Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés."— Előadás másolata:

1 Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés

2 Európai szakképzési modellek tapasztalatai A szakképzés feladata a gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, az egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja: a sikeres, hatékony és versenyképes munkavállaló kiképzése, a munkaerő-piacon jól értékesíthető tudás kell Vállalkozásoknál a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzése:hosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra. Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni.

3 Francia, Német, Brit szakképzési rendszerek

4

5 Problémák A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség Teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Nőtt a képzésben eltöltött idő, emelkedett az iskolázottsági szint, ezzel együtt csökkent a tanulók tudásszintje – 2010. szept. 01.

6 Forrás: KSH, 15-74 év között

7

8

9 Az alternáló gyakorlati képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:  A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés  Gyakorlatorientált minőségi képzés  Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő  Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér  Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve:  A cég versenyképességének javítása  A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása  A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés  A betaníttatás költségeinek megspórolása  A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

10 Középfokú intézmények tanulóinak megoszlása

11

12 A középiskolai tanulók várható aránya iskolatípusonként 2017-ig

13

14 Férőhelyek a 2010/2011-es tanévre Felsőoktatás kapacitáskihasználtsága 70%

15 Vállalati gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon kőművesszobafestő 2517 óraszám 1596 2517 1596

16

17

18

19

20

21 A szakképzés iskolai és munkaerő-piaci modellje Munkára szocializálás a gazdálkodónál évi Magyarország 60 nap Németország, Franciaország 150 nap Szakiskolában oktatás-nevelés évi Németország, Franciaország 60 nap, Anglia 70 nap Magyarország 150 nap

22 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 2. 4. Munkafegyelmi problémák 3.3-4.7. Munkakultúra hiányosságai általában 4.3-4.5-6.6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5.5-6.9. Rossz együttműködési készség 6.7.8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. 5-6.5. Számítógépes ismeretek hiánya 12.5-6.3.2. Idegennyelv-tudás hiánya 13.8.1.

23 P á ly á z ó i csoportok Előnyt jelent K ö z ö mb ö s H á tr á nyt jelent Szakk é pzett fizikai dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 9,357,233,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik85,912,81,3 20-30 é ves tapasztalattal rendelkezik 61,334,54,2 K ö z é pfok ú v é gzetts é gű szellemi dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 10,250,339,5 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik86,811,91,3 20-30 é ves tapasztalattal rendelkezik 5835,76,2 Forr á s: MMSZ vizsg á lat (1995.) Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor

24

25 A tanulószerződés intézményrendszere  A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás  A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény  A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek  A munka világába történő átmenet segítése  A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése  Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény  48 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben  Évente kb. 7 milliárd Ft juttatás a tanulóknak  A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája, érzékeny barométer, gazdaság-közeli képzés lelke

26

27

28

29

30

31 Feladatok, felvetődő kérdések A gazdasági válság hatásai a tanulószerződések számára:  Cégek forgalma, termelés kiesése, létszámleépítések, megszűnés  Új cégek nem vállalkoznak tanulóképzéssel  Cégek saját szakképzési alapjának csökkenése  Tanulóképzéssel járó költségek növekedése  Visszaigénylők jelentős forgótőke igénye  Visszaigénylés szabályai szigorodnak, hatósági jelleg  Főtevékenységként gyakorlati képzést végzők túlélésért  Területi és szektorális hatáselemzés:építő, vendégl., keresk-szolg.  Decentralizált forrás hiánya: eszközfejlesztés elmaradása  Új elem: meleg étkezési utalványok 25%-os adó, elszámolható  Tanulószerződés szám várható csökkenése 10-15%, de 4%-os növekedés

32 Vizsgáztatás: bonyolult, bürokratikus, hosszú

33 Iskola neveFelvett tanulók létszáma Teljesítmény 20 % alatt Teljesítmény 20 – 30 % között Teljesítmény 30 – 40 % lközött Baross1281931 Bercsényi21184036 Deák105037 Hild960611 Jedlik154007 Kazinczy64000 Kossuth5821254 Krúdy2071316 Lukács145204135 Móra6141115 Pálffy1270310 Pattantyús11031623 Révai114001 Szabadhegyi56176 Szent-Györgyi97123828 Veres60915 1793 fő80 fő217 fő245 fő Győr: gimnáziumi és érettségire felkészítő osztályok csökkentése 14 osztállyal, szakiskolai osztályok növelése 12 osztállyal

34

35

36 A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya Forrás: MKIK és MKIK GVI felmérés

37

38 A szakképzés bonyolult összefüggő rendszer Változtatások, beavatkozások csak a teljes rendszer ismeretében előre megtervezett, tudományosan megalapozott és a gyakorlat által is bizonyított módon lehetnek sikeresek!

39 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Héger István VMKIK szakképzési vezetője


Letölteni ppt "Az MKIK szerepe a szakképzésben Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések