy évente világbajnokságot; o 1986-tól a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) keretében Kispályás Bizottság (4+1) irányítja a teremlabdarúgást. TÁMOP E-13/KONV

21 A labdarúgás egyéb változatai A strandlabdarúgás o Dél-Amerikában, főleg a homokos tengerparttal rendelkező országokban alakult ki; o 1992-ben megalakul a Beach Soccer Worldwide; o Az első világbajnokságot 1995-ben rendezték, a FIFA 2005-ben vette át a rendezését; o A Magyar Strandlabdarúgó-szövetség június 8-án alakult. TÁMOP E-13/KONV

22 Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére (Kristóf és mtsai, 1999) o Különböző feladatok megoldása után helyezkedés versenyszerűen; o 3 labda kerülése, futás a padon végig, szökdelés 5 zsámoly felett, és beállás a legközelebb álló labdához; o szökdelés a tornapad fölött páros lábbal tízszer; 10 labdakerülés; átfutás a zsá­molyok felett; o 5 labdakerülés; szökdelés a pad felett ötször, szlalomfutás a zsámolyok között o Labdaszerzés, helyezkedés. o Ki szerez több gólt? o Labdaterelés két-két kapura 2 perces időtartamokkal. TÁMOP E-13/KONV

23 Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére (Kristóf és mtsai, 1999) o Pontszerzés párharc révén; o Játék két kapura több labdával; o Kispályás labdarúgójáték A és B csapat között folyik több (2, 3, 4) labdával; o Adogatóverseny fejeléssel; o Mozgócél versenyszerű kilövése; o Párharc a pontokért. TÁMOP E-13/KONV

24 Szakirodalom o Csanádi, Á. Labdarúgás 1-3. köt. Budapest, Sport, o Földes, É., Kun, L., Kutassi, L. A magyar testnevelés és sport története. Buda­ pest, Sport, o Göltl, B. Labdarúgás lépésről lépésre. Magyar Sporttudományi Társaság, Budapest, o Kristóf, L., Magyar, Gy., Gál, L. Sportjátékok III. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest, o Molnár, L., Estreházy, M. Athletikai gyakorlatok. Budapest, Athenaeum r. társ könyvnyomdája, o Smith, M. Calció. Milánó, Sperling & Kupfer, o Sebes, G. A Magyar labdarúgás. Budapest, Sport, A labdarúgás elmélete és gyakorlata TÁMOP E-13/KONV

25 Internetes források o History of Football. (Hozzáférés helye:http://www.fifa.com/classicfootball/history/the-game/origins.html; Letöltés ideje: november 20.)http://www.fifa.com/classicfootball/history/the-game/origins.html o History of the FA. Football Association website. (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: június 09.) o FIFA Survey: approximately 250 million footballers worldwide. (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: február 15.) o Hazai és nemzetközi futsaltörténet. futsal.hu; (Hozzáférés helye: futsaltortenet.html; Letöltés ideje: 2014.március 02.) futsaltortenet.html o Pickup, O. S. Introducing The England Beach Soccer Team. Sabotage Times. Lapszám: (Hozzáférés helye: england-beach-soccer-team/; Letöltés ideje: március 25.) england-beach-soccer-team/ A labdarúgás elmélete és gyakorlata TÁMOP E-13/KONV

26 Képek forrása o [1.] [1.] o [2.] [2.] o [3.] ml [3.] ml o [4.] [4.] TÁMOP E-13/KONV

27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Juhász Imre TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010. Tartalom o A labdarúgás története o A labdarúgás oktatásmódszertana o Oktatásmódszertani alapelvek o A labdarúgás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések