Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai."— Előadás másolata:

1 II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai

2 Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

3 Országos Középiskolai Kutatás A mintavétel ideje : 2005 március, április Résztvevők : 501 érettségit adó középiskola diák, akik 2005-ben, 2006-ban, illetve 2007-ben tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben. A mintáról: A kutatásban résztvevők 59 százaléka nő, 41 százalékuk férfi. Érettségi éveRésztvevők megoszlása % % % LakóhelyRésztvevők megoszlása Budapest16% Vidék84%

4 Kétszintű érettségi

5 Nem tesz emelt szintű vizsgát

6 Kétszintű érettségi 2004-ben a diákok csupán 16%-a gondolta úgy, hogy megelégszik a közép szintű vizsgával, 2005-ben 45%-a nem kíván emelt szintű vizsgát tenni A 2005-ben érettségiző diákok esetében a szám még ennél is eltérőbbet mutat, ugyanis idén 74%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem tesz emelt szintű érettségit, míg tavaly csak 15%-uk válaszolta ugyanezt Legnépszerűbb tantárgyak az angol és a történelem, mindhárom évfolyamnál, illetve a német a végzősöknél Leginkább az orvosi és a bölcsész, legkevésbé az agrár és a katonai, rendvédelmi pályára készülők terveznek emelt szintű érettségit. Legbizonytalanabbak a művészeti és a kommunikációs pályára készülők

7 Miért EMELT, miért KÖZÉP? 7 többletpont értékelhető, használható tudás fiatalabb évfolyamok –emelt szintű érettségi magasabb szintű megítélése –szülői ösztönzés végzősök –tudásukhoz illeszkedőnek érezve választják inkább az emelt szintű vizsgát –tanári ösztönzés jobbnak érzik tudásukat a közép szinthez végzős diákok - félelem az idegen vizsgabizottság előtti vizsgázástól nem vettek részt az emelt szintű érettségire való felkészítésen nem akarnak nagyobb erőfeszítést tenni Kétszintű érettségi

8 SzükségesBizonytalanSzükségtelen 2004-es kutatási adat * 59%32%9% 2005-ös kutatási adat* 58%25%17% Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

9 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

10 Tájékozottság Kétszintű érettségi Tisztában van vele Hallott rólaNem tud róla 2004-es kutatási adat * 23%60%18% 2005-ös kutatási adat * 44%48%9% Tisztában van vele, hogyan juthat be egyetemre vagy főiskolára 2005-től a kétszintű érettségi életbe lépésével? Évfolyamoktól függetlenül nőtt a tájékozottság az elmúlt egy évben. Több mint 20%-kal nőtt azon tanulók száma, akik tisztában vannak minden részlettel, és 10%-kal csökkent azok száma, akik semmit sem tudnak az új rendszerről. *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

11 Tájékozottság Kétszintű érettségi Tisztában van vele Hallott rólaNem tud róla 2004-es kutatási adat * 32%40%28% 2005-ös kutatási adat * 55%29%16% Tisztában van vele, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plusz pontot kaphat felsőfokú intézménybe való továbbtanuláskor? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján A 2005-ben érettségizők körében a 2004-es felmérés eredményeihez képest 30%-kal nőtt a tájékozottak aránya és több mint 10%-kal csökkent a pluszpont számítási rendszert nem ismerők aránya.

12 Tájékozottság Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Teljesen tisztában van a folyamattal3% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit6% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit12% Hallott a folyamatról, de nem ismeri23% Nem hallott a folyamatról56% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem hallott a folyamatról65%60%46% Az emelt és közép szinten érettségizőknél a jól informáltak aránya szinte megegyezik. Az emelt szinten érettségizők körében nagyobb arányban vannak azok a diákok, akik rész információkkal rendelkeznek, a közép szinten érettségizők körében viszont magasabb azok aránya, akik egyáltalán nem ismerik.

13 Tájékozottság Bolognai vs. kétszintű 2005-ös kutatási adat* 2004-es kutatási adat* Bolognai folyamat Kétszintű érettségi Tisztában van vele, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plusz pontot kaphat felsőfokú intézménybe való továbbtanuláskor? Tisztában van vele, hogyan juthat be től főiskolára/ egyetemre? Tisztában van vele, hogy az emelt szintű, sikeres nyelvi érettségivel ingyen juthat nyelvvizsgához? Tisztában van vele, mi a különbség az emelt és a közép szintű érettségi között? Teljesen tisztában van a folyamattal 3%32%23%52%61% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 40%60%27%34% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23% Nem hallott a folyamatról 56%28%18%21%5% Egy évvel az adott rendszer bevezetése előtti tájékozottság *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

14 Tájékozottság Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 3%5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%10% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12%20%19% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%27%30% Nem hallott a folyamatról 56%38%36% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

15 Tájékozottság Bolognai folyamat INF.KAT.EÜ.MŰV.MŰSZ.KOMM.KÖZG.ORV.TERM.AGR.JOG.BÖLCS. Teljesen tisztában van a folyamattal 4%5%3%2%3%2% 4%2%4%5%3% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%4%6%5% 6% 8%6%5%6%7% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 10%9%11%12% 14% 16%14%15%18% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 19%21% 23% 24% 20%24%25% 27% Nem hallott a folyamatról 61% 59%58%56% 54% 53%52%50%46% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal?

16 Továbbtanulás Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Bachelor2% Bachelort, de ott ahol master továbblépési lehetőség is van5% Master6% „Régi típusú”10% Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között78% Milyen képzést választ inkább? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem tudja mi a különbség83%81%70% A közép szinten érettségizők inkább választanának Bachelor képzést, az emelt szinten érettségizők pedig „régi típusút”, vagy Mastert. Bachelort, vagy masterrel kiegészülő képzés - informatikai és műszaki pályára készülők Master képzés - orvosi, bölcsész, jogi és szociális igazgatási pályára készülők

17 Továbbtanulás Felvételi esélyek 2005-ös kutatási adat* Tipikusan mely pályára készül? Érettségi évében felvesznek 54%Jogi, bölcsész, agrár Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 30%Művészeti, egészségügyi Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10%Művészeti, katonai, informatikai Nem vesznek fel 6% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján A végzős diákok és az emelt szintű érettségit tevők nagyobb magabiztossággal állnak a kérdéshez, többen érzik úgy, hogy már az érettségi évében bekerülnek a felsőoktatásba Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására?

18 2005, Kétszintű érettségi… Emelt szintű érettségi –A végzősök 74%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2004-hez képest növekedett a szükségtelennek tartók száma, 58% tartotta szükségesnek Felvételi várakozások –A végzősök 58%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni …előtti várakozások…utáni tény

19 2005, Bolognai folyamat… A diákok 56%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 78%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között ? …előtti helyzet…utáni tény

20 Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u / Ahol letölthető kutatásokat találhat: Elérhetőségek

21 Dr. Csikesz Tamás FISZ Szerkesztőség és Hírügynökség Elnök Tel: Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések