Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés."— Előadás másolata:

1 Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés

2 Európai szakképzési modellek tapasztalatai A szakképzés feladata a gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, az egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja: a sikeres, hatékony és versenyképes munkavállaló kiképzése, a munkaerő-piacon jól értékesíthető tudás kell Vállalkozásoknál a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzése:hosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra. Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni.

3 Francia, Német, Brit szakképzési rendszerek

4

5 Problémák A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség Teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Nőtt a képzésben eltöltött idő, emelkedett az iskolázottsági szint, ezzel együtt csökkent a tanulók tudásszintje – szept. 01.

6 Forrás: KSH, év között

7

8

9 Az alternáló gyakorlati képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:  A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés  Gyakorlatorientált minőségi képzés  Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő  Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér  Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve:  A cég versenyképességének javítása  A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása  A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés  A betaníttatás költségeinek megspórolása  A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

10 Középfokú intézmények tanulóinak megoszlása

11

12 A középiskolai tanulók várható aránya iskolatípusonként 2017-ig

13

14 Férőhelyek a 2010/2011-es tanévre Felsőoktatás kapacitáskihasználtsága 70%

15 Vállalati gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon kőművesszobafestő 2517 óraszám

16

17

18

19

20

21 A szakképzés iskolai és munkaerő-piaci modellje Munkára szocializálás a gazdálkodónál évi Magyarország 60 nap Németország, Franciaország 150 nap Szakiskolában oktatás-nevelés évi Németország, Franciaország 60 nap, Anglia 70 nap Magyarország 150 nap

22 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya Gyenge szakmai gyakorlati jártasság Munkafegyelmi problémák Munkakultúra hiányosságai általában Gyenge szakmai elméleti alapok Rossz együttműködési készség Gazdasági ismeretek hiánya Számítógépes ismeretek hiánya Idegennyelv-tudás hiánya

23 P á ly á z ó i csoportok Előnyt jelent K ö z ö mb ö s H á tr á nyt jelent Szakk é pzett fizikai dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 9,357,233,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik85,912,81, é ves tapasztalattal rendelkezik 61,334,54,2 K ö z é pfok ú v é gzetts é gű szellemi dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 10,250,339,5 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik86,811,91, é ves tapasztalattal rendelkezik 5835,76,2 Forr á s: MMSZ vizsg á lat (1995.) Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor

24

25 A tanulószerződés intézményrendszere  A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás  A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény  A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek  A munka világába történő átmenet segítése  A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése  Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény  48 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben  Évente kb. 7 milliárd Ft juttatás a tanulóknak  A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája, érzékeny barométer, gazdaság-közeli képzés lelke

26

27

28

29

30

31 Feladatok, felvetődő kérdések A gazdasági válság hatásai a tanulószerződések számára:  Cégek forgalma, termelés kiesése, létszámleépítések, megszűnés  Új cégek nem vállalkoznak tanulóképzéssel  Cégek saját szakképzési alapjának csökkenése  Tanulóképzéssel járó költségek növekedése  Visszaigénylők jelentős forgótőke igénye  Visszaigénylés szabályai szigorodnak, hatósági jelleg  Főtevékenységként gyakorlati képzést végzők túlélésért  Területi és szektorális hatáselemzés:építő, vendégl., keresk-szolg.  Decentralizált forrás hiánya: eszközfejlesztés elmaradása  Új elem: meleg étkezési utalványok 25%-os adó, elszámolható  Tanulószerződés szám várható csökkenése 10-15%, de 4%-os növekedés

32 Vizsgáztatás: bonyolult, bürokratikus, hosszú

33 Iskola neveFelvett tanulók létszáma Teljesítmény 20 % alatt Teljesítmény 20 – 30 % között Teljesítmény 30 – 40 % lközött Baross Bercsényi Deák Hild Jedlik Kazinczy64000 Kossuth Krúdy Lukács Móra Pálffy Pattantyús Révai Szabadhegyi56176 Szent-Györgyi Veres fő80 fő217 fő245 fő Győr: gimnáziumi és érettségire felkészítő osztályok csökkentése 14 osztállyal, szakiskolai osztályok növelése 12 osztállyal

34

35

36 A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya Forrás: MKIK és MKIK GVI felmérés

37

38 A szakképzés bonyolult összefüggő rendszer Változtatások, beavatkozások csak a teljes rendszer ismeretében előre megtervezett, tudományosan megalapozott és a gyakorlat által is bizonyított módon lehetnek sikeresek!

39 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Héger István VMKIK szakképzési vezetője


Letölteni ppt "Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések