Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei "Mindig is tudtam, hogy a világ töredékekből áll össze. Anyukám egy illat volt, apám egy hangszín, a bátyám.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei "Mindig is tudtam, hogy a világ töredékekből áll össze. Anyukám egy illat volt, apám egy hangszín, a bátyám."— Előadás másolata:

1 Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei "Mindig is tudtam, hogy a világ töredékekből áll össze. Anyukám egy illat volt, apám egy hangszín, a bátyám pedig valami, ami mozog„ (D. Williams) ) F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése –

2 A sérülés diagnosztikus triásza F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – Autizmus spektrumzavar Fantáziaműködés, rugalmatlan gondolkodás, viselkedésszervezés Szociális kapcsolatok kialakítása, fenntartása Nonverbális és verbális kommunikáció (értés és használat)

3 …és a mögötte rejlő feltételezett okok F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – Autizmus spektrumzavar Tudatteória sérülése Centrális koherencia hiánya Szenzoros diszfunkciók

4 Az autizmus változatos megjelenési formái F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – Típusok: izolált, aktív-bizarr, passzív, formális + - +Állapot súlyossága-

5 Az autizmus előfordulási gyakorisága F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – Nemzetközi statisztika 0,6-(<)1% Gyermekek emelkedő száma ( fő) Felnőttek hol vannak? Nincs pontos számadat a diagnózisokról! Sokan diagnózis nélkül, enyhe forma Értelmi sérüléssel vagy pszichiátriai kórképpel diagnosztizálva szociális intézményekben

6 Gyakoriság meredek növekedési tendenciája Forrás: Láthatatlanok, Scolar, Bp. F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése –

7 Sérülés specifikus szociális ellátás alapelvei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – megegyeznek az általános alapelvekkel: Önrendelkezés Normalizáció Integráció Semmit rólunk nélkülünk Támogatott döntéshozatal (?) Egyetemes tervezés-akadálymentes környezet

8 Autizmus-specifikus szociális ellátások alapelvei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – A személy életminőségét nem az állapot súlyossága, hanem az ellátás színvonala határozza meg. Halmozott sérülés esetén is autizmus-specifikus ellátásra van szükség Az ellátás az egyéni szükségletek felmérésén és kielégítésén alapul Autizmus-specifikus eszközök és módszerek alkalmazása a szükségletfelmérés és az ellátás során Az elérhető legmagasabb szintű önállóság a cél Megszerzett készségek gyakorlása a fenntartás érdekében Egységes módszertani megközelítés a munkatársak részéről Ellátás szereplőinek együttműködése

9 A célcsoport változatossága miatt szükséges az ellátásban is a sokszínűségre törekedni F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése –  Autizmus-specifikus szükségletfelmérő eszköz alkalmazása a differenciált, egyéni lakhatási/foglalkoztatási igények és szükségletek meghatározásában  Személyre szabott, komplex (re)habilitációs szolgáltatások nyújtása a felmért igényeknek megfelelően  Szolgáltatások autizmus- specifikus módja megfelelően képzett szakemberekkel, segítőkkel

10 Kérdések, feladatok F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – Nagy bentlakásos intézményekben ott vannak, de elvétve rendelkeznek diagnózissal Felnőttkori diagnosztika problémája Jelenleg családban élő autizmussal élő személyek későbbi lakhatási lehetőségei Civilek által fenntartott tiszta/vegyes profilú lakóotthonok fenntartási/működtetési nehézségei Lakhatás és foglalkoztatás együttes megoldásként Támogatott Életviteli modell (a jelenleg családban élők+ komplex támogatási szükséglettel rendelkezők számára) Autizmus képzések segítők, szakemberek számára

11 Köszönöm a figyelmet! Holnap Háza Lakóotthon, Szombathely F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Farkas Edit Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése –


Letölteni ppt "Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei "Mindig is tudtam, hogy a világ töredékekből áll össze. Anyukám egy illat volt, apám egy hangszín, a bátyám."

Hasonló előadás


Google Hirdetések