Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK."— Előadás másolata:

1 Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK

2 A TERD-kutatás céljai A harmadfokú képzés hatásainak összehasonlító vizsgálata Közép-Európa néhány átalakuló térségében A képzések iránti igények átalakulásának statisztikai-összehasonlító vizsgálata egy kiválasztott határközi térségben Az új felsőoktatási törekvések (intézményi, helyi és regionális „oktatáspolitikák”) feltárása és nyomon követése A gazdasági átalakulás és a felnőttképzés összefüggéseinek feltárása és különbségeinek összehasonlítása

3 Fő kutatási problémák Kibontakozóban vannak-e határokon átnyúló regionális felsőoktatási terek? Hozzájárul-e a felsőoktatás a hátrányos helyzetű térségek gazdasági felzárkóztatásához? Hozzájárul-e a felsőoktatás egy regionális identitás kialakulásához? Kiegészíti-e a felnőttképzés a lemaradó térségek felsőoktatási kísérleteit?

4 Néhány kapcsolódó korábbi kutatásunkról Felnőttoktatási Atlasz kutatás 1997- 2001. (NNSZ, MNT) Felnőttoktatási intézményrendszer kutatások 2001- (NNSZ, NFI) Az andragógia oktatása és kutatása a magyar felsőoktatásban kutatás 2003- 2005. (NNSZ, MNT) Az egyház szerepe a felnőttképzésben Közép- és Kelet-Európában 2007-2009. (REVACERN – EU FP7)

5 Felnőttoktatási Atlasz kutatás 1997-2001. Görlitz-i Egyetem mintájára Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézetének Budapesti Irodája Kutatás főkoordinátorai: Heribert Hinzen – Koltai Dénes 1. fázis: megyeszékhelyek feltérképezése 2. fázis: Hajdú-Bihar megye összes településének feltérképezése

6 Felnőttoktatási intézményrendszer kutatások 2001- (folyamatos) A FOA folytatása 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről Nyilvántartási rendszer alapú: regisztrált, akkreditált programú, akkreditált intézményű 2001-2003. Borsod-Abaúj-Zemplén megye 2003-2005. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2006-2008. Heves megye 2008-2009. Észak-Alföldi régió 2009- jelenleg is Észak-Magyarországi régió

7 Az intézmények főbb típusai Formális és nem formális Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli Általános képzés és szakképzés Különböző tartalmak szerinti (általános, szakirányú, közéleti, szociális, kriminális, katonai, vallási stb.) Különböző fenntartók általi (állami - közszolgálati, civil, profitorientált)

8

9 Non-profit 359 Profitcélú 677

10 Az Észak-Alföldi Régió akkreditált felnőttképzési intézményeinek megyei eloszlása 2010. Σ 188 db

11 Az andragógia oktatása és kutatása a magyar felsőoktatásban kutatás 2003-2005. Nemzetközi kutatás része: a Kelet- és Közép- Európai országokra vonatkozik Cél: az andragógia helyzete a fels ő oktatásban Két f ő kutatási területe –Oktatás: hol, milyen számban és mélységben, mit, kik oktatnak az andragógiához köt ő d ő en –Kutatás: hol, milyen témákban, céllal, kik kutatnak Magyarország feltérképezése –NNSZ NEI Budapesti Projektirodája –Magyar Népf ő iskolai Társaság –Andragógia szak akkreditációjához felhasználás

12 Az egyház szerepe a felnőttképzésben Közép- és Kelet- Európában 2007-2009. Egyház által fenntartott és/vagy egyházi célú feln ő ttképzési kínálat feltérképezése Kontakt személyek felkeresése Szakirodalom gy ű jtése az egyes országok egyházi felnőttképzésér ő l Hangsúlyos egyházi feln ő ttképzéssel rendelkez ő országok esettanulmányai (pl. Szlovénia, Románia)

13 A kutatásunk két f ő következtetése: 1. A vallási feln ő ttképzési intézmények szakképzési kínálata mellett meghatározó közösségépít ő, közösségösszetartó erejük, amelyeket különböz ő programokkal és projektekkel biztosítanak. 2. A vallási feln ő ttképzési intézmények bizonyos térségekben jelent ő s szerepet játszanak a helyi társadalmak felzárkóztatásában, a leszakadó személyek és csoportok (n ő k, kisebbségek, munkanélküliek, fogyatékosok stb.) segítésében és társadalmi integrálásában.

14 A TERD LLL munkacsoport kutatásának lépései Szakirodalom gyűjtés A Partiumi térség három országa alapvető felnőttképzési jellemzőinek összehasonlítása A felnőttképzési kínálat összegyűjtése a vizsgált térségben A fellelt felnőttképzési szervezetek tanulmányozása, elemzések Esettanulmányok készítése

15 Néhány vizsgált jellemző Jogrendszer, a felnőttképzés szabályozása Felnőttképzés finanszírozása Felnőttképzés intézményrendszere Felnőttképzésben való részvétel Minőségbiztosítás a felnőttképzésben Felnőttoktatók és andragógusok képzése Jó gyakorlatok

16 A felnőttképzés fejlettsége a térségben Ukrajna Románia Magyarország

17 A részletek: www.terd.unideb.hu szekcióelőadásokban a mai napon zárókötetben szekcióelőadásokban június 24-25-én a „Nemzetnevelés – Felnőttnevelés – Közművelődés Tudományos Konferencia és Szakmai Találkozó Karácsony Sándor és Durkó Mátyás emlékére” rendezvényen

18 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! juhaszerika5@gmail.com


Letölteni ppt "Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések