Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Social network a generációk között. Infokommunikáció és a Skype az idősek életében Széman Zsuzsa Az öregedés káráról és hasznáról Társadalomtudományok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Social network a generációk között. Infokommunikáció és a Skype az idősek életében Széman Zsuzsa Az öregedés káráról és hasznáról Társadalomtudományok."— Előadás másolata:

1 Social network a generációk között. Infokommunikáció és a Skype az idősek életében Széman Zsuzsa Az öregedés káráról és hasznáról Társadalomtudományok a demográfiai öregedésről MTA TK Szociológiai Intézet

2 Idősek, magány, internet: Észak-Amerika, Európa, Magyarország Kanada 65+ 2/3 – internet használó (Milliken et. al. 2012). Videón keresztüli kapcsolattartás segít a magány és az izoláció legyőzősében Növeli az önbecsülést (Shapiro, Barak, and Gal 2006; Slegers, van Boxtel, and Joles 2008 ). EU: magány és izoláció az egyik legjelentősebb probléma EU Summary Reflection, 2010 Észak-európai országok, Nyugat-Európa- széleskörű internet használat az idősek körében Kelet és Dél-Európa: alacsony Magyarország: 65+ kevesebb mint 10%-a Terjedőben az egészséges idősek körében

3 Tartósan gondozott idősek jellemzői Fizikai és vagy mentális problémák Sokuk immobil Kapcsolati hálójuk egészségi állapotuk, funkcióvesztésük miatt beszűkül Zömük számítógép és internet analfabéta Intergenerációs kapcsolataik jellemzője növekvő tudáshiány

4 Skype: Kutatási hipotézis  Ha a házi gondozásra szoruló beteg, magányos idős embereket sikerül megtanítani a Skype használatára, a video kommunikáció révén magányosságuk megszüntethető.  A kutatás 2 periódusa:2011;2012-

5 Skype Care I Minta  15: 80 éven felüli, többségében nő, többségében szellemi  Magányosak; depressziósak öngyilkossági kísérletet elkövetők (2 fő)  Számítógépes, internetes ismeretek hiánya Nehézség: társadalmi előítélet, nincs szponzor.

6 Módszer Gondozóközpontok vezetőivel közös kiválasztás, ismerik a  gondozott személyiségét  fizikai és pszichés betegségeit  viselkedését  családi körülményeit, interperszonális kapcsolati hálóját  szociális helyzetét  technikával szembeni attitűdjét  Kutatás előtt az idősek reakcióinak feljegyzése  A telepítés során:megfigyelés, beszélgetés  (gondozási központ vezető/kutató/ telepítést végző technikai személyek)

7 Módszer: folytatás  3. hónap (Budapest) 16 éves önkéntesek bevonása Feladat: heti rendszeres látogatás, nehézségek előmenetel jelzése, folyamatos segítségnyújtás.  4. hónap (Székesfehérvár) szociális munkás hallgatók esettanulmány készítése az időssel és a gondozóval fontos: a hallgatók nem ismerték az idős korábbi mentális állapotát, személyiségét

8 Az idősek reakciói a számítógép telepítése előtt Negatív, időben egymást követő érzelmi hullámok 1. döbbenetet (hogy számítógépet kap) 2. érdeklődés 3. hárítás „ Én már öreg vagyok ehhez, ez a fiatalok világa” 4. nagyfokú félelem, ijedtség Pozitív, időben egymást követő 1. türelmetlenség „Mikor kapom már meg?” 2. izgalom „Milyen lesz, hogy néz ki, hogyan használom majd?” 3. öröm „Nekem is lesz olyan, mint az unokámnak.”…. „Jó lesz, ha használni tudom majd.”

9 Előítéletek  család „A család nem hitte el, hogy érdemes számítógépet adni az idősnek.” (gondozási központ vezetője)  társadalom „Szeretném látni, mit csinálnak majd az idősek ezzel, majd csipketerítőt tesznek rá és arra egy vázát és nézik.” (fiatalabb telepítést végző fiúk)

10 Idősek motivációja  Látja, beszél a családhoz  Erős vágy a tanulásra, betegségük ellenére!!  Új életcél  Napi elfoglaltság

11 Önkéntesek, unokák szerepe Tudásátadásuk lehetővé teszi az infokommunikációs felzárkózást. „Probléma”: nem a skypolás megtanítása, hanem az internet újabb lehetőségeinek az elsajátítása.  „Jobb lett a kapcsolatunk (unoka) azóta, amióta megvan a számítógépem és használom az internetet. Végre van közös témánk!” (78 éves férfi)  Az unokákkal is minden nap skypolunk, van úgy, hogy már szinte a gép előtt elalszom, mert ők nagyon sokáig beszélnének, én meg már fáradt vagyok, de nem bánom.”  „

12 Idősek: infokommunikációs felzárkózás  Új szokások: pl. online vásárlás (gyapjúfonal), online sorozatnézés, zenehallgatás, templomba jár, stb. Új szavak (Google, face book, chat, surf, , stb.)  Régi szavak új tartalommal vírus, egér, könyvtár, ablak)  Felélem eltűnése (vírus ellen oltást kért, félt, hogy az egér megeszi az ételét.)  Pozitív drogfüggőség, 2-4 óra  De folyamatos segítség kell az újabb lehetőségek megtanulásához, a nem rögzült dolgok ismétléséhez.

13 Szociális kapcsolatok változása 1. család: Kapcsolataik erősítése, fenntartása 2: barátot, ismerőst keres:régi kapcsolatok újraélesztése 3: új kapcsolatok keresése:„idegen” idősekkel is kapcsolatba akar kerülni:  Szociális kapcsolatok bővítése  Internet, önkéntesek: az interperszonális kapcsolatok pozitív irányú változtatásának új eszköze.  Bővülő, kiszélesedő és nem szűkülő kapcsolati háló !

14 Az idős személyiségének az átalakulása  Pozitív személyiség rövid idő alatt, 4 hónap!!  Öngyilkossági kísérletek megszűntek.  Nyitott, kiegyensúlyozott idősek, nincs szükség mentális gondozásra.  „A. bácsi egy kiegyensúlyozott, határozott, kommunikatív, optimista empatikus embernek tűnt.” (szociális munkás hallgató, nem ismerte a korábbi mentális állapotot)  „A. bácsi kinyílt, mint egy rózsa.”(gondozási központ vezetője)

15 Pozitív eredmények Idős Nincs többé magágy, öngyilkossági kísérlet Új cél Színesebb napi aktivitás Életminőség javulása Olcsó megoldás

16 Legfontosabb visszajelzés  1 év után mindegyik idős vállalta az internet előfizetését.  „Ha azt kérdezed mit adott nekem a számítástechnika? „Kitárta az ismeretszerzés kapuját tágasra! Nagy segítség és állandó kíváncsiság költözött a géppel az otthonomba (76 éves nő )

17 Skype II Kutatói kérdés adaptálható-e a program?  hátrányos helyzetű idősek körében  Hátrányos helyzetű kistérség  Mezőgazdasági jellemző  Iskolázatlanabbak  Rosszabb szociális helyzet  Rosszabb lakáskörülmények  Elöregedett település, kis létszámú falvak  Rossz infrastruktúra  25 fő, Fehérgyarmat (10 fő), 6 falu

18 Új elem  Önkéntesség (közösségi szolgálat) megtanítása középiskolai tananyag része  14 – 15 évesek – „kötelező” tantárgy  Párokban heti 2 alkalom  Eredmény még jobb, mint az I. fázisban  Alacsony iskolai végzettségű nők 1/7-nek motivációja a a kapcsolattartás és a tanulási vágy!

19 Sikerhez szükséges kellékek  Mediátor – elmagyarázza a feladatokat, kapocs a generációk közt  Iskolával való folyamatos kapcsolattartás  Új osztályfőnökök/osztályok – feladatok ismertetése  Technikai problémákat megoldó személy (pl. a gép elromlik)  Kapcsolattartó önkéntes/személy  Az önjáróvá vált időst probléma esetén segítő (pl. egy ideig nem gyakorol, elfelejt)  Az idősek nyomon követése

20 Intergenerációs kapcsolatok változása  2012-es tanév  2013 tanév  Különböző diákok  Mindkét évben a diákok közömbössége vagy előítélete, értetlensége pozitív irányba változott.

21 Önkéntesek érzése 2012-es tanév 10. osztályos tanulói közül  „Hogy őszinte legyek, először nem gondoltam hogy több lesz "elvégzendő iskolai feladatnál, mivel ezelőtt még nem volt részem önkéntes munkában. Viszont ahogy egyre több alkalommal látogattuk meg Ica nénit, kezdtem érezni azt, hogy milyen jó segíteni valakin, illetve valami újat megtanítani. Szintén örömet okozott, hogy láthattam Ica néni fejlődését, ezáltal azt is, hogy mennyire örül ennek az egésznek. Úgy gondolom, hogy maradandó élmény volt megismerni egy olyan idős hölgyet, aki már élete során számtalan dolgot megtanult, mégis hajlandó volt két fiatal lánytól új dolgokat tanulni.”

22 Önkéntesek érzése 2013-es tanév 9. osztályos tanulói közül  „Igen változtak az érzéseim (legalább is nekem). Az elején nem is igazán tudtam mit is/mire is gondoljak, mire számítsak. Az első két alkalom az úgy ahogy eltelt (az még a megbeszélés előtt volt)*, azóta pedig egyre gyorsabban eltelnek azok az egy órák, sosem tudjuk igazán befejezni, amit elkezdtünk. Ezért is lenne jó többször menni... Valamint én más úton is teljesítem(próbálom teljesíteni) a közösségi szolgálatot, de valamiért mindig jobban várom, hogy hétfőnként Joli nénihez mehessek, mint a másik önkéntes munkámat”**... *A kutató eligazítása előtt * iskolai korrepetálás

23 Az idősek társadalmi integrációja  Önkéntes fiatalok internetes tanítása alapvetően megváltoztatta a generációk közti kapcsolatrendszert  A két egymástól távol eső generáció között IKT tudáshiány eltűnt  Az idősek a társadalom aktív tagjaivá váltak  Életminőségük javult  Nyomon követés:  2 idős meghalt, de még halála előtt is „teljes életet élt”, az interneten keresztül bekapcsolódott a „világba”. Mi ez, ha nem a társadalmi integráció egyik formája?


Letölteni ppt "Social network a generációk között. Infokommunikáció és a Skype az idősek életében Széman Zsuzsa Az öregedés káráról és hasznáról Társadalomtudományok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések