Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely."— Előadás másolata:

1 „Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely

2 A kutatási probléma: ellentmondás a hazai választói magatartásban 1990-es évek közepe (Gazsó- Stumpf 1995) Képlékeny választói magatartás Identitás alapú kötődések viszonylagos hiánya Szociodemográfiai tényezők jelentősége Fidesz 1994: a legkevésbé elkötelezett szavazóbázis 2002-es választások után (Tóka 2006, Fábián 2005, Stumpf 2006) Identitás alapú stabil pártkötődés nemzetközi szinten is erős pártidentitás Fidesz : elkötelezett szavazóbázis

3 A kutatási probléma: hogyan válhatott személyes üggyé a politika, és mi stabilizálhatta a pártpreferenciákat? Egy ilyen apolitikus társadalomban a pártpreferenciák magyarázatára politikán kívüli okokat is kell keresni (Enyedi 2004, Boninger-Berent- Krosnick 1995, Csigó 2005). Szabó Ildikó (2009): A szociodemográfiai tényezők hanyatlásával a politikai szocializáció „nem formális tényezőinek” a jelentősége megnőtt, ám ezek hatásáról ma még keveset tudunk.

4 A kutatási probléma: mi hathatott az apolitikusabb rétegekre? Új kutatási terület a politikatudományban: a populáris kultúra sztárjainak hatása a közönségre David Jackson 2008: Entertainment and Politics. New York, Peter Lang Pease – Brewer 2008: The Oprah Factor. The Effects of a Celebrity Endorsement in a Presindential Primary Campaign. In: The International Journal of Press/Politics. Vol. 13/4. ==> kísérletek igazolták a véleményvezérek befolyásoló erejét 2002, Kossuth tér: közéleti személyiségek a Fidesz mellett

5 Esettanulmány egy közéleti személyiség rajongóiról: létezik-e kapcsolat a híresség és a rajongói pártszimpátiája között? 2009: online önkitöltős kérdőíves kutatás : kvalitatív kutatás 2011: online önkitöltős kérdőíves kutatás

6 A híresség iránti attitűd összefüggése a pártpreferenciákkal (Pearson-korrelációs együtthatók,N=203) szignifikancia: **p<0,01, *p<0,05 FideszMSZP a tisztelet mértéke0,131-0,112 a műveltség megítélése0,236**-0,237** az életmód megítélése0,224**-0,170*

7 A híresség iránti attitűd összefüggése a pártpreferenciákkal 2: a bővített attitűdskálák lineárisabb kapcsolatot mutatnak (Pearson-korrelációs együtthatók,N=111) szignifikancia: **p<0,01, *p<0,05 FideszMSZP a rokonszenv mértéke0,425**-0,353** a műveltség megítélése0,282**-0,189* az életmód megítélése0,516**-0,266**

8 Egy lehetséges ok a politikába való bevonódásra: az identitás és a politika konfliktusa Zétényi Zoltán 1986: rajongói levelek tartalomelemzése  a rockzenekarok hivatalos megbélyegzése politikai állásfoglalásra kényszerítette az apolitikusabb rajongókat is, mivel gyakorlatilag a saját identitásukat érte támadás 2002: Kovács Ákost a balliberális sajtóban antiszemitizmussal vádolták meg  a sztár rajongói ezáltal döntési helyzetbe kényszerültek, ők is érintettekké váltak

9 Az MSZP értékelésének a meghatározói: a konfliktus jelentősége (lineáris regressziós modell, N=203) az MSZP értékelése VáltozókStand. BétaSzig. értesült a vádakról -0,2660,000 Magyar Nemzet olvasása -0,2310,001 Kovács Ákos műveltségének a megítélése -0,2220,001 Adj R négyzet 0,182

10 2011: a kapcsolat még 9 év elteltével is kimutatható Kapcsolat az esetről való értesülés és a pártpreferencia között (eta2, N=111, 5 százalékos szinten szignifikáns) Kapcsolat az esetről való értesülés és a pártpreferencia között: (Cramer’s V-mutató, N=111, 1 százalékos szinten szignifikáns) Az MSZP elutasítása a Fideszhez képest értesült a vádakról 0,05 Az MSZP-t kevésbé kedveli a Fidesznél értesült a vádakról 0,255

11 Konklúzió Valóban a konfliktus révén vonódtak be a rajongók a politikába? => a panelkutatás lenne a legideálisabb módszer A 2002-es sérelmek mélyen beivódtak a rajongók tudatába, és ez hozzájárulhatott a politikai nézetek konzerválásához, különösen a negatív pártpreferencia stabilitásához.

12 Köszönöm a figyelmet!

13 Az MSZP értékelésének a meghatározói a es mintán (lineáris regressziós modell, N=111) az MSZP értékelése VáltozókStand. BétaSzig. Kovács Ákost teljesen őszintének tartja -0,2980,002 Orbán Viktor iránti szimpátia -0,2360,014 ATV híradóját nézi 0,2110,027 Adj R négyzet 0,203


Letölteni ppt "„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely."

Hasonló előadás


Google Hirdetések