Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Háy György balesetvizsgáló

2 2 STATISZTIKÁK

3 3 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2010.

4 4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010.

5 5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010.

6 6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS RÉSZLETESEBB BONTÁSA 2010.

7 7 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI ( LENGYEL KORMÁNYGÉP SZMOLENSZKI ESETE NÉLKÜL ) Áldozatok száma Balesetek száma

8 8 LEGSÚLYOSABB KÜLFÖLDI NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010.

9 9 AFRIQIYAH A ÁLDOZAT TRIPOLI, LÍBIA

10 10 AFRIQIYAH A ÁLDOZAT TRIPOLI, LÍBIA Hosszú repülés után + Hajnal + Felkelő nappal szembe + Rossz látás + Nem precíziós app.

11 11 AIR INDIA EXPRESS B ÁLDOZAT MANGALORE, INDIA

12 12 AIR INDIA EXPRESS B ÁLDOZAT MANGALORE, INDIA     Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – Sugárfék – Átstart! - Túlfutás

13 13 AIRBLUE A ÁLDOZAT ISZLÁMÁBÁD, PAKISZTÁN Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés + Eltávolodás (9 NM)

14 14 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád

15 15 AIR FRANCE AF447 AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁNI JÚNIUS 01. VIZSGÁLATA

16 16 Tengerfenék kutatása

17 17 VÍZFELSZÍNEN ÚSZVA MEGTALÁLT REPÜLŐGÉP RÉSZEK

18 18 AIR FRANCE AIRBUS A ÁLDOZAT ATLANTI-ÓCEÁN (RIO  PÁRIZS) zivatarok között repülve ACARS sebesség hibaüzenetek (pitot jegesedés?) majd „hassal” a vízbe csapódott

19 19 Tengeri kutatás m 4606 m 80 km

20 20 AIR FRANCE AIRBUS A ÁLDOZAT ATLANTI-ÓCEÁN Újabb tengeri kutatás Időszak: Március – július Eddig átkutatott terület: összesen 7000 km 2 Kutatandó terület: km 2 Kutató eszközök: 3xRemus-6000 AUV (robot-tengeralattjárók)

21 21 AF447 VIZSGÁLATA KÖZBEN KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK 1.Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépek adat- és hangrögzítőinek (FDR+CVR) keresését segítő jeladók üzemidejét növeljék 30-ról 90 napra! 2.Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépeket szereljék fel egy alacsonyabb frekvencián (például: 8,5–9,5 kHz) működő ezért nagyobb távolságból észlelhető jeladóval is a pozíció kezdeti, durvább behatárolásához! 3.Vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a tengerek felett rendszeresen közlekedő közforgalmi gépeket kötelezzék legfontosabb repülési adataik (például: hely, magasság, irány és sebesség) rendszeres közvetítésére! 4.Az ICAO készítsen javaslatot a közforgalmi repülőgépekből balesetkor kivetődő adatrögzítők alkalmazására! 5.EASA vizsgálja meg annak feltételeit, hogy a magas szintű felhőzet fontos tulajdonságait pontosabban meghatározhassák! 6.EASA más engedélyező hatóságokkal összhangban tökéletesítse a repülőgépek engedélyezési eljárását!

22 22 LENGYEL ELNÖKI KÜLÖNGÉP KATASZTRÓFÁJA SZMOLENSZK ÁPRILIS 10. ( AZ OROSZ „MAK” JELENTÉSE ALAPJÁN)

23 23 LENGYEL LÉGIERŐ TU ÁLDOZAT SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

24 24 LENGYEL LÉGIERŐ TU ÁLDOZAT SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

25 25 LENGYEL LÉGIERŐ TU ÁLDOZAT SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

26 26 Alkalmatlan időjárás (VIS = m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés LENGYEL LÉGIERŐ TU ÁLDOZAT SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

27 27 DÖNTÉSI PONTOK Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról   

28 28 REPÜLŐGÉP Típus:Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: óra3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás:2009. december Légialkalmasság:2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg: kg Leszálló-tömeg: kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg: kg Kötelező felelősség-biztosítás:Nem volt Típus:Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: óra3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás:2009. december Légialkalmasság:2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg: kg Leszálló-tömeg: kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg: kg Kötelező felelősség-biztosítás:Nem volt

29 29 HAJÓZÓ-SZEMÉLYZET ParancsnokMásodpilótaNavigátor Fedélzeti mérnök Tapasztalat Tu-154- esen az adott beosztásban 530 óra 160 óra 26 óra 240 óra Tu-154 szimulátor gyakorlás Nem volt Összes repülési tapasztalat óra1 700 óra1 060 óra240 óra Szmolenszki helyismeret 3 leszállás (másod- pilótaként) Nem volt Orosz nyelvtudás gyenge („kielégítő”) Nem volt

30 30 INDULÁSKOR A SZEMÉLYZET RENDELKEZÉSÉRE ÁLLÓ INFORMÁCIÓK  A célrepülőtér, Szmolenszk leszállótérképei elavultak voltak  A célrepülőtér aktuális és várható időjárásáról egyáltalán nem volt információ  Kitérő repülőtérként Minszk és Vicebszk (Vityebszk) volt kiválasztva.  Vicebszk időjárás előrejelzése elavult volt.  Vicebszk a baleset napján egyáltalán nem üzemelt, nem fogadott és nem indított repülőgépeket.

31 31 DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról 

32 32 IDŐJÁRÁSI MINIMUMOK SZMOLENSZK REPÜLŐTÉREN Látás- távolság Elhatározási magasság Megjegyzés Az irányító által közölt aktuális érték 400 m- Lengyel Jak-40 szerint200 m50 mLengyel nyelven  Az alkalmazott eljárásra előírt minimum 1200 m100 m2 NDB + Radar Parancsnok személyi minimuma 800 m60 mILS-re, Lejárt

33 33 MEGKÖZELÍTÉSRE VONATKOZÓ PARANCSNOKI DÖNTÉSEK MEGHOZÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI  Az irányító közli, hogy a szmolenszki időjárás alkalmatlan a leszállásra.  Az elnöki apparátus nem hajlandó kitérő repülőteret választani.  A két pilóta korábban szemtanúja volt az elnöki szándékkal dacoló parancsnok meghurcolásának (grúz-oszét háború, Tbiliszi).  A személyzetet aggasztják a járat sikertelenségének várható következményei.  A parancsnok fő személyiség-vonásai: konfliktus-kerülés és alkalmazkodás.  A lengyel légierő (pilóta) parancsnoka végig a pilótafülkében tartózkodik.  A parancsnok egy „próba megközelítésre” kér és kap engedélyt 100 méteres minimális magasságra süllyedéssel.

34 34 DÖNTÉSI PONTOK Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról 

35 35 SZMOLENSZKI MEGKÖZELÍTÉS FŐBB PARAMÉTEREI (FDR alapján) Rádió magasság Távolság a pályától Barommetrikus magasság 100 m 0 m

36 36 TU-154 ROBOTPILÓTA

37 37 MEGKÖZELÍTÉS (FDR+CVR alapján) 0 m 100 m Kapitány magasság- mérője: 270 m Kapitány magasság- mérője: 270 m Rádió magasság- mérő: 125 m Rádió magasság- mérő: 125 m Kapitány ma- gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m Kapitány ma- gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” elhallgat „TERRAIN” elhallgat Rádió: 80 m Rádió: 80 m 25 m Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás

38 38 LESZÁLLÍTÓ-RADAR Radaros kinevezése: április 06. a baleset előtt 4 nappal

39 39 LESZÁLLÍTÓ-RADAR 2

40 40 MEGKÖZELÍTÉS (FDR-PAR) +100 m +70 m+40 m 0 m -65 m

41 41 LENGYEL KORMÁNYGÉPEK SÚLYOS BALESETEI AZ UTÓBBI ÉVTIZEDBEN december 4. Varsó közelében eljegesedés miatt leállt a Mi-8 mindkét hajtóműve. Autorotáló leszállás. Súlyosan megsérült az (akkori) miniszterelnök, Leszek Miller Január 3. Miroslawiec CASA Rossz látás, Pilóta-dezorientáció, Légierő vezetői repülésbiztonsági tanácskozásról hazafelé 20 halott Április 10. Szmolenszk Tu-154 Köztársasági elnök és 95 fős kísérete

42 42 FELADAT TELJESÍTÉS ÉS BIZTONSÁG KOMPROMISSZUMAI REPÜLÉSEK SORÁN

43 43 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések