Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HÖOK MENTORPROGRAM Felsőoktatási Mentor hálózat szerepe a felsőoktatásban Csuhaj Andrea Programvezető Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HÖOK MENTORPROGRAM Felsőoktatási Mentor hálózat szerepe a felsőoktatásban Csuhaj Andrea Programvezető Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája."— Előadás másolata:

1 HÖOK MENTORPROGRAM Felsőoktatási Mentor hálózat szerepe a felsőoktatásban Csuhaj Andrea Programvezető Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája

2 A HÖOK MENTORPROGRAM  A hátrányos helyzetű fiatalok felsőfokú tanulmányait elősegítő esélyegyenlőségi programot az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatja, megvalósítója 2009-től a HÖOK.  Azok a diákok kerülhetnek be, akik a felsőoktatási felvételi eljárás során igazolják az Oktatási Hivatal felé hátrányos helyzetüket, és jelzik igényüket a Programban való részvételre.

3 Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet  szeptember 1-től változott a fogalom: A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet szempontjából meghatározó tényezők: -a szülő, a családba fogadó gyám iskolai végzettsége alacsony -a szülő, a családba fogadó gyám alacsony foglalkoztatottsága -az elégtelen lakáskörülmények -a nevelésbe vétel, valamint a tanulói, hallgatói jogviszonyban álló fiatal felnőtt számára nyújtott utógondozói ellátás

4 Hátrányos helyzet  a rendszeres gyermekvédelmi ellátás igénylésekor a gyermek szülei/gyámja legmagasabb iskolai végzettsége alapfokú  a rendszeres gyermekvédelmi támogatás igénylésekor a gyermek szülője/gyámja jogosult aktív korúak ellátásra vagy az igénylést megelőzően álláskeresőként nyilvántartott  a gyermek szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben él

5 Halmozottan hátrányos helyzet  a hátrányos helyzet meghatározásánál felsorolt körülmények közül legalább kettő fennáll.

6 A MENTORPROGRAM CÉLJA  A felsőoktatási rendszerben tapasztalható esélyegyenlőtlenségek csökkentése, felszámolása  Személyes segítségnyújtás  A célcsoport munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyeinek növelése  Önkéntesség, mint érték terjesztése  Mentoráltakból mentorok legyenek

7 Kik a résztvevői a HÖOK Mentorprogramnak  Mentor: felsőbb éves hallgató  Mentorált: az a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű elsőéves hallgató, aki kéri a Programban való részvételét a felsőoktatási felvételi eljárás során  Régiókoordinátor: egy régióban hallgató mentorokat és mentoráltakat összefogó, segítő, koordináló felsőbb éves hallgató  Főállású munkatársak a budapesti irodában

8 A HÖOK Mentorprogram felépítése  Országos hálózat, melynek központi irodája Budapesten található ( 1071, Budapest, Damjanich utca 44. III/1.)  Budapesti régió  Debreceni régió  Pécsi régió  Szegedi régió  Észak-magyarországi régió  Északnyugat-magyarországi régió

9 Hogyan nyújt segítséget a Mentorprogram?  Egy személyes segítőt ad az elsőéves hallgató mellé. A személyes segítő (MENTOR) egy felsőbb éves hallgató, aki azonos intézményben és karon tanul  Közösségi regionális rendezvényeket szervez  Országos képzéseket szervez

10 Miben nyújt segítséget a Program az első éves hallgatóknak a mentorok által?  Kollégium – és szociális támogatás igénylésében  Az adott intézményben igényelhető egyéb ösztöndíjakról  Tantárgy- és vizsgafelvételben és/vagy tantárgyválasztásban  Diákmunka keresésben  A közösségi beilleszkedésben  Bármilyen olyan területen amely az elsőéves hallgató életét könnyíti az első tanévben

11 A HÖOK Mentorprogram mentorainak kiválasztása és munkájuk nyomon követése  A tavaszi szemeszterben felvételi időszak  Régiónként  Augusztusban mentor-mentorált párosítás  Augusztusban esetmegbeszélők régiónként  Szeptemberben mentorképzések régiónként  Beszámolóírás  Elsőéves hallgatók visszajelzései alapján

12 Az elmúlt évek számokban  2010/2011-ben országosan 370 mentor, 7 régió- koordinátor, 1670 mentorált, 34 régiós esemény  2012/2013-ban 180 fő mentor, 10 régiókoordinátor, 1057 mentorált, egy országos és 45 régiós esemény  2011/2012-ben országosan 322 mentor, 8 régiókoordinátor, 1244 mentorált, 47 régiós esemény  Idén 180 fő mentor, 1365 fő mentorált, 9 régiókoordinátor, egy országos rendezvény, egy több régiót összekapcsoló rendezvény, 64 régiós esemény

13 Közösségépítő rendezvények az elmúlt években  Jégkorcsolya  Társasjáték est  Tea délután  Hagyományőrző malacsütés  Bográcsozás  Gokart  Kvízest  Adventi készülődés  Billiárd est  Kalandpark  Mikulás est  Kirándulás, természetjárás  Lasertag  Gasztronómiai est

14 Szakmai rendezvények  I. Országos Mentor és Mentorált Találkozó  Kerekasztal beszélgetések  II. Országos Mentor és Mentorált Találkozó  Mentorképzések  Esetmegbeszélők

15 Az elsőévesek és a mentorok visszajelzései a Programról  Minőségbiztosítási rendszeren keresztül  Kutatásokon keresztül  Közvetlenül a központba  Workshopokon  Régiós rendezvényeken

16 Minőségbiztosítás, kutatások  Évente két kutatás:  Mentor  Információáramlás, kommunikáció fejlesztése  Motiváció erősítése, támogatása  Fejlesztési irányok feltérképezése  Mentorált  Elégedettség vizsgálat  Hátrányos helyzet kutatása  Mentor-mentorált kapcsolatok működése  Mentoráltak jelezhetik a központban ha elégedetlenek a mentorral  Mentor elbocsátások  Elégedetlenség, hanyagság

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "HÖOK MENTORPROGRAM Felsőoktatási Mentor hálózat szerepe a felsőoktatásban Csuhaj Andrea Programvezető Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések