Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére 2004. Továbbtanulási jellemzők,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére 2004. Továbbtanulási jellemzők,"— Előadás másolata:

1 A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére 2004. Továbbtanulási jellemzők, tendenciák a középiskolások körében

2 ÉvRészt vevő középiskolák száma Részt vevő diákok száma 200237312 544 200341426 678 200465534 004 Az adatok forrása: Országos Középiskolai Kutatás Évente ismétlődő kutatás a 16-18 éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, kutatas@fisz.hu) Szakmai tanácsadó: Marketing Centrum Országos Piackutató Iroda Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

3 A kutatás eredményei – Ön is találkozott már velük? A kutatás több témájának eredményeiről (közélet, pályaválasztás, EU…) több mint 250 híradás tájékoztatta a közvéleményt. Ízelítőül: „Minden második magyar középiskolás tervez tanulmányokat az EU valamely tagországában – ez derült ki a Felvételi Információs Szolgálat és a Marketing Centrum országos felméréséből” - Népszabadság, 2004. aug. 7. „A diákok többsége, amikor egyetemet vagy főiskolát választ, az oktatás szakmai színvonala mellett tájékozódik az intézmény kiegészítő szolgáltatásairól: a kollégiumi elhelyezésről, a sport- és szórakozási lehetőségekről is - derül ki abból a felmérésből, amit Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) végzett.” - Index.hu, 2004. júl. 28. „A Felvételi Információs Szolgálat felméréséből az is kiderült, hogy a zenehallgatás, a barátokkal együtt töltött idő, valamint a tévézés, videózás teszi ki a középiskolások mindennapjainak legnagyobb hányadát” - Metro, 2004. aug. 24. „Ki az a személy a XX. Századi közéletből, akit a leginkább elismersz? – így hangzott a FISZ harmadok Országos Középiskolai Kutatásának kérdése. Az eredményekből pedig kiderült, hogy hazai pályán Orbán Viktor, Göncz Árpád, Medgyessi Péter vezeti a diákol által elismert közéleti személyek rangsorát.” -Magyar Nemzet, 2004. Aug. 24.

4 A továbbtanuló középiskolások milyen pályákra készülnek A népszerűségi listát a kommunikációval kapcsolatos szakterületek vezetik, gazdasági pályára a középiskolások 25 százaléka készül.

5 Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - nemek szerint az összes továbbtanuló középiskolás hány százaléka készül kommunmikációs pályára A gazdasági pályára készülők körében továbbra is igen nagy a lányok száma.

6 A nyelvvizsgával rendelkezők- nek tipikusan angol vagy német középfokú vizsgájuk van. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen arányban rendelkeznek nyelvvizsgával?

7 A gazdasági pályára készülő diákok legnagyobb része matematikából és történelemből tervez emelt szintű érettségit. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen tárgyból tervezik az emelt szintű érettségit?

8 A gazdasági pályára készülő diákok 47 százalékának a felvételi/ érettségi vizsga tantárgyai a legfontosabb szempont. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen szempontokat mérlegelnek a felsőoktatási intézmény kiválasztásánál?

9 A gazdasági pályára készülő diákoknak 13 százaléka dönt önmaga ebben a kérdésben, legnagyobb részük a szülőkkel együtt mérlegel és választ. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „ki dönti el, hogy államilag finanszírozott vagy költségtérítéses képzésre jelentkezel?”

10 Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „Amikor kiválasztod a konkrét felsőoktatási intézményt, mennyiben befolyásolják a választásod a megjelölt intézmény kiegészítő szolgáltatásai?” A gazdasági pályára készülő diákok számára ugyan befolyásoló tényező a kollégium, sportolási lehetősek stb. (ún. kiegészítő szolgáltatások) megléte, de nem csak ez alapján döntenek.

11 Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - Milyen összegű költségtérítést hajlandóak fizetni? A gazdasági pályára készülő diákok 59 százaléka nem venne részt költségtéríté- ses képzésben.

12 Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „Amennyiben egy költségtérítéses szakot választasz, megnézed-e minden felsőoktatási intézmény ugyanazon szakán a költségtérítést?” A gazdasági pályára készülő diákok 65 százaléka tudatosan végignézi az egyetemek kínálatát.

13 Pályaorientáció a 16-18 éves diákok körében

14 Egyetemre vagy főiskolára felvételizel? - Egyre rugalmasabban gondolkodnak az intézmény kiválasztásáról -A budapestiek inkább egyetemre, a vidékiek inkább főiskolára mennek

15 -A lányok lényegesen rugalmasabban gondolkodnak az intézményválasztásról - A fiúk biztosabban választanak főiskola és egyetem között Egyetemre vagy főiskolára felvételizel?

16 Budapesten inkább műszaki-informatikai pályára, vidéken bölcsésznek készülnek a fiatalok Melyik pályán kívánsz majd továbbtanulni?

17 azok a diákok, akiket nagymértékben befolyásol, hogy a kiválasztott intézmény diplomája jó elhelyezkedést biztosít-e A felsőoktatási intézmény kiválasztásánál a válaszadók 41% -a tartotta fontos szempontnak, hogy a megszerezhető diploma jó elhelyezkedési esélyt jelentsen a munkaerőpiacon A tudatosan pályát választók képezik a biztosan továbbtanuló fiatalok legtájékozottabb rétegét Tudatosan pályát választók

18 - 60,4% szerint a karrierintézményekbe való bejutáshoz nem lesz elég a középszintű érettségi vizsga (ennek ellenére csak 36% tervezi emelt szintű vizsga letételét, 35,6% középszintűt, és 28,4% a bizonytalanok aránya) - A diákok közel 60 % biztos benne, hogy még az érettségi évében felveszik A tudatosan pályát választók a legmagabiztosabbak

19 Ki befolyásol leginkább a pályaválasztásban? - A diákok meglátása szerint többségük kizárólag saját maga dönt a pályaválasztás kérdésében  határozott véleményalkotó

20 Milyen irányban befolyásol, ha egy felsőoktatási intézmény nem állami, hanem magán fenntartású?

21 Költségtérítés Mekkora anyagi terhet vállalnak a piacképes diplomáért?

22 - A diákok 36 százaléka venne részt költségtérítéses képzésben - Az összes válaszadó diák 14,5 %-a számára fontos, hogy a választott intézmény diplomája keresett legyen a munkaerőpiacon, és ezért a képzésért hajlandó költségtérítést is fizetni. - Ugyanakkor a diákok túlnyomó többsége nem bízik a magán fenntartású intézményekben.

23 Mekkora összegű költségtérítést hajlandóak fizetni a diákok félévente? - Az összes válaszadó 35,89 százaléka hajlandó fizetni a képzésért

24 Mekkora összegű költségtérítést hajlandóak fizetni a diákok félévente? - A költségtérítést választó diákok között - A diákok több mint háromnegyede 150.000 Ft-nál kevesebbet szán tandíjra

25 Hogyan vélekednek az élethosszig tartó tanulásról azok a diákok, akik hajlandóak költségtérítést fizetni? - A költségtérítést vállaló, tudatosan pályát választó diákok 81 százaléka nyitott újabb diploma megszerzésére, vagy tanfolyam, szakképzés elvégzésére

26 Hogyan érhetők el leghatékonyabban a biztosan továbbtanuló 16-18 éves diákok? Médiahasználat, Internet-használat a korosztályban

27 A listát vezető Egyenes út az egyetemre országos továbbtanulási hírújság évente hatszor jelenik meg 135 ezer példányban. Médiahasználat

28 A középiskolában a végzős diákok érdeklődése a legnagyobb a továbbtanulási témák iránt. A lányok valamivel szívesebben forgatják az Egyenes út az egyetemre lapot, területi eltérés nem tapasztalható. Médiahasználat

29 Az olvasók 59 %-a egynél többször is kézbe szokta venni az Egyenes út az egyetemre lapszámait. Médiahasználat

30 fiúkátlaglányok diákmunka lehetőségek455661 Európai Unió, külföldi tanulás54 pályakezdés, munkakeresés, elhelyezkedés384954 felsőoktatási intézmények334651 nyelvtanulás334550 szakképzések263234 kultúra, mozi, színház, nemzeti örökség283234 autók, jogosítvány342826 életmód, szabadidő, sport282625 turisztika121719 informatika, számítástechnikai eszközök31169 környezetvédelem15 14 pénzügy, bankok, gazdaság1287 Az Egyenes út az egyetemre olvasóinak érdeklődési köre az olvasók százalékában Az érdeklődési skálán szereplő témákból a diákok külön melléklet megjelenését is támogatnák. Médiahasználat

31 Inkább fiúk olvassák: Magyar Nemzet, Nemzeti Sport Inkább lányok olvassák: Blikk, Mai Nap Médiahasználat

32 Rendszertelen napilap-olvasási szokások.Legkevésbé olvasnak napilapot: bölcsész, művészeti pályára készülők. Leginkább olvasnak (de főleg Nemzeti Sport):Agrár, katonai- rendvédelmi Médiahasználat

33 Hány főt érek el? Napilapok: Blikk Metro Népszabadság Magyar Hírlap: Oktatási, ill. diákmédium: Egyenes út az egyetemre Kréta magazin Továbbtanulás KSH: 16-18 éves, középiskolás korosztály: kb. 300 ezer fő Rendszeres olvasók* (%) 38% 27% 18% 9% 38% 14% 11% *akik rendszeresen találkoznak a legfrissebb számokkal Fő 114 000 81 000 54 000 27 000 114 000 42 000 33 000

34 A Danubiust kiugróan a lányok hallgatják, a többi rádióadónál nincs ilyen eltérés. Médiahasználat

35 A 10-11. évfolyamosok több időt töltenek a tévé előtt, mint a végzős diákok. Médiahasználat

36 A diákok 92 százaléka használja az Internetet. Rohamosan növekszik a napi rendszerességgel használók száma. 2003: a tavalyi kutatás adatai 2004: az idei kutatás adatai Internet használat

37 A fiúk és a budapestiek használják rendszeresebben az Internetet, de a „nem használom” kategóriában sem nem, sem terület szerint nincs eltérés. Internet-használat

38 2003-ban a budapestiek 37%-a, a vidékiek 27 %-a használta otthonról az Internetet. Ma az országos átlag 42% Internet használat Hazánk egész népességét nézve az Internethasználat 10- 15 százalék, tehát a fiatal korosztály kiugróan magas arányban használja a világhálót

39 A középiskolások 3/4 –e használja kommunikációra az Internetet, az e-mail címmel rendelkezők száma évről évre növekszik A direkt elérés jó eszköze lehet 2003: a 2003-as kutatás adatai 2004: a 2004-es kutatás adatai Internet használat

40 Legjelentősebben a napi rendszerességű e-mail használat növekedett. 2003: a 2003-as kutatás adatai 2004: a 2004-es kutatás adatai Internet használat

41 A hírlevelek közvetlenül a diák e- mail címére érkeznek, és mivel a feliratkozás általában önkéntes, így aktív, érdeklődő közönséget érnek el. Internet használat A legnagyobb adatbázissal rendelkező hírlevélnek az Országos Oktatási Hírlevél bizonyult.

42 FISZ portálrendszer: www.fisz.hu - továbbtanulási információs site www.erettsegizo.hu - játéksite www.kepzeslista.hu - képzések online adatbázisa Internet használat A promócióval is foglalkozó oldalak sorrendje: Origo, Index, FISZ portálrendszer, Pálya, Oktaton

43 Maradt még kérdése a korosztályt érintően? Önnek is van lehetősége részt venni saját kérdéseivel az Országos Középiskolai Kutatásban! Keresse a FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezetőjét, Sáfrány Zsuzsannát a részletekért. Elérhetőségek: zsuzsanna.safrany@dft.hu 0620/338-0590 Ön mit kérdezne a továbbtanuló középiskolásoktól?

44 Elérhetőségek: Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u. 26. 061/266-7601 kutatas@fisz.hu Ahol letölthető kutatásokat találhat: www.fisz.hu Reméljük, összeállításunk hasznos volt, és sikeresen segíti hivatását, munkáját.


Letölteni ppt "A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére 2004. Továbbtanulási jellemzők,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések