Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop 2010. december. 8. ELTE Egyetemi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop 2010. december. 8. ELTE Egyetemi."— Előadás másolata:

1 Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop december. 8. ELTE Egyetemi Könyvtár ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA

2 A BGF PSZK Zalaegerszegi Intézet Könyvtára - nyilvános feladatot is ellátó felsőoktatási szakkönyvtár - fő cél: a fenntartó felsőoktatási intézmény oktatási és kutatási tevékenységének támogatása - pénzügyi-gazdasági szakkönyvtári szolgáltató Zala megyében - korszerű szervezeti és működési keretek között, egy Információtechnológiai és Gazdasági Információs Tudásközpont (Infocentrum) része - állománya karcsú, intenzíven megújuló, elsősorban gyakorlat-orientált hazai szakirodalmat biztosítva magas fokon hasznosuló gyűjteményt fejleszt ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA

3 "Szükségletfeltárással egybekötött elégedettség vizsgálata a könyvtárban" (NKA pályázati projekt ) ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA „A könyvtári minőségfejlesztés 21 projekt bevezetése„ 1.1. Partnerközpontú szervezeti kultúra kialakítása (NKA pályázati projekt ) TIOP Információtechnológiai és Gazdasági Információs Tudásközpont (Infocentrum) kialakítása (EU-pályázati projekt )

4 A vizsgálatok célkitűzései a következők voltak: - megismerni a könyvtárhasználók konkrét szolgáltatásokra vonatkozó elégedettségét, - megismerni a könyvtárhasználóknak a szolgáltatásoknál tágabb könyvtári jellemzőkre vonatkozó (általános) elégedettségét, - feltárni a könyvtárhasználók fejlesztési igényeit, szükségleteit, - feltárni egyes konkrét elégedetlenségi okokat és javaslatokat gyűjteni a felhasználóktól, -megismerni véleményüket, értékítéletüket, preferenciáikat. ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA

5 Könyvtárhasználók 1110 fő Munkatársak (oktatók és dolgozók) 83 fő (9,3%) Mintavételi arány 57,8 % 48 kérdőív Hallgatók 840 fő (74,2%) Mintavételi arány 34 % 226 kérdőív Lakossági felhasználók 187 fő (16,5%) Mintavételi arány 1 % 2 kérdőív ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA Nem könyvtártag hallgató 235 fő (az összes főiskolás 21,9%-a) Mintavételi arány 25,9 % 61 kérdőív 396 Feldolgozott kérdőív 335 könyvtártag kérdőív

6 ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA Az adatfelvétel módszere Kérdőíves felmérés Papír alapú Önkitöltős Zárt kérdések (leginkább) 4 féle kérdőív: - alkalmazotti, - hallgatói, - lakossági, - nem könyvtártag hallgatói 13 kérdéscsoport (nem könyvtártag: 8 kérdéscsoport) 120 (54) kérdés Min. 300 kérdőív + 25% (biztonsági tartalék)

7 ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA A kérdőívek szerkezete - 13 kérdéscsoport Hallgatók Munkatársak Lakosság 1.adatközlői információk 2.könyvtári tagság hossza 3.könyvtárlátogatás gyakorisága 4.igénybe vett szolgáltatásokra vonatkozó elégedettség 5.könyvtár jellemzőivel való elégedettség 6.saját kutatási, információ-használati képesség megítélése oktatói/nem oktatói munkatevékenységek könyvtári támogatásának mértéke saját kutatási, információ-használati képesség megítélése 7.fejlesztések, változtatások szükségességének megítélése 8.további fejlesztési javaslat(ok) megfogalmazása 9.legnagyobb elégedetlenséget kiváltó könyvtári jellemző megjelölése 10.nem biztosított legfontosabb dokumentumok megjelölése 11.nem biztosított dokumentumok hozzáférhetetlenségének okai 12.legnagyobb elégedettséget kiváltó könyvtári jellemző megjelölése 13.könyvtár- és információhasználati vonatkozású értékelése (attitűd, értékítélet meghatározása)

8 1. adatközlői információk 2. könyvtári tagság mellőzésének hossza 3. könyvtári tagság mellőzésének oka 4. konfliktus vagy elégedetlenség miatt megszűntetett tagság okának megismerése 5. más könyvtári tagság megjelölése és a jellemzőivel való általános elégedettség 6. igénybe vett szolgáltatásokra vonatkozó elégedettség 7. szükségesnek vélt könyvtári intézkedés(ek) megjelölése az (újbóli) tagság létesítése érdekében 8. könyvtár- és információhasználati vonatkozású állítások értékelése ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA A kérdőívek szerkezete - 8 kérdéscsoport Nem könyvtártag hallgatók

9 Adatfeldolgozás – Excel táblázatkezelőben ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA Olvasói csoport megnevezése Tervezett minta- nagyság (fő) Megkérdezettek száma (fő) Visszaérkezett kérdőívek száma (db) Visszautasított kérdőívek száma (db) Kiértékelt kérdőívek száma (db) Munkatársak Hallgatók Lakosság Összesen:

10 Elért eredmények: elégedettség és elégedetlenség ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA Indexek könyvtárhasználók nem könyvtártag hallgatók súlyozott átlag alkalmazottak hallgatók Használati Elégedettség44,63,94* Általános Elégedettség44,43,9 Fejlesztési Szükséglet3,63,83,5 * más könyvtárakkal való elégedettség

11 ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA

12 Változtatások a felmérés tükrében szeptemberétől Jegyzetek példányszámának növelése (10 helyett 15-20) Jegyzetek kölcsönzési idejének növelése ( 1 hét helyett 2 hét) Nyitvatartási idő hosszabbítása pénteken (távoktatás hallgatói és lakossági igényeknek megfelelően) IKT-váltás: SRLib helyett HunTéka (DOS helyett webfelület, olvasói hosszabbítások, előjegyzések… lehetősége)

13 ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA Tanszéki épületInfocentrum számítógépek katalógusgépek kölcsönzőtér

14 Köszönöm a figyelmet! További információ: Góczán Judit könyvtárvezető (eredmények) 92/ Szabó G. Tibor szakinformátor, projektmenedzser (gyakorlati tapasztalatok, módszertan…) 92/ ZALAEGERSZEGI INT É ZET KÖNYVTÁRA https://www.pszfz.bgf.hu/konyvtar/


Letölteni ppt "Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop 2010. december. 8. ELTE Egyetemi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések