Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kamarák szakképzési feladatai 2008. December 12. Dr. Szilágyi János.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kamarák szakképzési feladatai 2008. December 12. Dr. Szilágyi János."— Előadás másolata:

1 Kamarák szakképzési feladatai December 12. Dr. Szilágyi János

2 Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott iskolaszerkezet megszüntetése Regionális képzési és beiskolázási szerkezet alakítása: RFKB Szakképzés-felnőttképzés integrált megújítása Mesterképzés, mint szakmunkás életpálya modell Tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája Teljesítmény értékelése és mérése, hatékonyság - finanszírozás Szakképzés ne a maradék elv alapján működjön Mentálisan: új kooperációs és együttműködési kultúra  Megoldandó feladatok: Szakképzési feladatok további átadása a gazdaság önkormányzatainak, tényleges közjogi feladatok „kiszervezése” Az NFT II. szakképzési projektekben statiszta szerep jutott

3 Szakképzési problémafa  Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés, fizikai szakmák társadalmi leértékelődése, bérek A korosztály mindössze 20% -a végez a szakiskolában, Eu.50% Magyarországon 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 20%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a éves korosztály száma negyedére csökken egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást  Következmény: NFT II. végére ezer fő szakképzett munkaerő hiánya  Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, munka világába történő átmenet ösztönzése Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget A szakmatanulás képzési ideje 3 év legyen (9 évf. alapképzés)

4

5 Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában  A szakképzés társadalmi támogatottságának a növelése  A gazdaságot minél közelebb vinni a szakképzéshez  A szakképzés foglalkoztatás politikai és tanügy igazgatási kérdés  Az iskolák pedagógiai és társadalmi felelősségének a növelése  A közigazgatás karcsúsítása, az állami túlsúly lebontása  A gazdaság szereplőinek nagykorúsítása, nagykoalíciója, az együvé tartozás érzése, „tulajdonosi tudat”, feladatok kiszervezése  Paradigma váltás: A szakképzés partnerségi modellje, regionalitás

6 Szakképesítések megnevezése Új OKJ szerinti megnevezés Gondozásra átadott szakképesítések Szakmai záróvizsgák elnök delegálása Gyakorlati szintvizsgák szervezése, feladatbank Szakmai verseny szervezése (SZKTV) AsztalosBútorasztalos január február január február 14. Ács-állványozó Bőrdíszműves Cipőfelsőrész-készítő Cipész, cipőkészítő, cipőjavító Cukrász ÉpületburkolóBurkoló Férfiruha-készítőSzabó Fodrász Kárpitos Kozmetikus Kőműves Nőiruha-készítőSzabó Pincér Szakács Szobafestő-mázoló és tapétázó Festő, mázoló és tapétázó villanyszerelőVillanyszerelő CNC-forgácsoló február július február július 15. Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkáló-gépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő A szakképzési feladatok átvételének alakulása

7 A tanulószerződés intézményrendszere  A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás  A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény  A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek  A munka világába történő átmenet segítése  A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése  Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény  42 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben  Évente kb. 7 milliárd Ft juttatás a tanulóknak  A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája

8

9

10

11

12

13

14

15 Ellenőrzési formák aránya

16

17

18

19

20

21 Gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon kőművesszobafestőkereskedő élelmiszer- eladó óraszám

22 Gyakorlati képzés óraszám arányának alakulása Németországon és Magyarországon fémforgácsoló kőműves élelmiszer vegyiárukereskedő óraszám

23 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya Gyenge szakmai gyakorlati jártasság Munkafegyelmi problémák Munkakultúra hiányosságai általában Gyenge szakmai elméleti alapok Rossz együttműködési készség Gazdasági ismeretek hiánya Számítógépes ismeretek hiánya Idegennyelv-tudás hiánya

24 „Az ember nevelésének a cselekvéssel kell kezdődni. A fej (értelem), a szív (érzelem) kiművelése mellett nem szabad a kéz normális munkaszerepéről sem megfeledkezni.” Pestalozzi

25 P á ly á z ó i csoportok Előnyt jelent K ö z ö mb ö s H á tr á nyt jelent Szakk é pzett fizikai dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 9,357,233,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik85,912,81, é ves tapasztalattal rendelkezik 61,334,54,2 K ö z é pfok ú v é gzetts é gű szellemi dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 10,250,339,5 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik86,811,91, é ves tapasztalattal rendelkezik 5835,76,2 Forr á s: MMSZ vizsg á lat (1995.) Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor

26

27 „Látva azt a rengeteg embert, főleg fiatalt, akik nézőként megjelentek, figyelve őszintének tűnő érdeklődésüket és elgondolkodva azon, hogy a éveseknek nem túl késői-e ez a tájékozódási lehetőség, arra gondoltam, hogy milyen jó is lenne az elődöntőket is így, összevontan megrendezni, mégpedig - mondjuk Ózdon, Mátészalkán és Barcson vagy máshol, az ország elmaradott, halmozottan hátrányos helyzetű részein. Úgy vélem, hogy Magyarországon már létrejött a családoknak, közösségeknek egy igen jelentős rétege, ahol generációkra visszamenve senki sem dolgozott, dolgozik. Az ilyen körülmények között felnövő gyerekek már önhibájukon kívül - ami a felnőttekre azért nem teljesen igaz - kerülnek-kerültek abba a helyzetbe, hogy nem is ismerik a munka fogalmát. Én - és remélem ez nem diktatórikus gondolat - kötelezővé tenném a 6-8. osztályos gyerekeknek, hogy az osztállyal együtt, az iskola szervezésében utazzanak el erre a versenyre, a területi elődöntőkre, és töltsenek ott egy napot, járkáljanak, nézelődjenek, ismerjék meg, hogy igazából úgy is el lehet tölteni az időt - talán még kellemesebben is -, hogy az ember hasznos tevékenységet folytat, dolgozik.” Egy cég vezetőjének véleménye a Szakma Sztár Fesztiválról

28 Dél AlföldDél-DunántúlÉszak-AlföldÉszak-MagyarországKözép-DunántúlKözép-MagyarországNyugat-Dunanántúl Ács, állványozó BútorasztalosÁpolási asszisztensÁllattenyésztőBolti eladóÁpolóÁpolási asszisztens Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő ÁpolóÁpolási asszisztensBútorasztalosBolti eladóÁpoló Gépi forgácsolóAutóelektronikai műszerészÁpoló Elektromechanikai műszerész BútorasztalosBolti eladóAutószerelő GéplakatosAutomatikai műszerész Elektronikai műszerész Csecsemő- és gyermekápoló BurkolóBolti eladó HegesztőAutószerelőCukrászÉpület- és építménybádogosElektronikai műszerészBútorasztalosBurkoló KőművesBolti eladóÉpület- és építménybádogosÉpületasztalosEnergetikus Csecsemő- és gyermekápoló CAD-CAM informatikus SzerkezetlakatosBurkolóÉpületasztalos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Épület- és építménybádogosElektronikai műszerész Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő SzerszámkészítőBútorasztalos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Erdészeti szakmunkás Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Épületlakatos Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő VillanyszerelőCukrász Gáz- és tüzeléstechnikai műszerész Festő, mázoló és tapétázóErdészeti szakmunkásGépi forgácsoló Csecsemő- és gyermekápoló Gépgyártástechnológiai technikus Gépi forgácsolóFestő, mázoló és tapétázóGéplakatos Elektronikai technikus Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Gépgyártástechnológiai technikus Hajózási technikusHegesztő Épület- és építménybádogosGépi forgácsolóHaszongépjármű vezetőGépi forgácsolóHegesztőKarosszérialakatos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő GéplakatosHegesztőGéplakatos Hűtő- és klímaberendezés- szerelő, karbantartó Kőműves Gépgyártástechnológiai technikus HegesztőJárműfényezőHegesztőKereskedőMechatronikai műszerész Gépi forgácsolóKertészKarosszérialakatos Hűtő- és klímaberendezés- szerelő, karbantartó KőművesMűtéti asszisztens GéplakatosMentőápolóKertészKereskedelmi menedzser Közlekedésautomatikai műszerész Pék HegesztőNépi kézművesKőműves Közlekedésépítő technikusSzabó Húsipari termékgyártóPék Mezőgazdasági gépüzemeltető, gépkarbantartó Laboratóriumi tecnikusKözlekedésüzemviteli-ellátóSzakács JárműfényezőPék-cukrászMűanyag-feldolgozó Mező- és erdőgazdasági gépésztechnikus Laboratóriumi tecnikusSzerkezetlakatos KertészSzerkezetlakatosPékMűanyag-feldolgozóMentőápolóSzerszámkészítő KőművesSzociális gondozóPincér Növénytermesztési, kertészeti és növényvédelmi tecnikus Műanyag-feldolgozóSzociális gondozó Környezetvédelmi technikusSzociális szakgondozóSzakácsPék-cukrászMűtéti asszisztensTetőfedő Mezőgazdasági gépüzemeltető, gépkarbantartó Tartósítóipari termékgyártóSzerkezetlakatos Pék-cukrászVegyipari technikus Műanyag-feldolgozóTejtermékgyártóSzerszámkészítő SzerkezetlakatosVillanyszerelő PékVillanyszerelőÜzemeltető gépésztecnikusSzociális gondozóVasúti járműszerelő Pincér Vegyipari technikusSzociális segítőVasútüzemviteli-ellátó Szabó VillanyszerelőVegyipari technikusVillanyszerelő Szakács Vegyipari technológus Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Villanyszerelő

29 RégióKiemelten támogatottTámogatottSzakképzési fejlesztési forrás által nem támogatott Észak-alföld Közép-Magyarország Dél-alföld Nyugat-Dunántúl Észak-Magyarország Dél-Dunántúl Közép-Dunántúl A szakk é pes í t é sek kateg ó ri á k szerinti megoszl á sa az egyes r é gi ó kban

30 Dél-Alföld Dél-DunántúlÉszak-AlföldÉszak- Magyarország Közép-DunántúlKözép- Magyarország Nyugat-Dunántúl gépi forgácsolóács, állványozó hegesztőgépi forgácsolóépület-és építménybádogos gépi forgácsolóbolti eladógépi forgácsoló kőműveshegesztőgépi forgácsolóhegesztőgéplakatos szerkezetlakatoskőművesgéplakatoskőműveshegesztő szerkezetlakatoshegesztőszerkezetlakatoskőművespék-cukrászszerszámkészítő Javaslat a r é gi ó k hi á nyszakm á ira

31 Pályázók körePályázatok száma Nyertes pályázatok száma Összes odaítélt támogatás összege Arány a teljes kerethez viszonyítva Szakképző intézmény551 db371 db Ft45% Központi képzőhely (TISZK) 4 db Ft1% Felsőoktatási intézmény 23 db17 db Ft3% Hozzájárulásra kötelezett 935 db589 db Ft50% Összesen1 513 db981 db Ft100% A Munkaerő Piaci Alap képzési alaprészének évi decentralizált keretösszegének felhasználása országos összesítésben

32 A szakiskolában tanulók várható létszáma 2015-ig, régiónként (fő)

33 A szakiskolában tanulók várható aránya 2015-ig, régiónként (%)

34

35 Kamarai szakképzési vízió, jövőkép  Elérendő stratégiai célok: A NAT felmenő rendszerével párhuzamosan 2012-ig, A szakképzés a 10. évfolyamon is indítható legyen, Iskolai – szakmai vagy szakmacsoportos alapképzés formájában A korosztály 30%-a szerezzen szakiskolai végzettséget

36 Megoldási lehetőségek  Magyarországon a 18/19 éves korosztály létszáma 125 ezer fő, ebből: 60% érettségit szerez:75 ezer fő 20% szakiskolát végez25 ezer fő 20% nem szerez végzettséget25 ezer fő ebből 15 ezer fő beemelhető lenne a szakképzésbe  35 év alatti segélyezettek közül: 7 ezer még az ált iskolát sem 28 ezer fő 8 ált isk.

37 Köszönöm a figyelmet

38


Letölteni ppt "Kamarák szakképzési feladatai 2008. December 12. Dr. Szilágyi János."

Hasonló előadás


Google Hirdetések