Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló

2 2 STATISZTIKÁK

3 3 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2010.

4 4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010.

5 5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010.

6 6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS RÉSZLETESEBB BONTÁSA 2010.

7 7 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI ( LENGYEL KORMÁNYGÉP SZMOLENSZKI ESETE NÉLKÜL ) Áldozatok száma Balesetek száma

8 8 LEGSÚLYOSABB KÜLFÖLDI NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010.

9 9 AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA

10 10 AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA Hosszú repülés után + Hajnal + Felkelő nappal szembe + Rossz látás + Nem precíziós app.

11 11 AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA

12 12 AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA     Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – Sugárfék – Átstart! - Túlfutás

13 13 AIRBLUE A321 152 ÁLDOZAT 2010. 07. 28. ISZLÁMÁBÁD, PAKISZTÁN Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés + Eltávolodás (9 NM)

14 14 AIRBLUE A321 152 áldozat 2010.07.28. Iszlámábád

15 15 AIR FRANCE AF447 AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁNI 2009. JÚNIUS 01. VIZSGÁLATA

16 16 Tengerfenék kutatása

17 17 VÍZFELSZÍNEN ÚSZVA MEGTALÁLT REPÜLŐGÉP RÉSZEK

18 18 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN (RIO  PÁRIZS) zivatarok között repülve ACARS sebesség hibaüzenetek (pitot jegesedés?) majd „hassal” a vízbe csapódott

19 19 Tengeri kutatás 2 864 m 4606 m 80 km

20 20 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN Újabb tengeri kutatás Időszak: 2011. Március – július Eddig átkutatott terület: összesen 7000 km 2 Kutatandó terület: +10 000 km 2 Kutató eszközök: 3xRemus-6000 AUV (robot-tengeralattjárók)

21 21 AF447 VIZSGÁLATA KÖZBEN KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK 1.Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépek adat- és hangrögzítőinek (FDR+CVR) keresését segítő jeladók üzemidejét növeljék 30-ról 90 napra! 2.Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépeket szereljék fel egy alacsonyabb frekvencián (például: 8,5–9,5 kHz) működő ezért nagyobb távolságból észlelhető jeladóval is a pozíció kezdeti, durvább behatárolásához! 3.Vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a tengerek felett rendszeresen közlekedő közforgalmi gépeket kötelezzék legfontosabb repülési adataik (például: hely, magasság, irány és sebesség) rendszeres közvetítésére! 4.Az ICAO készítsen javaslatot a közforgalmi repülőgépekből balesetkor kivetődő adatrögzítők alkalmazására! 5.EASA vizsgálja meg annak feltételeit, hogy a magas szintű felhőzet fontos tulajdonságait pontosabban meghatározhassák! 6.EASA más engedélyező hatóságokkal összhangban tökéletesítse a repülőgépek engedélyezési eljárását!

22 22 LENGYEL ELNÖKI KÜLÖNGÉP KATASZTRÓFÁJA SZMOLENSZK 2010. ÁPRILIS 10. ( AZ OROSZ „MAK” JELENTÉSE ALAPJÁN)

23 23 LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

24 24 LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

25 25 LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

26 26 Alkalmatlan időjárás (VIS = 2- 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

27 27 DÖNTÉSI PONTOK Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról   

28 28 REPÜLŐGÉP Típus:Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: 5 100 óra3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás:2009. december Légialkalmasság:2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg:85 800 kg Leszálló-tömeg:78 600 kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg:74 000 kg Kötelező felelősség-biztosítás:Nem volt Típus:Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: 5 100 óra3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás:2009. december Légialkalmasság:2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg:85 800 kg Leszálló-tömeg:78 600 kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg:74 000 kg Kötelező felelősség-biztosítás:Nem volt

29 29 HAJÓZÓ-SZEMÉLYZET ParancsnokMásodpilótaNavigátor Fedélzeti mérnök Tapasztalat Tu-154- esen az adott beosztásban 530 óra 160 óra 26 óra 240 óra Tu-154 szimulátor gyakorlás Nem volt Összes repülési tapasztalat 3 400 óra1 700 óra1 060 óra240 óra Szmolenszki helyismeret 3 leszállás (másod- pilótaként) Nem volt Orosz nyelvtudás gyenge („kielégítő”) Nem volt

30 30 INDULÁSKOR A SZEMÉLYZET RENDELKEZÉSÉRE ÁLLÓ INFORMÁCIÓK  A célrepülőtér, Szmolenszk leszállótérképei elavultak voltak  A célrepülőtér aktuális és várható időjárásáról egyáltalán nem volt információ  Kitérő repülőtérként Minszk és Vicebszk (Vityebszk) volt kiválasztva.  Vicebszk időjárás előrejelzése elavult volt.  Vicebszk a baleset napján egyáltalán nem üzemelt, nem fogadott és nem indított repülőgépeket.

31 31 DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról 

32 32 IDŐJÁRÁSI MINIMUMOK SZMOLENSZK REPÜLŐTÉREN Látás- távolság Elhatározási magasság Megjegyzés Az irányító által közölt aktuális érték 400 m- Lengyel Jak-40 szerint200 m50 mLengyel nyelven  Az alkalmazott eljárásra előírt minimum 1200 m100 m2 NDB + Radar Parancsnok személyi minimuma 800 m60 mILS-re, Lejárt

33 33 MEGKÖZELÍTÉSRE VONATKOZÓ PARANCSNOKI DÖNTÉSEK MEGHOZÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI  Az irányító közli, hogy a szmolenszki időjárás alkalmatlan a leszállásra.  Az elnöki apparátus nem hajlandó kitérő repülőteret választani.  A két pilóta korábban szemtanúja volt az elnöki szándékkal dacoló parancsnok meghurcolásának (grúz-oszét háború, Tbiliszi).  A személyzetet aggasztják a járat sikertelenségének várható következményei.  A parancsnok fő személyiség-vonásai: konfliktus-kerülés és alkalmazkodás.  A lengyel légierő (pilóta) parancsnoka végig a pilótafülkében tartózkodik.  A parancsnok egy „próba megközelítésre” kér és kap engedélyt 100 méteres minimális magasságra süllyedéssel.

34 34 DÖNTÉSI PONTOK Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról 

35 35 SZMOLENSZKI MEGKÖZELÍTÉS FŐBB PARAMÉTEREI (FDR alapján) Rádió magasság Távolság a pályától Barommetrikus magasság 100 m 0 m

36 36 TU-154 ROBOTPILÓTA

37 37 MEGKÖZELÍTÉS (FDR+CVR alapján) 0 m 100 m Kapitány magasság- mérője: 270 m Kapitány magasság- mérője: 270 m Rádió magasság- mérő: 125 m Rádió magasság- mérő: 125 m Kapitány ma- gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m Kapitány ma- gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” elhallgat „TERRAIN” elhallgat Rádió: 80 m Rádió: 80 m 25 m Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás

38 38 LESZÁLLÍTÓ-RADAR Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal

39 39 LESZÁLLÍTÓ-RADAR 2

40 40 MEGKÖZELÍTÉS (FDR-PAR) +100 m +70 m+40 m 0 m -65 m

41 41 LENGYEL KORMÁNYGÉPEK SÚLYOS BALESETEI AZ UTÓBBI ÉVTIZEDBEN 2003. december 4. Varsó közelében eljegesedés miatt leállt a Mi-8 mindkét hajtóműve. Autorotáló leszállás. Súlyosan megsérült az (akkori) miniszterelnök, Leszek Miller 2008. Január 3. Miroslawiec CASA Rossz látás, Pilóta-dezorientáció, Légierő vezetői repülésbiztonsági tanácskozásról hazafelé 20 halott 2010. Április 10. Szmolenszk Tu-154 Köztársasági elnök és 95 fős kísérete

42 42 FELADAT TELJESÍTÉS ÉS BIZTONSÁG KOMPROMISSZUMAI REPÜLÉSEK SORÁN

43 43 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések