Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1."— Előadás másolata:

1 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1

2 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 2 Külföldi szakértői konferenciák tapasztalatairól A szakértői konferenciákon sokrétű információ- és tapasztalatcsere zajlik. Tabuk nélküli esetismertetések és szakmai problémák szerepelnek témaként. A szakértői társadalmat foglalkoztató kérdésekről is szó esik, legalább az egyesület közgyűlésén, vagy a programok során. Itthon miért csak a folyosókon, szünetekben, beszélgetés közben jönnek elő a problémák?

3 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 3 Kérdések, problémák Kompetencia rendelet és annak módosítási lehetőségei (Szakterület Felülvizsgáló Bizottság, Kamara útján) A Be. módosítása és annak hatásai Szakértők érdekeivel és érdekvédelmével kapcsolatos kérdések (díjrendelet, költségek, személyi és tárgyi feltételek, követelmények a Kamarával és a felügyelő hatósággal szemben, egységes fellépés?) Szükséges-e ennyi hazai, egymással konkurráló rendezvény, vagy az erőinket a legnívósabbra kellene koncentrálni Stb.

4 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 4 Condita decrescit, vulgata scientia crescit Az elrejtett tudás csökken, a másokkal közölt gyarapszik. Bánk József: 3500 latin bölcsesség

5 MODERN ELEKTRONIKUS JÁRMŰRENDSZEREK VIZSGÁLATA KONKRÉT ESET KAPCSÁN

6 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 6 Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok

7 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 7 Az előadás célja: annak érzékeltetése, hogy a - szakértők munkája az elektronika térhódításával változni fog, ill. változnia kell-e és hogyan, valamint - a szakember (örökös) fontosságának a kiemelése, a rutin, mechanikus vizsgálatokkal és gondolkodással szemben

8 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 8 Az elektronikai ipar robbanásának eredménye

9 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 9 Hogyan érzékeli az ügyfél az elektronika jelenségét? - Az elektronika a háttérben dolgozik, vezérel. - Akkor tudatosul, ha a hiba megjelenik -A hiba hagyományos módszerekkel nem javítható, a gépkocsit (általában) a szervizbe kell szállítani

10 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 10 Modern elektronikus járműrendszerek

11 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 11 Szabályozókörök működése a gépkocsiban

12 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 12 Vezérlőegység Can busszal

13 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 13 Mikrokontroller

14 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 14 A mikrokontroller áll: - számítóegységből (CPU), - időgenerátorból, - analóg-digitális átalakítóból, - kommunikációs egységből, -adattároló egységből : írótároló (ROM) kiolvasótároló (RAM) elektronikusan törölhető és programozható tárolóból (EEPROM)

15 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 15 Légzsák vezérlőegység

16 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 16 Az elektronikus rendszer jellemzői Központi információ feldolgozás (vezérlőegység, ECU) Adatfelvétel Működtetés

17 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 17 Vizsgáló csatlakozó

18 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 18 Az elektronikai rendszer jellemzői: -A járművek működési sokoldalúsága csak mikroszámítógép technológiával oldható meg. Lényeges a szoftver minősége. -Az elektronika információ által vezérelt, valós idejű feladatokat valósít meg. A lehetséges bemeneti adatkombinációk lehetősége végtelen. -Az ECU-k alapműveletként tartalmazzák az integrált hiba- felismerési mechanizmust és a diagnosztikai lehetőséget.

19 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 19 Diagnosztika, a vezérlőegyég kikérdezése történhet: -Tárolt hibák (esetleg a hiba idején fennálló peremfeltételekkel együtt) kiolvasása. -Működési jellemzők, információk beolvasása a vezérlőegységen keresztűl, majd a tesztrendszerek felé kiadása és ezáltal a valós folyamattal összehasonlítás. -A tesztműszeren keresztűl az aktuátorok vezérlése. Ezáltal a hiba útja a vezérlőegységtől a csatlakozón és a kábeleken keresztűl az aktuá- torig, az elemek kiszerelése nélkül azonosítható.

20 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 20 Az eredményes műhelyi diagnosztika függ: - a rendszerleírás -a diagnosztikai eljárás (szoftver) - a hibatároló egység -a műhely vezérlőegységhez viszonyított diagnosztikai felszereltségének teljességétől

21 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 21 Meghibásodási ráta - korai meghibásodás - állandó meghibásodás - természetes elhasználódás miatti meghibásodás idő túlterhelés normálterhelés

22 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 22 Az elektronikus elem cserélendő - ha látható külső károsodása van, vagy - túl magas hőmérsékleten üzemelt (égés a motor térben), vagy - az elemek vízben áztak

23 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 23 OBD, EOBD rendszerekről néhány szó

24 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 24 Néhány szó az OBD_ről

25 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 25

26 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 26 Esetismertetés Kistehergépkocsin, a vevő kívánságára kiegészítő fülkefűtés beszerelése, termosztát beépítése a fülke komfortosításához

27 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 27 Esetismertetés

28 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 28 Szerviz hibamegállapítása - állófűtést a műszerfalról (nem a motortérből) kötötték le, -az állófűtés huzalán észlelt beégési nyomok a huzal nagy áramterhe- lésére utalt, miáltal az állófűtés a számítógéptől az áramot elvette és a vezérlés tönkrement, -az állófűtés reléje rendellenes zörejt ad, gyanú merült fel, hogy a relétől visszáram indult és ez is elrontotta az elektronikát, -az állófűtés átkötése, kiiktatása után a gépkocsi a kicserélt elektroni- val üzemképes.

29 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 29 Szerviz következtetése A hiba oka a kiegészítő fűtés beszerelése, amelyet nem ők végeztek és ezért a gépkocsi kiadását csak az elektronika árának kiegyenlítése után szándékozták elvégezni.

30 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 30 A bíróság kérdései

31 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 31 Vizsgálatok - a beépített fűtés kapcsolásának, működésének vizsgálata - a motorvezérlő elektronikus rendszer vizsgálata - az indítási egység vizsgálata

32 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 32 Beépített fűtés vizsgálata

33 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 33 Beépített fűtés vizsgálata A kiegészítő fűtés reléje meghibá- sodott, a relé bekötése kapcsán a motorvezérlő egységet túláram nem tehette tönkre.

34 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 34 Kérdés: Miért ment tönkre a motor vezérlő elektronika? Mi okból kellett kicserélni? A megoldás kérdése: Tönkrement-e egyáltalán az elektronika, indokolt volt-e a háromszori cseréje?

35 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 35 Motor vezérlő elektronika vizsgálata

36 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 36 A motor-elektronika vizsgálatának eredménye -a motor vezérlő elektronika működőképes - kérdés, hogy az indításgátlóval is működőképes-e

37 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 37 Az indításgátló vizsgálata

38 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 38 Betanítható-e az indító rendszer az eredeti kulcsok felismerésére? A kulcsok betaníthatóak voltak, a gépkocsi a kikta- tott és hibás kiegészítőfű- tés relé nélkül jól működött

39 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 39 Következtetés A hiba nem a motorvezérlőegységben és nem az indítás- védelemben, vagy a kulcsokban keresendő! Akkor mi volt a hiba ?

40 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 40 Információk a hiba hipotézis felállításához - A bejelentett hibák reggeli indításkor jelentkeztek. -A hiba ideiglenes elhárítása után az indításgátló ellen- örző lámpája többször működésbe lépett. -Az indításgátló és a kigészítő fűtés reléje egymáshoz viszonylag közel került beépítésre. - Az indításgátló működési elve

41 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 41 A szakértői vélemény összefoglalása

42 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 42 Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok

43 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 43 Szakértői megjegyzés Természetesen a szakértői vélemény megállapítását az támasztja alá legjobban, ha a gépkocsi a hibás relé kiiktatásával hibamentesen üzemel tovább. Ezért a második szemlén azt javasoltuk, hogy a gépkocsival közlekedjenek tovább és ha a hiba jelentkezik, akkor újabb hibamegállapítás válhat szükségessé. Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel!

44 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 44 Tanulságok - A szakértő és gondolkodása komolyabb esetekben fontosabb, mint a gyártói protokoll vizsgálat. Minden komplex vizsgálat előtt a teljes (rész)rendszer működés átgondolása szükséges. Ezt kövesse csak a rutinszerű vizsgálat. -Fontos a vizsgálat előtt a hibajelenség pontos, ellentmondásmentes megismerése, „leírattatása”, a szakszerűtlen megállapítások és vélt hibajelenségek kiszűrése.

45 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 45 Qoi proficit in litteris et deficit in moribus, plus deficit, quam proficit Szent Ágoston Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, többet árt, mint használ.

46 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 46 A járműelektronika és az iü. szakértő - A szakértő a hibatárolóből kiolvasott hibák alapján vélelmezheti az elektronikával vezérelt szerkezeti egység működését. Ehhez kell a hozzávaló szaktudás és műszerezettség. Kérdés: szoftver ellenőrzés is szükséges-e (elvégezhetetlen), vagy csak a szakértő csak annyit mondhat: a hibatároló hibát nem jelez (ez nem azonos azzal, hogy nincs hiba a berendezésben – szoftver kérdés). - A jármű elektronikai rendszerekben működés közben lehet hiba, ill. hibás működés akkor is, ha a hibatárolóban nincs hiba tárolva (hibajelzés nincs). -A rendelkezésre álló egyéb adatok felhasználása,hiszen véleményt adni kell! - A vizsgálatok időigénye, hasonlóan a szoftver szakértők esetéhez.

47 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 47

48 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 48

49 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 49 Köszönet: - azoknak, akik megtiszteltek figyelmükkel és -Aulich Nándor mérnök úrnak, aki a vizsgálatoknál és az előadásra készülés során önzetlenül támogatott ötleteivel -az Eberspeicher, Webasto, Citroen segítőkész szakembereinek, akik dokumentációkkal segítettek

50 Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 50 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések