Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6."— Előadás másolata:

1 Súlyos vízközlekedési baleset a Balatonon Tűzeset vitorláshajón Balatonkenesén
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6. Wimmer Gábor balesetvizsgáló, mb. főosztályvezető

2 Vitorlás kishajó tűz Az esemény bejelentése a KBSZ felé:
2013. július 19-én 17 óra 12 perckor történt Az eset időpontja: 2013. július 19-én 10 óra 40 perckor történt Az eset a súlyos víziközlekedési baleset kategóriájába tartozik a Kbvt. szerint. A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságra az esetet 10 óra 42 perckor jelentették. A mentőket 10 óra 55 perckor értesítették A tűzoltóságot 11 óra 21 perckor értesítették Az eseményvizsgálat: Az esemény napján 18 órakor a helyszínre vonult a bizottság egy tagja és a helyszínről, a vitorlásról fényképfelvételeket készített. A vitorlás hajót a Balatonalmádi Rendőrkapitányság lepecsételte, emiatt a hajóban belül ekkor nem lehetett vizsgálódni. A kikötőmestert és a még felellhető szemtanúkat a Vb meghallgatta.

3 Vitorlás kishajó tűz Az eset résztvevőinek (a sérültek) meghallgatására a későbbiekben került sor. A súlyos sérültet mentőhelikopterrel szállították el. A balesetben egy fő súlyosan két fő könnyebben sérült. 2013. augusztus 30-án a balatonalmádi rendőrkapitányság kirendelésére egy szakértői szemle folyt a vitorlás kishajón igazságügyi szakértő bevonásával. Ezen a szakértői szemlén a KBSZ Vizsgálóbizottsága is részt vett. A szakértői szemlével megvárták a tulajdonos teljes felgyógyulását, mert a szakértő a meghallgatását is a szemlével egy időben akarta megtartani. Ekkor bontotta fel a rendőrség a pecséteket. Több szempontból megvizsgálta a hajót és a motorteret a Vb és a szakértő. A Vb bekérte a Balatonfűzfői Hivatásos Tűzoltó parancsnokság jelentését, valamint a Balatonalmádi Rendőrkapitányságtól a szakértői véleményt.

4 Vitorlás kishajó tűz A vitorlás kishajó adatai:
Nyilvántartási száma: H Hossza: 8,6 m Szélessége: 2,8 m Fix pont magassága: 10,6 m Legnagyobb merülés: 1,36 / 1,45 m Vízkiszorítás: 1,8 t Megengedett személyek száma: 8 fő Gyártó: Rydgeway Boats LTD. Építés éve: 1976, építési száma:58 Típus: Rydgeway Prospect A motor típusa: Dolphin 10 Sorozatszáma: 2563 Teljesítménye: 7,35 kw A vitorlás üzemképességi okmányának érvényessége: A hajó tulajdonosa érvényes vitorlás kishajó vezetői engedéllyel rendelkezett

5 Vitorlás kishajó tűz

6 Vitorlás kishajó tűz Az eset rövid ismertetése:
Az esemény alkalmával három fő tartózkodott a hajón és hajózási szándékkal szálltak be a vitorlás hajóba. A beépített kis benzinmotor segítségével szándékoztak kihajózni a kikötőből. A benzinmotor azonban nem indult be, ezért a vitorlás tulajdonosa elkezdte a motort megbontani. Kinyitotta a motort takaró felhajtható padlórészt és elkezdte szerelni a motort.

7 Vitorlás kishajó tűz A vitorlás tulajdonosa kiszerelte a kéthengeres motorból a gyertyákat és tisztogatni kezdte őket, majd visszaszerelte. A motor azonban továbbra sem indult. A szerelés közben többször cserélt gyújtó gyertyákat (újakat rakott a motorba), és minden indítási kísérlet alkalmával az elektromos indítómotorral próbálta elindítani a motort, illetve minden alkalommal úgy ellenőrizte a gyújtást, hogy a gyertyákat a motor fém testéhez érintve nézte a szikrát. A benzin- levegő keverék felgyülemlett a motortérben és amikor a levegővel keveredve robbanásképes koncentrációt ért el, akkor a következő gyertya próbánál berobbant.

8 Vitorlás kishajó tűz A hajó tulajdonosa a baleset során mindvégig a hajóban tartózkodott, a tűz oltásában is segédkezett: hálózsákot dobott a motorra, hogy lefojtsa a tüzet. A hálózsákban toll volt, ezek nyomai látszanak a tűz oltása után a motortérben. Néhány meghallgatott lángot látott a hajóban, ennek lángjait láthatták. Az összes szemtanú egy nagy durranást, robbanást hallott, erre lettek figyelmesek és ezután füstöt láttak felszállni a hajóból. A tüzet a kikötőmester egy kollégájával, továbbá a vízirendészeti járőr és a tulajdonos közösen oltották el. A hajót hosszabb kötélre eresztették, hogy a többi hajótól távolabb legyen, az esetlegesen feléledő tűz ne terjedhessen tovább. A kikötő területén a móló térvilágítási lámpasorán elhelyezet tűzoltó készülékeket használták a tűz oltására, illetve a vízcsapokból is vettek vizet.

9 Vitorlás kishajó tűz A robbanás hatására egy fő súlyosan, két fő könnyebben sérült. A mentő gépjármű 11 óra 05-kor érkezett meg a helyszínre és 11 óra 50 perckor vitte tovább a könnyebb sérülteket. A súlyos 2/2 fokozatú égési sérült láttán a mentőorvos helikoptert kért a helyszínre, ami 11 óra 15-kor érkezett a meg és 11 óra 42-kor vitte el a súlyos sérültet. A súlyos sérült, a hajó tulajdonosa, két hétig tartózkodott kórházban, a könnyebb sérültek kezelés után távozhattak.

10 Vitorlás kishajó tűz A balatonkenesei vízirendészeti járőr, valamint a szemtanúk egy nagy durranást hallottak, majd a képen látható helyzetet észlelték.

11 Vitorlás kishajó tűz

12 A helikopter leszállóhelye
Vitorlás kishajó tűz A helikopter leszállóhelye

13 Vitorlás kishajó tűz A meghallgatott tulajdonos elmondása szerint a motortérben van egy szellőzető motor, amit minden indítás előtt be kell kapcsolni. A szerelés elején a szellőztető motort bekapcsolta, majd kis idő múlva le is kapcsolta. A szerelési indítások között azonban nem használta a szellőztető motort. Ez egyik oka lehetett a robbanásképes elegy felgyülemlésének. A tulajdonos elmondása szerint értett a műszaki dolgokhoz, fel sem merült benne, hogy ez a szerelési mód bajt okozhat. Feltételezhető okként még, hogy a indítások között nem várt kellő időt, hogy a benzingőz eloszoljon a külső környezetben. Következtetés: A szerelés nem volt szakszerűtlen, a tulajdonos műszaki végzettségű mérnők, azonban komolyabb szerelési gyakorlattal nem rendelkezett, és nem kellő elővigyázatossággal végezte a szerelési munkálatot. A szellőztetőmotort minden alkalommal működtetnie kellett volna hosszabb ideig. A szerelési ciklusok indítások között több időt kellett volna várnia, ha már nem használta a szellőztetőmotort. A baleset közvetlen oka: A felgyülemlett robbanóképes elegy szikra hatására berobbant.

14 Vitorlás kishajó tűz A elégett hálózsák

15 Vitorlás kishajó tűz

16 Vitorlás kishajó tűz Az oltás nyomai

17 A gázkar és az irányváltó kezelő berendezés
Vitorlás kishajó tűz A gázkar és az irányváltó kezelő berendezés

18 Vitorlás kishajó tűz Az üzemanyag ellátó rendszerben nem tapasztalt a Vb szivárgást, csöpögést

19 A fedélzeten elhelyezett üzemanyag betöltő nyílás
Vitorlás kishajó tűz A fedélzeten elhelyezett üzemanyag betöltő nyílás

20 A kabinban látható kép a baleset után
Vitorlás kishajó tűz A kabinban látható kép a baleset után

21 Gyújtógyertyák a motortérben és a kabinban
Vitorlás kishajó tűz Gyújtógyertyák a motortérben és a kabinban

22 Az akkumulátorok és a tűzoltás nyomai
Vitorlás kishajó tűz Az akkumulátorok és a tűzoltás nyomai

23 Vitorlás kishajó tűz A hajó far része

24 A szerszámok a hajóban több helyen
Vitorlás kishajó tűz A szerszámok a hajóban több helyen

25 A kikötőben elhelyezett tábla az előírásokkal, utasításokkal
Vitorlás kishajó tűz A kikötőben elhelyezett tábla az előírásokkal, utasításokkal

26 Vitorlás kishajó tűz Biztonsági ajánlás:
A VB nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadásának javaslatát indokolná a KBSZ felé.

27 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6."

Hasonló előadás


Google Hirdetések