Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét,"— Előadás másolata:

1 Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét, 2014.10.14.
Az elért tanulási eredmények elismerésének és a mobilitás elősegítésének új európai eszköze a szakképzésben, az ECVET - Európai szakoktatási és szakképzési kreditrendszer Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét,

2 Az előadás témái Mi az ECVET? Tanulási eredmények
ECVET és a mobilitás kapcsolata Tanulási eredmények a gyakorlatban

3 ECVET - Az Európai Szakoktatási és szakképzési kreditrendszer
Előzmények (igények) Az európai gazdaság versenyképességének megőrzése, javítása Átalakuló munkaerő-piaci igények az Unión belül (humántőke áramlás) Bizalom kialakítása a másik országban megszerzett képesítésekkel szemben Átlátható szakképzést (tartalom) Munkaerő-piaci igények jelenjenek meg a szakképzésben Egyéni tanulási utak - egész életen át tartó tanulás

4 ECVET - Az Európai Szakoktatási és szakképzési kreditrendszer
Következmény Közös eszközrendszer a szakképzés támogatására ECVET átláthatóság, összehasonlíthatóság és kompatibilitás biztosítása szakmai képzések és szakmai kompetenciák átvihetősége és kölcsönös elismerése

5 ECVET - Az Európai Szakoktatási és szakképzési kreditrendszer
ECVET ajánlás (2009. június 18.) Célja, hogy az eltérő tanulási környezetben megszerzett tanulási eredmények elismerésével támogassa a szakmai képesítés megszerzését és a képesítések átláthatóbbá tételét.

6 ECVET - Az Európai Szakoktatási és szakképzési kreditrendszer
ECVET alapelvek 1. Tanulási egységek (Unit) A képesítés több koherens tanulási egységből van felépítve. Tanulási eredmények formában (tudás – készségek- kompetenciák). A tanulási eredményeket önállóan lehet értékelni és érvényesíteni. ECVET – pontok (Finnország)

7 ECVET - Az Európai Szakoktatási és szakképzési kreditrendszer
ECVET alapelvek 2. A tanulási eredmények átvitele egyik tagországból egy másik tagországba (mobilitás) A megszerzett tanulási eredmény értékelése (megszerezte?) Érvényesítése (egy adott szakképesítéshez tartozik-e?) Elismerése (a másik országban beszámítom?) Dokumentum (Europass mobilitási igazolvány) 3. Tanulási megállapodás (Learning Agreement) A fogadó, a küldő intézmény és a résztvevő által aláírt Tanulási megállapodás, mely tartalmazza a személyre vonatkozó tanulási eredményt.

8 Tanulási eredmények Tudás, készség és kompetencia viszonylatában meghatározott megállapítások arra vonatkozóan, hogy a tanuló egy tanulási folyamat befejezésekor mit tud, mit ért, illetve mit képes elvégezni. A tanulási eredmények a tanulási folyamat eredményét írják le nem a tanulási útvonalat vagy a tanulási célt. Vendéglátó-üzletvezető ≠ Venndéglátásszervező vendéglős

9 Tanulási eredmény – minta (unit)
(Pincér szakképesítés) A tanulási egység neve: Értékesítés, a vendég kiszolgálásnak folyamata idegen nyelven A tanuló képes: A vendég fogadásától a vendég távozásáig a munkafolyamatok elvégzésére, a vendéglátó szaknyelv kifejezéseinek alkalmazásával idegen nyelven kommunikálni a vendéggel. Tudás Készség Kompetencia Ismeri a felszolgálási módokat, a vendég kiszolgálásának folyamatát, az ital és ételfelszolgálás szabályait. A szakmai kifejezések ismerte idegen nyelven. Képes a vendégeket fogadni, rendelést felvenni, kiszolgálni, felmérni a vendég elégedettségét, elköszönni. Munkája közben önállóan teremt és tart fenn kapcsolatot idegen nyelven a vendéggel. Önállóan a szakmai előírásoknak megfelelően végzi értékesítő munkáját .

10 Tanulási eredmények kellően specifikusak (az adott szakma munkafolyamataihoz kapcsolódjon) fő munkafolyamatokat írja le (ne a részmunkafolyamatokat) mérhetőek (értékelhető legyen az elérésük, teljesülésük) elérhetőek, teljesíthetőek (a tanulónak teljesítenie kell tudnia az elvárást) időtartamot rögzíteni kell (mennyi idő alatt érhető el a teljesítése)

11 Tanulási eredmények Finn: Munkahelyi igényeket, lehetőségeket hasonlítják össze a tantervvel, a megvalósítható tevékenységekre írnak unitokat. Angol: A náluk nem megszerezhető, de a szakmai szempontból fontos ismeretekre készítenek unitot. Holland: Az érintett két ország saját unitokat készít egy szakképesítésre vonatkozóan és a közös unitokat használják a gyakorlatban.

12 CREDCHEM projekt

13 Tanulási eredmények a mobilitásban
Mobilitások szerepe erősödik „2020-ra az első szakképesítés megszerzését szolgáló képzésben végzett 18–34 éveseknek az EU-ra kivetítve átlagosan legalább 6 %-a rendelkezzen valamilyen külföldön szerzett, legalább kéthetes, Europassban rögzített, az első szakképesítés megszerzését szolgáló képzéshez kapcsolódó tanulmányi vagy gyakorlati képzési tapasztalattal (ideértve a munkahelyi gyakorlatot is).” ( )

14 Tanulási eredmények a mobilitásban
Leonardo projekteknél 2011 óta prioritásként szerepelt Erasmus+ eszközként kezeli, használata megjelent a pályázatban Jobb bírálatot kap, mivel a cél, eredmény, beépülés, haszon

15 Tanulási eredmények a mobilitásban
ECVET - jellegű mobilitás előnyei A partnerek szerepe, felelőssége előre meghatározott (Együttműködési megállapodás) Tanulási eredmények megfogalmazása (Learning Agreement) Értékelés, elismerés, érvényesítés, dokumentálás Szakképzés minőségét javítja Egyéni tanulási utak (diákonként)

16 Tanulási eredmények a gyakorlatban
EKKR - Európai Képesítési Keretrendszer Egy olyan referenciakeret, amely a tanulási eredményekre, a kimenetekre épülve megteremti a nemzeti rendszerekben megszerzett képesítések objektív összehasonlíthatóságát. (8 szint) Deszkriptorai (leíró jellemzői): Tudás Készség Kompetencia

17 Tanulási eredmények a gyakorlatban
MKKR - Magyar Képesítési Keretrendszer Nemzeti képesítési keretrendszer, ami tanulási eredményekben határozza meg a képesítéseket. (8 szint) Deszkriptorai Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősség

18 Tanulási eredmény - MKKR
Pincér Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősség Ismeri az étel és italajánlat szempontjait, az ízek harmóniáját,az ételek, italok összetevőit. Képes a különböző igényekkel érkező vendégek számára szakmai szempontok szerint ételt és italt ajánlani. Vevőorientált magatartással törekszik a vendéglátó üzlet vendégei kérését teljesíteni. Önállóan ajánlja a vendég számára az üzleti kínálatban szereplő választékot.

19 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Szakképző iskolák és fenntartóik Erasmus + pályázatok, nemzetközi kapcsolatok Nyári gyakorlatok (kerettanterv alapján) Szakképzésben megjelenhetnek plusz tartalmak a külföldi gyakorlaton, dokumentálva Vonzóvá válik az iskola Oktatók, tanárok továbbképzése (277/1997.Korm. rend. 30 óra)

20 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Vállalkozások Erasmus + pályázat, nemzetközi kapcsolatok Saját tanulókat küldhet, külföldieket fogadhat Meghatározhatja a tanulási eredményt, saját profiljához alakíthatja Saját gyakorlati oktatóit kiküldheti Motiválja a tanulót, dolgozót, minőségi, hosszú távú munkavégzés Elismeri, mint gyakorlati időt

21 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Felnőttképzők 2013. évi LXXVII Törvény a felnőttképzésről Szakmai programkövetelményekben a modultartalmak (MKIK honlap 30 db) Előzetes tudás beszámítás (elismeri a korábban megszerzett tanulási eredményeket bizonyítvány nélkül) Rövidebb képzési idő Erasmus + (felnőttkori tanulás, bele tartozik minden tevékenység)

22 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Főiskolák Erasmus+ hallgatóknak, oktatóknak Tanulási eredmények elismerésében gyakorlat

23 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Szakmai érdekképviseleti szerveztek Tagjaik számára mobilitás Egyéni tanulási eredmények megfogalmazása Szakmai szervezet vonzóvá tétele, elismerés Jellemző kamarai projektek a tanulmányutak

24 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Társadalom tagjai Pályaorientáció Szülők, diákok könnyebben átlátják a szakma tartalmát Korai iskolaelhagyókat segítheti szakképesítéshez jutni (korábbi tanulmányok beszámítása)

25 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Duális szakképzés Munkaerő-piaci igények megjelenése Szakképzés minőségének a javítása Kamara szerepe (szakképesítések tartalma) Modultartalmak túl összetettek (több egységre bontható)

26 Tanulási eredmények a gyakorlatban
Duális szakképzés Gyakorlati oktatók látják az elérendő célt Foglalkozási napló részét is képezhetné Diákok számára pontosítja feladataikat A képzés kezdetén tiszta az elérendő cél Tanulási eredmények validációja (munkaadói és munkavállalói oldal részéről, problémák)

27 Információforrások ECVET age_id=1129 MKKR endszer/mkkr/mkkr_celja MKKR kisfilm macios_film

28 Információforrások EKKR szer/ekkr/letoltheto_anyagok Tananyag Tanulási eredmények ame=docs/tanulasi%20eredmenyek%20elismere se/lo_handbook_declan_kennedy.pdf Szakmai programkövetelmények age&id=1

29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések