Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kuruc lányok összefognak. a barokk, mint művészettörténeti stílus építészet festészet szobrászat a barokk Magyarországon várak és kastélyok a magyar-barokk.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kuruc lányok összefognak. a barokk, mint művészettörténeti stílus építészet festészet szobrászat a barokk Magyarországon várak és kastélyok a magyar-barokk."— Előadás másolata:

1 Kuruc lányok összefognak

2 a barokk, mint művészettörténeti stílus építészet festészet szobrászat a barokk Magyarországon várak és kastélyok a magyar-barokk jegyében barokk festészet és szobrászat barokk a magyarság szolgálatában

3 a barokk, mint művészettörténeti stílus A barokk építészet az axis mentén szervezett terek csoportját egy hangsúlyos, a haladás célját kijelölő, uralkodó térmotívumnak rendeli alá. A hosszirányú templomoknál ez a kupolatér kiemelése. A palotáknál és kastélyoknál a tengely mentén egymást követő terek kapcsolata. Jellemző megoldás az enfilade. Enfilade: a francia barokk palota és kastély térsorolási módszere. Díszes ajtóit azonos tengelyre fűzték, így összenyitásukkor hatásos távlat jött létre. A barokk palota térsorának egyik legfontosabb eleme a belépőt fogadó tágas előcsarnok, amelyből ünnepélyes hatású lépcső vezet fel az épület középtengelyében elhelyezett első emeleti díszterembe. Ehhez csatlakoznak kétoldalról enfiladeként a szalonok. Ez a hangsúlyos szint az úgynevezett piano nobile (nemes emelet). A paloták és kastélyok dísztereinek jellegzetesen barokk típusa a francia építészetben kifejlődő, folyosószerűen elnyújtott galéria. A templomépítészetben leggyakoribb a hosszanti elrendezés. De igen jelentősek a középpontos térszervezetek is. Barokk téralakítás

4 a barokk, mint művészettörténeti stílus Az áthidalások boltozottak. A hagyományos ívformák (félkör, szegmens), mellett igen gyakori a kosárív. Kedvelt forma a kosáríves csehsüvegboltozat, tükörboltozat, elliptikus kupula. Sajátos barokk megoldás az olyan kettős hélyú kupola, amelynél a belső hélyat nagyméretű opeion nyitja meg s azon keresztül feltárul a külső kupolatér freskóval díszített felülete. Rizalit: a homlokzat megmagasítása, az alapsíkból teljes magasságban, derékszögű vagy lépcsős vonalú kiugrással képzett páratlan számú nyílással áttört, hangsúlyosan tagolt falszakaszokkal. Manzárdtető: 2 eltérő hajlású síkkal képzett magas tető. szerkezett

5 Festészet Leggyakoribb képei életképek: zenélő férfiak és nők, szolgálólányok munka közben, szerelmeslevelet olvasó vagy csipkeverő nők. Szinte minden jelenet ugyanabban a szobában játszódik (műterem). Vermeer a fény festője, azt a fényt keresi ami a tárgyakat elkülöníti. Meg akarja világítani a tárgyak lényegét. Képei látszólag életképek, mindegyikben van valami filozofikus elem.PL:Levelet olvasó lány az ablaknál: A figura, a fény és a tér között pontosan kiszámított kapcsolat van. A fiatal hölgyet nem a cselekvés teszi érdekessé, hanem a helyzet, amit a távlat és a fény ményen gondolati játékának a középpontjában elfoglal.

6 szobor Barokk = szokatlan, szeszélyes, különc gondolkodásmódA renaissance szobrászat problematikája a különböző mesterek, főleg Michelangelo alkotásaiban teljesen kimerült. A csodáló vagy féltékeny utódok számára nem maradt más hátra mint a kiváló előképeket saját eszközeikkel felülmúlni. Szabadjára engedni a technikai virtuozitást, fokozni a külső és belső mozgás jelenségeit, növelni a méreteket és elfinomítani az arányokat, kikeresni az alakok vagy csoportok szinte lehetetlenek tűnő egyensúlyi helyzetének megoldásait. Mindez a külsőségek ragyogásához és belső értékek elsekélyesedéséhez vezetett. Egyéniség helyett a típus, mozdulat helyett a szabvány, érzés helyett pedig a szenvelgés vált uralkodóvá.

7 a barokk Magyarországon a 17. század végétől - Buda visszafoglalása és a törökök kiszorítása után - a Habsburg birodalom alárendelt tartománya. A polgári fejlődés kibontakozását, amelyet a Mátyás-kori kezdetek után a török hódoltság megakasztott, most a gazdasági elnyomás gátolta. A birodalom érdekeit szolgáló kizsákmányolás, a németesítő politika és az ellenreformációs egyház erőszakos térítő munkája a 18. század elején a nemzeti függetlenségért vívott Rákóczi felkeléshez vezetett. Leverése után az ország gyarmati sorba süllyedt.Összegezve: A barokk stílus sok közös jegyet mutat a manieristával, de a legjellemzőbb különbsége a hitbéli bizonyosság tükröződése. A barokk művész bizonyos önmagában és az isteni kegyelem által elrendezett, az által engedélyezetten megismert világgal. Egyedül a hit bizonytalansága aggasztja. (A középkorhoz képest olyan eszközöket alkalmaz, amelyek a reneszánszban jelentek meg először, ám "klerikalizálta" azokat).

8 várak és kastélyok a magyar- barokk jegyében Gödöllő: volt Grassalkovich kastély Esterházy-kastély Jászói premontrei templom (cseh-morva hatás) nagyszombati és győri jezsuita templom

9 Köszönjük a figyelmet!!!!!


Letölteni ppt "Kuruc lányok összefognak. a barokk, mint művészettörténeti stílus építészet festészet szobrászat a barokk Magyarországon várak és kastélyok a magyar-barokk."

Hasonló előadás


Google Hirdetések