Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÁDÁM GYÖRGY ONK 2004. október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÁDÁM GYÖRGY ONK 2004. október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI."— Előadás másolata:

1 ÁDÁM GYÖRGY ONK október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI

2 Az emberi tanulás evolúciós háttere Őslénytan:az agytérfogat ~ 100 ezer év óta változatlan, 50 ezer éve biztosan Antropológia:Homo Sapiens 50 ezer éve változatlan agyméret, súly, tekervények, barázdák Ontogenezis:a csecsemő- és kisgyermekkor időtartama az összes emlősöknél hosszabb! bőséges érési időtávlat Anatómia:ember agykérgi felülete 2400 cm 2 macskáé 100 cm 2 Őslénytan:az agytérfogat ~ 100 ezer év óta változatlan, 50 ezer éve biztosan Antropológia:Homo Sapiens 50 ezer éve változatlan agyméret, súly, tekervények, barázdák Ontogenezis:a csecsemő- és kisgyermekkor időtartama az összes emlősöknél hosszabb! bőséges érési időtávlat Anatómia:ember agykérgi felülete 2400 cm 2 macskáé 100 cm 2

3 Az agykéreg Brodmann-mezői

4 Az emberi genomban rögzült veleszületett készlet 1.Prototípusok látási: alapszínek, alapidomok hallási: magas, mély hangok ízlelési, szaglási: édes előnye 2.Emberi arc + hang-felismerés más hasonló ingerekkel szemben 3.Beszédelőtti protokommunikáció nem tagolt jeladás 4.Nyelvtani „fogadókészség” univerzális grammatikai fogékonyság 5.Logikai „innátizmus” esélye vitatott, de gyűlnek az adatok! a Kant-féle „a priori” a jövő egyik genetikai elve? 1.Prototípusok látási: alapszínek, alapidomok hallási: magas, mély hangok ízlelési, szaglási: édes előnye 2.Emberi arc + hang-felismerés más hasonló ingerekkel szemben 3.Beszédelőtti protokommunikáció nem tagolt jeladás 4.Nyelvtani „fogadókészség” univerzális grammatikai fogékonyság 5.Logikai „innátizmus” esélye vitatott, de gyűlnek az adatok! a Kant-féle „a priori” a jövő egyik genetikai elve?

5 A magzati érés előfutára: a hallás Az anyaméh „zajos” környezet! Hatnak: 1.Az anyai hangok: szívverés, bélhang 2.A külvilág lármája tompítottan 3.Reakció: születés után: hallósejtek és neuronok hirtelen érése hét után: elektromos válaszok 4.Teljes érés: hat hónap alatt 5.Regresszió: hat hónapos csecsemőben ugyancsak megindul Az anyaméh „zajos” környezet! Hatnak: 1.Az anyai hangok: szívverés, bélhang 2.A külvilág lármája tompítottan 3.Reakció: születés után: hallósejtek és neuronok hirtelen érése hét után: elektromos válaszok 4.Teljes érés: hat hónap alatt 5.Regresszió: hat hónapos csecsemőben ugyancsak megindul

6 Méhenbelüli tanulás: hangingerekre bizonyított! A hangmagasság és –ritmus születés utáni gyors felfogása magzati ismétlések nyomán Vigyázat: ez még nem szövegfelismerés! A magzattal „beszélgetni” képtelenség! Méhenbelüli tanulás: hangingerekre bizonyított! A hangmagasság és –ritmus születés utáni gyors felfogása magzati ismétlések nyomán Vigyázat: ez még nem szövegfelismerés! A magzattal „beszélgetni” képtelenség!

7 Méhen belüli látás: csökevényes funkció Újszülöttben a prototípusokon és egyéb innatológiai jelenségen kívül: –tárgykövetési nézés –kötelező, vagy „ragadós” figyelem Három hónapos korban: várakozási képesség, szemkontaktus Hat hónapos korban: „Gestalt” (Kanizsa-ábrák) Első évben: valódi látási tájékozódás Két nagyagyi rendszer: 1.Hátsó (dorzális) = hol és hogyan? 2.Elülső (ventrális) = mit és milyen képben? Újszülöttben a prototípusokon és egyéb innatológiai jelenségen kívül: –tárgykövetési nézés –kötelező, vagy „ragadós” figyelem Három hónapos korban: várakozási képesség, szemkontaktus Hat hónapos korban: „Gestalt” (Kanizsa-ábrák) Első évben: valódi látási tájékozódás Két nagyagyi rendszer: 1.Hátsó (dorzális) = hol és hogyan? 2.Elülső (ventrális) = mit és milyen képben?

8 3 hónapos12 hónapos

9 Látási felderítés időtartama % 2 hetes 3 hónapos

10

11 Eidetikus látás: gyermeki sajátosság? A két fő látórendszer „túlpörgése”: –egészséges látás és képzelet –regresszió kifejezett! Létezik-e felnőttkori eidézis? –élsakkozók? –fejszámoló fenomének? –színészi szerepteljesítmények? Eidetikus látás: gyermeki sajátosság? A két fő látórendszer „túlpörgése”: –egészséges látás és képzelet –regresszió kifejezett! Létezik-e felnőttkori eidézis? –élsakkozók? –fejszámoló fenomének? –színészi szerepteljesítmények?

12 A homloklebeny kiemelkedő szerepe: a tudatosulás „edzőtere” Prefrontális kéregmező (PFK): –mérlegelés, –tervezés, –döntéshozatal, –figyelem, –rövidtávú memória Tehát: egész gondolkodási rendszer! Prefrontális kéregmező (PFK): –mérlegelés, –tervezés, –döntéshozatal, –figyelem, –rövidtávú memória Tehát: egész gondolkodási rendszer! A. Luria (1975), A. Damasio (1996)

13 A homloklebeny

14 A kirekesztés A fejlődő pszichikum fontos eleme! A kisgyermek különleges hang-feltáró és látványrögzítő képessége visszafejlődik. „Felesleges bőség”, vagyis 1.A magzati életben:tízszer annyi sejt az agyban, mint a csecsemőkori stabilizálódás során 2.A gyermeki tanulás során:állandó ismeret-felhalmozás és állandó kiiktatás „Tanulni annyi, mint kiselejtezni!” (J. P. Changeux, 2000) A fejlődő pszichikum fontos eleme! A kisgyermek különleges hang-feltáró és látványrögzítő képessége visszafejlődik. „Felesleges bőség”, vagyis 1.A magzati életben:tízszer annyi sejt az agyban, mint a csecsemőkori stabilizálódás során 2.A gyermeki tanulás során:állandó ismeret-felhalmozás és állandó kiiktatás „Tanulni annyi, mint kiselejtezni!” (J. P. Changeux, 2000)

15 A beszéd és a tudatosság: a POT (fali-tarkói- halántéki) aszimmetria Kényszerű prediszpozíció a genomban: A kérgi P ARIETO- O KCIPITO- T EMPORÁLIS mezők gyors, aszimmetrikus növekedése! Kérdés marad: az agyi beszédprogram és az öneszmélés (tudat) programja párhuzamos, vagy azonos folyamatok? A diszlexia a párhuzam érve Kényszerű prediszpozíció a genomban: A kérgi P ARIETO- O KCIPITO- T EMPORÁLIS mezők gyors, aszimmetrikus növekedése! Kérdés marad: az agyi beszédprogram és az öneszmélés (tudat) programja párhuzamos, vagy azonos folyamatok? A diszlexia a párhuzam érve

16 Normális agy PET-képe A hiányzó POT-mező Diszlexiás agy PET-képe Nemzetközi statisztika

17 Az emberi tudatbajutási folyamatok mellett megmarad a tudattalan is! éves korig kialakul a domináns félteke túlsúly (verbalizáció) 2.Háttér-tárolóként párhuzamosan fennáll a nem-tudatos szféra is 3.Ingajárat működik a két párhuzamos pszichikus tartalom között éves korig kialakul a domináns félteke túlsúly (verbalizáció) 2.Háttér-tárolóként párhuzamosan fennáll a nem-tudatos szféra is 3.Ingajárat működik a két párhuzamos pszichikus tartalom között

18 A tudattalan kogníció evolúciós jelentősége 1.A tudati szféra megjelenésével az emberi faj fölénye a tudat-mentes döntési előkészítésben is megnyilvánult! 2.A tudatos ember számára a tudat hiánya tehermentesít és szelekciós fölényt biztosít! 1.A tudati szféra megjelenésével az emberi faj fölénye a tudat-mentes döntési előkészítésben is megnyilvánult! 2.A tudatos ember számára a tudat hiánya tehermentesít és szelekciós fölényt biztosít!

19


Letölteni ppt "ÁDÁM GYÖRGY ONK 2004. október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések