Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Személyes információ- és tudásmenedzsment

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Személyes információ- és tudásmenedzsment"— Előadás másolata:

1 Személyes információ- és tudásmenedzsment

2 Az információ és tudás forrásai
Nyomtatott – könyv, folyóirat Elektronikus – internet, cd, dvd, Személyes kapcsolatok– család, barátok Virtuális kapcsolatok Média (tv, rádió, sajtó) Munkahelyi kapcsolatok Szervezett képzés (iskola) Konferencia, továbbképzés Tanulmányutak, ösztöndíjak Tapasztalat Egyéb …

3 Információ tárolási szokásaink
Fecnik, lapok Határidőnapló Füzetek PDA (Personal Digital Assistant) Számítógép Word dokumentumok Emil Honlapok Fényképek, videók Témaközpontú számítógépes alkalmazások – subject-centric computing

4 Személyes kapcsolatok építése (networking) – kapcsolati hálók
Munkakapcsolatok Önkéntes munka Mentor Kapcsolat régi osztálytársakkal Konferenciák Civil egyesületi tagság Szakmai egyesületi tagság Virtuális közösségek – IWIW, FaceBook, Picasa, YouTube, Twitter, Delicious

5 Személyes információmenedzsment (Personal information management) PIM
Az egyén tevékenysége, amely során az információt megszerzi, rendszerezi, fenntartja és felhasználja ás védelmezi mind a papír-alapú és nyomtatott dokumentumok, emilek, weboldalak Célja: a munkához kapcsolód vagy személyes feladatait elvégezze, különféle szerepeinek megfeleljen (szülő, alkalmazott, barát, egy közösség tagja stb.)

6 Mi is az a személyes információ? 1. Információk az adott személyről
Mindenhol ott hagyjuk a nyomunkat. Sok mindent tudnak rólunk. Fontos a személyes információk védelme.

7 Mi is az a személyes információ. 2. Egy adott személy által gyűjtött
Mi is az a személyes információ? 2. Egy adott személy által gyűjtött információk Fontos dátumok Elintézendő dolgok listák (to-do-list) Személyek elérhetőségi adatai (személyes, munkához kapcsolódó) Munkához szükséges információk Jegyzetek Szerződések Képek, videók, dokumentumok Stb.

8 Személyes információmenedzsment
Ideális esetben megfelelő információ a megfelelő időben és minőségben Szoftverek – személyes információ szervező rendszerek Az információ szétszóródása az újabb rendszerező eszközök által - konvergencia

9 Személyes tudásmenedzsment Personal knowledge management (PKM)
A tudás dolgozók egyéni fejlesztése – lentről felfelé irányuló (bottom up) megközelítés Személyes tudás – önmenedzsment Célja “helping individuals to be more effective in personal, organisational and social environments” (Pauleen 2009) often through the use of technology such as networking software.

10 Wright’ modellje szerint a. PKM 4 egymással szorosan összefüggő
Wright’ modellje szerint a PKM 4 egymással szorosan összefüggő tárgykört tartalmaz Információs - comprises the sourcing, assessment, organization, aggregation, and communication of information. Elemzési - involves competencies such as interpretation, envisioning, application, creation, and contextualization Társadalmi - involves finding and collaborating with people, development of both close networks and extended networks, and dialogue. Tanulási - reflection, development of new knowledge, improvement of skills, and extension to others.

11 PKM kapcsolódó készségek 1.
Reflection. Continuous improvement on how the individual operates. Tanuláskészség - Manage how and when the individual learns. Információs műveltség - Understanding what information is important and how to find unknown information. Szervezési/rendszerezési készség - Personal librarianship. Personal categorization and taxonomies.

12 PKM kapcsolódó készségek 2.
Személyes kapcsolatok építése - Knowing what your network of people knows. Knowing who might have additional knowledge and resources to help you Kommunikációs készség - Perception, intuition, expression, visualization, and interpretation. Kreativitás - Imagination, pattern recognition, appreciation, innovation, inference. Understanding of complex adaptive systems. Együttműködési készség - Coordination, synchronization, experimentation, cooperation, and design.

13 Eszközei Just-in-time Canvassing - templates and canvassing lists that enable people to identify and connect with the appropriate experts and expertise quickly and effectively Knowledge harvesting - software tools that automatically collect appropriate knowledge residing on subject matter experts' hard drives Content management tools - taxonomy processes and desktop search tools that enable employees to subscribe to, find, organize, and publish information that resides on their desktops Personal Productivity Improvement - knowledge fairs and one-on-one training sessions to help each employee make more effective personal use of the knowledge, learning, and technology resources available in the context of their work

14 Egyéb eszközök social bookmarking and enterprise social bookmarking
knowledge logs (K-logs) , calendars, task managers Online Web Assistants Wikis Desktop wikis Personal wikis Semantic Wikis

15 A személyes tudásmenedzsment egyik szerepe éppen az, hogy a nehezen átlátható, heterogén információs forrásokból kinyerjük a lényeges információt, és azt megfelelően fel tudjuk használni. Gräsel - Mandl 2000.

16 Megvalósításához szükséges kompetenciák 1.
Az információk kiválasztásának kompetenciája: a lényeges információk kiszűrésének képessége nagy kiterjedésű adatforrásból. Médiatechnikailag többek között a navigációs eszközök megfelelő használata is ide tartozik. Az információk rendszerezésének kompetenciája: az információ elrendezése és elraktározása oly módon, hogy a későbbiekben gyorsabban és egyszerűbben lehessen megtalálni, hozzáférni

17 Megvalósításához szükséges kompetenciák 2.
Az információk integrálásának kompetenciája: az új információknak saját kognitív struktúráinkba történő, illetve - médiatechnikai szempontból - a rendelkezésre álló adatkészletekbe való beillesztése. Az információk kritikus értékelésének kompetenciája: az információk valóságtartalmának és a bennük foglalt befolyásolási szándékok felismerésének képessége. Ennek a képességnek a világhálón - ahol az anyagok publikálására legtöbbször kiadók, lektorok, szerkesztők előzetes kontrollja nélkül kerül sor - különösen nagy jelentősége van.


Letölteni ppt "Személyes információ- és tudásmenedzsment"

Hasonló előadás


Google Hirdetések