Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Speciális szükségletek, speciális terhek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Speciális szükségletek, speciális terhek"— Előadás másolata:

1 Speciális szükségletek, speciális terhek
Speciális szükségletek, speciális terhek. Lélekápolási teendők fogyatékos embereket támogató segítők körében. Zolnai Erika pszichológus, mester tanár DE-EK Rólunk! Értünk! Szociális szakdolgozók életminősége az Észak-alföldi Régióban Nyírbátor 2012. április 13. péntek

2 A szükségletek és az ellátás sokszínűsége
Intézményi különbségek lakóotthon, kiscsoportos elhelyezés, közepes és nagy intézmények specialitásai Különböző fogyatékossági területek specialitásai, eltérő ellátási igények (halmozottan sérült, autista, különböző fokban sérült személyek) Fizikai terhek; mentális és pszichés megterhelés Felkészültségbeli különbségek Képzés hiányosságai, kommunikációs és morális akadálymentesítés speciális igényei

3 Az intézményi körülmények, mint veszélyeztető tényezők I.
Lakóotthonok Önálló munkavégzés, de kontroll, társ visszajelzés hiánya, elszigeteltség. Felelősség, döntés kényszer, kölcsönös kiszolgáltatottság a lakóval. Munkaszervezés nehézségei miatt esetmegbeszélés, szupervízió akadályai. Speciális összetett munkakör, felkészítés, kiválasztás nehézségei Gondozási hibák – Elszigeteltség – társadalmi kontroll hiányosságai

4 Az intézményi körülmények, mint veszélyeztető tényezők II.
Nagy létszámú intézmények Közös szakmai normarendszer kialakítása, átalakítása nehéz, hiányosságai következetlenségeket okoznak. Többszörös normarendszer párhuzamos működése Elszigeteltség – társadalmi kontroll hiányosságai Személytelenség, megszokás – tünetek, konfliktusok fogyatékosságra való visszavezetése Csoportos folyamatok egyéni szinten történő értelmezése, kezelése, magas konfliktus szint, konfliktus kerülés Devianciák megjelenése, kezelésük nehézségei (alkohol, agresszió, függőségek – kávé, cigaretta) Gyerekszerep, betegszerep még mindig előtérben Alacsony személyes hatékonyság érzése

5 A fogyatékos emberek sokszínűsége
Halmozottan és súlyosan sérült emberek Magas fizikai gondozás igény, testi és érzelmi közelség Tehetetlenség érzés, frusztráció, fásultság Kommunikációs nehézségek – kommunikációs akadálymentesítés és az arra való felkészítés hiánya A gondozott személy kezdeményezései, aktivitásai háttérbe szorulnak, figyelem, idő hiány Túlterheltség minden értelemben

6 A fogyatékos emberek sokszínűsége
Autista személyek Kommunikációs akadályok – figyelem felkeltése, motiváció, irányítás nehézségei Csoportos tevékenységek nehézségei – foglalkoztatás akadályai Tehetetlenség, sikertelenség értelmetlenség érzése

7 A fogyatékos emberek sokszínűsége
Középsúlyos értelmi sérültek A beszéd, kommunikáció, kapcsolatigény jellegzetességei Fizikai gondozás eltérő igényei, önállóság fejlesztésének ambivalenciái Tisztálkodás, rossz érintések Nemiség, nemi szerepek (gyerek, beteg) Ellenállás, akarat, én-tudat, tulajdon kérdései Foglalkoztatás, munkavégzés, fejlesztés, gondozás szétválása Konfliktusok az irányításban, külső kontroll problémái Visszaélések felismerése, kezelése

8 A fogyatékos emberek sokszínűsége
Enyhén sérült személyek, rehabilitációs intézmények specialitásai (szabadság, biztonság dilemmái) Személyiség, akarat megnyilvánulásai – realitás konfliktusok Pénz és tulajdon problémái Devianciák – egészség károsító magatartások Döntésekben való részvétel – egyezkedés igénye Önállóság, párkapcsolatok, munka - konfliktusok Beszéd, szókincs magas színvonalú lehet, de nem funkcionális – nehéz a valódi értelmi szint becslése

9 Összegzés - Rizikó faktorok
Személytelenség (létszám) Felelősség – érzelmi teher Fizikai fáradtság Stresszorok nagy száma – kontaktus, konfliktus, zaj, stb. Tehetetlenség Sikertelenség Alacsony anyagi és társadalmi megbecsülés (?) státusz Fluktuáció (?) – Választási lehetőségek hiánya (?) Nagy város – kistelepülés különbségei Intézményi kommunikáció hiányosságai Team munka, felelősség megosztás, döntések megbeszélésének hiánya

10 Veszélyes következmények
Fizikai állapot, egészség romlása (mozgásszervi megbetegedések, gerinc problémák,) nem feltétlenül a munkavégzéssel hozzák összefüggésbe. Érzelmi, kapcsolati problémák Gondozási hibák – figyelmetlenség, rossz döntések, stb. Visszaélések, gondatlanság Ellátás minőségének romlása Közösségi működés alacsony szintje

11 A felkészültség hiányosságai
Gondozottak gyakran speciális viselkedéses eszközökkel, egyedi módon kommunikálnak. – kölcsönösen nem értik meg egymást Segítőknek egymással is kommunikálni kellene, nehéz rendszeres fórumot teremteni azonos és különböző szintek között is. Segítők közvetítő, mediátor funkcióban vannak gondozottak között, környezet, család, irányába is. – speciális felkészültséget igényel. Szakmai fogalmak, normák, normalizációs elvek kiüresedése. Képzés, és folyamatos esetmegbeszéléssel szembeni ellenállások – kevés tudatosság.

12 Védő faktorok Család minden tekintetben véd.
Szakmai és privát szerepek elkülönülése – érintettség, együtt lakás veszélyeztet. Világos keretek, intézményi szabályok, lakók közötti kapcsolat rendezettsége – közösségi élet Visszajelzések, megbecsülés – kommunikáció – interaktív csoportok, esetmegbeszélés Vezetők elérhetősége Jó munkahelyi körülmények, anyagi megbecsülés

13 Szakmai felkészültség fejlesztésének területei
Szakmai tudatosság, önreflexió erősítése – esetmegbeszélések, team munka Kommunikációs készség fejlesztése – tréning, esetmegbeszélések Konfliktuskezelés agresszió kezelés fejlesztése Motivációs eszközök bővítése Csoportos és közösségi munka fejlesztése Komplex feladatok a specializáció helyett Egyéni fejlesztési tervek kialakításában és megvalósításában való részvétel

14 Folytatás… Szupervízió mellett intervízió, Bálint csoport működtetése
Ésszerű terhelés és konkrét feladatkiosztás a dolgozóknak – lakóknak Strukturálás képességének fejlesztése – strukturált tér és idő, strukturált emberi kapcsolatok, stressz csökkenésével jár Fizikai aktivitás, közösségi élet Pozitív intézményi és szakmai identitás, felelősségvállalás Személyes ismeretek, kapcsolatok a lakók kezelhető körével. – bizalmi kapcsolatok.

15 Cél Érzelmi teherbíró képesség növelése – tudatos szakmai fejlődés felépítése. Értelmes munkavégzés, értelmes élet – elérhető célok. Strukturálás Kapcsolatok javítása – vezetők beosztottak, munkatársak között, szülők és gondozottak irányába. Közösségfejlesztés Folyamatos minőségfejlesztés Lakók életkörülményeinek fejlesztése mellett a munkakörülmények javítása is.

16 Zolnai Erika zolnai.erika@foh.unideb.hu
Köszönöm a figyelmet Zolnai Erika


Letölteni ppt "Speciális szükségletek, speciális terhek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések