Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP-3.1.6.-11/1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP-3.1.6.-11/1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP-3.1.6.-11/1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP-3.1.6.-11/1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése."— Előadás másolata:

1 TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése Karner Judit és Tóth Mónika

2 Miért éppen a kommunikáció? Dinamikus interakció a külvilággal az alapja a megismerési folyamatok fejlődésének – fogalmak kialakulásának P. Watzlawik 1. axioma: „Nem lehet nem kommunikálni!” Nagyon heterogén populációval dolgozunk – halmozott fogyatékosság tekintetében Komplex kommunikációs megközelítés – lehetséges alternatív és augmentatív kommunikációs eszközök mindegyikével dolgozunk Látogatások alkalmával ezt nagyon sokszor központi szükségletként fogalmazódik meg Karner Judit és Tóth Mónika

3 Tárgyalt csoportok Fejlesztőiskolai csoport Halmozottan sérült, látássérült gyermekek I. Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II

4 Fejlesztőiskolai csoport (súlyos értelmi akadályozottság, súlyos kommunikációs akadályozottság) Jellemzők : - passzivitás - agresszió, bizarr viselkedési formák - hangzó beszéd hiánya Célok : - kommunikációs igény kialakítása - önkifejezés megsegítése - környezeti interakciók megélése / megértetése - elemi szükségletek kifejezésének, jelzésének megtanítása - egyszerű tananyag fogalmainak kialakítása Eszközök : - tárgyjelek - gesztusjelek - egyszerű kapcsolók - egy és két üzenetes kommunikátorok

5

6 Halmozottan sérült, látssérült gyermekek I. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi akadályozottság, néhány akadály a kommunikáció terén) Jellemzők: - echolália - verbalizmus - sok repetitív elem a beszédben - személyes névmások helytelen használata Célok: - én tudat erősítés - önkifejezés finomítása - aktív szókincs bővítése - ok-okozati összefüggések megismerése / megértetése - közös normák - alap kommunikációs sémák elsajátítása

7 Eszközök : - szituációhoz kötött kommunikáció fejlesztés - kipróbált élethelyzetek, valós tárgyak - figyelem és aktivitás tréningezésére használható kommunikátorok - Jaws-program Halmozottan sérült, látássérült gyermekek I. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi akadályozottság, néhány akadály a kommunikáció terén)

8

9 Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi / tanulásban akadályozottság, enyhe kommunikációs akadályozottság) Jellemzők : - verbalizmus -kommunikációs interakcióban a megfelelő szerep, megfelelő mértékű felvétele -nyelvhelyességi problémák (személyes névmások, ragok, toldalékok, határozók hibás használata) -megjelenik az elvont fogalmak szintje Célok : - fontos a tananyag megválasztása a jövőjük szempontjából - aktív szókincs bõvítése és a fogalmi gondolkodás erõsítése, - bonyolultabb kommunikációs sémák elsajátítása, - társalgási helyzetek megélése, kommunikációs ügyesség, - megfelelõ szerepvállalás egy interakción belül, mértékletesség megtanulása, - nyelvhelyesség, - illem, humor

10 Eszközök: - Jaws-program, - szituációhoz kötött kommunikációfejlesztés, - kipróbált élethelyzetek, - szerepjátékok - speciális, mindannapos tevékenységeket segítő eszközök - alap info-kommunikációs technikai eszközök használata – PC, telefon, szoftverek Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi / tanulásban akadályozottság, enyhe kommunikációs akadályozottság)

11

12 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "TÁMOP-3.1.6.-11/1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP-3.1.6.-11/1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések