Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1."— Előadás másolata:

1 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1

2 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 2 Külföldi szakértői konferenciák tapasztalatairól A szakértői konferenciákon sokrétű információ- és tapasztalatcsere zajlik. Tabuk nélküli esetismertetések és szakmai problémák szerepelnek témaként. A szakértői társadalmat foglalkoztató kérdésekről is szó esik, legalább az egyesület közgyűlésén, vagy a programok során. Itthon miért csak a folyosókon, szünetekben, beszélgetés közben jönnek elő a problémák?

3 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 3 Kérdések, problémák Kompetencia rendelet és annak módosítási lehetőségei (Szakterület Felülvizsgáló Bizottság, Kamara útján) A Be. módosítása és annak hatásai Szakértők érdekeivel és érdekvédelmével kapcsolatos kérdések (díjrendelet, költségek, személyi és tárgyi feltételek, követelmények a Kamarával és a felügyelő hatósággal szemben, egységes fellépés?) Szükséges-e ennyi hazai, egymással konkurráló rendezvény, vagy az erőinket a legnívósabbra kellene koncentrálni Stb.

4 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 4 Condita decrescit, vulgata scientia crescit Az elrejtett tudás csökken, a másokkal közölt gyarapszik. Bánk József: 3500 latin bölcsesség

5 MODERN ELEKTRONIKUS JÁRMŰRENDSZEREK VIZSGÁLATA KONKRÉT ESET KAPCSÁN

6 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 6 Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok

7 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 7 Az előadás célja: annak érzékeltetése, hogy a - szakértők munkája az elektronika térhódításával változni fog, ill. változnia kell-e és hogyan, valamint - a szakember (örökös) fontosságának a kiemelése, a rutin, mechanikus vizsgálatokkal és gondolkodással szemben

8 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 8 Az elektronikai ipar robbanásának eredménye

9 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 9 Hogyan érzékeli az ügyfél az elektronika jelenségét? - Az elektronika a háttérben dolgozik, vezérel. - Akkor tudatosul, ha a hiba megjelenik -A hiba hagyományos módszerekkel nem javítható, a gépkocsit (általában) a szervizbe kell szállítani

10 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 10 Modern elektronikus járműrendszerek

11 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 11 Szabályozókörök működése a gépkocsiban

12 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 12 Vezérlőegység Can busszal

13 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 13 Mikrokontroller

14 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 14 A mikrokontroller áll: - számítóegységből (CPU), - időgenerátorból, - analóg-digitális átalakítóból, - kommunikációs egységből, -adattároló egységből : írótároló (ROM) kiolvasótároló (RAM) elektronikusan törölhető és programozható tárolóból (EEPROM)

15 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 15 Légzsák vezérlőegység

16 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 16 Az elektronikus rendszer jellemzői Központi információ feldolgozás (vezérlőegység, ECU) Adatfelvétel Működtetés

17 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 17 Vizsgáló csatlakozó

18 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 18 Az elektronikai rendszer jellemzői: -A járművek működési sokoldalúsága csak mikroszámítógép technológiával oldható meg. Lényeges a szoftver minősége. -Az elektronika információ által vezérelt, valós idejű feladatokat valósít meg. A lehetséges bemeneti adatkombinációk lehetősége végtelen. -Az ECU-k alapműveletként tartalmazzák az integrált hiba- felismerési mechanizmust és a diagnosztikai lehetőséget.

19 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 19 Diagnosztika, a vezérlőegyég kikérdezése történhet: -Tárolt hibák (esetleg a hiba idején fennálló peremfeltételekkel együtt) kiolvasása. -Működési jellemzők, információk beolvasása a vezérlőegységen keresztűl, majd a tesztrendszerek felé kiadása és ezáltal a valós folyamattal összehasonlítás. -A tesztműszeren keresztűl az aktuátorok vezérlése. Ezáltal a hiba útja a vezérlőegységtől a csatlakozón és a kábeleken keresztűl az aktuá- torig, az elemek kiszerelése nélkül azonosítható.

20 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 20 Az eredményes műhelyi diagnosztika függ: - a rendszerleírás -a diagnosztikai eljárás (szoftver) - a hibatároló egység -a műhely vezérlőegységhez viszonyított diagnosztikai felszereltségének teljességétől

21 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 21 Meghibásodási ráta - korai meghibásodás - állandó meghibásodás - természetes elhasználódás miatti meghibásodás idő túlterhelés normálterhelés

22 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 22 Az elektronikus elem cserélendő - ha látható külső károsodása van, vagy - túl magas hőmérsékleten üzemelt (égés a motor térben), vagy - az elemek vízben áztak

23 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 23 OBD, EOBD rendszerekről néhány szó

24 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 24 Néhány szó az OBD_ről

25 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 25

26 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 26 Esetismertetés Kistehergépkocsin, a vevő kívánságára kiegészítő fülkefűtés beszerelése, termosztát beépítése a fülke komfortosításához

27 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 27 Esetismertetés

28 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 28 Szerviz hibamegállapítása - állófűtést a műszerfalról (nem a motortérből) kötötték le, -az állófűtés huzalán észlelt beégési nyomok a huzal nagy áramterhe- lésére utalt, miáltal az állófűtés a számítógéptől az áramot elvette és a vezérlés tönkrement, -az állófűtés reléje rendellenes zörejt ad, gyanú merült fel, hogy a relétől visszáram indult és ez is elrontotta az elektronikát, -az állófűtés átkötése, kiiktatása után a gépkocsi a kicserélt elektroni- val üzemképes.

29 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 29 Szerviz következtetése A hiba oka a kiegészítő fűtés beszerelése, amelyet nem ők végeztek és ezért a gépkocsi kiadását csak az elektronika árának kiegyenlítése után szándékozták elvégezni.

30 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 30 A bíróság kérdései

31 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 31 Vizsgálatok - a beépített fűtés kapcsolásának, működésének vizsgálata - a motorvezérlő elektronikus rendszer vizsgálata - az indítási egység vizsgálata

32 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 32 Beépített fűtés vizsgálata

33 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 33 Beépített fűtés vizsgálata A kiegészítő fűtés reléje meghibá- sodott, a relé bekötése kapcsán a motorvezérlő egységet túláram nem tehette tönkre.

34 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 34 Kérdés: Miért ment tönkre a motor vezérlő elektronika? Mi okból kellett kicserélni? A megoldás kérdése: Tönkrement-e egyáltalán az elektronika, indokolt volt-e a háromszori cseréje?

35 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 35 Motor vezérlő elektronika vizsgálata

36 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 36 A motor-elektronika vizsgálatának eredménye -a motor vezérlő elektronika működőképes - kérdés, hogy az indításgátlóval is működőképes-e

37 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 37 Az indításgátló vizsgálata

38 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 38 Betanítható-e az indító rendszer az eredeti kulcsok felismerésére? A kulcsok betaníthatóak voltak, a gépkocsi a kikta- tott és hibás kiegészítőfű- tés relé nélkül jól működött

39 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 39 Következtetés A hiba nem a motorvezérlőegységben és nem az indítás- védelemben, vagy a kulcsokban keresendő! Akkor mi volt a hiba ?

40 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 40 Információk a hiba hipotézis felállításához - A bejelentett hibák reggeli indításkor jelentkeztek. -A hiba ideiglenes elhárítása után az indításgátló ellen- örző lámpája többször működésbe lépett. -Az indításgátló és a kigészítő fűtés reléje egymáshoz viszonylag közel került beépítésre. - Az indításgátló működési elve

41 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 41 A szakértői vélemény összefoglalása

42 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 42 Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok

43 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 43 Szakértői megjegyzés Természetesen a szakértői vélemény megállapítását az támasztja alá legjobban, ha a gépkocsi a hibás relé kiiktatásával hibamentesen üzemel tovább. Ezért a második szemlén azt javasoltuk, hogy a gépkocsival közlekedjenek tovább és ha a hiba jelentkezik, akkor újabb hibamegállapítás válhat szükségessé. Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel!

44 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 44 Tanulságok - A szakértő és gondolkodása komolyabb esetekben fontosabb, mint a gyártói protokoll vizsgálat. Minden komplex vizsgálat előtt a teljes (rész)rendszer működés átgondolása szükséges. Ezt kövesse csak a rutinszerű vizsgálat. -Fontos a vizsgálat előtt a hibajelenség pontos, ellentmondásmentes megismerése, „leírattatása”, a szakszerűtlen megállapítások és vélt hibajelenségek kiszűrése.

45 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 45 Qoi proficit in litteris et deficit in moribus, plus deficit, quam proficit Szent Ágoston Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, többet árt, mint használ.

46 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 46 A járműelektronika és az iü. szakértő - A szakértő a hibatárolóből kiolvasott hibák alapján vélelmezheti az elektronikával vezérelt szerkezeti egység működését. Ehhez kell a hozzávaló szaktudás és műszerezettség. Kérdés: szoftver ellenőrzés is szükséges-e (elvégezhetetlen), vagy csak a szakértő csak annyit mondhat: a hibatároló hibát nem jelez (ez nem azonos azzal, hogy nincs hiba a berendezésben – szoftver kérdés). - A jármű elektronikai rendszerekben működés közben lehet hiba, ill. hibás működés akkor is, ha a hibatárolóban nincs hiba tárolva (hibajelzés nincs). -A rendelkezésre álló egyéb adatok felhasználása,hiszen véleményt adni kell! - A vizsgálatok időigénye, hasonlóan a szoftver szakértők esetéhez.

47 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 47

48 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 48

49 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 49 Köszönet: - azoknak, akik megtiszteltek figyelmükkel és -Aulich Nándor mérnök úrnak, aki a vizsgálatoknál és az előadásra készülés során önzetlenül támogatott ötleteivel -az Eberspeicher, Webasto, Citroen segítőkész szakembereinek, akik dokumentációkkal segítettek

50 Tatai Konferencia november Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 50 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések