Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana"— Előadás másolata:

1 A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana Juhász Imre

2 Tartalom A labdarúgás története A labdarúgás oktatásmódszertana
A labdarúgás elmélete , gyakorlata és oktatásmódszertana. TÁMOP E-13/KONV Tartalom A labdarúgás története A labdarúgás oktatásmódszertana Oktatásmódszertani alapelvek A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A játékosok mozgása labda nélkül A játékosok mozgása labdával Stratégia és taktika A játékrendszer és fejlődése A védekezés taktikája A támadás taktikája A labdarúgás egyéb változatai A kispályás (5+1) labdarúgás A Futsal A Strandlabdarúgás Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére

3 A labdarúgás története Kína (i.e. 2-3. évezred)
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás története Kína (i.e évezred) Huang-ti császár a gyalogos kínai katonák kiképzésére találta ki. 1. kép: Labdajáték az ókori Kínában [1.] tsu-küh (szó szerint: rúgni-labda).

4 A labdarúgás története Japán
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás története Japán Kemari A főnemesség és miniszteri rangú hivatalnokok játéka. 2. kép: Labdajáték az ókori Japánban [2.]

5 A labdarúgás története …és szerte a világon.
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás története …és szerte a világon. Közép-Mexikóban az olmékok a tlacstli labdajátékot művelték egy tömör kaucsuklabdával; Az Ókori Róma játéka, a harpastum, egy rögbiféle játék volt, leginkább ez lehet a labdarúgás távoli elődje; A római légiók hódító útjukra magukkal vitték a szőrrel bélelt felfújt hólyagot, a bőrlabdát; 1400 körül Firenzében a calció labdajátékot játszották előírt szabályok mellett, rögzített méretű játéktéren.

6 A labdarúgás története A modern labdarúgás bölcsője - Anglia
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás története A modern labdarúgás bölcsője - Anglia 1848 Cambridge-i Szabályok: Eton, Harrow, Rugby, Winchester, Shrewsbury 1855: Sheffield Football Club 1863: The Football Association (FA) Különválik a rögbi és a futball 1885: International Football Association Board 1904: Fédération Internationale de Football Association (FIFA)

7 A labdarúgás népszerűsége a világon
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás népszerűsége a világon 3. kép: A labdarúgás népszerűségének országos megoszlása [4.] Azok az országok, amelyekben a labdarúgás a legnépszerűbb sportág, azok az országok, ahol a labdarúgás kevésbé népszerű, A zöld és piros különböző árnyalatai az 1,000 lakosra jutó játékosok számát mutatja, egy 2006-os felmérés alapján.

8 A labdarúgás magyarországi története
A labdarúgás elmélete , gyakorlata és oktatásmódszertana. TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás magyarországi története 1879. Molnár Lajos és Gróf Esterházy Miksa „Atletikai gyakorlatok” című könyvében ismertetik először a játékot; 1896. Löwenrosen (Lányi) Károly iskolai bemutatókat szervez; 1897. Ray Ferenc és Stobbe Ferenc kezdeményezésével megalakul a Budapesti Torna Club; 1897. Ray Ferenc megalakítja az első magyar labdarúgó csapatot, a BTC-t; 1897. október 31.- én játszák az első nemzetközi mérkőzést a bécsi Cricket csapata ellen (eredmény: BTC-Cricket 0:2); 1901. megalakul a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ); 1901. február 4.- én indul az nemzeti első bajnokság (NB I. és NB II. osztályban); 1907. A FIFA felveszi Magyarországot a tagjai közé.

9 A labdarúgás elmélete , gyakorlata és oktatásmódszertana.
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás magyarországi története A Magyar labdarúgó válogatott legfényesebb eredményei 1938. Franciaország: VB. 2. helyezés; 1952. Helsinki: olimpiai 1. helyezés; 1964. Tokió: olimpiai 1. helyezés; 1968. Mexikó: olimpiai 1. helyezés.

10 A labdarúgás magyarországi története Az „Aranycsapat”
A labdarúgás elmélete , gyakorlata és oktatásmódszertana. TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás magyarországi története Az „Aranycsapat” Az „Aranycsapat” : Grosics Gyula-Buzánszky Jenő, Lóránt Gyula, Lantos Mihály-Bozsik József, Zakariás József-Budai II. László, Kocsis Sándor, Hidegkuti Nándor, Puskás Ferenc, Czibor Zoltán. Vezetőedző: Sebes Gusztáv 4. kép: Az „aranycsapat „ [4.]

11 A labdarúgás oktatásmódszertana Oktatásmódszertani alapelvek
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás oktatásmódszertana Oktatásmódszertani alapelvek Életkori sajátosságok figyelembevétele; Lépésről – lépésre, fokozatosság; A tanulási folyamat ellenőrzése; Állandó versengés; Az átlagon felüli tanulók kiemelése; Az ügyetlenebb láb képzése; A „Z”-modell alkalmazása.

12 A labdarúgás oktatásmódszertana A „Z”-modell
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás oktatásmódszertana A „Z”-modell Emberelőnyös helyzetek; Létszámegyenlő helyzetek; Emberhátrányos helyzetek. 2: : : :3 4:4 3:3 Adjunk előnyt a támadótaktikai képzésnek. Védekezni-rombolni könnyebb, mint építeni. Ezért a ”Z" felső ágán az emberelőnyös helyzetek szerepelnek, és ahogy érnek a feltételek, úgy kerülnek előtérbe a létszámegyenlőségben végzett gyakorlatok, játékok. Szilárd tudás birtokában már a hátrányos helyzeteké -védők számbeli fölénye - lehet a vezető szerep (Göltl, 2002). 2:2 1: : : : stb…

13 TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A technika fogalma (Kristóf és mtsai, 1999): A labdarúgás technikáján a tanulónak, a játékosnak azt a célszerű, és gazdaságos mozgástevékenységét értjük, amelyet a játék során, a játékszabályok betartásával az eredményes szereplés érdekében végez. Valamennyi mozgáselem összesége.

14 A játékosok mozgása labda nélkül:
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A játékosok mozgása labda nélkül: Futás Megindulás, megállás Irányváltoztatás Felugrás, leérkezés Esés Cselezés A kapus alaphelyzete, helyezkedése

15 A játékosok mozgása labdával:
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás technikai ismeretei A játékosok mozgása labdával: Rúgás Labdaátvétel Labdavezetés Fejelés Cselezés Szerelés Bedobás Kapus védő- és támadó tevékenysége

16 A labdarúgás technikai mozgásanyagának felosztása A labdarúgás stratégiai és taktikai ismeretei
A stratégia fogalma (Csanádi, 1978): Távolabbi célok elérését biztosító, segítő intézkedéseket, irányításokat, ismereteket gyűjtőnéven stratégiai ismereteknek nevezzük. A taktika fogalma (Kristóf és mtsai, 1999): A taktika fogalmán olyan tervszerű, ésszerű játékot értünk, amely az egyén és a csapat fizikai-pszichikai lehetőségeit optimálisan kiaknázza. Épít az ellenfél küzdőmódjára, erejére, gyengeségeire, alkalmazkodik a szabályokhoz és a mérkőzés külső és belső körülményeihez.

17 TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás taktikai ismeretei Támadás Egyéni Labdavezetés Cselezés Fejelés Kapura lövés Együttes (csapat, csapatrész) Helyezkedés Átadás-átvétel Indításokon alapuló támadásvezetések Labdabirtoklásra épülő támadásvezetések Alapvonal támadása Váltások Támadás lestaktika ellen Játékrészletek támadótaktikai megoldásai

18 TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás mozgásanyagának felosztása A labdarúgás taktikai ismeretei Védekezés Egyéni Helyezkedés Szerelés Kapus védő tevékenysége Rendeződés Késleltetés Kölcsönös biztosítás Együttes (csapat, csapatrész) Emberfogás Területvédekezés Vegyes védekezés A labda visszaszerzésére irányuló védekezések Lestaktika Játékrészletek védőtaktikai megoldásai

19 A labdarúgás egyéb változatai A kispályás (5+1) labdarúgás
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás egyéb változatai A kispályás (5+1) labdarúgás Az 1960-as évektől önálló fejlődésnek indul; Az iskolai testnevelés elősegítésére kombinált játéktereket alakítanak ki; Szabályai a nagypályás szabályokra épül; A tömegek sportjában jelentős szerepet tölt be az egész világon.

20 A labdarúgás egyéb változatai A Futsal
1930-ban Juan Carlos Ceriani Gravier ötlötte ki a labdarúgás mini, 4+1-es változatát; a nagypályás labdarúgás hivatalos, elsősorban teremben játszott változata, melyet a FIFA irányít; Kezdetben Five a Side volt a játék neve, később az angol football és a spanyol sala (terem) szavakból született meg a futsal elnevezés ; A FIFA 16 válogatott csapat részvételével rendez négy évente világbajnokságot; 1986-tól a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) keretében Kispályás Bizottság (4+1) irányítja a teremlabdarúgást. TÁMOP E-13/KONV

21 A labdarúgás egyéb változatai A strandlabdarúgás
TÁMOP E-13/KONV A labdarúgás egyéb változatai A strandlabdarúgás Dél-Amerikában, főleg a homokos tengerparttal rendelkező országokban alakult ki; 1992-ben megalakul a Beach Soccer Worldwide; Az első világbajnokságot 1995-ben rendezték, a FIFA 2005-ben vette át a rendezését; A Magyar Strandlabdarúgó-szövetség június 8-án alakult.

22 TÁMOP E-13/KONV Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére (Kristóf és mtsai, 1999) Különböző feladatok megoldása után helyezkedés versenyszerűen; 3 labda kerülése, futás a padon végig, szökdelés 5 zsámoly felett, és beállás a legközelebb álló labdához; szökdelés a tornapad fölött páros lábbal tízszer; 10 labdakerülés; átfutás a zsá­molyok felett; 5 labdakerülés; szökdelés a pad felett ötször, szlalomfutás a zsámolyok között Labdaszerzés, helyezkedés. Ki szerez több gólt? Labdaterelés két-két kapura 2 perces időtartamokkal.

23 TÁMOP E-13/KONV Gyakorlatjavaslatok a mozgáskoordináció, a labdaérzék fejlesztésére (Kristóf és mtsai, 1999) Pontszerzés párharc révén; Játék két kapura több labdával; Kispályás labdarúgójáték A és B csapat között folyik több (2, 3, 4) labdával; Adogatóverseny fejeléssel; Mozgócél versenyszerű kilövése; Párharc a pontokért.

24 Szakirodalom Csanádi, Á. Labdarúgás 1-3. köt. Budapest, Sport, 1978.
A labdarúgás elmélete és gyakorlata TÁMOP E-13/KONV Szakirodalom Csanádi, Á. Labdarúgás 1-3. köt. Budapest, Sport, 1978. Földes, É., Kun, L., Kutassi, L. A magyar testnevelés és sport története. Buda­pest, Sport, 1977. Göltl, B. Labdarúgás lépésről lépésre. Magyar Sporttudományi Társaság, Budapest, 2002. Kristóf, L., Magyar, Gy., Gál, L. Sportjátékok III. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest, 1999. Molnár, L., Estreházy, M. Athletikai gyakorlatok. Budapest, Athenaeum r. társ könyvnyomdája, 1879. Smith, M. Calció. Milánó, Sperling & Kupfer, 1977. Sebes, G. A Magyar labdarúgás. Budapest, Sport, 1953. Ide kérünk írni!

25 A labdarúgás elmélete és gyakorlata
TÁMOP E-13/KONV Internetes források History of Football. (Hozzáférés helye:http://www.fifa.com/classicfootball/history/the-game/origins.html; Letöltés ideje: november 20.) History of the FA. Football Association website. (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: június 09.) FIFA Survey: approximately 250 million footballers worldwide. (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: február 15.) Hazai és nemzetközi futsaltörténet. futsal.hu; (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: 2014.március 02.) Pickup, O. S. Introducing The England Beach Soccer Team. Sabotage Times. Lapszám: (Hozzáférés helye: Letöltés ideje: március 25.) Ide kérünk írni!

26 Képek forrása [1.] http://strollax.blogspot.hu/2012_04_01_archive.html
TÁMOP E-13/KONV Képek forrása [1.] [2.] [3.] [4.]

27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana"

Hasonló előadás


Google Hirdetések