Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010. I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Háy György balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010. I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Háy György balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló

2 2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2010.

3 3 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – I-III. n.év

4 4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK I-III. n.év

5 5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE I-III. n.év

6 6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása I-III. n.év

7 7 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként – Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network

8 8 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI I-III. n.év Áldozatok száma Balesetek száma

9 9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események I-III. negyedévben

10 10 ETHIOPIAN B áldozat Bejrut, Libanon Éjjel (02:35) + Zivataros időjárás = „Fekete-lyuk” hatás?

11 11 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés

12 12 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Elnöki gép + Politikailag frekventált Szmolenszk, Oroszország

13 13 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés 100 m

14 14 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Ismert időjárási problémák – Kitérőről szóló (elnöki) döntés halogatása – - Bizonytalan döntési rend – Precedens (Tbiliszi) – Korábbi VIP balesetek.

15 15 AFRIQIYAH A áldozat Tripoli, Líbia

16 16 AFRIQIYAH A áldozat Hajnalban + Felkelő nappal szembe + Nem precíziós Tripoli, Líbia

17 17 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India

18 18 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás    

19 19 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád, Pakisztán Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés

20 20 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád

21 21 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyakorlatlan kapitány – F/O: „Startoljun át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás

22 22 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyenge PIC (papírok + 2 hónap ) – Köd( 200 fő „papír problémás” kínai pilóta.

23 23 FILAIR L áldozat Kongó, Afrika Krokodil kiszabadul a csomagból – Pánik!!! – Súlypont előre vándorlása

24 24 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’)

25 25 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’) 4000 láb    

26 26 Korábbi külföldi nagygépes események kivizsgálása

27 27 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán (Rio  Párizs) zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött (sebesség) majd „hassal” a vízbe csapódott

28 28 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeralattjáró hang- felvételek értékelése alapján „vaklárma”

29 29 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeráramlat elsodrásának mérése bójákkal (2 hét)

30 30 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Francia javaslatok a hasonló esetek kivizsgálásának elősegítésére: Tenger felett közlekedő gépek baleseti hang- és adatrögzítőinek helyzetjelző hangsugárzói működési idejét növeljék 90 napra! Lássák el a gépeket további helyzetjelző hangsugárzó készülékkel! Közforgalmi gépek rendszeresen továbbítsák a földre legfontosabb repülési adataikat (földrajzi helyzet, sebesség, magasság stb.) Vizsgálják meg automatikusan kivethető hang- és adatrögzítők alkalmazását a közforgalmi gépeken. (Legyen azokon ELT helyzet-adó!) A baleset helyszínére érkező kutató- mentőszolgálat azonnal bocsásson vízre elsodródást regisztráló bójákat!

31 31 XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.

32 32 AOA XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, CAS Alt. Heading

33 33 XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Rögtönzött berepülés (nem berepülő személyzet) láb helyett 4000 láb magasan. - Befagyott állásszög adó nem aktiválta „Alpha floor”-t

34 34 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Vezérsík helyzete Vezérsík helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Kormányok helyzete Kormányok helyzete Sebesség Magasság Hajtómű műszerek Vario

35 35 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.

36 36 CONTINENTAL (COLGAN AIR) Q áldozat Buffalo, Megközelítés közben átesés - Sorozatos pilóta hibák. Fáradtság+Képzés+CRM

37 37 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, Sebesség Magasság Vario Kormányok helyzete Kormányok helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Fékszárny helyzete Fékszárny helyzete Futómű helyzete Futómű helyzete

38 38 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, ( V I D E Ó )

39 39 Újabb „kihívások”: - Pilóták rep.technikai hiányosságai - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony)

40 40 HALÁLOS NAGYGÉPES BALESETEK ELSŐDLEGES OKA (CAA: CAP-776)

41 41 SZEMÉLYHIBÁS LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ARÁNYÁNAK IDŐ SZERINTI VÁLTOZÁSA (South California Safety Institute Inc.) Fő kiváltó ok a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája

42 42 PILÓTAMUNKA SZÍNVONALÁT FENYEGETŐ VESZÉLYEK: Automatizált pilótafülkében egyre kevesebb a szükség és az alkalom a gép manuális vezetésére. Az egyre bonyolultabb repülőgépek pontos működését, viselkedését egy rendkívüli helyzetben nehéz áttekinteni és könnyű félreérteni. A hatékonyság érdekében a légitársaságok igyekeznek a pilóták munka- idejét maximálisan kihasználni, ami fáradtságot, kimerültséget okozhat. Patinás légitársaságok rövidebb járataikat (saját nevük alatt) kiszervezik olcsóbban (lazább szabályokkal) dolgozó kisebb légitársaságoknak Az új pilóták gyakorlati kiképzése egyre nagyobb mértékben támaszko- dik a szimulátorokra: olcsó + biztonságos – DE nem teljesen élethű

43 43 USA TÖRVÉNYHOZÁS repülésbiztonsági lépései: (Buffalo balesetet követően). Új tudományosan megalapozott munka- és pihenőidő jogszabály pilóták számára (Little Rock American Airlines MD80) Pilóták oktatásának és vizsgáztatásának szigorúbb hatósági felügyelete. Problé- más pilóták továbbképzésre kötelezése Pilóták munkájának objektív ellenőrzése (FOQA) a ráhordó légitársaságoknál is. Központi (elektronikus) adatbázis a piló- ták „előéletéről” légitársaságok számára. Légitársasági első-tisztek felvételi köve- telménye: ATP: 1500 rep.óra (250 helyett ) Jegy vásárláskor tájékoztatni kell a jára- tot valóban üzemeltető légitársaságról.

44 MAGYARORSZÁGI REPÜLŐGÉPEK ELLENI (JELENTETT) LÉZERTÁMADÁSOK 44

45 45 LÉZER TÁMADÁSOKKAL KAPCSOLATOS FEJLEMÉNYEK: Magyarországon Ferihegy közelében és Szegeden is történt sikeres felderítés és elfogás lézer támadások ügyében. Az ECCAIRS adatbázis szerint Európában megduplázódott a támadások száma között. Németországban 82 támadást regisztráltak idén az I-III. negyedévben. Köztük egy mentőhelikoptert 5 alkalommal Berlin Schönefeld környékén. A német mentőszolgálat a lézerek forgalmazásának korlátozását kérte. Ausztráliában 2008 óta engedélyhez kötött az 1mW-nál nagyobb teljesítményű lézerek vásárlása birtoklása. Egyes tagállamokban egyenesen tiltott fegyvernek minősül. Törvényi korlátozás van már erősebb lézerek forgalmazására: USA, UK, Hollandia, Kanada, Svédország stb.

46 EURÓPAI REPÜLŐGÉP LÉZER-TÁMADÁSOK I – III. negyedév (ECCAIRS) 46

47 LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 47

48 48 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010. I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Háy György balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések