Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIldikó Bogdánné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Fejezetek a felügyelés történetéből Balogh László, alelnök PSZÁF 2010. december 16. 1 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
2
ELŐZMÉNYEK: Két szintű bankrendszer megteremtése (1987. január 1.) Biztosítói monopol helyzet megszüntetése (1986) Az értékpapír kibocsájtás csírái (vállalati kötvények – ÁFB – 1980-as évek elejétől) A PM-ben létrejön: az Állami Bankfelügyelet – első fokú államigazgatási szervként az Állami Biztosításfelügyelet - első fokú államigazgatási szervként Az ezekről szóló MT rendelet még 1-1 oldal… 2 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
3
Bankfelügyelés szabályozási kezdetei: 1987. szeptemberétől egyszerű prudenciális szabályok (PM rendelet): Likvid eszközök aránya Nagykockázati limit Lejárati összhang Vezető állásúakra vonatkozó előírások Felügyeleti díj fizetés (évi kamat- és jutalékbevétel 1 ezreléke!) 3 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
4
1990: Értékpapír törvény Létrejön az Állami Értékpapír Felügyelet (önállóan) Megteremtődik az értékpapírok nyilvános forgalomba hozatalának feltételrendszere Megalakul a Tőzsde 40 év után az első vállalati részvények nyilvános kibocsátása ….(IBUSZ) A kisbefektetők ismerkedése a részvényekkel 4 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
5
Állami Bankfelügyelet PM-ben Államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Biztosításfelügyelet PM-ben Államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Értékpapír Felügyelet Önálló Államigazgatási szerv Döntései nem fellebbezhetőek, csak bíróság előtt támadhatóak meg 5 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
6
pénzintézeti törvény 1991. átfogó pénzintézeti törvény (alapvető, részletezett prudenciális szabályok) Állami Bankfelügyelet Önálló Állami Bankfelügyelet - PM-en kívülre kerül Bankfelügyeleti Bizottság irányítja (9 tagú, tárcanélküli miniszter vezeti) Jogosult bankfelügyeleti rendelkezés kiadására Jogosult bankfelügyeleti rendelkezés kiadására (1996-ig) 1992-1994: hitelkonszolidáció, adóskonszolidáció, bankkonszolidáció 1995: Bankprivatizációs folyamat kezdete Megkezdődik a bankrendszer, biztosítási rendszer nemzetköziesedése Bankfelügyelet aktivizálódik, de passzív marad nemzetközi színtéren A másik két felügyelet már fokozatosan bekapcsolódik a nemzetközi felügyeletközi együttműködésbe 6 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
7
1993: törvény az önkéntes pénztárakról1994: Pénztárfelügyelet létrejötteImmár 4 felügyelet a pénzügyi szektorban!1996: Átfogó biztosítási törvény 1996: forint konvertibilitás létrejötte, új törvény a devizaliberalizációról 1996: Magyarország az OECD tagjává válik (Csehországgal és Lengyelországgal együtt) – folyó- és tőkeműveletek liberalizálása A hazai pénzügyi szektor fokozatos nyitása a nemzetközi piacok irányába, a nemzetközi verseny fokozatos megjelenése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 7
8
Egyes pénzügyi szolgáltatások fokozatos, 1999-ig tartó liberalizációja az OECD térségre vonatkozóan, fiókalapítás lehetővé tétele (szigorú feltételek mellett) Biztosítási szolgáltatások liberalizációja Ezekkel a lépésekkel előkészületek az EU integrációra – EU csatlakozási kérelem 1999 A hazai pénzügyi tevékenység és intézményrendszer fokozatos beágyazódása a globális folyamatokba A felügyelés (főként a bankszektorban) nem követte a szektor nemzetköziesedését - félelem a fiókosodástól Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 8
9
1997. január 1: Új hitelintézeti törvény – az univerzális bankok működésének lehetővé tétele A Bankfelügyelet és az Értékpapírpiaci Felügyelet összeolvad Létrejön az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet (ÁPTF) A Bankfelügyeleti Bizottság megszűnik Felügyeleti rendelkezési jog megszűnik Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 9
10
10 Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet Államigazgatási szerv Döntései már csak bíróságon támadhatóak meg Egy fedél alatt, de szektorális integráció nem történik Állami Biztosításfelügyelet PM-ben Elsőfokú államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Pénztárfelügyelet Elsőfokú államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon
11
1998: Dél-kelet ázsiai pénzügyi válság1999: Orosz pénzügyi válság1999: az euro bevezetése számlapénzként 11 országban A kockázatok, tranzakciók egyre inkább átlépik a szektorális és földrajzi határokat Megjelenik és terjed az integrált pénzügyi felügyeleti modell (Dánia, Norvégia, Svédország, UK) Az EU szabályozás hatása egyre erősebb pénzügyi szabályozásunkra – harmonizációs folyamat kezdete Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 11
12
A magyar pénzügyi piacot egyre inkább a szektorokon átnyúló pénzügyi csoportok dominálják A magyar hitelintézeti- és biztosítási szektor meghatározó része külföldi tulajdonosok által kontrollált Megkezdődnek a csatlakozási tárgyalások az EU-val A felügyeleti struktúra inhomogén és fragmentált, eltérő a jogi státuszuk, divergens a célrendszerük, egymással együttműködésük minimális Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 12
13
200120022003 A csoportok aránya a pénzügyi szektorban (%) 79,181,883,2 Éves növekedésük(%) n.a18,320,4 A pénzügyi csoportok száma 2120 Hozzájuk tartozó pénzügyi vállalkozások száma 175205224 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 13
14
FSAP A megalakulás pillanatában FSAP (IMF-WB) kísérleti átvilágítás – ajánlások a nemzetközi felügyeleti normák eléréséhez Funkcionális felépítés Felügyeleti módszerek harmonizálása, de nem uniformizálása!A felügyelet nemzetközi áramlatokba való érdemi bekapcsolása Kétoldalú MoU-k létrehozása partnerfelügyeletekkel; legyen párbeszéd az anya felügyeletekkel! Felügyeleti adatok nemzetközi szakmai átadása hazai jogi feltételeinek megteremtése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 14
15
A konszolidált felügyelés alapjainak megteremtése Egységes felügyeleti módszertan kialakítása A kockázatalapú felügyelés alapjainak kialakítása A kockázatok meghatározása: bottom up (felügyelők, monitoring) és top down (elemzés) alapon A vizsgálatok mélységének, szélességének és súlyponjainak előzetes meghatározása A pénzügyi joganyag harmonizálásának kezdeményezése Felügyeleti szakmai ajánlások rendszerének kialakítása Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 15
16
A felügyeleti önállóság és függetlenség számos elemének biztosítása, Működési Gazdálkodási Személyi Szabályozási Több nekifutás a rendelkezési jog biztosításához, az a politika falába ütközik (2/3) Nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítése – kétoldalú együttműködési megállapodások Érdemi szakmai párbeszéd, konzultációk folytatása külföldi társfelügyeletekkel, ezek fokozatos beépülése a napi felügyelésbe – nemzetközi beágyazottság Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság, IOSCO, IAIS, EU munkakapcsolat, Integrált felügyeletek csoportosulása Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 16
17
A konszolidált (csoportszintű) felügyelés követelménye A hazai csoportok konszolidált felügyelése értelmezhetetlen nemzetközi együttműködés nélkül – csoportok zömének székhelye külföldön Újabb felügyeletek integrálódnak Európában: Ausztria Észtország, Belgium, Németország, Írország, Ausztria, Hollandia, stb. ..és a világban: Korea, Japán, Felkészülés az EU csatlakozásra – Peer Review A teljes EU jogharmonizáció megkezdése a csatlakozás előkészítéseként Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 17
18
Bekapcsolódás a Lámfalussy Bizottságok munkájába 3L3 Bizottságok: CEBS CESR CEIOPS 3L3 ajánlások, iránymutatások, irányelvek kidolgozása, beépítése a hazai felügyelési gyakorlatba, a magyar tapasztalatok megosztása a 3L3 bizottságokban Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 18
19
2003: PSZÁF: erős, követelmények szerinti függetlenség Politikai indíttatások - túl szenzitív felügyeleti vizsgálatok? A felügyelet vezetőjét a törvény védi, elmozdítása egyszerű eszközökkel nem lehetséges A PSZÁF törvény átszabása – Lex Szász Alkotmányossági kifogások, AB részben helyt ad Erős EKB kifogás (még EU-n kívül vagyunk) +(OECD, EU Bizottság) – ignorálva Az EU tagságunk 8. napján az új PSZÁF trv. lép életbe Jelentős visszalépés a korábbi intézményi önállósághoz képest, az intézmény és a jogkörök tudatos gyengítése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 19
20
A Felügyeleti Tanács és a Hivatal szétválasztása A policy-alakítás és az operatív működés elkülönítése Tisztázatlan határvonalak, jogkörök elvonása Később számos működési zavar forrása Még a függetlenség látszatát is kerüli a törvény Erős alárendeltség a Pénzügyminisztériumnak Negyedéves jelentéstételi kötelezettség a PM-nek – a miniszter jogosult a felügyelet működési hiányosságainak kijavítására felszólítani A PSZÁF SZMSZ módosítását is a miniszternek kell jóváhagynia Később: kormányhivatali státusz Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 20
21
Helyszíni vizsgálatok megszüntetése nem- helyszíni vizsgálatának A kockázatok követésének, a felügyelés nem- helyszíni vizsgálatának majdnem kizárólagossá tétele Erős igazodás a kormányzati és az iparági elvárásokhoz, követelményekhez Kettős szorításban: „government and industry capture” Az erős kormányzati gyámság miatt a szükséges felügyeleti lépések késlekedése, elmaradása vagy bizonytalan jellege Az önállóság gyengítése = a felelősség gyengítésével És jön a válság … és az IMF Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 21
22
Kettős irányítás nem hatékony, ki kell iktatni A felügyeleti függetlenség erősen sérült – helyreállítása szükséges (autonóm szervezet) Súlyos hiba a helyszíni vizsgálatok kiiktatása, vissza kell azokat állítani A 8 legnagyobb bankcsoport gyorsított, ütemezett átfogó (helyszíni vizsgálatot is involváló) vizsgálata egy év alatt Pénzügyi Stabilitási Tanács A makroprudenciális és mikroprudenciális megközelítés erős intézményesített összehangolása – Pénzügyi Stabilitási Tanács Rendeletalkotási jog megteremtése a PSZÁF számára 2010. január 1-től már új PSZÁF törvény – válaszkísérlet az IMF kritikákra és szempontokra (a rendelkezési jog azonban hiányzik) – visszatérés a 2003-as alapokhoz Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 22
23
2011. január 1 – új korszak kezdete itthon és Európában Új PSZÁF törvény Alkotmányos intézmény Rendeletalkotási joggal Erős függetlenség Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere ( Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere (ESFS), az Központi Bankok Európai Rendszere mintájára Az Európai Felügyeleti Hatóságok (ESAs) EBA ESMA EIOPA Nemzeti felügyeleti hatóságok A felügyeleti integráció újabb fokozata európai szinten! ESRB (Európai Rendszerkockázati Tanács) – makroprudenciális funkció Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 23
24
Szabályozói jog: tartalommal való megtöltése A törvényben meghatározott tárgykörökben Egyeztetési, konzultációs kötelezettség Supervisorból regulator - összhang Fogyasztóvédelmi szerepkör növekedése Bizalom helyreállítása elengedhetetlen, a szektor érdeke is Transzparencia, kiszámíthatóság növelése Szabályozási kezdeményezések Pénzügyi kultúra Együttműködés a civil szervezetekkel: országos lefedettségű tanácsadói, tájékoztató hálózat Békéltető Testület – vitás helyzetek gyors, hatékony, alacsony költségű, pártatlan rendezése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 24
25
Bekapcsolódás az Európai Felügyeletek munkájába, a PSZÁF megfelelő pozicionálása EU magyar elnökség – aktív szerepvállalás Az európai jogalkotási folyamatban (NGM-mel) Az ESA-k létrehozatalában és beindításában Az EU-n belül a régió felügyeleteivel való szorosabb szakmai együttműködés kialakítása a host ország érdekeinek erősebb megjelenítése a host-host együttműködés erősítése A piaci szereplőkkel való párbeszéd, konzultációs szerep erősítése Solvencia2, Basel3, CRD4, QIS5 – nemzetközi szabályozási kihívások Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 25
26
20 év alatt a fejlődés trendvonala felrajzolható, kisebb-nagyobb törésekkel és itt-ott késedelemmel 3 fő fejlődési vonal: Fokozatos intézményi függetlenedés, Intézményi integrálódás – konszolidált felügyelet Fokozatos nemzetköziesedés a felügyelésben A szűken vett (hagyományos) prudenciális felügyelés fokozatosan tágul - kiegészül: fogyasztóvédelem, IT felügyelés, AML, belső modellek validációja stb. A compliance típusú felügyelés folyamatosan elmozdul a kockázatalapú, proaktív felügyelés felé Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 26
27
Balogh.laszlo@pszaf.hu Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 27
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.