Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Üzleti környezet 4. előadás 2006/2007. tanév. MAKROKÖRNYEZET (3) Gazdasági környezet Politikai környezet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Üzleti környezet 4. előadás 2006/2007. tanév. MAKROKÖRNYEZET (3) Gazdasági környezet Politikai környezet."— Előadás másolata:

1 Üzleti környezet 4. előadás 2006/2007. tanév

2 MAKROKÖRNYEZET (3) Gazdasági környezet Politikai környezet

3 E => Economy A gazdasági tényezők meghatározó szerepe A gazdaság fejlettsége, állapota A gazdaság szerkezete Húzóágazatok Jövedelemhelyzet

4 Meghatározottságok A munkahely vásárlóerőt, így keresletet teremt A kereslet kielégítése érdekében bővíteni kell a kínálatot, a termelést, így ez munkahelyet teremt Növekedésre növekedés, visszaesésre csökkenés a reakció Konjunktúra Dekonjunktúra

5 Például az olaj áremelkedés Okai (piaci, termelési, politikai, stb.) Következményei – Általános keresletcsökkenés, recesszió – Inflációs hatás – Szerkezetváltás

6 A gazdaság fejlettsége A GDP alakulása Időbeli tendenciák Térségek közötti különbségek A beruházás és fogyasztás mutatói Export-import mutatók Foglalkoztatottság (2004-ben 38 %) Munkanélküliség alakulása (2005-ben 7,2 %)

7 A GDP alakulása Magyarországon 1998: 10.087 md Ft 1999: 10.508 md Ft 2000: 11.050 md Ft 2001: 14.696 md Ft (forrás váltás!) 2002: 15.187 md Ft (1,51 millió Ft/fő) 2003: 18.574 md Ft (1.833 600 Ft/fő) 2004: 20.460 md Ft (becslés) Forrás: KSH, MNB, Eurostat, Bloomberg Idézi: Világgazdaság 2004. szeptember 2.

8 Néhány más mutatószám A GDP belföldi felhasználása: – Háztartások fogyasztása: 65 % – Közösségi fogyasztás: 10 % – Bruttó felhalmozás: 25 % Jövedelem/fő 2001: 1188 ezer Ft/év Brutto havi átlagkereset: 137.187 Ft (2003.) Nettó havi átlagkereset: 88.751 Ft (2003.) Nyugdíjasok száma: 3.056 ezer fő Munkanélküliség: 5,9 % (~245 ezer fő) For rás: www.ksh.hu / fontosabb adatokwww.ksh.hu

9 Fő mutatók 2004. ősz GDP növekedése+ 4 % Nettó kereset+ 7,3 % Beruházás+ 10 % fölött Export+ 14 % Import+ 14,5 % Ipari termelés+ 10,4 % Infláció6,8-7,0 % (’05: 4,6-5 %)

10 Nemzetközi összehasonlítások /Kopint-Datorg/ btto átlagkereset €, munkanélküliség % Szlovénia 1038 6,7 Magyarország 550 5,9 Csehország 531 7,8 Lengyelország 50119,4 Észtország 43110,0 Szlovákia 34617,4 Litvánia 33912,4

11 Nemzetközi összehasonlítások GDP20042005 USA4,5 %3,6 % EU-152,2 %2,2 % EU új 105,0 %5,0 % Fejlődő országok5,8 % Kína8,5 %

12 Gazdasági szerkezet Iparági, ágazati arányok Vállalati szerkezet Multinacionális cégek Vállalati fúziók A globalizáció

13 Vállalkozások száma 836 ezer vállalkozás, ebből – 383 ezer társas vállalkozás – 453 ezer egyéni vállalkozás – Csaknem 70 ezer nonprofit vállalkozás Az alkalmazottak száma szerint – 62,6 % alkalmazott nélkül, vagy nem ismert – 33,6 % 1-9 fő (mikro vállalkozás) – 3,7 % 10-249 fő (Kis- és Közepes Vállalkozás) – 0,1 % a 250-nél több foglalkoztatott

14 Legnagyobb vállalatok (világ) tőkeérték forgalom 2001 General Electric 245 md és 126 md USD Microsoft 235 mdés 28 md USD Wal-Mart Store 217 md és 217 md USD EXXON 215 mdés 213 md USD Pfizer 179 md és 32 md USD

15 Legnagyobb vállalatok (Mo.) forgalom nyereség 2001 MOL Rt.1 283 mill. és -73 mill. Ft Audi Hungária 853 mill.és 68 mill. Ft Philips Mo. 600 mill. és.. Flextronics Int. 573 mill.és.. Matáv 547 mill. és 108 mill. Ft

16 Márkaértékek Coca Cola69 md USD Microsoft65 md USD IBM53 md USD General Electric42 md USD Nokia35 md USD + Intel, Disney, Ford, McDonalds, AT&T

17 Márkaismertség itthon Harley Davidson Herendi Zsolnay HBO Hollóházi Tokaji Lego Pick Egri Bikavér Zwack Unicum (Forrás: Brand Asset Valuator, 2000)

18 Az idegenforgalom A turizmus, mint húzóágazat Járulékos kereslet, kapcsolódó gazdaság Hatása a fogyasztási szokásokra Sun-Sea-Sand /3S/ => /3E/: Exciting- Educational-Entertainment

19 A háztartások jövedelme A jövedelem nagysága és szerkezet Egy főre jutó jövedelem A diszkrecionális jövedelem-hányad A kiadási szerkezet alakulása és változásai A háztartások vagyona

20 P => Political factors Politikai tényezők Világpolitika, külpolitika, belpolitika Gazdaságpolitika

21 Politikai környezet Demokrácia és piacgazdaság: a tőkebevitel alapfeltétele A piacszabályozása és önszabályozása Korlátozások Az állam gazdaságpolitikája és az állami költségvetés kihatásai Politikai szövetségek Háborús helyzet

22 A lobby A lobby egy adott piaci részterület legnagyobb hányadát jelentő, gyakran a vezető szereplőket magában foglaló csoportosulás, amely a makrokörnyezeti hatások megítélése szempontjából azonos, de az állam, a kormányzat szempontjaival néha ellentétes érdekeket képviselő vállalatok halmaza. A lobby szerepe az állami, kormányzati döntések befolyásolása, a kedvezőtlen hatások kialakulásának megelőzése.

23 Köszönöm a figyelmet Következő előadás: Budapesten október 17. Tatabányán október 26.


Letölteni ppt "Üzleti környezet 4. előadás 2006/2007. tanév. MAKROKÖRNYEZET (3) Gazdasági környezet Politikai környezet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések